Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Przedsiębiorcy krytycznie: wprowadźmy proste zasady!

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
płaca minimalna minimalne wynagrodzenie za pracę pensja honorarium apanaże gaża pieniądze grosze / Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Przedsiębiorcy krytycznie: wprowadźmy proste zasady! / ShutterStock

Trwają prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ustawa ma wdrożyć do polskiego prawa unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Zdaniem Konfederacji Lewiatan projekt ustawy jest słaby legislacyjnie.

rozwiń >

Projekt ustawy na etapie konsultacji publicznych

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę znajduje się na etapie konsultacji publicznych. Przedsiębiorcy krytycznie się o nim wypowiadają. Zdaniem Konfederacji Lewiatan projekt ustawy jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w Polsce.

Autopromocja

– W miejsce skomplikowanych mechanizmów wprowadźmy proste zasady, które zagwarantują weryfikacje o wskaźnik planowanej inflacji oraz zapewnią ustalanie płacy minimalnej na poziomie połowy przeciętnego wynagrodzenia, a inne rozstrzygnięcia oddajmy w ręce partnerów społecznych i porozumień zbiorowych jak stanowi implementowana dyrektywa – postuluje prof. Jacek Męcina, przewodniczący Zespołu Prawa Pracy w Radzie Dialogu Społecznego, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan i badacz z Uniwersytetu Warszawskiego.

Produktywność to kluczowa przesłanka

Zdaniem Konfederacji Lewiatan w słowniczku do ustawy znalazła się definicja produktywności, która nie odpowiada rzeczywistemu traktowaniu tego wskaźnika jako jednej z kluczowych przesłanek oddziaływania na rynek pracy i zatrudnienie. Według definicji ekonomicznej jest to stosunek ilości wytworzonej oraz sprzedanej produkcji w określonym i rozpatrywanym okresie do ilości wykorzystywanych lub zużytych zasobów wejściowych. W uzasadnieniu projektu i Ocenie Skutków Regulacji (OSR) próżno szukać wpływu płacy minimalnej na produktywność i konkurencyjność firm, co powinno być jednym z kluczowych elementów zmiany.

Produktywność jest pojęciem uniwersalnym, które można zastosować do każdego rodzaju działalności – nie tylko tej związanej z wytwarzaniem dóbr, ale również usługowej, administracyjnej czy np. związanej z przetwarzaniem informacji. O produktywności należy również mówić w kontekście gospodarki narodowej i ten kontekst produktywności powinien zostać rozważony w przypadku oceny wpływu minimalnego wynagrodzenia na gospodarkę i rynek pracy.

Wynagrodzenie zasadnicze na poziomie wynagrodzenia minimalnego

Duże kontrowersje w projekcie ustawy budzi zaproponowany przepis odnoszący wysokość płacy minimalnej do wynagrodzenia zasadniczego. Poziom minimalnego wynagrodzenia ma osiągać płaca zasadnicza, bez wliczania np. nagród i premii. Mimo przewidzianego do 1 stycznia 2026 r. vacatio legis przepis ten będzie miał bardzo daleko idące konsekwencje nie tylko dla zasad wynagradzania w całej gospodarce i w poszczególnych branżach. W okresie ostatnich co najmniej dwóch dekad firmy rozwijały systemy wynagradzania i motywowania pracowników. Ten zapis burzy dotychczasowy dorobek w tym zakresie.

– Mamy wrażenie, że punktem wyjścia tej analizy były proste i nie rozwinięte systemy wynagradzania w sferze budżetowej, które nie mają nic wspólnego z dojrzałymi systemami wynagradzania w przedsiębiorstwach. Dodatkowo brak w OSR wyliczonych rzeczywistych skutków regulacji, które mogą oznaczać ukryty wzrost wynagrodzeń metodą administracyjną – podkreśla prof. Jacek Męcina.

Koszty pracy w ostatnich latach znacznie wzrosły, co jest rezultatem kilku kluczowych czynników, w tym wzrostu minimalnego wynagrodzenia, inflacji oraz ogólnego wzrostu gospodarczego. Płaca minimalna wzrosła w ciągu ostatnich czterech lat aż o 65 proc. W tym czasie przeciętne wynagrodzenie urosło o ponad 54 proc. Te rosnące w szybkim tempie koszty pracy obciążyły pracodawców.

Projekt ustawy o płacy minimalnej utrwala zwiększanie presji płacowej, a nie ją ogranicza, co może skutkować trudnościami małych i mikro firm, postępującym procesem delokalizacji, przenoszenia działalności poza Polskę, wreszcie ograniczeniem inwestycji oraz wzrostem szarej strefy.

Wynagrodzenie minimalne w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia

W projekcie ustawy zaproponowano orientacyjną wartość referencyjną minimalnego wynagrodzenia jako 55 proc. przeciętnej płacy, co nie odpowiada treści dyrektywy i stanowi jednostronne odejście od utrwalonego i opartego na konsensusie rządu i partnerów społecznych wskaźnika 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Przepis ten został zawieszony w próżni i nie bardzo wiadomo jaki cel ma przywołana w ustawie wartość referencyjna.

Zdaniem Lewiatana wartość referencyjna powinna być gwarancją wysokości minimalnego wynagrodzenia i ściśle powiązana z mechanizmem ustalania płacy minimalnej.

– Wydaje się, że można go znacznie uprościć odwołując się do mechanizmu waloryzacji o planowaną inflację oraz wprowadzenia gwarancji wysokości minimalnego wynagrodzenia na poziomie 50 proc. przeciętnej płacy. Taka gwarancja w świetle ustawy i praktycznego znaczenia minimalnego wynagrodzenia wydaje się wystarczająca, oczywiście przewidując odstępstwa w górę lub w dół jeżeli strona społeczna zawrze porozumienie w tej sprawie. Brak porozumienia oznacza odwzorowanie ustalonego mechanizmu wzrostu w rozporządzeniu rządu – mówi prof. Jacek Męcina.

Rola Rady Dialogu Społecznego

Kolejny problem dotyczy wskazania Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego w sprawach regulacji wynagrodzenia minimalnego. Brak odpowiedniego opisu zakresu i sposobu działania organu doradczego, który został zarysowany w projekcie stwarza ryzyko mieszania i przenikania się kompetencji związanych z ustalaniem i negocjowaniem corocznie minimalnego wynagrodzenia i prac nad aktualizacją tych regulacji. 

Ponadto w projekcie aktualizację wynagrodzenia minimalnego (w tym mechanizmu jego ustalania) potraktowano jako cel sam w sobie, bez względu na to czy ustalony mechanizm okaże się dobry i skuteczny, czy nie.

Zaostrzenie systemu kar dla firm

Prof. Jacek Męcina ostrzega też przed zaostrzeniem systemu kar. – Warto też odnieść się do projektowanego zaostrzenia systemu kar za wykroczenia w zakresie nieprzestrzegania przepisów o minimalnym wynagrodzeniu. Powinien on być jasny i uwzględniać stopniowanie wysokości kar, w zależności od takich przesłanek jak wina, świadomość działania, zakres wykroczenia. Jeśli planujemy zwiększyć kary bez jasnych kryteriów powiązanych z winą i celowością działania firm możemy przede wszystkim uderzyć w te, które są na granicy upadłości. Nie osiągniemy w ten sposób żadnych rezultatów – mówi Męcina.

Kadry
Prawie połowa Polaków dorabia. Tak pokrywają niedobory w domowym budżecie
19 wrz 2024

Ponad 45 proc. Polaków dorabia poza etatem. Dla wielu z nich to sposób na zwiększenie domowego budżetu, gdyż dochody z głównej pracy nie pozwalają pokryć bieżących wydatków.

Bliźniaki a urlop ojcowski, macierzyński, rodzicielski i wychowawczy
18 wrz 2024

Bliźniaki a urlopy dla rodziców (ojcowski, macierzyński, rodzicielski i wychowawczy) - niektóre z nich są dłuższe, a inne pozostają w wymiarze takim, jaki przysługuje przy urodzeniu jednego dziecka.

Renta wdowia: Zamiast 15000 zł za rok 7500 zł. Obniżka z 45 000 zł do 14 250 zł do 2027 r. [Przykłady]
18 wrz 2024

Zestawiamy w artykule obliczenia wypłat dodatku do renty wdowiej porównując ostateczną wersję ustawy oraz pierwotną. Obliczenia na przykładzie renty rodzinnej po zmarłym 2500 zł. Za okres 2025 - 2027 r. pierwotna wersja ustawy o rencie wdowiej dawała skumulowaną wartość świadczenia 45 000 zł. Ostateczna ustawa przyznała kwotę 14 250 zł. Różnica między tymi kwotami jest tak duża, że pojawia się pytanie o wyrównanie. Od razu odpowiadamy - nie będzie takiego wyrównania.

Czy 22 września 2024 to niedziela handlowa?
18 wrz 2024

Co z niedzielami handlowymi w 2025? Czy 22 września 2024 to niedziela handlowa? Czy we wrześniu jest niedziela handlowa? Kiedy najbliższa niedziela handlowa? 

Zwolnienie od pracy na poszukiwanie zatrudnienia. Czy długość zwolnienia zależy od wymiaru etatu
18 wrz 2024

W razie wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi przysługuje prawo do zwolnienia w celu poszukiwania nowego zatrudnienia. Zwolnienie przysługuje w określonym wymiarze przy spełnieniu wymaganych prawem warunków.

Minimum 300+ dla seniorów, a nawet ponad 1200 zł. Dodatki do emerytury i renty, w tym najniżej: 1780,96 zł
18 wrz 2024

Co należy się osobie po 75 roku życia? Co trzeba zrobić, żeby dostać dodatek pielęgnacyjny? Ile wynosi dodatek pielęgnacyjny i komu się należy? Jakie są dodatki do emerytr i rent?

Zawody męskie i kobiece. Jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w nietypowych pracach?
18 wrz 2024

Zawody męskie i kobiece. Pomimo, że w zawodach zmaskulinizowanych jest coraz więcej mężczyzn, a w sfeminizowanych coraz częściej można znaleźć mężczyzn to wciąż obie płcie uważają, że łączy się to ze specyficznymi zadaniami, związanymi z treścią pracy jak i charakterem społecznym. Badania na ten temat przeprowadziła socjolożka z Uniwersytetu SWPS dr Olga Czeranowska. 

Komunikat ZUS: Infolinie i specjalne stanowiska obsługi klientów
17 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje przedsiębiorców z terenów objętych stanem klęski żywiołowej o uruchomieniu infolinii telefonicznych. Mogą oni uzyskać informacje o ulgach w opłacaniu składek ZUS.

Komunikat ZUS. Ograniczenia w dostępie do aplikacji mobilnych
17 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do aplikacji mZUS i mZUS dla Lekarza.

Zasiłek opiekuńczy. Komu przysługuje zasiłek i na jaki okres
17 wrz 2024

Konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny uprawnia do zasiłku opiekuńczego. Oczywiście, żeby otrzymać zasiłek, muszą być spełnione pewne warunki. Dotyczą one takich kwestii jak wiek dziecka czy powód sprawowania opieki.

pokaż więcej
Proszę czekać...