Najnowsza odpowiedź Ministerstwa Pracy na petycję: czy będzie więcej wolnego co tydzień w 2025 r. i zmiany w KP? Jest nadzieja, bo zlecono badania w Instytucie

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
ministerstwo pracy, 2025, KP / Najnowsza odpowiedź Ministerstwa Pracy na petycję: czy będzie więcej wolnego co tydzień w 2025 r. i zmiany w KP? Jest nadzieja, bo zlecono badania w Instytucie / ShutterStock

Nowelizacja KP oraz zwiększenie minimalnego nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego do dwóch dni wolnych plus odpoczynek dobowy - czy to możliwe? Chodzi o proponowaną zmianę w Kodeksie pracy, mianowicie o 59-godzinny tygodniowy odpoczynek pracowników, zamiast aktualnie obowiązującego 35-godzinnego. Mamy już odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lutego 2025 r. i co ważne jest szansa na zmiany, bo Instytut bada ile czasu w ciągu doby pracownik jest w stanie efektywnie świadczyć pracę.

rozwiń >

Wreszcie! Jest cień szansy na zmiany przepisów w sprawie skróconego czasu pracy a wydłużonego odpoczynku tygodniowego. Resort pracy nie zbywa i nie mówi, że nie są prowadzone prace. Wręcz przeciwnie: zauważa problem przepracowania, badania, analizuje i pyta wyspecjalizowany instytut: ile czasu w ciągu doby pracownik jest w stanie efektywnie świadczyć pracę? Wyniki badań przyczynią się do wprowadzenia ewentualnych zmian i nowelizacji w KP. Co ważne, resort pracy nie zapomina w tym wszystkim o sytuacji pracodawców oraz o budżecie państwa. Ministerstwo podkreśla, że wystąpiło do Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych o przygotowanie analizy kosztów ekonomicznych i gospodarczych wdrożenia zmian w czasie pracy.

Autopromocja

Uszczegóławiając, w 2024 r. dużo pisało się o czterodniowym tygodniu pracy, teraz przyszedł czas pisać o tym z innej perspektywy. Chodzi o proponowaną zmianę w Kodeksie pracy, mianowicie o 59-godzinny tygodniowy odpoczynek pracowników, zamiast aktualnie obowiązującego 35-godzinnego. Miałoby być zatem zwiększenie minimalnego nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego do dwóch dni wolnych plus odpoczynek dobowy - czy to możliwe? Znamy treść petycji, która trafiła do resortu pracy oraz samą odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lutego 2025 r. Pewne jest jedno: pracownik wypoczęty jest bardziej efektywny, zmotywowany i produktywny. Wprowadzenie tych dwóch pełnych dni odpoczynku w tygodniu + odpoczynek dobowy, przyczyni się do wzrostu zaangażowania pracowników oraz lepszej jakości wykonywanej pracy. Skorzystać na tym rozwiązaniu mogą więc nie tylko pracownicy, ale w szczególności pracodawcy.

Jaki system czasu pracy jest najkorzystniejszy oraz najbardziej optymalny dla pracodawcy i pracownika?

W 2024 r. dużo pisało się o ustanowieniu bardziej elastycznego, krótszego tygodnia pracy. Miało to zdaniem inicjatorów wpływać na efektywność pracy pracowników i ogólnie na ich dobrostan. Ogólnie propozycje były i w zasadzie wciąż są, że mógłby np. obowiązywać 35 godzinny tydzień pracy, zamiast przeciętnie 40 godzinnego tygodnia pracy czy też inaczej, mógłby być wprowadzony czterodniowy tydzień pracy. Oczywiście szanse na to nie są przekreślone, tym bardziej, że w kilku polskich urzędach wprowadzono takie próbne rozwiązania. Oczywiście korporacje stosują to od lat. Tak czy inaczej, przez resort pracy prowadzone są analizy i możliwości wdrożenia takich zmian do Kodeksy Pracy. Jeszcze w 2024 r. poddana była analizie kwestia, jaki system czasu pracy jest najkorzystniejszy oraz najbardziej optymalny dla pracodawcy i pracownika. Poddawane analizie jest także to, czy skrócenie czasu pracy, a tym samym wydłużenie okresów nieprzerwanego odpoczynku pracownika, wpłynęłoby na efektywność świadczonej przez niego pracy. Na podstawie wyników tych badań będą przygotowane optymalne rozwiązania.

