Najniższa krajowa i stawka godzinowa w 2021 r. netto

Emilia Panufnik
rozwiń więcej
Najniższa krajowa i stawka godzinowa w 2021 r. netto. / shutterstock

Najniższa krajowa w 2021 r. wynosi 2800 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto. Ile wynosi minimalna płaca 2021 netto?

Najniższa krajowa 2021 brutto

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienia się co roku z dniem 1 stycznia. Uzgadniana jest w ramach Rady Dialogu Społecznego, gdzie swoje propozycje nowej kwoty przedstawia strona rządowa, związkowa i pracodawcy.

W 2021 r. proces ten nieco się wydłużył ze względu na pandemię koronawirusa. Rząd przedstawia swoją propozycję do 31 lipca, następnie Komisja Trójstronna ma 10 dni na uzgodnienie kwoty, która powinna zostać ogłoszona za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polski do 15 września. W przeciwnym razie Rada Ministrów samodzielnie ustali kwotę najniższej krajowej nie niższą od przedstawionej wcześniej propozycji i wyda rozporządzenie do 15 września.

AKTUALIZACJA: W tym roku ponownie Komisja Trójstronna nie doszła do porozumienia i Rada Ministrów jednostronnie zdecydowała o wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2021 r. >>> Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. - kwota minimalnej płacy to 2800 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa to 18,30 zł brutto.

Polecamy: Wynagrodzenia 2021

Aktualnie znana jest już propozycja rządu - 2800 zł brutto. Minimalne wynagrodzenie wzrośnie więc o 7,7% w stosunku do 2020 r. Obecnie płaca minimalna wynosi bowiem 2600 zł brutto. Przewidywany wzrost najniższej krajowej jest niższy niż w zeszłym roku, kiedy to z 2019 r. na 2020 r. nastąpiła podwyżka o 350 zł. Teraz będzie to 200 zł.

Aktualna wysokość minimalnej płacy >>> WSKAŹNIK

Płaca minimalna w 2021 r. wyniesie 53,2% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2021 r.

Dla porównania propozycja pracodawców to 2600 zł brutto czyli utrzymanie minimalnej płacy na aktualnym poziomie. Natomiast strona związkowa sugeruje minimalne wynagrodzenie w kwocie 3100 zł brutto. Zwykle jednak ostateczna wysokość najniższej krajowej to wynik propozycji rządowej. Najprawdopodobniej będzie to więc 2800 zł brutto.

Najniższa krajowa 2021 netto

Najniższą krajową można obliczyć za pomocą kalkulatora brutto-netto. Należy wpisać kwotę 2800 zł (brutto). Następnie w zależności od konkretnego przypadku wybrać lub nie jedną z opcji:

  • nie uwzględniaj kwoty wolnej i kosztów
  • nie obliczaj składki ZUS.

W kroku trzecim podaje się rok (2021 będzie dostępny od stycznia) i w ostatnim punkcie uwzględnia się bądź nie ulgę PIT dla młodych czyli dla osób do 26. roku życia, które złożyły wniosek o niepobieranie zaliczek na PIT.

Najniższe wynagrodzenie netto w 2020 r. wynosi 1920,62 zł. W 2021 r., zgodnie z obliczeniami, osoba zatrudniona na pełny etat otrzyma do ręki już ponad 2000 zł. Najniższa krajowa netto wyniesie 2061,67 zł, a więc wzrośnie o 141,05 zł.

Przy zatrudnieniu na niepełnym etacie minimalne wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do liczby godzin pracy przypadającej do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu.

Pracownica zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę na pół etatu. W 2021 r. zarabia 1500 zł brutto miesięcznie. Czy pracodawca powinien dopłacić jej do najniższej krajowej? Nie, ponieważ najniższą krajową przy połowie etatu dzielimy proporcjonalnie czyli na dwa. Jeśli minimalna płaca wynosi 2800 zł brutto na pełnym etacie to na pół etatu będzie to 1400 zł brutto. Pracodawca może więc wynagradzać ją kwotą wyższą - 1500 zł brutto.

Jeśli pracodawca wypłacałby pracownikowi zatrudnionemu na pełnym etacie kwotę niższą niż 2800 brutto, wówczas zgodnie z art. 7 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu miałby obowiązek wyrównania wynagrodzenia do tej kwoty. To samo dotyczy proporcjonalnego obniżenia minimalnej pensji przy niższym wymiarze czasu pracy. Jeśli umowa o pracę przewiduje wypłatę niższego wynagrodzenia niż minimalna krajowa, powstaje obowiązek pisemnej zmiany umowy zawierającej nową kwotę.

