Propozycje zmian w Krajowym Funduszu Szkoleniowym

Propozycje zmian w Krajowym Funduszu Szkoleniowym/Fot. Fotolia
Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma na celu dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców, podejmowanego z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy. Eksperci z Konfederacji Lewiatan opracowali raport, w którym zawarli propozycje zmian w KFS.

Lepsze powiązanie Krajowego Funduszu Szkoleniowego z potrzebami rynku pracy i rozwijającej się gospodarki, poprawa jakości i efektywności wykorzystania środków, ujednolicenie, uporządkowanie i standaryzacja dokumentów oraz procesu naboru wniosków, zwiększenie dostępności pieniędzy i równomierna ich dystrybucja - to niektóre rekomendacje dotyczące zmian w zasadach korzystania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, przygotowane przez Konfederację Lewiatan.

Autopromocja

Podstawowym instrumentem wspomagającym pracodawców w rozwoju kapitału ludzkiego firmy powinien być Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS). Jednak obecne regulacje i praktyka stosowania KFS wymaga zmian, które z jednej strony pozwolą na zwiększenie efektywności wydatków z KFS, z drugiej, ograniczą zbędne obciążenia biurokratyczne, a z trzeciej, ograniczą poziom uznaniowości w przyznawaniu środków z KFS i poprawią transparentność tego procesu.

Kluczowe jest jednak dostosowanie celu funkcjonowania KFS do obecnych i przyszłych wyzwań rynku pracy. Dlatego Lewiatan rekomenduje, aby definicja celu KFS sformułowana dotąd jedynie w Wytycznych opracowanych przez Departament Rynku Pracy MRPiPS (z 04.06.2014 r.) zyskała rangę ustawową, a jej brzmienie wskazywałoby, że celem wsparcia finansowania usług rozwojowych z KFS jest utrzymanie zatrudnienia i dostosowanie kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki i rynku pracy. Dzięki temu zwiększenie inwestycji w potencjał kadrowy powinno poprawić zarówno pozycję firm jak i samych pracowników na konkurencyjnym rynku pracy.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Rekomendacje dotyczące zmian w zasadach korzystania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Lepsze powiązanie KFS z potrzebami rynku pracy i rozwijającej się gospodarki
1. Zdefiniowanie celu KFS jako utrzymanie zatrudnienia i dostosowanie kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki i rynku pracy
2. Ustalania priorytetów KFS na poziom regionalnym przez Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego
3. Rozszerzenie kwalifikowalności wydatków z KFS o koszty towarzyszące udziałowi w szkoleniu, jak catering, dojazdy, noclegi - konieczne do poprawy dostępności do szkoleń firm i pracowników z małych miejscowości
4. Umożliwienie korzystania ze środków KFS przez wszystkie osoby/podmioty odprowadzające składkę na Fundusz Pracy
5. Umożliwienie dofinansowania z KFS szkoleń w zakresie tzw. umiejętności miękkich, które są w coraz większym stopniu potrzebne na rynku pracy
Poprawa efektywności informowania o KFS, procesie naboru i dystrybucji środków
6. Stworzenie centralnej platformy bieżącego informowania o KFS i udostępniania dokumentów, informowania o prowadzonych naborach, terminach itp. dla wszystkich urzędów pracy. Można do tego wykorzystać portal publicznych służb zatrudnienia „Zielona Linia"
7. Utworzenie na centralnej platformie poświęconej KFS forów i list dyskusyjnych poświęconych kontaktom między pracodawcami zainteresowanymi skorzystaniem z KFS oraz pracownikami PUP-ów odpowiedzialnymi za KFS
8. Upowszechnienie elektronicznych metod komunikacji z urzędami pracy w procesie naboru, oceny wniosku, a także na dalszym etapie.

