Zmieni się sposób obliczania minimalnego wynagrodzenia. To może być problem dla osób podejmujących pracę

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
płaca minimalna pracodawca wynagrodzenie minimalne stawka godzinowa / Zmieni się sposób obliczania minimalnego wynagrodzenia. To może być problem dla osób podejmujących pracę / Shutterstock

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2025 r. przełoży się na większe obciążenia dla pracodawców i firmy mogą mniej chętnie zatrudniać osoby podejmujące pierwszą pracę. Jednocześnie rząd wdraża unijną dyrektywę o minimalnym wynagrodzeniu, która ma uregulować jego relację do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia

Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 4666 zł brutto. To o 8,5 proc. więcej niż w bieżącym roku. W przyszłym roku wzrośnie także minimalna stawka godzinowa – będzie to kwota 30,50 zł brutto. W 2025 r. podwyżka nastąpi tylko raz. W 2024 r. podwyżki minimalnego wynagrodzenia miały miejsce dwukrotnie, od 1 stycznia najniższa pensja wynosiła 4242 zł, a od 1 lipca – 4300 zł. Oznaczało to wzrost minimalnego wynagrodzenia o odpowiednio 21,5 proc. oraz 19,4 proc. w stosunku do kwoty sprzed 12 miesięcy. Podobnie w 2023 r. płaca minimalna wzrosła dwa razy, od stycznia o 15,9 proc., a od lipca o 19,6 proc. rok do roku. 

Autopromocja

– Zbyt dynamiczny wzrost płacy minimalnej może się oczywiście odbijać negatywnie na rynku pracy. Nie grozi nam może bezrobocie, ponieważ jesteśmy w głębokiej zapaści demograficznej i raczej jesteśmy gospodarką uzależnioną od zasobów migracyjnych, ale na pewno może to oznaczać pewne perturbacje dla młodzieży, która może mieć większe trudności z wchodzeniem na rynek pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. dr hab. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Zmiana sposobu liczenia minimalnego wynagrodzenia - większe obciążenia

Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w Polsce dwucyfrowo. Podwyżka, która wejdzie w życie od stycznia 2025 r, jest skromniejsza, jednak ponownie przełoży się na większe obciążenia dla pracodawców i firmy mogą mniej chętnie zatrudniać osoby podejmujące pierwszą pracę. Jednocześnie rząd wdraża unijną dyrektywę o minimalnym wynagrodzeniu, która ma uregulować jego relację do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. 

– Dziś dyskutujemy o tym, w jaki sposób zmienić regulacje dotyczące płacy minimalnej. Kontekstem jest dyrektywa Unii Europejskiej o adekwatnych wynagrodzeniach i wiemy już, że ten mechanizm powinien zmienić sposób liczenia płacy minimalnej – wskazuje prof. Męcina. – Algorytm jest zbyt skomplikowany i zbyt mocno wpływa na wzrosty płacy minimalnej, dlatego lepszym rozwiązaniem byłoby proste odniesienie wzrostu płacy minimalnej do realnych wielkości, a więc o poziom inflacji, ewentualnie z zakotwiczeniem jej jeszcze na poziomie 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. 

Prace nad nową ustawą o minimalnym wynagrodzeniu

Rząd pracuje nad nową ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, która zacznie funkcjonować od 1 stycznia 2026 r. Wynika ona z konieczności implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z 19 października 2022 roku w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Dyrektywa zakłada m.in., że podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany). Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne, np. 60 proc. mediany wynagrodzeń brutto lub 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia brutto. 

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej. 

Rola Rady Dialogu Społecznego

W projekcie nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę podkreśla się także rolę Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności z jego ustalaniem i aktualizacją. Zdaniem eksperta Konfederacji Lewiatan w ostatnich latach efektywność porozumienia w ramach komisji trójstronnej spadała.

– Przyczyny spadku dynamiki dialogu społecznego i jego efektywności są różne. Na pewno potrzebne jest większe zaangażowanie strony rządowej, aby ten dialog się rozwijał, ale to jest też kwestia reprezentacji. Mamy problem z reprezentacją po stronie pracodawców – ocenia prof. Jacek Męcina. – Przy stole pracodawców siedzi już siedem organizacji i bardzo często ten dialog polega na tym, że to organizacje pracodawców muszą najpierw między sobą uzgodnić stanowisko, żeby podjąć negocjacje ze stroną związkową i stroną rządową. Więc pierwszym zadaniem jest zmiana kryteriów reprezentatywności, aby dialog był prowadzony przez rząd, trzy centrale związkowe i trzy największe organizacje pracodawców. 

