Czym jest kontrakt menadżerski?
REKLAMA
REKLAMA
Swoboda umów
Możliwość zawarcia kontraktu menadżerskiego opiera się na swobodzie zawierania umów. Jest to umowa, w ramach której następuje powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem osobie, która posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje. Menadżer zobowiązuje się do profesjonalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia przez niego zysków.
REKLAMA
Cechy kontraktu menadżerskiego
Mimo braku definicji kontraktu menadżerskiego w Kodeksie cywilnym, w przypadku tego rodzaju umowy stosuje się przepisy o zleceniu i przepisy o zobowiązaniach Kodeksu cywilnego.
Umowa menedżerska to umowa dwustronna, która może zostać zawarta z osobą fizyczną, przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, a także z osobą prawną (wtedy do zarządzania wyznaczana jest osoba fizyczna).
W odróżnieniu od umowy o pracę menadżer nie wykonuje pracy pod kierownictwem. Jest on samodzielny w wyborze sposobu kierowania przedsiębiorstwem.
Ważne, aby zakres czynności, składających się na zarządzanie przedsiębiorstwem, był każdorazowo doprecyzowany w umowie. Menadżer może mieć uprawnienia do dokonywania konkretnych czynności wskazanych w umowie, czy też przejmować kompetencje organów podmiotu, w związku z działalnością którego zawierana jest umowa.
Umowa menedżerska nie podlega prawu pracy, a więc nie zapewnia minimalnego wynagrodzenia, nie określa czasu pracy ani nie gwarantuje płatnego urlopu. Wysokość otrzymywanej przez menedżera pensji ustalana jest przez strony umowy. Istotą kontraktu menedżerskiego jest praca zadaniowa, a więc zarządzanie wymaga nienormowanego czasu pracy.
Odpowiedzialność materialna menadżera
Co do zasady menedżer odpowiada za swoje działania całym swoim majątkiem, chyba że umowa menadżerska stanowi inaczej. Ważne jest, aby kwestia odpowiedzialności menadżera została precyzyjnie uregulowana, na przykład w zakresie maksymalnej kwoty odpowiedzialności majątkowej.
Menadżer posiada szeroki dostęp do informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogłoby przynieść szkodę przedsiębiorstwu. Dlatego też umowa menadżerska powinna określać zakaz działalności konkurencyjnej oraz obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez menadżera.
Kontrakt menadżerski a ubezpieczenie
Kontrakt menedżerski kwalifikuje się dla celów ubezpieczenia społecznego, tak jak umowa zlecenia, a więc osoba wykonująca taką umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach określonych dla zleceniobiorców. Podlega zatem obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne, a przystąpienie do niego może nastąpić tylko na wniosek ubezpieczonego. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla menedżera stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany z tytułu zawartej umowy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat