W 2025 r. pracownicy dostaną więcej benefitów pozapłacowych. Przedsiębiorcy szukają sposobów na zwiększenie lojalności osób zatrudnionych oraz zmniejszenie rotacji pracowników. Zwiększają więc budżety na dodatkowe benefity. Jakie benefity cieszą się największą popularnością?
- W 2025 r. będzie więcej benefitów dla pracowników
- Więcej pieniędzy na benefity pozapłacowe
- Jakie benefity otrzymują pracownicy?
W 2025 r. będzie więcej benefitów dla pracowników
Jak wynika z badania zrealizowanego pod koniec ubiegłego roku przez Instytut Keralla na zlecenie VanityStyle, nieco ponad 1/4 firm z sektora MŚP planuje w 2025 roku zwiększyć budżet na świadczenia pozapłacowe dla pracowników. To pokłosie inflacji i coraz większej świadomości mikro, małych i średnich pracodawców w zakresie motywacji personelu. O dodatkowych inwestycjach w benefity myślą przede wszystkim średnie przedsiębiorstwa (49-250 pracowników) oraz firmy produkcyjne.
Zgodnie z wynikami badania zwiększenie wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje 27 proc. firm z sektora MŚP. W nieco ponad połowie przedsiębiorstw (51 proc.) budżet na benefity pozostanie bez zmian, a w 10 proc. ulegnie zmniejszeniu. Przedstawiciele 12 proc. badanych podmiotów pod koniec ubiegłego roku nie podjęli jeszcze decyzji w tym zakresie.
Więcej pieniędzy na benefity pozapłacowe
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej planuje przeznaczenie dodatkowych środków na świadczenia pozapłacowe. Budżet na benefity w 2025 roku zamierza zwiększyć 17 proc. mikro-, 31 proc. małych- oraz 34 proc. średnich przedsiębiorstw. Najczęściej działanie takie deklarują firmy produkcyjne (39 proc. wskazań). W przypadku podmiotów specjalizujących się w usługach i handlu jest to odpowiednio 25 i 21 proc.
- Zwiększenie środków na benefity to obecnie w znacznej mierze próba urealnienia budżetów. Skumulowana inflacja z kilku ostatnich lat sprawiła, że podrożało wszystko, również świadczenia pozapłacowe. Coraz więcej przedsiębiorców z sektora MŚP dostrzega także istotną rolę benefitów w budowaniu lojalności pracowników i ograniczaniu rotacji, której sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Mikro, mali i średni przedsiębiorcy szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity i starają się dopasować je do indywidualnych potrzeb poszczególnych członków zespołów, podobnie jak to robią korporacje i duże przedsiębiorstwa – dodaje.
Jakie benefity otrzymują pracownicy?
Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, przynajmniej jeden benefit swoim pracownikom oferuje 92 proc. firm z sektora MŚP. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie, które zapewnia 35 proc. badanych pracodawców. Na drugim miejscu znalazły się spotkania integracyjne i okolicznościowe, które organizuje 29 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a na trzecim prywatna opieka medyczna (25 proc. wskazań). Ponadto 24 proc. firm zapewnia pracownikom programy rozwojowe i szkolenia, karty sportowe oraz dofinansowanie posiłków, 21 proc. – bony i karty przedpłacone, a 20 proc. – skrócone godziny pracy w piątki oraz bilety i vouchery na wydarzenia kulturalne. Mniej niż 1/5 firm z sektora MŚP proponuje kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do pracy, wykłady i spotkania z ekspertami, dostęp do opieki psychologicznej czy przerwy wellbeeingowe.
Źródło: VanityStyle
- W decyzjach przedsiębiorców odbijają się jak w soczewce problemy i wyzwania, z którymi obecnie mierzy się sektor MŚP. Z jednej strony firmy muszą inwestować w zwiększenie atrakcyjności ofert dla pracowników, aby przyciągać talenty i zwiększać zaangażowanie zespołów. Z drugiej, rosnące koszty operacyjne i trudna sytuacja finansowa części firm z tego sektora zmusza je do ostrożności w planowaniu takich wydatków. To dwa przeciwstawne zjawiska składające się na realny dylemat, który może mieć istotny wpływ na przyszłość tych przedsiębiorstw – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.