Kultury propartnerskie i protransakcyjne - jak się komunikować?

Aneta Liszka
trenerka i konsultantka międzykulturowa, trenerka biznesu
rozwiń więcej
Kultury propartnerskie i protransakcyjne - jak się komunikować? / Fotolia
Jak się komunikować w kulturze propartnerskiej i protransakcyjnej? Które państwa nastawione są na budowanie relacji, a które na cel biznesowy i wykonanie zadania? Oto wskazówki do skutecznej komunikacji z przedstawicielami innych kultur.

Jak komunikować się z przedstawicielami innych kultur?

Gdy pracujmy z klientami lub partnerami biznesowymi różnych narodowości doświadczamy wielu różnorodnych sytuacji biznesowych. Mimo otwartości, z jaką podchodzimy do pracy zdarzają się sytuacje, gdzie mimo naszych najszczerszych chęci, nie potrafimy się zrozumieć i błędnie interpretujemy niektóre zachowania lub zdarzenia. W tej sytuacji zrozumienie drugiej osoby, kultury, w jakiej została wychowana, jest kluczowe dla sukcesu biznesowego i doprowadzeniu interesów do owocnego końca. Znajomość praktyk efektywnej komunikacji w międzynarodowym środowisku pracy już nie wystarcza. Warto również zapoznać się z teoriami i modelami kulturowymi, które pomagają uporządkować wiedzę, bo poznanie specyfik wszystkich kultur jest niemożliwe.

Autopromocja

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Podczas szkoleń międzykulturowych uczestnicy pytają: „Jak nawiązać pierwszy kontakt z przedstawicielem innej kultury?”, „ Na co zwrócić uwagę?”, „Jak nawiązać relację z partnerem wychowanym w innej kulturze, by ta relacja przełożyła się na długotrwałą współpracę?, „Jaką formę komunikacji przyjąć w kontakcie z klientem?”. Te pytania są dość oczywiste w sytuacji, gdzie liczy się wynik danego projektu, zdobycie nowego klienta i podpisanie z nim intratnego kontraktu. W takich sytuacjach opieram się na modelu Richarda Gestelanda, amerykańskiego praktyka biznesu, który opisuje cztery wymiary kultury biznesu, a jednym z nich jest zorientowanie danej kultury na relacje (kultury pro partnerskie) lub transakcje (kultury pro transakcyjne).

Kultury propartnerskie

Dla przedstawicieli kultur propartnerskich ważna jest konkretna osoba, z którą współpracują i jak ta współpraca się układa. Podczas pierwszych kontaktów, zanim przejdzie się do interesów, należy przeznaczyć dużo czasu na zbudowanie wzajemnego zaufania i dobrych stosunków. Spotkania z partnerami reprezentującymi kulturę propartnerską trwają zazwyczaj długo, a rozmowy, które się toczą mogą również schodzić na tematy poza biznesowe. Skuteczne porozumiewanie się, a tym bardziej rozwiązywanie problemów wymaga częstych kontaktów twarzą w twarz. Tutaj takie formy komunikacji jak mail lub faks nie będą wystarczające. Jeśli nie ma możliwości częstych spotkań warto od czasu do czasu zadzwonić, by pokazać, że zależy nam na kliencie i pamiętamy o jego osobie. Na spotkaniach warto szukać okazji, aby okazać zainteresowanie partnerem, wyjść z nim po godzinach na kolację lub przysłowiowego drinka.

Prowadzenie interesów z przedstawicielami kultur propartnerskich wymaga cierpliwości. Nim zapadną ostateczne decyzje i będzie można obwieścić sukces należy włożyć wiele wysiłku i poświęcić sporo czasu na zbudowanie dobrych relacji i zdobycie zaufania. Ludzie i relacje z nimi są tu bardzo istotne.

Kultury protransakcyjne

Te z kolei większa wagę przywiązują do celów biznesowych i realizacji zadania. Podczas spotkań rozmawia się głównie na tematy służbowe i przechodzi się do interesów po nawet kilkuminutowej rozmowie na tematy ogólne. Priorytetem w czasie rozmów jest dokładne zrozumienie się nawzajem, a styl komunikacji jest bezpośredni i otwarty. Częstotliwość spotkań twarzą w twarz, jak w przypadku kultur pro partnerskich, nie jest tak istotna. Wiele spraw jest uzgadnianych mailowo lub telefonicznie.

Kultury propartnerskie - wskazówki

  1. Nawiązanie pierwszego kontaktu - W sposób pośredni (na targach, konferencjach, poprzez rekomendacje, pośredników
  2. Pierwszy kontakt - Ważne zbudowanie zaufania, nawiązanie relacji
  3. Komunikacja - Pośrednia (nie wprost, czasem zawoalowana)
  4. Tematy rozmów - Nie tylko biznesowe
  5. Konflikty - Rzadkie, unika się ich
  6. Forma komunikacji - Spotkania twarzą w twarz są konieczne
  7. Rozwiązywanie problemów - W oparciu o relacje
  8. Kraje - Afryka, Ameryka Łacińska, większość krajów azjatyckich oraz świat arabski

Kultury protransakcyjne - wskazówki

  1. Nawiązanie pierwszego kontaktu - Bezpośredni (telefon, spotkanie gdzie można podejść i nawiązać kontakt)
  2. Pierwszy kontakt - Po kilkuminutowej rozmowie można przejść do interesów
  3. Komunikacja - Bezpośrednia (otwarty i szczery sposób wysławiania się)
  4. Tematy rozmów - Biznesowe
  5. Konflikty - Częstsze
  6. Forma komunikacji - Spotkania (mogą być rzadsze), maile, telefony
  7. Rozwiązywanie problemów - W oparciu o pisemne kontrakty
  8. Kraje - Kraje skandynawskie, USA, Kanada, Niemcy, Austria

