Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
firma przedsiębiorca budżet liczenie kalkulator kalkulacja kalkulowanie liczenie obliczanie obliczenia biuro komputer laptop dokument dokumenty korekta odpis zfśs zakładowy fundusz świadczeń socjalnych pracodawca 2024 działalność socjalna / Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS / Shutterstock

Do końca 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS. Pracodawca, opierając się na faktycznej liczbie zatrudnionych pracowników, powinien ponownie obliczyć wysokość odpisu na ZFŚS, skorygować go i odpowiednio pomniejszyć lub zwiększyć stan tego funduszu.

Naliczanie odpisu na ZFŚS

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) nalicza się na podstawie przeciętnej planowanej w danym roku kalendarzowym liczby zatrudnionych u pracodawcy, skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Liczba zatrudnionych obejmuje pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy, po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Autopromocja

Do ustalenia przeciętnej liczby pracowników uwzględnia się pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę zawartych na czas nieokreślony, na czas określony i na okres próbny. Do osób zatrudnionych zalicza się też pracowników powołanych, mianowanych lub wykonujących pracę na podstawie wyboru czy spółdzielczej umowy o pracę. 

Przy ustalaniu przeciętnej liczby pracowników nie uwzględnia się pracowników tymczasowych – są oni zatrudnieni przez agencję pracy tymczasowej i to ona jest w stosunku do nich pracodawcą. Oczywiste jest, że nie uwzględnia się też osób nie będących pracownikami, świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowy o dzieło czy zlecenia. 

Przeliczenia pracowników zatrudnionych na część etatu na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonych w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy czasu pracy. W tym celu należy ustalić współczynnik przeliczeniowy (stosunek godzin pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy do godzin pracy w pełnym wymiarze czasu pracy) a następnie pomnożyć liczbę pracowników zatrudnionych na część etatu przez odpowiednie współczynniki przeliczeniowe.

Jak ustalić przeciętne zatrudnienie

Do ustalenia przeciętnego zatrudnienia w danym roku kalendarzowym niezbędne jest ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach. Można przy tym stosować metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu, metodę uproszczoną lub metodę średniej chronologicznej. Metoda średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Przeciętne wynagrodzenie według metody uproszczonej oblicza się na podstawie sumy dwóch stanów dziennych (w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca) podzielonej przez dwa. Natomiast metoda średniej chronologicznej polega na obliczeniu przeciętnej liczby zatrudnionych na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca podzielonej przez dwa. 

Obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w danym roku kalendarzowym należy zsumować przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a otrzymaną wartość podzielić przez 12. Ten sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na ZFŚS na niepełny rok kalendarzowy.

Korekta odpisu na ZFŚS na koniec 2024 r.

Po ustaleniu faktycznego stanu zatrudnienia pod koniec roku pracodawca koryguje na tej podstawie kwoty odpisu na ZFŚS. Uzyskane liczby faktycznego stanu zatrudnienia trzeba pomnożyć przez wysokość obowiązujących odpisów – co daje odpis należny.

Podstawę do wyliczenia odpisu podstawowego na jednego pracownika w 2024 r. stanowi wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2023 r., czyli kwota 6445,71 zł.

Wysokość odpisu na ZFŚS w 2024 r. 

Odpis obligatoryjny

na jednego zatrudnionego 

w tzw. normalnych warunkach pracy

37,5 proc.

2417,14 zł

na jednego pracownika wykonującego 

prace w szczególnych warunkach lub 

prace o szczególnym charakterze 

- w rozumieniu przepisów o emeryturach 

pomostowych

50 proc.

3222,86 zł

na jednego pracownika młodocianego: 

- I rok nauki

5 proc.

322,29 zł

- II rok nauki

6 proc.

386,74 zł

- III rok nauki

7 proc.

451,20 zł

Zwiększenia fakultatywne

na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku 

do której orzeczono znaczny lub 

umiarkowany stopień niepełnosprawności

6,25 proc.

402,86 zł

na każdego emeryta i rencistę, nad 

którym zakład sprawuje opiekę

6,25 proc.

402,86 zł

na każdą zatrudnioną osobę, pod 

warunkiem przeznaczenia całości tego 

zwiększenia na prowadzenie żłobka lub 

klubu dziecięcego; dotyczy to pracodawców, 

którzy utworzyli zakładowy żłobek lub klub 

dziecięcy oraz przeznaczą na ten cel 

z odpisu podstawowego kwotę odpowiadającą 

7,5 punktu procentowego tego odpisu

7,5 proc.

