44 proc. Polaków myśli o zmianie pracy na lepiej płatną
REKLAMA
REKLAMA
- Inflacja a budżet domowy
- Rozważne decyzje zakupowe
- Zainteresowanie Polaków tematyką finansową
- Spadek wartości pieniądza
Inflacja a budżet domowy
W sondażu zapytano, jak inflacja odbija się na budżetach domowych i możliwościach finansowych respondentów.
REKLAMA
76 proc. ankietowanych uważa, że obecna pensja wystarcza im na mniej niż jeszcze 12 miesięcy temu. Taka sama część badanych ocenia, że inflacja ma negatywny wpływ na ich wynagrodzenie. Według 59 proc. respondentów inflacja istotnie wpływa na faktyczną wartość (siłę nabywczą) ich pensji.
Rozważne decyzje zakupowe
80 proc. ankietowanych zwraca coraz większą uwagę na strukturę swoich wydatków, m.in. z powodu inflacji, co powoduje, że decyzje zakupowe są bardziej rozważne i przemyślane. Badanie pokazuje też, że duża część Polaków ma niewielkie oszczędności, niegwarantujące dłuższego utrzymania się w sytuacji rezygnacji z pracy lub jej utraty. 19 proc. Polaków jest w stanie utrzymać się z odłożonych środków przez maksymalnie miesiąc, kolejne 15 proc. - przez jeden-dwa miesiące. Oszczędności wystarczające na sześć miesięcy posiada 30 proc. badanych.
W badaniu zapytano też o regulacje podatkowe Polskiego Ładu (ankietę przeprowadzono w marcu br., przed najnowszą zmianą w Polskim Ładzie, m.in. obniżką PIT). 53 proc. ankietowanych określiło swój poziom zrozumienia zasad zmian podatkowych jako niski. 46 proc. oceniło negatywnie wpływ Polskiego Ładu na swoje zarobki, 40 proc. neutralnie, a 24 proc. pozytywnie.
Zainteresowanie Polaków tematyką finansową
REKLAMA
Jak podkreślają autorzy badania, zmiany w przepisach i inflacja wpływają na zainteresowanie Polaków tematyką finansową. 59 proc. respondentów deklaruje, że śledzi informacje na temat gospodarki i jej podstawowych wskaźników, np. stopy inflacji, średniej pensji, bezrobocia, zapotrzebowania na pracowników. Z kolei 51 proc. uważa, że są na bieżąco z pojawiającymi się zmianami dotyczącymi obowiązujących i nowo ustanawianych podatków, które są odprowadzane od ich zarobków.
Z ostatnio opublikowanych badań przeprowadzonych przez Pracuj.pl wynika, że 36 proc. respondentów obecnie aktywnie szuka nowego miejsca pracy. 44 proc. badanych jako katalizator skłaniający do myślenia o zmianie pracodawcy wskazuje inflację. Ponadto 65 proc. osób szukających obecnie nowej pracy jako motywację wskazuje nieodpowiednią wysokość zarobków.
Spadek wartości pieniądza
Spadek wartości pieniądza wpływa też na negocjacje z obecnymi pracodawcami. 41 proc. badanych przyznaje, że ze względu na inflację starało się o podwyżkę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Częściej o podwyżkę wynagrodzenia występują mężczyźni (44 proc.) niż kobiety (38 proc.). W porównaniu z rokiem ubiegłym skłonność do zmiany pracy jest podobna zarówno u kobiet (45 proc.), jak i u mężczyzn (43 proc.).
Badanie przeprowadzono w marcu br. na grupie 1796 osób posiadających pracę.(PAP)
Autor: Karolina Mózgowiec
kmz/ mk/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat