Nowy wiek emerytalny w Polsce? Zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 65 lat

dr Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
Nowy wiek emerytalny w Polsce? Zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 65 lat / Nowy wiek emerytalny w Polsce? Zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 65 lat / Shutterstock

Niezwykle kontrowersyjny temat nie cichnie. Czy będzie w Polsce nowy wiek emerytalny i czy dojdzie do zrównania wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 65 lat? Jest odpowiedź premiera i resortu pracy.

Petycja o zrównanie w Polsce wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 65 lat

Już jakiś czas temu do Sejmu RP trafiła petycja w sprawie zrównania wieku emerytalnego. Temat ten nie cichnie, szczególnie po zmianie władzy. Zdania obywateli jak i samego obozu rządzącego są podzielone. Jedni chcą wcześniej przechodzić na emeryturę, drudzy chcą zrównania wieku emerytalnego a jeszcze inni pozostają neutralni, dostosowując się do obowiązujących regulacji. Jak wskazano w jednym z wniosków złożonych do Sejmu: "Krótszy wiek emerytalny dla kobiet w Polsce to relikt po czasach przynależności do bloku wschodniego. Żadne państwo zachodnioeuropejskie nie posiada różnego wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn. 

Autopromocja
Ważne

Na naszym kontynencie kobiety przechodzą na emeryturę wcześniej w takich państwach jak Rosja, Białoruś czy Mołdawia. Ponadto, mężczyźni żyją krócej, co w Polsce jest szczególnie widoczne ponieważ różnica ta stanowi aż 8 lat (na korzyść kobiet).

Sytuacja demograficzna Polski nie pozwala na tak duże obciążenie systemu emerytalnego przez tą niezwykle drogą ulgę dla kobiet — koszty bowiem spadają na barki przedsiębiorców i pośrednio pracowników, co przekłada się na pogorszenie się sytuacji ekonomicznej Polski i Polaków. Wobec powyższego, wnioskuję o zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do poziomu 65 łat.".

Czy będzie zmiana wieku emerytalnego dla kobiet? Odpowiedź resortu pracy

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk Mininister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazała w swoim komunikacie już jakiś czas temu, że na chwilę obecną nie ma planów podwyższenia wieku emerytalnego. Ministra podkreśla: "(…) stanowczo odrzucamy koncepcję podwyższenia ustawowego wieku emerytalnego". W pracach legislacyjnych rządu rzeczywiście trudno doszukać się projektów aktów prawnych podwyższających wiek emerytalny.  Co więcej strona rządowa zapewnia, że obowiązujące dotychczas rozwiązania prawne nie zostaną zmienione na niekorzyść emerytów i rencistów, jeżeli nawet miałyby być wdrażane nowelizacje.

Rzeczpospolita Polska jest stroną Konwencji nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej minimalnych norm zabezpieczenia społecznego, przyjętej w Genewie dnia 28 czerwca 1952r., która wskazuje, że ustalony wiek emerytalny nie może przekraczać 65 lat, a wyższy zależy od zdolności do pracy osób starszych w danym kraju

Dopuszczalne jest zróżnicowanie wieku emerytalnego

Generalna zasada jest taka, że w prawie międzynarodowym przyjęto, że świadczenia emerytalne powinny przysługiwać osobom, które ukończyły 65 lat, ale w ustalonych przypadkach wiek emerytalny może być podwyższony lub obniżony.

Ważne

Dyrektywa nr 79/7/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie stopniowej realizacji zasady równego traktowania mężczyzn i kobiet w dziedzinie zabezpieczenia społecznego dopuszcza utrzymanie przez państwa członkowskie zróżnicowanego wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn w ustawowych systemach emerytalnych, jeśli zachodzą ku temu uzasadnione przesłanki społeczne.

Wiek emerytalny 67 lat w Polsce. Nie będzie powrotu do poprzednich regulacji: demografia, gospodarka i społeczeństwo się zmieniają

Uzasadnienie dla wprowadzenia kilkanaście lat temu wyższego wieku emerytalnego i jego zrównania było takie, że: wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, związane z jego istotnym podwyższeniem w odniesieniu do kobiet (do 67 lat) wiązało się z potrzebą dostosowania systemów emerytalnych do zjawisk demograficznych, w szczególności wydłużenia przeciętnego trwania życia, a co się z tym wiąże - dłuższego pobierania świadczeń emerytalnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że przy ustalaniu powszechnego wieku emerytalnego konieczne jest rozpatrzenie szeregu czynników, które uwzględniać będą:

  • zarówno biologiczne uwarunkowania procesu starzenia się, tak aby w sposób najbardziej miarodajny określić granice wieku, w którym ubezpieczeni stają się przeważnie niezdolni do normalnie wydajnej pracy;
  • zachowania proporcji między okresem ubezpieczenia (pracy) a okresem pobierania świadczenia (wypoczynku) w taki sposób, aby okres wypoczynku nie zaczynał się ani zbyt późno, bo wtedy ubezpieczony nie ma możliwości korzystania z wypoczynku, ani zbyt wcześnie, bo wówczas koszt ubezpieczenia emerytalnego byłby zbyt wysoki;
  • sytuację na rynku pracy oraz uwzględnienie sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 

