Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?

dr Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć? / ShutterStock
Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie. Czym zajmują się organy ds. równości i czy zakres ich kompetencji będzie poszerzony?
rozwiń >

Czy w UE dochodzi do dyskryminacji?

Jak podaje UE, w 2019 r. 59% Europejczyków nadal uważało, że dyskryminacja ze względu na pochodzenie etniczne jest powszechna w ich kraju. W przypadku orientacji seksualnej, religii, niepełnosprawności i wieku liczby te wynoszą odpowiednio 53%, 47%, 44% i 40%.

Autopromocja

Czym zajmuj się organy ds. równości?

W grudniu 2022 r. Komisja Europejska przyjęła dwa wnioski mające na celu wzmocnienie organów ds. równości, tj. w zakresie ich niezależności, zasobów i uprawnień. Organy ds. równości to instytucje publiczne, które udzielają pomocy ofiarom dyskryminacji oraz wydają sprawozdania i zalecenia.

Equinet – europejska sieć organów ds. równości

Europejska sieć organów ds. równości (Equinet) skupia krajowe organy ds. równości w celu promowania wymiany informacji i najlepszych praktyk między członkami oraz organizuje wydarzenia mające na celu budowanie potencjału.

Organy będą głównie pomagały ofiarom dyskryminacji. W zakresie ich obowiązków będzie również zapobieganie nieuzasadnionemu nierównemu traktowaniu. promują równe traktowanie, zapewniając niezależną pomoc ofiarom dyskryminacji, przeprowadzając niezależne badania, publikując niezależne sprawozdania i wydając zalecenia w sprawach związanych z dyskryminacją. Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie.

Na jakiej podstawie funkcjonują dotychczasowe organy ds. równości?

Organy ds. równości zostały ustanowione:

- dyrektywą w sprawie równości rasowej (2000/43/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie towarów i usług (2004/113/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie zatrudnienia (2006/54/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie samozatrudnienia (2010/41/UE). Te dwa ostatnie dodały dodatkową misję wymiany informacji z odpowiednimi organami europejskimi.

Wzmocnienie pozycji organów ds. równości

„Obowiązujące przepisy UE dotyczące organów ds. równości pozostawiają państwom członkowskim szeroki margines swobody w odniesieniu do ich struktury i funkcjonowania. Doprowadziło to do znacznych różnic między państwami członkowskimi, w szczególności w odniesieniu do uprawnień, niezależności, zasobów, dostępności i skuteczności organów ds. równości.”. Obecnie nie ma wspólnego formalnego monitorowania organów ds. równości. Wniosek przewiduje, że Komisja ustanowi wspólne wskaźniki w celu oceny skutków proponowanych środków i zapewnienia porównywalności danych gromadzonych na szczeblu krajowym. W założeniu co 5 lat Komisja będzie publikować sprawozdanie na temat sytuacji organów ds. równości w całej UE.

Jakie przepisy w zakresie organów ds. równości?

Komisja proponuje zestaw wiążących przepisów mających na celu wzmocnienie roli i niezależności organów ds. równości podaje, że:

  • Zwiększone kompetencje: We wnioskach rozszerzono kompetencje organów ds. równości na dwie obowiązujące dyrektywy: dyrektywę w sprawie równego traktowania w obszarze zatrudnienia i pracy oraz dyrektywę w sprawie równouprawnienia płci w dziedzinie zabezpieczenia społecznego.

  • Niezależność: Będzie istniał prawny wymóg, aby organy ds. równości były wolne od wpływów zewnętrznych, w szczególności w odniesieniu do ich struktury prawnej, odpowiedzialności, budżetu, personelu i kwestii organizacyjnych.

  • Wystarczające zasoby: państwa członkowskie będą musiały zapewnić organom ds. równości zasoby ludzkie, techniczne i finansowe niezbędne do skutecznego wykonywania wszystkich ich kompetencji.

  • Dostępność dla wszystkich ofiar: Usługi organów ds. równości będą musiały być bezpłatne i dostępne dla wszystkich ofiar na równych zasadach, w tym dla osób niepełnosprawnych. Organy ds. równości będą również musiały przedstawić skarżącym wstępną ocenę ich sprawy.

  • Konsultacje w sprawie procesu stanowienia prawa i polityki: instytucje publiczne będą zobowiązane do terminowego konsultowania się z organami ds. równości oraz do rozważenia ich zaleceń w kwestiach związanych z dyskryminacją i równym traktowaniem; Organy ds. równości będą również współpracować z innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu dzielenia się wiedzą i tworzenia synergii.

  • Zwiększone uprawnienia w sprawach dotyczących dyskryminacji: Organy ds. równości będą mogły badać przypadki dyskryminacji, wydawać opinie lub podejmować wiążące decyzje (w zależności od wyboru państw członkowskich) oraz występować w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji. Organy ds. równości będą również mogły zaproponować stronom w procedurze składania skarg alternatywny mechanizm rozstrzygania sporów, taki jak postępowanie pojednawcze lub mediacja.

  • Podnoszenie świadomości: państwa członkowskie i organy ds. równości zintensyfikują wysiłki mające na celu zapobieganie dyskryminacji i promowanie równości.

  • Dzielenie się wiedzą fachową: Organy ds. równości będą regularnie sporządzać sprawozdania na temat stanu równego traktowania i dyskryminacji oraz będą w stanie formułować zalecenia.

Podstawa prawna:

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie norm dla organów ds. równości w zakresie równego traktowania osób bez względu na ich pochodzenie rasowe lub etniczne, równego traktowania osób bez względu na ich religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zabezpieczenia społecznego oraz dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług, oraz skreślenie art. 13 dyrektywy 2000/43/WE i art. 12 dyrektywy 2004/113/WE

Kadry
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat
06 wrz 2024

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują
06 wrz 2024

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?
06 wrz 2024

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]
06 wrz 2024

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?
06 wrz 2024

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują
05 wrz 2024

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku
05 wrz 2024

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur
05 wrz 2024

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

pokaż więcej
Proszę czekać...