Ważne

SZEROKIE ANALIZY CO DO SKRÓCENIA CZASU PRACY

Rozpoczęcie prac legislacyjnych dotyczących zmian przepisów w zakresie czterodniowego tygodnia pracy lub skrócenie czasu pracy z przeciętnie 40 godzinowego w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy do 35 godzin musi zostać poprzedzone dokonaniem oceny skutków wprowadzenia zmiany obecnych rozwiązań m.in. na sektor finansów publicznych, na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rynek pracy. Powinno być także poddane szerokiej dyskusji, m.in. z partnerami społecznymi, tj. przedstawicielami reprezentatywnych organizacji pracodawców i związków zawodowych w Radzie Dialogu Społecznego.

59 godzin nieprzerwanego tygodniowego odpoczynku zamiast 35 godzin, czy to przejdzie?

Teraz, w 2025 r. przyszedł czas pisać o tym z innej perspektywy, aczkolwiek intencja jest podobna. Chodzi o proponowaną zmianę w Kodeksie pracy, mianowicie o 59-godzinny tygodniowy odpoczynek pracowników, zamiast aktualnie obowiązującego 35-godzinnego. Mamy odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 lutego 2025 r. w tym zakresie, poniżej szczegóły.

Ważne

PETYCJA DOTYCZĄCA ODPOCZYNKU PRACOWNIKÓW

Pismo wnioskodawcy jest z dnia 17.12.2024 r. skierowane do: Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ale co ciekawe za pośrednictwem: Rzecznika Praw Obywatelskich. O co postuluje wnioskodawca? Oczywiście o polepszenie sytuacji pracowników. Petycja dotyczy zwiększenia minimalnego nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego do dwóch dni wolnych plus odpoczynku dobowego.

Jak jest? Aktualnie obowiązuje 35-godzin nieprzerwanego dobowego odpoczynku

Aktualnie jest tak, że zgodnie z przepisem art. 133 § 1 KP, który określa minimalny nieprzerwany odpoczynek tygodniowy: pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego. Co to oznacza? Generalnie to, że odpoczynek powinien przypadać w niedzielę. Niedziela obejmuje 24 kolejne godziny, poczynając od godziny 6:00 w tym dniu (chyba że u danego pracodawcy została ustalona inna godzina). Oczywiście, w przypadkach dozwolonej pracy w niedzielę odpoczynek, może przypadać w innym dniu niż niedziela.

Jak podkreśla jeden z przedstawicieli prawa pracy M. Nałęcz: "przepis nie wskazuje, co należy rozumieć pod pojęciem "tygodnia", w okresie którego należy zapewnić nieprzerwany odpoczynek. Tymczasem jest ono bardzo istotnym dla prawidłowego stosowania wymaganego tygodniowego odpoczynku. Definicja zawarta w art. 128 § 3 pkt 2 wskazuje, że tydzień – dla potrzeb rozliczania czasu pracy – to "siedem kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego". Jej przyjęcie powodowałoby jednak, że obowiązek zapewnienia odpoczynku nie obejmowałby dni wykraczających poza pełne tygodnie okresu rozliczeniowego. Z kolei w art. 5 ww. dyrektywy 2003/88/WE mowa jest o "siedmiodniowym okresie pracy" i takie zdefiniowanie tygodnia wydaje się odpowiednie do potrzeb komentowanego artykułu, chociaż w tak ważnej sprawie postulować należałoby skonstruowanie definicji legalnej". (M. Nałęcz, komentarz, w: W. Muszalski, K. Walczak (red.), Kodeks pracy. Komentarz. Wyd. 14, Warszawa 2024, Legalis/el).

