Nowe obowiązki związane z jawnością wynagrodzeń. Pracodawcy obawiają się podwyżek wynagrodzeń i masowych roszczeń

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
pieniądze banknoty gotówka wynagrodzenie przejrzystość jawność wynagrodzeń informacja o wynagrodzeniu system wynagrodzeń oferty pracy wysokość wynagrodzenia obowiązki pracodawcy nowelizacja kodeksu pracy dyrektywa UE pensja płaca roszczenie pozew / Nowe obowiązki związane z jawnością wynagrodzeń. Pracodawcy obawiają się podwyżek wynagrodzeń i masowych roszczeń / ShutterStock

Zmienią się zasady polityki płacowej w firmach. Unia Europejska przyjęła dyrektywę o równości wynagrodzeń. Jej przepisy powinny być wdrożone do polskiego prawa do 7 czerwca 2026 r. Przygotowano już projekt nowelizacji Kodeksu pracy.

Dyrektywa o równości wynagrodzeń

W 2023 r. w Unii Europejskiej została przyjęta tzw. dyrektywa o równości wynagrodzeń. Państwa członkowskie UE są zobowiązane do wdrożenia jej przepisów do porządku krajowego do 2026 r.

Autopromocja

– Dyrektywa dotycząca przejrzystości wynagrodzeń wprowadzi zmiany w polityce płacowej. Przede wszystkim jednym z głównych założeń dyrektywy dotyczącej przejrzystości wynagrodzeń jest posiadanie przez wszystkich pracodawców systemu wynagrodzenia, które zapewniają równe wynagrodzenie osób, które wykonują taką samą pracę lub pracę tej samej wartości – mówi agencji informacyjnej Newseria dr hab. Małgorzata Kurzynoga, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, partnerka w Kancelarii BKB Baran Książek Bigaj. – To oznacza, że każdy pracodawca powinien się przyjrzeć, zweryfikować obowiązujące u niego systemy wynagrodzeń i dokonać wartościowania stanowisk. Dostosowanie systemów wynagradzania do wymagań wynikających z dyrektywy jest procesem długofalowym, nie będzie to jednorazowe zadanie, z całą pewnością konieczna będzie cykliczna weryfikacja.

Informacje o wynagrodzeniu

Dyrektywa dotycząca przejrzystości wynagrodzeń przewiduje szereg obowiązków informacyjnych pracodawców w sferze płacowej. Przede wszystkim jest to udostępnienie osobom kandydującym do pracy informacji o początkowym wynagrodzeniu lub jego przedziale przed rozmową kwalifikacyjną.

– Ten wymóg ma zapewnić równość szans w negocjacjach płacowych bez względu na płeć – mówi prawniczka. – Kolejna bardzo istotna zmiana, która wynika z dyrektywy, dotyczy obowiązku każdego pracodawcy udostępnienia pracownikowi na jego wniosek, złożony czy to bezpośrednio, czy też za pośrednictwem przedstawicielstwa pracowniczego, informacji dotyczących przeciętnego wynagrodzenia współpracowników z podziałem na płeć w stosunku do wynagrodzenia wnioskującego pracownika.

Pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 100 pracowników, będą zobowiązani do raportowania informacji o wynagrodzeniu do organu monitorującego, który będzie z kolei zobowiązany do przekazania tych informacji publicznie, w tym poprzez publikację na łatwo dostępnej stronie internetowej. Dyrektywa wyróżnia trzy grupy podmiotów, które będą objęte obowiązkiem sprawozdawczym:

  • pracodawcy zatrudniający 250 pracowników lub więcej będą musieli złożyć pierwszy raport do 7 czerwca 2027 r., a następnie co roku;
  • pracodawcy zatrudniający od 150 do 249 pracowników również składają raport do tego samego terminu, a następnie co trzy lata,
  • pracodawcy zatrudniający od 100 do 149 pracowników będą mieć czas na pierwszy raport do 7 czerwca 2031 r., a następnie co trzy lata.

