Mniej-więcej menedżer coach

Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie
rozwiń więcej
Mniej-więcej menedżer coach. /Fotolia / Fotolia
Jak wiadomo, nie ma uniwersalnego stylu zarządzania, który sprawdzałby się w każdej sytuacji. Im bardziej elastyczny menedżer, tym lepiej sobie radzi z różnymi wyzwaniami organizacyjnymi, decyzyjnymi, personalnymi dostosowując styl do zmieniających się okoliczności. Nierzadko pojawia się potrzeba przyjęcia przez menedżera roli coacha, która nadal zbyt często kojarzona jest bardziej z reprymendą menedżerską niż stylem partycypacyjnym, angażującym, wspierającym rozwój i zmianę.

Monika Górska – coach ICF ACC, prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych coaching managerski w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Od 20 lat związana jest z biznesem, przez 15 lat pełniła funkcje menedżerskie, w tym na stanowisku dyrektora oddziałów jednego z największych banków w Polsce. Jest członkiem International Coach Federation. Od 2013 r. w Izbie Coachingu pełni funkcję Przewodniczącej Komisji ds. Współpracy z Uczelniami Wyższymi.

Autopromocja

Na zestaw kompetencji menedżera-coacha składa się wiele elementów – od wiedzy merytorycznej, umiejętności prowadzenia rozmowy coachingowej i zadawania pytań, po zachowania, czy przekonania.

W niniejszym artykule chcę rzucić światło na rolę menedżera-coacha z perspektywy kilku zachowań i postaw, które mogą wspierać albo utrudniać rozwój kompetencji coachingowych, w skrócie ujmując: czego menedżer powinien robić mniej, a czego więcej, aby móc efektywnie stosować coachingowy styl zarządzania.

Polecany produkt: Personel i Zarządzanie

Czego menedżer-coach powinien robić mniej?

Wchodzić w rolę wszystkowiedzącego – w obecnych czasach prawdziwym wyzwaniem dla lidera jest umiejętność integrowania wiedzy oraz potencjału wszystkich członków zespołu, a nie dysponowanie odpowiednimi zasobami unikalnej wiedzy i gotowych  rozwiązań. Rozstanie się z rolą wszystkowiedzącego utrudnia przekonanie, że źródłem autorytetu jest bycie mądrzejszym od innych. Niemniej menedżer-coach bez obciążeń sięga do wiedzy i doświadczeń innych, pamiętając, że do współpracy angażuje głowy pracowników, nie tylko ich ręce.

Mówić – kiedy menedżer mówi, częściej instruuje, nakazuje i wytycza niż porozumiewa się i rozmawia. Im więcej mówi, tym bardziej komunikat jest jednokierunkowy: „od” werbalny, „do” intencjonalny. W skrajnych przypadkach gadający menedżer jedynie sprzedaje tylko to co wie, w zamian karmiąc swoje ego.

Zadaj pytanie na FORUM

Wydawać rozkazy i drobiazgowe instrukcje – całe spektrum zachowań od wykonać, o kłopotach nie meldować do uciążliwego perfekcjonizmu każącego menedżerowi najpierw szczegółowo poinstruować, a potem przebieg zadania drobiazgowo podpunkt po podpunkcie monitorować, odbiera pracownikom inicjatywę i poczucie sprawczości, co skutecznie zabija inicjatywę i kreatywność. Działa tu prosta zależność: zaangażowanie i kreatywność pracowników jest odwrotnie proporcjonalna do ilości rozkazów, szczegółowych instrukcji i wskazówek.

Czego menedżer-coach powinien robić więcej?

