Content Marketing w EB. Krok po kroku, ale regularnie!

Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
rozwiń więcej
Julita Drąg
rozwiń więcej
Content Marketing w EB. Krok po kroku, ale regularnie!/fot.Shutterstock / fot.Shutterstock
Walka o kompetentnych kandydatów do pracy rozgorzała na dobre. Przedsiębiorstwa prześcigają się w stosowaniu przeróżnych metod mających na celu jak najlepsze zaprezentowanie się na tle konkurencji. Kolejnym elementem budującym ten proces jest sprawny content marketing. To właśnie on jest nazywany jednym z najważniejszych trendów we współczesnej reklamie internetowej.

Pod obco brzmiącym pojęciem kryją się działania oparte na tworzeniu treści, których bazą są potrzeby klientów, a także jasno określone cele strategii marketingowej. Kreatywność i polot to cechy produktu, którymi żywi się świadoma firma. W celu ich tworzenia zatrudniane są osoby, które mają umiejętności przekazywania komunikatów w sposób jasny i klarowny, ale i jednocześnie przyciągający uwagę na dłużej.

Autopromocja

W employer brandingu to najbardziej cenne w przypadku prób dotarcia do pasywnego odbiorcy, który dotychczas nie rozważał zmiany miejsca zatrudnienia lub nie stawiał tej kwestii jako kluczową. Zachętą dla niego ma być ukazanie firmy i realizowanych projektów w ten sposób, aby zapragnął zostać częścią tego całokształtu.

Respondenci badania „Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty” poinformowali, iż najbardziej interesujące w informacjach o pracodawcy były artykuły redakcyjne o firmie. Tę odpowiedź wybrało 34% ankietowanych. Dalej były informacje tekstowe, 15%, materiały video przedsiębiorstwa, 14%, a także blogi – 10%. Według innego badania 70% ankietowanych chętniej czyta treści publikowane przez firmy, niż płatne materiały prasowe na ich temat - Content marketing w employer brandingu to wszelkie działania, które są w stanie podnieść atrakcyjność firmy w oczach konsumenta rynku. Na pewno zaliczyłbym do tego chociażby artykuły i materiały video, które odpowiadają na ważne pytania dla konkretnej grupy docelowej, a nawet treść pojedynczego komunikatu na stronie internetowej firmy. Portal zazwyczaj zresztą podlega pierwszej ocenie potencjalnego pracobiorcy, ponieważ zwraca wtedy uwagę zarówno na wartość wizualną, jak i sposób prowadzenia dialogu z osobą odwiedzającą stronę – wyjaśnia Jakub Kisielewski, marketing project manager Silverhand Group.

W erze dynamicznej sytuacji na rynku pracy specjaliści mają zazwyczaj co najmniej kilka miejsc zatrudnienia do wyboru. To musi wymuszać określone reakcje, które mają być widoczne dla postronnych obserwatorów, co jest osiągane m.in. poprzez prezentację swojej działalności w mediach społecznościowych, a także na zewnętrznych portalach internetowych. Nowoczesne przedsiębiorstwa w ten sposób dbają o przejrzyste ukazanie kultury organizacyjnej, atrakcyjności zadań, a także opcji możliwości rozwoju.

>>> Praktyczne warsztaty dotyczące zmian w ustawie o związkach zawodowych

Czy wiesz co chcesz osiągnąć poprzez działania content marketingowe? Ewentualności jest naprawdę wiele i tylko od liczby osób w zespole, możliwości finansowych, posiadanej wiedzy i mobilizacji członków twojej drużyny zależy ile z nich będziesz w stanie wdrożyć w codzienne funkcjonowanie. W obrębie twojego zainteresowania może leżeć budowanie pozycji eksperckiej w danej dziedzinie, koncentracja działań zmierzających do trafienia w jedną, określoną grupę odbiorczą, zwiększenie ogólnej wiedzy o marce twojego przedsiębiorstwa, przebicie się do lokalnej świadomości, a także pogłębienie relacji i rozwój sieci networkingowej z zewnętrznymi kontrahentami.

Twoim podstawowym zadaniem jest określenie budżetu, budowa zespołu, który będzie sprawował kontrolę nad tworzonymi treściami, a także ustalenie nadrzędnego celu całej operacji. Powinieneś wyznaczyć wskaźniki mierzenia efektywności, częstotliwość działania, a także wybrać kanały do kreowania pomysłów. Sama umiejętność redagowania treści to zdecydowanie za mało. Istotna jest długofalowa strategia, jasno określona koncepcja budowania marki i priorytetów, a nawet komunikacja w oparciu o znajomość psychologii.