W sprawozdaniu będzie trzeba zawrzeć informacje m.in. o różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, różnicy w wynagrodzeniach ze względu na dodatkowe składniki, np. premie, medianie tych różnic, procencie pracowników płci żeńskiej i męskiej, którzy otrzymują dodatkowe składniki wynagrodzenia lub premie, czy o procencie pracowników obu płci w różnych przedziałach wynagrodzeń.

– Doświadczenia państw europejskich, które wprowadziły już kilka lat temu rozwiązania dotyczące przejrzystości wynagrodzeń, dostarczają nam przykłady pozytywnych skutków w sferze publicznej. Przede wszystkim kobiety zdecydowanie częściej awansują u tych pracodawców, którzy są zobowiązani do raportowania luki płacowej. Ponadto pracownice unikają pracodawców, u których występuje duża luka płacowa, co z kolei skłania pracodawców do zajęcia się tym problemem i zmniejszenia luki – mówi prof. Małgorzata Kurzynoga. – W Wielkiej Brytanii spowodowało to zmniejszenie luki płacowej o 19 proc. Ponadto daje to możliwość zarówno obecnym, jak i potencjalnym pracownikom, klientom, kontrahentom do podejmowania świadomych decyzji i tym samym powoduje to, że ci pracodawcy, którzy dbają o swój wizerunek, zajmują się swoją luką płacową w celu jej zmniejszenia.

Projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Celem przepisów jest zniwelowanie luki płacowej między kobietami a mężczyznami. Z danych GUS wynika, że w lipcu 2024 r. wartość mediany wynagrodzeń w gospodarce narodowej wskazywała na różnice ze względu na płeć – dla mężczyzn wyniosła 6899,50 zł i była o 485,54 zł wyższa niż dla kobiet. Oznacza to, że w Polsce panowie zarabiali średnio o 3,9 proc. więcej, niż wynosiła mediana, a panie – mniej o 3,4 proc. Jeszcze większe różnice dotyczą przeciętnego wynagrodzenia. Tu płaca mężczyzn była średnio o 5 proc. wyższa od średniej, zaś kobiet – o 5,2 proc. niższa. Eurostat wskazuje, że w 2022 r. luka płacowa w UE wynosiła 12,7 proc., przy czym najwyższa była w Estonii (21,3 proc.), a najniższa w Luksemburgu (-0,7 proc.). Polska z wynikiem 7,8 proc. jest wśród państw o najniższym poziomie różnicy.

– Zasadniczo pracodawcy obawiają się wymagań związanych z przejrzystością wynagrodzeń. Przede wszystkim są to obawy finansowe, ponieważ ewentualna likwidacja luki płacowej wymaga jednak podwyższenia wynagrodzenia pracownikom, którzy nie są dostatecznie wynagradzani. Po drugie, pracodawcy obawiają się fali roszczeń. O ile już teraz pracownicy mogą występować z roszczeniami z tytułu dyskryminacji płacowej, o tyle na ogół z tej możliwości nie korzystają, ponieważ nie mają wiedzy, że są dyskryminowani w sferze wynagrodzenia – wyjaśnia ekspertka kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

W Polsce zostały już podjęte kroki w celu wprowadzenia przepisów dotyczących przejrzystości wynagrodzeń. Do dyrektywy UE nawiązuje projekt nowelizacji Kodeksu pracy, którego pierwsze czytanie w Sejmie rozpoczęło się 24 stycznia 2025 r. Projekt zobowiązuje pracodawców do przedstawiania w ofertach zatrudnienia proponowanego wynagrodzenia. Ponadto projekt przewiduje prawo pracowników do informacji o poziomie wynagrodzenia w firmie, w podziale na płeć w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości.

Kadry
Wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej 2520 zł [WZÓR]
05 lut 2025

Pobierz wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej w wysokości 2520 zł. Wniosek składa się na druku EDD-SOC. Od 1 marca 2025 roku kwota dodatku dopełniającego będzie wyższa. Do wniosku należy załączyć zaświadczenie o stanie zdrowia na druku OL-9.