Pytać – mądrym, wielkim pytaniom poświęcona została cała książka (Marilee Adams Myślenie pytaniami), która powinna stać się lekturą obowiązkową każdego menedżera-coacha. Pytania, zarówno te zadawane głośno, jak i te zadawane sobie mają potężny wpływ na nasze postawy, zachowania, przekonania. Pytania o możliwości, o rozwiązania, pobudzające ciekawość, dające nowe spojrzenie: co jest możliwe? jakie są fakty? czego mogę się dowiedzieć, nauczyć? co mogę zrobić inaczej? pchają lidera naprzód, dokonując zmian w jego myśleniu i działaniu. Rozmowa z menedżerem, który zamiast koncentrować się na przyczynie problemu poszukuje rozwiązania często bywa tak inspirująca, że zachęca do działania i podejmowania wyzwań.

Coaching a skuteczność biznesowa

Słuchać – prawdziwe słuchanie, jest czymś o wiele więcej niż tylko słyszeniem. Menedżer, który naprawdę słucha stwarza przestrzeń na nowe pomysły, inny punkt widzenia; czasem dowiaduje się czegoś nowego, a czasem uczy. Słucha, pyta bez przerywania, osądzania, komentowania zanim nie pozna całości punktu widzenia. Taka rozmowa może zająć zaledwie 5 -10 minut, a jednak widok menedżera, który odrywa wzrok od komputera, nie odbiera i nie wysyła sms-ów oraz wycisza telefon komórkowy, koncentrując się na uważnym słuchaniu i wnikliwej rozmowie z pracownikiem to nader rzadkie zjawisko.

Doceniać wkład innych – polscy menedżerowie wydają się być bardzo oszczędni w udzielaniu pochwał. Z badań wynika, że więcej niż połowa podwładnych nie otrzymuje uznania od swojego przełożonego. Menedżerowie albo zwlekają z pochwałą, albo robią to tylko wtedy gdy efekt przez nich samych zostanie uznany za doskonały, albo niewłaściwie przypisują zasługi. Pochwała to najprostsza a jednocześnie najpotężniejsza rzecz, jaką może zrobić menedżer. Docenianie jest proste, tanie i bardzo efektywne. Działa tu wdzięczny mechanizm docenienia zaangażowania – im częściej pracownik zostanie przez menedżera „przyłapany” na dobrej pracy, poprawie jakości, dbałości o klienta i za to pochwalony, tym więcej będzie stwarzać ku temu okazji.

Coach bez doświadczenia

Prowadzić rozmowy w stylu coachingowym – świetna, przyjemna pogawędka, która nie przekłada się na większe zaangażowanie pracownika nie jest rozmową w stylu coachingowym. Ostra reprymenda zakończona żądaniem natychmiastowej poprawy wyników tym bardziej nie. Rezultatem dobrej rozmowy coachingowej jest zaangażowanie się pracownika, podjęcie działań i wzięcie za nie odpowiedzialności. Rozmowa, której celem jest budowanie świadomości i odpowiedzialności, wymaga jednak od menedżera przygotowania się i zachowania właściwej struktury. Jest wiele schematów i modeli prowadzenia takiej rozmowy, które można poznać i przećwiczyć na warsztatach, szkoleniach czy w szkołach coachów. Sama wiedza jednak nie przesądza o ich użyteczności. Pośpiech, zmęczenie, przypadkowość wypacza ideę rozmowy coachingowej. Ta bowiem, niezależnie od modelu, powinna koncentrować na celu, który przekłada się na konkretne, mierzalne działania.

Więcej na temat coachingowego stylu zarządzania managerowie dowiedzą się podczas warsztatu Manager coach poszukiwany. Spotkanie odbędzie się 4 lutego 2015 r. od godz. 18.00 w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie (Ursynów). Wstęp wolny. Rezerwacja miejsc: www.vistula.edu.pl.

Warsztat poprowadzi dr Urszula Sadomska, trener biznesu z najwyższym stopniem w coachingu w Polsce – Master Certified Coach ICF.

Kadry
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat
06 wrz 2024

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują
06 wrz 2024

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?
06 wrz 2024

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]
06 wrz 2024

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?
06 wrz 2024

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują
05 wrz 2024

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku
05 wrz 2024

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur
05 wrz 2024

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

pokaż więcej
Proszę czekać...