Polecamy: Personel i Zarządzanie

Stwórz segmenty tekstowe:

  • inne produkcje dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z pracą zawodową oraz inne dla doświadczonych konsumentów rynku
  • rozważ tworzenie tekstów, które będą w stanie ukazać kulturę organizacyjną twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że podpisując się pod założeniami w danym artykule niejako sugerujesz, iż sam się do nich stosujesz
  • twórz również teksty dla odbiorcy o określonym wykształceniu lub specjalizacji
  • zastanów się co może być najważniejsze dla twojej kluczowej grupy docelowej. Możesz też pomóc sobie w decyzji, zapraszając do udziału w ankiecie, w której respondenci wybieraliby spersonalizowaną tematykę materiałów

Ważnym elementem jest również analiza działań konkurencji, która nie powinna skończyć się na jednorazowym działaniu. Rozwój nie lubi schematów, więc ważne jest, aby cyklicznie tworzyć raporty z content marketingowych osiągnięć innych firm, a także na tej podstawie wyciągać konstruktywne wnioski co do swoich zamierzeń. Cenna jest także... cierpliwość.

- Sądzę, że należy pamiętać, iż content marketing nie jest działaniem, za którym od razu przyjdą pieniądze i wymierne, policzalne efekty. Nie jest to reklama, która skłoni do zakupu. To bardziej zwrócenie się do odbiorcy z treścią, która w jakiś sposób może być dla niego cenna merytorycznie. Dlatego też akurat to działanie tak dobrze odnajduje się w HR, gdzie wiedza ekspercka, wymiana doświadczeń i konkretne porady mają swoją grupę odbiorczą. Oferowanie wartościowych treści podnosi też prestiż przedsiębiorstwa i pogłębia długofalowe relacje na linii firma-odbiorca. To m.in. jeden z ważnych elementów pracy omgoat.pl, gdzie jestem Managing Partnerem OMG Marketing Agency – dodał Jakub Kisielewski.

Specjalista ds. content marketingu to osoba, która jest na bieżąco z aktualnymi trendami rynkowymi i potrafi odnaleźć inspirujące dla siebie materiały. Ponadto dobrze czuje się w środowisku Google Analytics, WordPressa i Adobe Photoshopa. Cenne, jeśli sprawnie porusza się po BuzzSumo, Sentione, Brand24, Slack, Buffer, Prowly, a także jest w stanie chociaż w podstawowym stopniu obrobić materiały video i audio.

Co możesz tworzyć? Artykuły, infografiki, video, newslettery, fotoreportaże, wywiady, opisy pracowników, prezentacje partnerów, sprawozdania, materiały tekstowe i audiowizualne live z konkretnych wydarzeń, posty w mediach społecznościowych, konkursy, podcasty, nieszablonowe ogłoszenia o pracę, projekcje filmowe, reportaże z wyjazdów służbowych, a także wiele, wiele innych.

Gdzie szukać inspiracji? U najlepszych. To choćby blog Billa Gatesa, MIT Review, BoingBoing, Adweek.com, Reddit, Marketoonist, BBC Future, a także CoCreate.

Nie dajmy jednak pochłonąć się dużej ilości zewnętrznych kanałów, by nie zaburzyć istoty CM. Skłaniamy się ku temu, aby narzędzia dobierać do konkretnych potrzeb, a nie na podstawie panujących trendów. Wiele zależnych może determinować przygotowanie merytoryczne, zasoby ludzkie, a także możliwości finansowe. W content marketingu nie chodzi o to, aby wymachiwać małą szabelką przed pokaźnych rozmiarów potworem, ale by racjonalnie podejść do zadania i pozwolić sobie na stopniowe, ale przede wszystkim regularne budowanie marki.

Co jest sekretem content marketingu? To, że jeżeli robimy to dobrze, to w niewymuszony, bardzo naturalny sposób klienci sami trafią do przedsiębiorstwa. Inspirujące treści zatrzymają ich na dłużej, zbudują markę firmy i zaufanie do niego, a także skłonią do tego, aby jeszcze intensywniej zainteresować się jej działalnością. To sukces, za którym mogą przyjść o wiele bardziej policzalne korzyści.

Przestaw myślenie z „ja” na „my”. Tylko wtedy można w pełni zrozumieć, co jest najistotniejsze dla danej grupy docelowej i tym samym wygenerować ważne dla nich treści. Ważne, czyli rozwiązujące ich problemy, ułatwiające im życie lub wyzwalające ciekawość do pogłębienia oferowanej wiedzy!

Kadry
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat
06 wrz 2024

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują
06 wrz 2024

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?
06 wrz 2024

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]
06 wrz 2024

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?
06 wrz 2024

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują
05 wrz 2024

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku
05 wrz 2024

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur
05 wrz 2024

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

pokaż więcej
Proszę czekać...