Renta socjalna 2025 – ile na rękę od marca 2025 r.? [NETTO]
05 lut 2025

Renta socjalna 2025 – ile wynosi na rękę do końca lutego, a ile od marca? Waloryzacja rent zakłada również podwyżkę dodatku dopełniającego do renty socjalnej. Komu się należy? Od kiedy przysługuje? Do jakiej kwoty wzrośnie limit przy zbiegu renty socjalnej z rentą rodzinną?

Darmowa rehabilitacja narządów ruchu po wypadku finansowana przez ZUS w 2025 roku
05 lut 2025

W 2025 roku ZUS uruchomił nowe profile rehabilitacji. Jednym z nich jest rehabilitacja narządów ruchu po wypadku w systemie stacjonarnym (tzw. wczesna rehabilitacja powypadkowa) - zarówno w systemie stacjonarnym jak i ambulatoryjnym. Kto może liczyć na skierowanie na taką rehabilitację? Na czym polega ta rehabilitacja?

W 2025 r. pracownicy dostaną więcej benefitów pozapłacowych
05 lut 2025

W 2025 r. pracownicy dostaną więcej benefitów pozapłacowych. Przedsiębiorcy szukają sposobów na zwiększenie lojalności osób zatrudnionych oraz zmniejszenie rotacji pracowników. Zwiększają więc budżety na dodatkowe benefity. Jakie benefity cieszą się największą popularnością?

Nowe obowiązki związane z jawnością wynagrodzeń. Pracodawcy obawiają się podwyżek wynagrodzeń i masowych roszczeń
05 lut 2025

Zmienią się zasady polityki płacowej w firmach. Unia Europejska przyjęła dyrektywę o równości wynagrodzeń. Jej przepisy powinny być wdrożone do polskiego prawa do 7 czerwca 2026 r. Przygotowano już projekt nowelizacji Kodeksu pracy.

Zgoda buduje. Wprowadzenie do zmian w ustawie o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych
05 lut 2025

1 stycznia br. miała wejść w życie nowa ustawa dotycząca układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Tymczasem nadal projekt ustawy jest na etapie legislacyjnym. Warto jednak już przyjrzeć się znaczącym zmianom, jakie mają być wprowadzone. Celem ustawy jest zwiększenie efektywności procesu negocjacji między związkami zawodowymi a pracodawcami, co ma poprawić relacje społeczne w miejscach pracy oraz wzmocnienie praw pracowniczych.

Renta wdowia. Jakie warunki trzeba spełniać i na co uważać przy wypełnianiu wniosku
05 lut 2025

Wdowy i wdowcy mogą ubiegać się o połączoną wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem emerytalno-rentowym. Jest to tzw. renta wdowia. Żeby ją uzyskać koniecznie trzeba spełniać określone prawem warunki i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek ERWD.

Wynagrodzenie nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 i 2025/2026. Związki zawodowe nie będą zadowolone [PROJEKT]
05 lut 2025

Wiemy jaka jest propozycja kwot minimalnego zasadniczego wynagrodzenia dla nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Związki zawodowe nie będą zadowolone.

To już koniec podwyżek płac w firmach, co w zamian, by powstrzymać jednak pracowników przed rezygnacją z pracy
05 lut 2025

Coraz więcej firm nie wytrzymuje presji kosztowej. Najnowsze badania pokazują, że sytuacja ekonomiczna wymusza w 2025 roku cięcia kosztów – i to niemałe – u większości pracodawców. Najtrudniejsze do opanowania są koszty pracy. Nieustanny wzrost najniższej krajowej wymusza podwyżki dla wszystkich, a każda złotówka dla pracownika firmę kosztuje 1,5 zł albo i więcej.

Kara nagany dla pracownika 2025 i 2026
05 lut 2025

Kodeksowa odpowiedzialność porządkowa stanowi dla pracodawcy jedno z narzędzi egzekwowania zakładowego porządku, w tym obowiązku stosowania się do poleceń dotyczących pracy. Za co więc można dostać naganę? Czy na skutek nakładania częstych kar porządkowych można doznać mobbingu?

pokaż więcej
Proszę czekać...