Przeanalizowano 4 miliony materiałów aplikacyjnych dla 14 branż wysyłanych na różnych kanałach rekrutacyjnych. LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji okazały się najskuteczniejsze? To wartościowe dane dla rekruterów.
- Najbardziej popularne sposoby rekrutacji
- Najbardziej skuteczne sposoby rekrutacji
- Efektywność kanału rekrutacji uzależniona od stanowiska
Najbardziej popularne sposoby rekrutacji
LinkedIn, Pracuj.pl, własne bazy, OLX i Just Join IT były najczęstszymi kanałami składania materiałów aplikacyjnych w 2024 roku – wynika z Raportu źródeł aplikacji, przygotowanego przez Traffit. Firma przeanalizowała łącznie 4 miliony aplikacji złożonych na 59 tysięcy stanowisk. Z danych wynika, że pięć najpopularniejszych źródeł odpowiadało za 61 proc. wszystkich przesyłanych materiałów. Czy jednak najchętniej wybierane sposoby były najbardziej skuteczne?
Raport źródeł aplikacji przedstawia analizę najczęstszych źródeł aplikowania kandydatów na stanowiska w 14 przeanalizowanych branżach, w tym m.in.: finansach i księgowości, IT, inżynierii i produkcji, logistyce i transporcie, marketingu i reklamie, sprzedaży i handlu czy w prawie i doradztwu. Najczęstszymi źródłami aplikacji dla analizowanych w 2024 roku branż były:
- LinkedIn (22 proc. wszystkich aplikacji),
- Pracuj.pl (19 proc.),
- bazy własne (9 proc.),
- OLX (7 proc.) oraz
- Just Join IT (4 proc.).
Najbardziej skuteczne sposoby rekrutacji
Efektywność kanału rekrutacji uzależniona od stanowiska
Autorzy raportu zaznaczają, że skuteczność źródła różni się w zależności od stanowiska na jakie składane są materiały aplikacyjne i tak np. w administracji i obsłudze biura najczęstsze źródło przesyłania aplikacji stanowi Pracuj.pl (38 proc.), natomiast najefektywniejszym sposobem aplikowania jest LinkedIn (23 proc.), a w rekrutacji i branży HR najefektywniejsze pozostają bazy własne (20 proc.), a najwięcej dokumentów wysyłanych jest za pośrednictwem Pracuj.pl. Z kolei w marketingu i reklamie LinkedIn stanowi zarówno najczęstsze (33 proc.), a zarazem najlepsze (25 proc.) źródło aplikacji. Szczegółowe dane dla każdej z analizowanych branż – wraz z rozbudowaną analizą branży IT - można poznać w pełnej wersji dokumentu.
Informacje zawarte w raporcie są cenną pomocą dla rekruterów w identyfikacji najskuteczniejszych źródeł aplikacji, poprawie jakości zatrudnienia, przyspieszeniu procesów rekrutacyjnych oraz podejmowaniu decyzji w oparciu o konkretne liczby.
Źródło: TRAFFIT
– Chociaż to LinkedIn był najchętniej wybieraną przez poszukujących pracy platformą, z naszych analiz wynika, że popularność kanału aplikowania nie zawsze idzie w parze ze skutecznością. W minionym roku najbardziej efektywne były bazy własne, stanowiące 28 proc. wszystkich zatrudnień. Na kolejnych miejscach znalazły się OLX (12 proc.), oraz Pracuj.pl, Facebook oraz LinkedIn – każdy z tych serwisów odpowiadał za 4 proc. wszystkich zakończonych sukcesem rekrutacji. Warto podkreślić, że piątka wymienionych wyżej serwisów odpowiadała za 51 proc. wszystkich analizowanych rekrutacji – komentuje Adrian Wolak, CEO Traffit.