Co istotne, przy ustalaniu czy pracownik zarabia minimalną krajową, bierze się pod uwagę: wynagrodzenie zasadnicze (stawka miesięczna, godzinowa, akordowa bądź wynagrodzenie prowizyjne) oraz inne składniki wynagrodzenia, takie jak: nagrody i premie regulaminowe, wynagrodzenie urlopowe, dodatek wyrównawczy (w przypadku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej).

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu wylicza składniki, których nie wlicza się przy tych obliczeniach. Są to:

  • nagroda jubileuszowa,
  • odprawa pieniężna należna z powodu przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,
  • wynagrodzenie za nadgodziny,
  • dodatek za pracę w nocy,
  • dodatek za staż pracy (od 1 stycznia 2020 r.)

Minimalna stawka godzinowa w 2021 roku

Rząd podał również propozycję wysokości minimalnej stawki godzinowej, którą stosuje się do zleceniobiorców i samozatrudnionych. Obecnie zleceniobiorca czy samozatrudniony nie może w przeliczeniu na godziny zarabiać mniej niż 17 zł brutto (11 zł netto), a w 2021 r. będzie to 18,30 zł brutto (12,00 zł netto). Dla porównania w 2017 r. było to 13 zł brutto, w 2018 r. – 13,70 zł brutto, w 2019 r. – 14,70 zł.

Minimalne wynagrodzenie za pracę 2010-2022 [tabela]

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę na przestrzeni lat można zobrazować za pomocą tabeli:

Rok

Najniższa krajowa brutto

Podstawa prawna

20223010

Dz. U. z 2021, poz. 1690

2021

2800

Dz. U. z 2020, poz. 1596

2020

2600

Dz.U. 2019, poz. 1778

2019

2250

Dz.U.2018, poz.1794

2018

2100

Dz.U. z 2017, poz. 1747

2017

2000

Dz.U. z 2016, poz. 1456

2016

1850 - (kwota brutto 100%)

1480 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2015, poz. 1385

2015

1750 - (kwota brutto 100%)

1400 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2014, poz. 1220

2014

1680 - (kwota brutto 100%)

1344 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2013, poz. 1074

2013

1600 - (kwota brutto 100%)

1280 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2012, poz. 1026

2012

1500

1 200 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2011 Nr192, poz. 1141

2011 r.

1 386 - (kwota brutto 100%)

1 108,80 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2010 Nr 194, poz. 1288

2010 r.

1 317 - (kwota brutto 100%)

1 053,60 - (w pierwszym roku pracy 80%)

M.P. z 2009 r. Nr 48, poz. 709

Jak ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę?

Co do zasady procedura ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym odbywa się następująco:

  1. Propozycja strony rządowej wraz z niezbędnymi danymi dotyczącymi np. wskaźnika cen w roku poprzednim i prognozowanych cenach na rok następny czy wysokości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w poprzednim roku (do 15 czerwca – w 2020 r. specustawa przesunęła ten termin na 31 lipca)
  2. Konsultacje w ramach Rady Dialogu Społecznego (do 15 lipca – w 2020 r. specustawa przeznaczyła na konsultacje 10 dni)
  3. Ogłoszenie za pomocą obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów uzgodnionej wysokości minimalnej płacy w Monitorze Polski (do 15 września) lub w razie braku zgodności co do nowej kwoty – Rada Ministrów ustala nową najniższą krajową w rozporządzeniu (do 15 września)

Ustalona przez Radę Ministrów kwota nie może być niższa niż proponowana przez rząd.

Szczegółowy proces ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przedstawiony został w artykule: Jak ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę?

Wpływ wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na inne świadczenia

Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę jest bardzo ważna, ponieważ determinuje wysokość innych świadczeń, takich jak:

  • dodatek za pracę w nocy,
  • kwota wolna od potrąceń,
  • wynagrodzenie za przestój,
  • wynagrodzenie praktykanta,
  • wynagrodzenie gwarancyjne za niewykonywanie pracy z powodu rozkładu czasu pracy,
  • odprawa z tytułu zwolnienia grupowego,
  • odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, mobbing lub dyskryminację,
  • minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

Ponadto, wraz ze wzrostem najniższej krajowej rośnie koszt zatrudnienia pracownika zarabiającego właśnie minimalne wynagrodzenie. Obecnie (2020 r.) zatrudnienie takiego pracownika to koszt dla pracodawcy w kwocie 3132,00 zł, a w 2021 r. będzie to 3 373,00 zł.