Brak świadomości niuansów, które niesie ze sobą kontakt z osobą wywodzącą się z innej kultury może zniweczyć wysiłki podjęte w celu osiągnięcia sukcesu biznesowego. Brak wiedzy o różnicach kulturowych może w skrajnych przypadkach sprawić, że przedstawiciele kultury pro transakcyjnej będą postrzegani, jako grubiańscy, zimni, niezainteresowani drugim człowiekiem, niegodni zaufania, zbyt pewni siebie i agresywni. Natomiast ludzi nastawionych na transakcje i cel biznesowy frustrować będzie marnowanie czasu (a przecież „czas to pieniądz”) na nieformalne i nie biznesowe tematy, niedecydowanie przedstawicieli kultur propartnerskich, brak konkretów i przeciągające się w nieskończoność spotkania.

Kultury propartnerskie – na co zwracać uwagę?

  • Nawiąż pierwszy kontakt poprzez godnego zaufania pośrednika. Tym pośrednikiem może być osoba trzecia, która cieszy się zaufaniem lub ambasada, organizacje, np. izby handlowe lub międzynarodowe stowarzyszenia. Dobrym miejscem spotkania będzie międzynarodowa konferencja, targi, misje handlowe;
  • W rozmowie nie przechodź od razu do interesów, zainwestuj czas w budowanie relacji z partnerem;
  • Nastaw się na to, że relacja ta będzie wymagała częstych spotkań twarzą w twarz;
  • Unikaj konfrontacji i otwartego konfliktu z partnerem;
  • Jeśli zmienia się osoba reprezentująca firmę w kontaktach z partnerem upewnij się, żeby nową osobę wprowadziła osoba, która do tej pory była odpowiedzialna za te kontakty. Wspólny wyjazd do klienta i oficjalne przedstawienie nowej osoby będzie jak najbardziej na miejscu.

Kadry
To ważny obowiązek każdego rodzica. Jak i kiedy zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego?
06 maja 2024

Zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego to obowiązek każdego rodzica. Dziecko, jako członek rodziny, może być objęte ubezpieczeniem zdrowotnym do ukończenia 18 lat, a jeżeli kontynuuje naukę - do 26 roku życia. W przypadku dzieci z niepełnosprawnością, możliwe jest ubezpieczenie bez ograniczeń wiekowych.

MRPiPS: Rekordowo niskie bezrobocie w Polsce
06 maja 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zasypuje nas dobrymi wiadomościami. Właśnie resort pracy pochwalił się najniższym bezrobociem w Unii Europejskiej.

Odpis na ZFŚS: Zbliża się termin przekazania I raty za 2024 r. Ile to będzie?
06 maja 2024

Zbliża się termin wpłaty I raty odpisu na ZFŚS, należnej za 2024 r. Pracodawca powinien przekazać kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisu.

Czas pracy niepełnosprawnych 2024
06 maja 2024

Czas pracy pracowników niepełnosprawnych w 2024 roku jest niższy od standardowego. Normy godzin pracy osoby niepełnosprawnej określa nie Kodeks pracy, lecz ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ile pracują dziennie i tygodniowo niepełnosprawni?

Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce 2024 [BADANIE]
06 maja 2024

Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce w 2024 roku według badania Randstad - poznaj top 3! Dlaczego pracownicy wybierają właśnie te branże? Czego szukają na rynku pracy?

W maju 2024 r. ogromna liczba Polaków otrzyma pisma z ZUS. Co jest w tych listach?
06 maja 2024

ZUS wysyła pisma do 8 mln Polaków. Sprawdź, kto je otrzyma i jakie informacje zawierają listy z maja 2024 r.

Elektroniczne akta osobowe pracowników 2024 - jak prowadzić? Obowiązki informacyjne pracodawca – pracownik. Jak długo trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą?
06 maja 2024

Co trzeba wiedzieć o elektronicznych aktach osobowych pracowników? Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej? Jak długo trzeba przechowywać akta?

NIK skontrolował ZUS: problemy z egzekucją składek i przeciwdziałaniem ich przedawnieniu
06 maja 2024

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, działania ZUS w zakresie dochodzenia składek i udzielania ulg w ich pobieraniu w latach 2019-2022, co do zasady, były prowadzone prawidłowo, jednak - zwłaszcza jeżeli chodzi o prawidłowość i terminowość realizowanych zadań - nie były one w pełni skuteczne.

ZUS: dwie ważne decyzje w jednej kopercie; emeryci i renciści otrzymają w maju list
06 maja 2024

W ciągu najbliższych dni i tygodni (do końca maja) emeryci i renciści otrzymają list z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  W jednej kopercie znajdą oni dwie decyzje - o marcowej waloryzacji oraz o dodatkowym świadczeniu rocznym czyli tzw. trzynastce.

Świadczenie wspierające. Komu ZUS przyzna to świadczenie, w jakiej wysokości i na jak długo?
06 maja 2024

Nawet o 3918,11 zł miesięcznie mogą starać się osoby posiadające status osoby z niepełnosprawnością. Jak uzyskać świadczenie wspierające?

pokaż więcej
Proszę czekać...