Poprawa jakości działań rozwojowych i efektywności wykorzystania KFS
9. Szkolenia dofinansowane ze środków KFS powinny być prowadzone przez podmioty wpisane do Bazy Usług Rozwojowych
10. Wprowadzenie jasnych i przejrzystych zasad prowadzenia kontroli wykonania usług rozwojowych dofinansowanych z KFS
Ujednolicenie, uporządkowanie i standaryzacja dokumentów oraz procesu naboru wniosków, przyznania i rozliczenia dofinansowania
11. Stworzenie ujednoliconych centralnie: wzoru wniosku o dofinansowanie oraz wzorów załączników do wniosku, w tym wzorów umów i publikacja w edytowalnej wersji elektronicznej na centralnej platformie poświęconej KFS
12. Zawarcie we wniosku możliwości wyboru przez wnioskodawcę komunikacji elektronicznej z urzędem pracy na dalszym etapie współpracy
13. Określenie jednakowych, obowiązujących w całym kraju, prostych i łatwych do stosowania kryteriów oceny wniosków, które nie będą obciążać urzędów pracy oceną merytoryczną, a jedynie formalną
14. Ustalanie jednakowych obowiązujących w całym kraju terminów naboru wniosków oraz terminów ich rozpatrzenia. Harmonogram taki powinien być do 31 grudnia poprzedniego roku ogłaszany na centralnej platformie poświęconej KFS
15. Ustalenie procedury odwołania od decyzji urzędu pracy
16. Brak konieczności podawania we wniosku lub w załącznikach do wniosku informacji, które są trudne do określenia i dodatkowo utrudniają wypełnianie wniosków m.in. danych na temat ofert kilku instytucji szkoleniowych, programu szkolenia, skróconego kosztorysu szkolenia, przewidywanych dokładnych terminów szkolenia itp.

Zwiększenie dostępności środków KFS i równomierna ich dystrybucja
17. Wprowadzenie ryczałtu maksymalnego finansowania z KFS na jednostkę szkolenia. Bazując na rynkowej wycenie usług szkoleniowych, można przyjąć maksymalny koszt godziny szkolenia na poziomie 90 zł netto za każdego uczestnika. Szkolenia dofinansowywane z KFS byłyby finansowane maksymalnie do wysokości 80% lub 100% kosztów ale maksymalnie do 90 zł za godzinę szkolenia za osobę szkolącą się (w zależności od uprawnień składającego wniosek).
18. Wprowadzenie górnego limitu rocznego dofinansowania dla firmy, który byłby zróżnicowany ze względu na jej wielkość:
- dla firm mikro (do 9 pracowników) - 25 tys. zł;
- dla firm małych i średnich (od 10 do 249 pracowników) - 50 tys. zł;
- dla firm dużych (250 pracowników i więcej) - 100 tys. zł.
19. Stopniowe zwiększanie limit środków KFS do 4% w 2017 r., 5% w 2018 r. i docelowo 6% w 2019 r.

Ograniczanie biurokracji oraz pracochłonności, usprawnienie procesu przyznawania i rozliczenia środków, uporządkowanie systemu
20. Umożliwienie dystrybucji środków z KFS w systemie refundacji, promesy lub bonowym
21. Umożliwienie zlecania części zadań związanych z zarządzaniem KFS zewnętrznym podmiotom, w szczególności właściwe mogą tu być organizacje pracodawców
22. Sprawdzanie informacji o udzielonej pomocy publicznej i informacji nieudzieleniu takiej pomocy, z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP udostępnionej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
23. Określanie zapotrzebowania na środki KFS na podstawie wniosków złożonych w poprzednim roku
24. Agregacja na poziomie województwa procesów związanych z zarządzaniem KFS
25. Wraz ze zwiększeniem limitu środków KFS, wyodrębnienie części na tzw. pomoc techniczną, czyli szkolenia i inne potrzebne działania dla osób pracujących przy zarządzaniu KFS
26. Wprowadzenia zasady, że w celu uniknięcia konfliktu interesów dofinansowanie nie może być udzielane w przypadku powiązania osobowego lub kapitałowego podmiotu wnioskującego i realizatora usługi szkoleniowej zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020
27. Wprowadzenia zasady ograniczenia dostępu do środków KFS podmiotów sektora publicznego i samorządowego.

Zobacz serwis: Urlop rodzicielski

Kadry
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat
06 wrz 2024

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują
06 wrz 2024

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?
06 wrz 2024

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]
06 wrz 2024

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?
06 wrz 2024

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują
05 wrz 2024

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku
05 wrz 2024

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur
05 wrz 2024

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

pokaż więcej
Proszę czekać...