Negatywnie o podwyżkach dla pracowników samorządowych. Prowadzą do spłaszczenia płac

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
podwyżki pracownicy samorządowi jednostki samorządu terytorialnego wynagrodzenie wynagradzanie MRPiPS Związek Powiatów Polskich projekt rozporządzenia / Negatywnie o podwyżkach dla pracowników samorządowych. Prowadzą do spłaszczenia płac / Shutterstock

Związek Powiatów Polskich wydał negatywną opinię do projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Według samorządowców propozycja MRPiPS prowadzi m.in. do spłaszczenia wynagrodzeń pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach.

Podwyżki dla pracowników samorządowych – projekt rozporządzenia

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Projekt zakłada wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, czyli wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków województw o około 5 proc. Podobne podwyżki dotyczyć będą pracowników zatrudnionych na podstawie powołania czyli zastępcy wójtów i burmistrzów oraz skarbnicy.

Autopromocja

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze w poszczególnych kategoriach zaszeregowania ma wzrosnąć od 5 proc. do 16,65 proc. W pierwszej kategorii minimalne wynagrodzenie zasadnicze wzrośnie o 666 zł i będzie wynosić 4666 zł, czyli tyle ile w 2025 r. wynosi pensja minimalna. O około 600 zł wzrosną też stawki od II do V kategorii zaszeregowania. W najwyższych kategoriach zaszeregowania podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wyniosą około 300 zł.

Spłaszczenie wynagrodzeń pracowników samorządowych

Związek Powiatów Polskich negatywnie zaopiniował projekt rozporządzenia przedstawionego przez MRPiPS. ZPP podkreślił, że poziom minimalnych wynagrodzeń pracowników samorządowych nie nadąża ani za płacą minimalną ani za przeciętnymi zarobkami. Według samorządowców niepokojąca jest też tendencja do spłaszczenia wysokości minimalnego wynagrodzenia pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach.

W opinii samorządowców wskazano, że „Różnica między I a II kategorią zaszeregowania to dokładnie 14 zł, różnice między stawkami od II do X kategorii zaszeregowania to 30 zł, od X kategorii zaszeregowania do XII kategorii zaszeregowania to 40 zł. W praktyce oznacza to, że minimalne wynagrodzenie większości urzędników samorządowych właściwie zostaje zrównane z wynagrodzeniem pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi”.

Według ZPP tak ukształtowane kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę przestają pełnić funkcję motywującą dla pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego. „Zgodnie z najnowszymi dostępnymi danymi (rok 2023) przeciętne wynagrodzenie w administracji samorządu terytorialnego wyniosło 7407,45 zł – co jednoznacznie pokazuje, że pracodawcy samorządowi muszą proponować – zwłaszcza w kategoriach zaszeregowania od V w górę – wynagrodzenie znacznie wyższe niż zaproponowane wynagrodzenie minimalne” – wyjaśniono.

Samorządowcy zwrócili uwagę, że zaproponowany przez MRPiPS projekt wymusza podniesienie wynagrodzeń osób o najniższych kwalifikacjach przy możliwości zachowania obecnego poziomu wynagradzania pracowników na stanowiskach urzędniczych. „Jest to idealny przepis na dalszy ferment wśród pracowników odpowiedzialnych za realizację ważnych zadań publicznych” – wskazano w opinii.

Propozycje samorządowców dotyczące wynagradzania

Według ZPP również wprowadzone z początkiem bieżącego roku zmiany w systemie dochodów jednostek samorządu terytorialnego nie są rzeczywistym wzmocnieniem finansowym sektora samorządowego, umożliwiającym odpowiednie wynagradzanie pracowników samorządowych.

Przedstawiciele powiatów podtrzymali też propozycję kompleksowego uregulowania spraw związanych z wynagradzaniem pracowników samorządowych poprzez wyodrębnienie w ustawie o pracownikach samorządowych obok stanowisk urzędniczych, stanowisk merytorycznych innych niż stanowiska urzędnicze, zmiany dotyczących zasad przyznawania dodatków za wieloletnią pracę, przyznawania nagrody jubileuszowej wyłącznie za pracę w sektorze publicznym oraz scalenia tabeli stanowisk.