Niżej wskazana petycja i odpowiedź resortu pracy mogą więc iść w tym kierunku, że wprowadzenie takiego 59-godzinengo tygodniowego odpoczynku może byś skomplikowane. Co gorsza [dla pracodawców], w orzecznictwie od lat już podkreśla się, że: jeżeli pracodawca nie zapewni pracownikowi dobowego lub tygodniowego odpoczynku od pracy, podwładny może żądać zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych. (zob. Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 18 sierpnia 2010 r., II PK 228/09). Potencjalnie przy nie wprowadzeniu poniżej proponowanych założeń w sądach pracy mogłoby pojawić się wiele, wiele spraw pracowniczych z roszczeniami o należne pieniądze.

Jak mogłoby być? Mógłby być wprowadzony 59-godzinny nieprzerwany dobowy odpoczynek

Wnioskodawca w piśmie do resortu pracy pisze: "Zwracam się z wnioskiem o podjęcie działań legislacyjnych w celu nowelizacji art. 133 Kodeksu pracy, poprzez zwiększenie minimalnego wymiaru nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego przysługującego pracownikom z obecnych 35 godzin (obejmujących jeden dzień wolny plus odpoczynek dobowy) do 59 godzin (obejmujących dwa pełne dni wolne plus odpoczynek dobowy).". W piśmie wnioskodawca punktuje, że: "w dobie rosnącej liczby przypadków wypalenia zawodowego, problemów ze zdrowiem psychicznym oraz trudności w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, pracownicy potrzebują więcej czasu na regenerację organizmu oraz spędzenie czasu z bliskimi. Problemem jest niewystarczający wypoczynek wynikający z rozproszonych dni wolnych. Obecne przepisy pozwalają na udzielanie jednego dnia wolnego w tygodniu, który może przypadać w dowolnym dniu, np. wtorek lub czwartek. Takie rozmieszczenie dni wolnych nie gwarantuje pełnej regeneracji organizmu, szczególnie w sytuacji:

  • Pracy zmianowej - gdzie pracownicy wykonują pracę na różnych zmianach (poranna, popołudniowa, nocna)
  • Pracy w nocy - pracownik po zakończeniu zmiany nocnej potrzebuje czasu na sen i naturalną regenerację organizmu. W praktyce dzień wolny przypadający zaraz po zmianie nocnej jest w dużej części "stracony", ponieważ pracownik musi odsypiać pracę nocną, a nie może w pełni wykorzystać dnia na wypoczynek, realizację pasji czy życie rodzinne co jest szczególnie istotne w kontekście wspierania polityki prorodzinnej oraz wzmacniania więzi społecznych.

Wprowadzenie dwóch nieprzerwanych dni wolnych z rzędu (48 godzin + odpoczynek dobowy) zapewnia pracownikowi realną możliwość na:

  • Regenerację fizyczną - organizm ma czas na odpoczynek i powrót do równowagi po obciążeniach związanych z pracą zmianową, ciężką pracą fizyczną lub nadgodzinami.
  • Regenerację psychiczną - dwa dni wolne umożliwiają pracownikowi oderwanie się od obowiązków zawodowych, co jest kluczowe dla zdrowia psychicznego i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
  • Poprawę rytmu dobowego - szczególnie istotne dla osób pracujących na nocnych zmianach, które często cierpią na zaburzenia snu wynikające z pracy wbrew naturalnemu rytmowi organizmu.
Przykład

Wnioskodawca kładzie nacisk na to, że: Badania wskazują, że pracownik wypoczęty jest bardziej efektywny, zmotywowany i produktywny. Wprowadzenie dwóch pełnych dni odpoczynku w tygodniu przyczyni się do wzrostu zaangażowania pracowników oraz lepszej jakości wykonywanej pracy. Przykład krajów skandynawskich, które wprowadzają elastyczne formy czasu pracy oraz skrócone tygodnie pracy, pokazuje, że wydłużony czas odpoczynku nie prowadzi do spadku wydajności, a wręcz przeciwnie. W kontekście trwających dyskusji w naszym kraju o skróceniu tygodnia pracy do 4 dni lub zmniejszeniu tygodniowego wymiaru pracy do 35 godzin, moja propozycja stanowi rozwiązanie doraźne, które można wdrożyć szybciej i z mniejszymi obciążeniami dla pracodawców. Zwiększenie odpoczynku tygodniowego do dwóch dni nie wymaga skrócenia tygodniowego wymiaru czasu pracy (40 godzin), a jednocześnie poprawia warunki pracy i przyczynia się do lepszego funkcjonowania gospodarki.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o 59 godzin nieprzerwanego odpoczynku

