Dzięki mLegitymacji emeryci i renciści mogą potwierdzać swoje uprawnienia oraz korzystać z ulg i zniżek za pomocą własnego urządzenia mobilnego, np. smartfona. ZUS dla nowych świadczeniobiorców wydaje ją automatycznie, wystarczy pobrać ją z aplikacji mObywatel.
ZUS wydaje mLegitymacje
Elektroniczna mLegitymacja emeryta-rencisty to wersja tradycyjnej, plastikowej, legitymacji. Emeryci i renciści używają jej, aby potwierdzić swój status. Dzięki niej wygodnie korzystają z ulg i zniżek, takich jak zniżki na bilety komunikacji miejskiej, i potwierdzają swoje prawa do świadczeń zdrowotnych.
- Aby korzystać z mLegitymacji, nie trzeba składać wniosku ani iść do placówki ZUS. ZUS dla nowych świadczeniobiorców od 2023 r. wydaje ją automatycznie, wystarczy pobrać ją z aplikacji mObywatel – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Klienci ZUS coraz chętniej korzystają z tej możliwości. W pierwszym kwartale tego roku 86794 emerytów i rencistów pobrało mLegitymację. To o 3294 osób więcej niż w zeszłym roku w tym samym czasie.
– Forma elektroniczna jest bardzo wygodna. W jednej aplikacji mObywatel klient ma dostęp m.in. do dowodu osobistego, recept, prawa jazdy czy właśnie do mLegitymacji – podaje rzeczniczka.
Instalacja mLegitymacji na smartfonie
Wszystkim nowym emerytom i rencistom ZUS wystawia tylko legitymacje elektroniczne. Aby skorzystać z takiej legitymacji najpierw trzeba ją zainstalować na swoim smartfonie. Znajdziemy ją w bezpłatnej aplikacji mObywatel, którą można pobrać ze sklepów Google Play i App Store i zainstalować ją na smartfonie.
Po zalogowaniu w aplikacji mObywatel należy kliknąć opcje „dodaj dokument” i wybrać z listy dokumentów „legitymacja emeryta-rencisty”. Od tej pory na pulpicie aplikacji będzie widoczna ikona mLegitymacji.
- Taki elektroniczny dokument działa tak jak tradycyjna legitymacja. Emeryt lub rencista pokazuje go na ekranie swojego smartfona, aby potwierdzić uprawnienie do ulgi lub świadczenia – informuje Beata Kopczyńska.
Co ważne, jeśli wcześniej w aplikacji mObywatel nie został dodany dowód osobisty, to najpierw należy potwierdzić swoją tożsamość, czyli dołączyć dowód osobisty, a następnie dodać legitymację emeryta-rencisty.
Legitymacja plastikowa czy mLegitymacja
Elektroniczny dokument – mLegitymacja - działa tak jak tradycyjna legitymacja. Emeryt lub rencista pokazuje go na ekranie swojego smartfona, aby potwierdzić uprawnienie do ulgi lub świadczenia.
- Emeryci i renciści, którzy mają tradycyjną plastikową legitymację, mogą nadal z niej korzystać, jeśli nie minął jej termin ważności – informuje rzeczniczka.
Osoby, które nabyły uprawnienia do emerytury lub renty od stycznia 2023 r. i mają legitymacje elektroniczne, jeśli zechcą, mogą dodatkowo otrzymać tradycyjną legitymację w postaci karty plastikowej. Aby dostać taką kartę, należy złożyć do ZUS wniosek na formularzu ERL (wniosek o wydanie legitymacji emeryta-rencisty w formie spersonalizowanej karty).