Kadry
SN: milczenie pracodawcy daje przyzwolenie pracownikowi na nadgodziny. W 2025 r. możliwe nawet do 416 godzin nadliczbowych
22 lut 2025

Nie każdy ma świadomość tego, że praca w godzinach nadliczbowych jest 100% czy 50% płatna, nawet bez polecenia pracodawcy. Milczenie pracodawcy daje przyzwolenie pracy ponad dobowy wymiar czasu pracy. Czy to sposób na dodatki dla pracowników? Tak, bo to w interesie pracodawcy jest wyrażenie sprzeciwu.

Negatywnie o podwyżkach dla pracowników samorządowych. Prowadzą do spłaszczenia płac
21 lut 2025

Związek Powiatów Polskich wydał negatywną opinię do projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Według samorządowców propozycja MRPiPS prowadzi m.in. do spłaszczenia wynagrodzeń pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach.

Uzupełniający urlop macierzyński. Pracownicy zyskają nowe uprawnienia, a pracodawcy dodatkowe obowiązki. Będą zmiany rozporządzeń
21 lut 2025

Zbliża się termin wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzającej uzupełniający urlop macierzyński. Nastąpi to 19 marca 2025 r. Nadchodząca zmiana przepisów sprawia, że niezbędna jest zmiana niektórych rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy. Nowe przepisy oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców.

Kolejny europejski kraj skraca czas pracy. A co z polskim projektem?
21 lut 2025

Kolejny europejski kraj skraca czas pracy. A co z polskim projektem? W zeszłym roku ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej zapowiedziało prace nad skróceniem tygodnia pracy. Rozważane są dwa warianty skrócenia czasu pracy.

Waloryzacja: 300 plus na obniżenie kosztów życia codziennego. Trzeba złożyć wniosek ZUS ERK
21 lut 2025

Co miesiąc ZUS wypłaca uprawnionym świadczenie łagodzące koszty życia codziennego związane z opłatami za energię elektryczną, cieplną i gazową. Wysokość ryczałtu energetycznego zostanie zwaloryzowana od 1 marca 2025 r.

Marzec 2025: darmowy kalendarz do druku
21 lut 2025

Marzec 2025 – darmowy kalendarz do druku w formacie PDF. Pobierz i wydrukuj. Kalendarz posiada miejsca na notatki. Jakie ważne dni wypadają w marcu? Sprawdź.

Nawet 3631,20 zł - pracownicy otrzymają wyższe świadczenie urlopowe w 2025 r.
21 lut 2025

W 2025 r. pracownicy otrzymają wyższe świadczenie urlopowe. W zależności od kategorii pracowników świadczenie to przysługuje w wysokości od 363,12 zł do 3631,20 zł.

Symbol niepełnosprawności 04-O. Co daje orzeczenie w 2025 r.? [Przykłady]
21 lut 2025

Co oznacza symbol 04-O w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności? Czy taki kod daje osobie niepełnosprawnej specjalne przywileje? Jakie są aktualne przepisy?

W rok zadowolenie z pracy menadżerów i specjalistów spadło aż o siedem procent, co to oznacza dla rynku pracy
20 lut 2025

Najlepiej wynagradzani na rynku pracownicy – menadżerowie oraz specjaliści nie są zadowoleni z obecnych warunków kontraktowych. Na spadek zadowolenia złożyły się przede wszystkim mniej satysfakcjonujące płace. Mimo, że w dużej skali rosły one w rok o kilkanaście procent przy inflacji o połowę niższej, to odczuwają oni spadek płacy realnej.

Rewolucja w kodeksie pracy: ministerstwo proponuje nowe zasady pracy w upał. A co z pracującymi zdalnie: jakie normy będą ich obowiązywać, co z kosztami modernizacji
21 lut 2025

Nowe normy dotyczące pracy w upał, które od roku szykuje ministerstwo pracy mają wykluczyć pracę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz nałożyć na pracodawców nowe obowiązki w zakresie BHP. O ile sprawa jest w miarę klarowna jeśli chodzi o pracę w firmach i na powietrzu, o tyle nic nie wiadomo o pracy zdalnej.

pokaż więcej
Proszę czekać...