Departament Prawa Pracy, w tym Dyrektor dr Jakub Szmit w piśmie (dot. DPP-1.056.1.2025) z dnia 10 lutego 2025 r. odpisał wnioskodawcy w sprawie potencjalnych zmian w KP. Odpowiedź jest w związku z petycją wniesioną w dniu 3 stycznia 2025 r. przekazaną za pośrednictwem Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z właściwością, w sprawie podjęcia działań legislacyjnych mających na celu nowelizację art. 133 Kodeksu pracy oraz zwiększenie minimalnego nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego do dwóch dni wolnych plus odpoczynek dobowy, przedstawiam następujące stanowisko. W piśmie ministerstwa powołano się na treść przepisów KP, w zakresie dobowego i tygodniowego odpoczynku, w tym co do pracowników kadry zarządzającej. Co jeszcze wskazano? Bardzo ważny punkt, bo jak się okazuje obecnie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi analizy dotyczące skróconego czasu pracy. Dodatkowo Ministerstwo wystąpiło do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego oraz Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera o stanowisko w sprawie efektywnego wykorzystywania czasu pracy pracownika oraz o informację ile czasu w ciągu doby pracownik jest w stanie efektywnie świadczyć pracę. Jednocześnie poddawane jest analizie również to, czy skrócenie czasu pracy, a tym samym wydłużenie okresów nieprzerwanego odpoczynku pracownika, wpłynęłoby na efektywność świadczonej przez niego pracy. Ponadto, konieczne jest także przeanalizowanie jak wpłynie skrócony czas pracy m.in. na bezpieczeństwo pracownika i higienę pracy, zdrowie pracownika oraz potrzebę zapewnienia narzędzi, które wspomogą pracowników w organizacji pracy w zmienionych warunkach.".

Analiza kosztów ekonomicznych i gospodarczych: instytut zbada

Ministerstwo nie zapominam w tym wszystkim o sytuacji pracodawców oraz o budżecie państwa. Wiadomo, że każdym dodatkowym wolnym wiążą się określone skutki finansowe. jasno podkreśla: wystąpiliśmy także do Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych o przygotowanie analizy kosztów ekonomicznych i gospodarczych wdrożenia przedmiotowego rozwiązania. Na podstawie wyników wszystkich badań będą przygotowane optymalne rozwiązania, które pozwolą wyjaśnić, czy najlepszym rozwiązaniem byłoby skrócenie czasu pracy z przeciętnie 40 godzinowego w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy do 35 godzin, czy wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy.

Będą rozmowy ze związkami zawodowymi, pracodawcami. Będzie Rada Dialogu Społecznego

Dyrektor zaznacza: Pragnę podkreślić, że rozpoczęcie prac dotyczących skróconego czasu pracy oraz podjęcie działań legislacyjnych mających na celu nowelizację art. 133 Kodeksu pracy poprzez zwiększenie minimalnego nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego do dwóch dni wolnych plus odpoczynek dobowy powinno zostać poprzedzone szeroką dyskusją, m.in. z partnerami społecznymi, tj. przedstawicielami reprezentatywnych organizacji pracodawców i związków zawodowych w Radzie Dialogu Społecznego. Ponadto konieczne jest dokonanie oceny skutków wprowadzenia nowych rozwiązań m.in. na sektor finansów publicznych, na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rynek pracy.

