Jak rozliczać bony towarowe w 2013 r.
REKLAMA
14 września br. do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy on objęcia zwolnieniem podatkowym bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary, otrzymywanych przez pracownika od pracodawcy. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia ma być sfinansowanie bonów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz nieprzekroczenie kwoty wolnej od podatku, czyli 380 zł.
REKLAMA
Obecnie obowiązujące przepisy zawierają zasadę, że bony towarowe sfinansowane ze środków zfśs stanowią przychód ze stosunku pracy i niezależnie od ich wartości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wynika z tego, że do tego rodzaju świadczeń otrzymanych przez pracownika nie stosuje się zwolnienia od opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Artykuł ten stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zfśs do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Dodatkowo artykuł ten zawiera ograniczenie polegające na ograniczeniu świadczeń podlegających zwolnieniu. Z katalogu świadczeń rzeczowych zostały wyłączone bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Należy pamiętać, że obecnie bony towarowe sfinansowane ze środków zfśs są zwolnione z oskładkowania (składki na ubezpieczenia społeczne) w pełnej wysokości i bez ograniczenia kwotowego, pod warunkiem że stanowią pomoc socjalną i zostały przyznane zgodnie z regulaminem zfśs. Ich wartości nie uwzględnia się również w podstawie wymiaru składki zdrowotnej.
Mając na względzie wskazaną wyżej różnicę w traktowaniu bonów towarowych w przepisach podatkowych i ubezpieczeniowych, posłowie przygotowali projekt ustawy mający na celu ujednolicenie tych przepisów. W związku z tym proponują, aby wyłączyć bony towarowe finansowane ze środków zfśs z podstawy opodatkowania. Posłowie podkreślają, że brak jest uzasadnienia odmowy traktowania znaków legitymacyjnych jako świadczeń rzeczowych. Projektodawcy uważają, że różnicowanie w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym świadczeń rzeczowych i pieniężnych oraz znaków legitymacyjnych jest nieuzasadnione. Brak jest bowiem racjonalnych argumentów przemawiających za tym, aby świadczenia te były traktowane w sposób odmienny, tym bardziej że znaki legitymacyjne i świadczenia rzeczowe co do zasady spełniają tę samą funkcję.
Intencją twórców projektu jest umożliwienie dokonania wyboru świadczenia – zakup produktu za otrzymane świadczenie pieniężne lub wymiana znaku legitymacyjnego na wybrany produkt.
Dla pracodawców jest istotne, że proponowane w projekcie rozwiązanie nie zwiększa kwoty zwolnionej od podatku. Rozwiązanie to polega na dodaniu do katalogu świadczeń, których wartość może składać się na kwotę zwolnienia. Jednak łączna kwota świadczeń otrzymanych przez pracownika w ramach pomocy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, aby była zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych nie może przekraczać 380 zł.
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA