Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca, który zatrudnia cudzoziemca w ramach zezwolenia na pracę typu A ma możliwość złożenia wniosku o przedłużenie tego zezwolenia. Czym ta procedura różni się od uzyskania nowego dokumentu? Przede wszystkim, jest o połowę tańsza i jeżeli dotyczy kontynuacji zatrudnienia na tym samym stanowisku, nie trzeba do wniosku o przedłużenie dołączać informacji starosty.
REKLAMA
Jak złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę?
Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę można wysłać zarówno elektronicznie, jak i pocztą tradycyjną lub złożyć osobiście w urzędzie wojewódzkim.
W przypadku elektronicznej formy, należy skorzystać z systemu praca.gov.pl. Na stronie głównej wybiera się zakładkę „Zatrudnianie cudzoziemców”, potem „Zezwolenia na pracę cudzoziemca”, a następnie „Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ZC-WPZ)”. Do elektronicznego wniosku dołącza się kopie (skany / zdjęcia) niezbędnych dokumentów. Na końcu wniosek podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.
W przypadku wysyłania wniosku i niezbędnych dokumentów pocztą tradycyjną, warto to zrobić za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu uzyska się dokument, że wniosek faktycznie trafił do urzędu.
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia o pracę?
Informacji o tym, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o przedłużenie zezwolenia należy szukać na stronie internetowej właściwego urzędu wojewódzkiego. Najczęściej są to te same dokumenty co przy składaniu wniosku o zezwolenie na pracę (nie zawsze konieczna jest informacja starosty) oraz dodatkowo: umowa zawarta między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi a cudzoziemcem, będąca podstawą wykonywania pracy zgodnie z zezwoleniem na pracę i dokumenty potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z wykonywaniem pracy przez cudzoziemca za cały okres pracy cudzoziemca na podstawie zezwolenia.
Kiedy złożyć wniosek o przedłużenie zezwolenia o pracę?
Wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę składa się nie wcześniej niż na 90 i nie później niż na 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.
Warto dodać, że na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wprowadzono regulacje o przedłużeniu ważności z mocy prawa m.in. zezwoleń na pracę. Okres ważności zezwolenia przedłuża się do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów (stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii), który obowiązywał jako ostatni.
Ta sama ustawa wprowadziła również zmianę dotyczącą terminu składania wniosku o przedłużenie zezwolenia na pracę. W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wniosek składa się nie wcześniej niż w terminie 90 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę określonego w tym zezwoleniu i nie później niż w ostatnim dniu okresu ważności zezwolenia warunkowo wydłużonego ustawą specjalną, czyli nie później niż 30. dnia po odwołaniu ostatniego ze stanów (zagrożenia epidemicznego lub epidemii).
Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Ustawa z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA