Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu regulamin pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące regulamin pracy.
Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia
Aktualizacja: 17.01.2012
W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostali poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10. lutego? »
Czy można wprowadzić zakaz korzystania z urlopów wypoczynkowych w niektórych miesiącach
Aktualizacja: 09.01.2012
W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny? Pracownicy uważają takie postanowienie za niezgodne z prawem. »
Czy dopuszczalna jest zmiana trybu odwołania od kary porządkowej
Aktualizacja: 06.12.2011
W naszej firmie pracuje 60 osób. Nie ma związków zawodowych. Rozważamy inicjatywę załogi, której przedstawiciele zaproponowali, aby pracownik przy odwołaniu się od kary porządkowej mógł być oceniany przez zespół, w skład którego wchodziliby: kierownik kadr, bezpośredni przełożony i osoba wskazana przez pracownika. Ocena tego zespołu byłaby przekazywana dyrektorowi przed podjęciem decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. Czy możemy w ten sposób zmienić tryb odwołania od kary porządkowej, wprowadzając stosowne zapisy do regulaminu pracy? »
Ustalenie procedury uzyskania zgody na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika
Aktualizacja: 14.06.2011
Czy możemy wprowadzić do regulaminu pracy obowiązek uzyskania pisemnej zgody pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji? Uzyskanie takiej zgody dawałoby pracownikowi prawo do zwolnień od pracy i urlopów szkoleniowych. »
Kontrola trzeźwości pracowników
Aktualizacja: 06.06.2011
W praktyce pracodawcy często spotykają się z problemem nietrzeźwych pracowników. Powinni więc dostosować procedury kontrolne do obowiązujących przepisów i np. wprowadzić do regulaminu zapisy o wyrywkowej kontroli trzeźwości. »
Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania
Aktualizacja: 31.03.2011
Regulamin pracy powinien określać zasady świadczenia pracy, w szczególności stosowane w zakładzie pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz sposoby potwierdzania przez pracowników czasu przybycia do pracy i czasu jej wykonywania. »
Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów
Aktualizacja: 14.03.2011
W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia? »
Dodatkowe zapisy w regulaminie pracy
Aktualizacja: 10.03.2011
W regulaminie pracy pracodawca musi zawrzeć postanowienia wymagane przez kodeks pracy. Z własnej woli może jednak uregulować w nim także inne zagadnienia. Warunkiem jest jednak, aby dotyczyły one organizacji i porządku w procesie pracy oraz związanych z tym praw i obowiązków stron stosunku pracy. »
Od kiedy obowiązuje regulamin pracy
Aktualizacja: 17.02.2011
Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. »
Kontrola osobista pracowników po zakończeniu pracy
Aktualizacja: 31.01.2011
Prowadzę prywatny gabinet lekarski, w którym zatrudniam 12 osób. Podejrzewałem, że kilku pracowników wynosi z gabinetu różne materiały medyczne (np. strzykawki, bandaże) oraz lekarstwa. Ustanowiłem więc regulamin pracy, w którym jest zawarte postanowienie o możliwości przeprowadzenia przeze mnie co jakiś czas kontroli pracowników po zakończeniu przez nich pracy. Zostały wskazane osoby, które mogą w moim imieniu przeprowadzać taką kontrolę, oraz jest wprowadzona zasada, że kontrolę przeprowadzają zawsze osoby tej samej płci co kontrolowany. Jednak mimo to 2 pracownice zarzuciły mi, że taka regulacja narusza ich dobra osobiste. Czy w regulaminie pracy mogłem wprowadzić możliwość takiej kontroli pracowników i czy mam prawo ją przeprowadzać? »
Aktualizacja: 25.01.2011
Od kilku miesięcy prowadzę małą firmę i zatrudniam czterech pracowników. Jeden z pracowników złożył wypowiedzenie. Słyszałem, że w takich wypadkach muszę wydać mu kartę obiegową. Jednak nie mogę nigdzie znaleźć wzoru takiej obiegówki. Co powinna zawierać i czy jest obowiązkowa? »
Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników
Aktualizacja: 23.12.2010
W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić? »
Zmiana regulaminu pracy po powstaniu organizacji związkowej
Aktualizacja: 22.09.2010
W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku? »
Prawidłowa treść stosunku pracy w zakresie czasu pracy
Aktualizacja: 01.09.2010
Jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy lub nie tworzy układu zbiorowego pracy, może określić rozkład czasu pracy w obwieszczeniu skierowanym do pracowników. »
Kontrola osobista pracowników w zakładzie pracy
Aktualizacja: 02.09.2010
Pracodawcy często wprowadzają w zakładzie pracy różnego rodzaju zabezpieczenia w celu ochrony swojego mienia. Czasami jednak najlepszą ochronę może stanowić kontrola osobista pracownika w celu jego przeszukania. »
Czy pracodawca musi informować o COVID–19 u pracownika?
Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.
Zostań ekspertem portalu Infor.pl »