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. – na co wpływa?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1596)

Kadry
Wyższe wynagrodzenia młodocianych i nowe stawki wpłat na PFRON od czerwca 2025 r. – sprawdź, ile wyniosą
11 maja 2025

Od 1 czerwca 2025 roku wzrosną minimalne wynagrodzenia pracowników młodocianych odbywających przygotowanie zawodowe oraz kwoty wpłat na PFRON. To efekt ogłoszenia nowej wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przez GUS. Sprawdź aktualne stawki obowiązujące w okresie wakacyjnym.

Ekspertka BCC: Jawność wynagrodzeń nie jest przykrym obowiązkiem, tylko nowym rozdziałem w celu likwidacji nierówności czy świadomego zarządzania swoją karierą zawodową
09 maja 2025

W piątek, 9 maja 2025 r. posłowie przegłosowali w Sejmie nowelę Kodeksu pracy wprowadzającą nowy obowiązek dla pracodawców. Zgodnie z przegłosowaną dziś w Sejmie nowelizacją Kodeksu pracy, każdy pracodawca publikujący ogłoszenie o naborze na określone stanowisko będzie zobowiązany do podania przedziału wynagrodzenia – z jasno określoną kwotą minimalną i maksymalną.

Nie możemy zgubić człowieczeństwa
09 maja 2025

Rozmowa z Katarzyną Oksińską, dyrektorką Departamentu HR w Centralnym Ośrodku Informatyki, o tym, jak budować motywację do pracy w firmie sektora publicznego.

Boże Ciało 2025 i inne dni wolne [Czerwiec]
08 maja 2025

Zgodnie z ustawą o dniach wolnych od pracy w czerwcu 2025 roku występują 2 święta wolne od pracy. W całym roku jest ich 14. Kiedy wypada Boże Ciało? Ile jest dni wolnych od pracy w czerwcu?

Czy czterodniowy tydzień pracy jest realny?
07 maja 2025

Prawo do trzech wolnych dni w tygodniu to marzenie niejednego pracownika. Czy wkrótce ma szansę stać się realne? Czy czterodniowy tydzień pracy sprawdziłby się w polskich warunkach? Jak wygląda to w innych krajach?

Wpłaty do PPK nalicza się od całego wynagrodzenia uczestnika PPK [Przykłady]
07 maja 2025

Jeśli uczestnikowi PPK przysługuje np. pakiet medyczny, finansowany w całości przez pracodawcę, również od wartości tego pakietu należy obliczyć i pobrać wpłaty do PPK. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy uczestnik PPK nie otrzymał w danym miesiącu żadnego wynagrodzenia poza tym świadczeniem – w takim przypadku pracodawca nie ma z czego pobrać wpłat do PPK finansowanych przez uczestnika.

2 dni plus do urlopu wypoczynkowego za każde 5 lat pracy. Co się dzieje z propozycją… Nie słychać o niej w kampanii prezydenckiej 2025 r.
07 maja 2025

W kwietniu 2024 ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej zapowiedziało wprowadzenie urlopu zależnego od stażu pracy dla grupy pracowników. 13 stycznia 2025 r., do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił projekt nowelizacji. Co dalej z projektem?

Czterodniowy tydzień pracy. Czy polscy pracownicy są gotowi na taką zmianę czasu pracy w Kodeksie pracy
07 maja 2025

Coraz więcej krajów eksperymentuje z modelem czterodniowego tygodnia pracy, a pierwsze wyniki pokazują jego pozytywne skutki zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Czy polski rynek pracy jest już gotowy na czterodniowy tydzień pracy.

Karty lunchowe a ZUS: jak zgodnie z prawem korzystać z benefitów i zwolnienia ze składek?
06 maja 2025

Karty lunchowe na zakup posiłków to popularny benefit, który przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Firmy dzięki nim mogą uniknąć opłacania składek ZUS, ale tylko pod pewnymi warunkami. Co trzeba wiedzieć, by wszystko odbywało się zgodnie z prawem?

Jest weto prezydenta! Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę zakładającą obniżenie składki zdrowotnej dla firm. Kancelaria Prezydenta uzasadniła decyzję brakiem konsultacji społecznych i wątpliwościami konstytucyjnymi. Zmiana miała objąć 2,5 mln przedsiębiorców i kosztować budżet państwa 4,6 mld zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...