Kadry
Państwowa Inspekcja Pracy chce mieć większą kontrolę nad działalnością przedsiębiorców [Rada Ministrów negatywnie o projekcie]
22 paź 2024

Państwowa Inspekcja Pracy chce mieć większą kontrolę nad działalnością przedsiębiorców. Trwają prace nad zmiananmi w ustawie o PIP. Rada Ministrów nie popiera komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy – Prawo przedsiębiorców. Zdaniem rządu, projekt sejmowej Komisji do Spraw Petycji spowoduje zwiększenie uciążliwości oraz zbiurokratyzowanie kontroli wobec przedsiębiorców.

Zmieni się sposób obliczania minimalnego wynagrodzenia. To może być problem dla osób podejmujących pracę
22 paź 2024

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2025 r. przełoży się na większe obciążenia dla pracodawców i firmy mogą mniej chętnie zatrudniać osoby podejmujące pierwszą pracę. Jednocześnie rząd wdraża unijną dyrektywę o minimalnym wynagrodzeniu, która ma uregulować jego relację do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

Komunikat ZUS: Ograniczenia w dostępie do aplikacji mobilnych mZUS i mZUS dla Lekarza
21 paź 2024

ZUS informuje, że 21 października 2024 r. mogą wystąpić ograniczenia w dostępie do aplikacji mobilnych mZUS i mZUS dla Lekarza.

Nowe świadczenie od 1 stycznia 2025 r. - wyłącznie dla obywateli polskich
21 paź 2024

Obecnie w Polsce jest ponad 6 tys. osób, które ukończyły 100 lat. Osobom tym będzie przyznawane świadczenie honorowe. Prawo do świadczenia otrzymają wyłącznie osoby posiadające obywatelstwo polskie – zakłada ustawa uchwalona przez Sejm 18 października.

24 tys. zł na szkolenie dla osoby bezrobotnej i 1994,40 zł stypendium! Jak skorzystać?
21 paź 2024

Osoba bezrobotna może otrzymać nawet 24 tys. zł dofinansowania na szkolenie. Oprócz tego urząd pracy może przyznać również stypendium szkoleniowe w wysokości 1994,40 zł. Jak skorzystać z dofinansowania i stypendium? Czy bezrobotny może sam wybrać szkolenie?

Zlecenie i umowa o pracę jednocześnie: to możliwe. Sprawdź kiedy [jeśli nie spełnisz warunków nawet 30 000 zł kary w 2024 i 2025]
19 paź 2024

Na polskim rynku pracy istnieje duży problem zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, szczególnie zleceniami. W praktyce jest jednak możliwość jednoczesnego posiada np. umowy o pracę i umowy zlecenia, także z tym samym podmiotem. Muszą być jednak spełnione kryteria. Jeżeli nie są to kara jaka grozi za wadliwe zakwalifikowanie umowy to nawet 30 000 zł.

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. [Ile? Dla kogo? Co jest kosztem pochówku? Wniosek] Podwyżka do 7000 zł + 2000 zł zasiłku celowego, czy tylko 6450 zł bez corocznej waloryzacji: trwają wzmożone prace
19 paź 2024

Ile wynosi zasiłek pogrzebowy w 2024? Ile wynosi zasiłek pogrzebowy w 2025? Kto ma prawo do zasiłku pogrzebowego? Co jest kosztem pochówku? Jak i gdzie złożyć wniosek aby otrzymać zasiłek pogrzebowy?

Refundacja kosztów okularów lub szkieł kontaktowych to Twoje prawo, a nie benefit pracowniczy. Pracodawca za okulary warte np. 900 zł, nie powinien zwracać 140 zł
22 paź 2024

Nie wszyscy pracownicy mają świadomość tego, że przysługujący im od pracodawcy zwrot kosztów okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, to prawo zagwarantowane przez ustawodawcę, a nie dodatkowy benefit pracowniczy, oferowany tylko przez niektórych pracodawców. Co więcej – częstotliwość takich refundacji, nie powinna być w żaden sposób limitowana przez pracodawcę, a powinna zależeć wyłącznie od indywidualnych potrzeb pracownika i wskazań lekarza. A jak jest z kwotą, na której zwrot może liczyć pracownik? Tutaj sytuacja nieco się komplikuje.

PPK: Ponad 29 miliardów w PPK. Liczba aktywnych rachunków PPK wynosi 4,30 mln
18 paź 2024

PFR Portal PPK: Ponad 29 miliardów w Pracowniczych Planach Kapitałowych. wartość aktywów netto w porównaniu do sierpnia zwiększyła się o 801 mln zł. Liczba aktywnych rachunków PPK wynosi 4,30 mln. Powyższe dane są aktualne na 30 września 2024 r.

Ustawa o rejestrowanych związkach partnerskich [projekt]
18 paź 2024

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został zamieszczony projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Ustawa wprowadzi tę kontrowersyjną instytucję prawną do polskiego prawa, co było postulatem niektórych środowisk.

pokaż więcej
Proszę czekać...