Kadry
SN: milczenie pracodawcy daje przyzwolenie pracownikowi na nadgodziny. W 2025 r. możliwe nawet do 416 godzin nadliczbowych
22 lut 2025

Nie każdy ma świadomość tego, że praca w godzinach nadliczbowych jest 100% czy 50% płatna, nawet bez polecenia pracodawcy. Milczenie pracodawcy daje przyzwolenie pracy ponad dobowy wymiar czasu pracy. Czy to sposób na dodatki dla pracowników? Tak, bo to w interesie pracodawcy jest wyrażenie sprzeciwu.

Negatywnie o podwyżkach dla pracowników samorządowych. Prowadzą do spłaszczenia płac
21 lut 2025

Związek Powiatów Polskich wydał negatywną opinię do projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Według samorządowców propozycja MRPiPS prowadzi m.in. do spłaszczenia wynagrodzeń pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach.

Uzupełniający urlop macierzyński. Pracownicy zyskają nowe uprawnienia, a pracodawcy dodatkowe obowiązki. Będą zmiany rozporządzeń
21 lut 2025

Zbliża się termin wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzającej uzupełniający urlop macierzyński. Nastąpi to 19 marca 2025 r. Nadchodząca zmiana przepisów sprawia, że niezbędna jest zmiana niektórych rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy. Nowe przepisy oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców.

Kolejny europejski kraj skraca czas pracy. A co z polskim projektem?
21 lut 2025

Kolejny europejski kraj skraca czas pracy. A co z polskim projektem? W zeszłym roku ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej zapowiedziało prace nad skróceniem tygodnia pracy. Rozważane są dwa warianty skrócenia czasu pracy.

300 plus na obniżenie kosztów życia codziennego. Waloryzacja. Trzeba złożyć wniosek ZUS ERK
21 lut 2025

Co miesiąc ZUS wypłaca uprawnionym świadczenie łagodzące koszty życia codziennego związane z opłatami za energię elektryczną, cieplną i gazową. Wysokość ryczałtu energetycznego zostanie zwaloryzowana od 1 marca 2025 r.

Marzec 2025: darmowy kalendarz do druku
21 lut 2025

Marzec 2025 – darmowy kalendarz do druku w formacie PDF. Pobierz i wydrukuj. Kalendarz posiada miejsca na notatki. Jakie ważne dni wypadają w marcu? Sprawdź.

Od 363,12 zł do 3631,20 zł - pracownicy otrzymają wyższe świadczenie urlopowe w 2025 r.
21 lut 2025

W 2025 r. pracownicy otrzymają wyższe świadczenie urlopowe. W zależności od kategorii pracowników świadczenie to przysługuje w wysokości od 363,12 zł do 3631,20 zł.

Symbol niepełnosprawności 04-O. Co daje orzeczenie w 2025 r.? [Przykłady]
21 lut 2025

Co oznacza symbol 04-O w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności? Czy taki kod daje osobie niepełnosprawnej specjalne przywileje? Jakie są aktualne przepisy?

W rok zadowolenie z pracy menadżerów i specjalistów spadło aż o siedem procent, co to oznacza dla rynku pracy
20 lut 2025

Najlepiej wynagradzani na rynku pracownicy – menadżerowie oraz specjaliści nie są zadowoleni z obecnych warunków kontraktowych. Na spadek zadowolenia złożyły się przede wszystkim mniej satysfakcjonujące płace. Mimo, że w dużej skali rosły one w rok o kilkanaście procent przy inflacji o połowę niższej, to odczuwają oni spadek płacy realnej.

Rewolucja w kodeksie pracy: ministerstwo proponuje nowe zasady pracy w upał. A co z pracującymi zdalnie: jakie normy będą ich obowiązywać, co z kosztami modernizacji
21 lut 2025

Nowe normy dotyczące pracy w upał, które od roku szykuje ministerstwo pracy mają wykluczyć pracę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz nałożyć na pracodawców nowe obowiązki w zakresie BHP. O ile sprawa jest w miarę klarowna jeśli chodzi o pracę w firmach i na powietrzu, o tyle nic nie wiadomo o pracy zdalnej.

pokaż więcej
Proszę czekać...