Jak podkreśla Sejm RP w odpowiedzi na petycję obywatela co do zrównania wieku emerytalnego: zasada równości kobiet i mężczyzn nie wymaga bowiem, aby sytuacja osób obu płci była zawsze uregulowana w sposób jednakowy. Różne traktowanie nie musi się wiązać z pogorszeniem sytuacji jednej z tych grup podmiotów względem drugiej, lecz może być związane z obiektywnymi różnicami między nimi. Uwzględniając różnice społeczne wynikające z pełnienia przez kobiety ról w tradycyjnym modelu rodziny, nadal należy uznać różnice wieku emerytalnego za naturalny, utrwalony społecznie rezultat nierównego podziału funkcji macierzyńskich i wychowawczych w rodzinie oraz równoczesnego obciążenia kobiet zarówno pracą zawodową, jak i obowiązkami rodzinnymi. Mimo zmian w postrzeganiu społeczno-kulturowych ról męskich i kobiecych sytuacja osób obu płci w dalszym ciągu się różni, szczególnie w aspekcie zagrożeń demograficznych i starzenia się społeczeństwa. Nie jest więc uzasadnione na chwilę obecną podwyższanie i zrównywanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn.

Kadry
Ulgi w spłacie składek do ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi
16 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS. Chodzi m.in. o odroczenie terminu płatności składek. Sprawdź, co należy zrobić, by otrzymać ulgę. Gdzie złożyć wniosek?

[2 dni wolnego na pięć lat] Nowy typ urlopu i prace rządu. Na dziś dla wybranej grupy zawodowej [Przykłady]
15 wrz 2024

Ministerstwo proponuje urlop według formuły [2 dni urlopu za 5 lat pracy, 4 dni za 10 lat, 6 dni za 15 lat itd.]. Wysłaliśmy do biura prasowego Ministerstwie zapytanie, na jakim etapie prac jest wdrożenie tego pomysłu do formy zapisów projektu ustawy nowelizującej, a potem już finalnej nowelizacji. W artykule poniżej odpowiedź:

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. W 2026 r. wszystko się zmieni - będzie nowa ustawa
13 wrz 2024

To już pewne. Wreszcie wiadomo, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2025 r. wyniesie 4666 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku równa się 30,50 zł.

MEN i min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele największym przegranym 2025 r.? Co z negocjacjami 14 postulatów? [Podwyżki 15%, nagroda jubileuszowa, nadgodziny, wycieczki, dodatki, zastępstwa]
13 wrz 2024

Już wiemy, że w projekcie budżetu na 2025 r. zapisano podwyżki 5% dla nauczycieli (taki sam poziom jak dla całej budżetówki). Być może rzutem na taśmę uda się podnieść 5% do 7%, ale na 15% nauczyciele nie mają co liczyć. Ale to nie był jedyny postulat nauczycieli. Chyba wszystkie są nie do zrealizowania w najbliższym czasie.

Zmiana zasad naliczania stażu pracy. Nowe przepisy od 1 stycznia 2026 r.
13 wrz 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiana przepisów będzie dotyczyć wydłużenia listy okresów aktywności zawodowej, które będą wliczane do stażu pracy. Projekt ustawy jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu.

Znamy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Ile wyniosą świadczenia zależne od płacy minimalnej?
13 wrz 2024

Znamy już wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Z minimalnym wynagrodzeniem powiązane są niektóre świadczenia. Jakie to są świadczenia? Jaka będzie ich wysokość od 1 stycznia 2025 r.?

Pracownik (dla premii 2000 zł) chce z zasiłku chorobowego wcześniej wrócić do pracy. Co na to kodeks pracy? [Przykład]
12 wrz 2024

Luką w przepisach kodeksu pracy jest brak uregulowania wprost takiej sytuacji: Pracownik ma jeszcze kilka dni zwolnienia lekarskie, ale uważa że jest już zdrowy. I chce wrócić do pracy. Dlaczego? Bo np. straci 2000 zł premii wynikowej za miesiąc albo kwartał. Pracownik chce więc wrócić do pracy wcześniej (niż wynika ze zwolnienia lekarskiego) i „załapać się” na premię. Deklaruje rezygnację z części zasiłku chorobowego. Co wtedy ma zrobić pracodawca?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025?
12 wrz 2024

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025? Znamy stawki, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. 

Uczestnik PPK w wieku 60+ może przenieść środki z rachunku PPK na lokatę [Przykłady]
12 wrz 2024

Alternatywą dla ratalnej wypłaty środków z rachunku PPK przez uczestnika, który osiągnął 60. rok życia, jest przeniesienie środków na rachunek terminowej lokaty. Również takie rozwiązanie umożliwia skorzystanie z oszczędności z PPK bez zapłaty podatku od zysków kapitałowych.

Uwaga! Minimalne wynagrodzenie w 2025 r. jeszcze wyższe. Niespodziewanie zmienił się projekt rozporządzenia
12 wrz 2024

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Jest to więcej niż proponowano na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego. Minimalna stawka godzinowa wzrośnie w przyszłym roku do 30,50 zł. 

pokaż więcej
Proszę czekać...