483,43 zł

Istotne jest porównanie należnego odpisu z wysokością odprowadzonych w maju i wrześniu 2024 r. rat odpisu. Jeżeli przeciętna faktyczna liczba zatrudnionych okaże się wyższa od zaplanowanej, to do 31 grudnia 2024 r. pracodawca powinien odprowadzić powstałą niedopłatę na konto ZFŚS. W przypadku gdy przeciętna faktyczna liczba zatrudnionych jest niższa niż planowana, wówczas można wycofać nadpłatę z rachunku ZFŚS lub przeznaczyć ją na działalność socjalną w 2025 r., zmniejszając tym samym wysokość przyszłorocznego odpisu na ZFŚS. Natomiast odpisu na ZFŚS nie należy korygować w sytuacji, gdy zakładany na początku 2024 r. przeciętny stan zatrudnienia nie uległ zmianie w kolejnych miesiącach roku. Korekta nie jest potrzebna także w razie, gdy w ciągu roku nastąpiły zmiany kadrowe, ale nie nastąpiła zmiana w zakresie liczby zatrudnionych pracowników i wymiaru ich czasu pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)

  • § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349)

Kadry
Ogromne zainteresowanie wyższym świadczeniem. ZUS przyjął już pół miliona wniosków. Czy należy się śpieszyć?
06 mar 2025

Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS trafiło ponad pół miliona wniosków o rentę wdowią. Osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku lub pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Wypłaty zwaloryzowanego świadczenia ruszą 1 lipca 2025 r.

Dni wolne od pracy w 2026 r.
06 mar 2025

W ustawie z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy wymienione zostały dni ustawowo wolne od pracy. W lutym 2025 r. weszła w życie nowelizacja, która dołożyła dodatkowy dzień ustawowo wolny od pracy.

Dni wolne od pracy w 2025 r.
06 mar 2025

U ustawie z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy wymieniono wszelkie dni ustawowo wolne od pracy. Od lutego 2025 r. ich liczba zwiększyła się o kolejny dodatkowy dzień ustawowo wolny od pracy.

Salary sacrifice, czyli poświęcenie wynagrodzenia: czym jest?
06 mar 2025

Salary sacrifice, inaczej poświęcenie wynagrodzenia: czym jest? Na czym polega poświęcenie części wynagrodzenia? Dla kogo takie rozwiązanie jest opłacalne? Czy podobny mechanizm zostanie wdrożony w Polsce?

Stopień niepełnosprawności lekki, umiarkowany, znaczny. Przywileje w pracy w 2025 r.
06 mar 2025

Osoby z niepełnosprawnościami w pracy mogą korzystać z wielu uprawnień. Część z nich zależy od orzeczonego stopnia niepełnosprawności. Jakie to przywileje? Oto zestawienie na 2025 rok.

Co dalej z zasiłkiem pielęgnacyjnym: czy będzie waloryzacja w 2025? MRPiPS dostało zapytanie w tej sprawie
06 mar 2025

Co dalej z zasiłkiem pielęgnacyjnym: czy będzie waloryzacja w 2025 r.? MRPiPS dostało zapytanie w tej sprawie. Wiadomo jedynie tyle, że dotychczas dodatek pielęgnacyjny wynosił 330,07 zł, ale od 1 marca 2025 roku wzrósł o 18,15 zł. Teraz dodatek pielęgnacyjny wynosi 348,22 zł miesięcznie, dlaczego więc też zasiłek pielęgnacyjny nie ulega waloryzacji i wynosi jedynie 215,84 zł miesięcznie?

ZNP: Wzór wezwania do zapłaty wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Zadośćuczynienie za naruszenie prawa do odpoczynku
05 mar 2025

Po wyroku Sądu Najwyższego w sprawie nadgodzin nauczycieli, ZNP przygotował wzór wezwania do zapłaty wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Nauczycielom przysługuje też zadośćuczynienie za brak odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Wyczekiwane zmiany dla osób z niepełnosprawnościami wejdą w życie już w 2025 r.
05 mar 2025

Wyczekiwaną od ponad 20 lat, co dopiero uchwaloną ustawę z dnia 21 lutego 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia przekazano Senatowi oraz Prezydentowi. Już naprawdę niedługo wejdą w życie rewolucyjne zmiany w zakresie pomocy dla osób z niepełnosprawnościami, dla seniorów, dla opiekunów w działaniach urzędów pracy, czy w programach dla bezrobotnych.

Zadaniowy czas pracy. Pracownik jest rozliczany z przydzielonych zadań, a nie z czasu poświęconego na ich wykonanie
05 mar 2025

Jednym z popularnych systemów czasu pracy jest zadaniowy czas pracy. W tym systemie pracodawca wyznacza pracownikowi zadania do wykonania w określonym czasie. Natomiast pracownik samodzielnie ustala rozkład czasu pracy - pracodawca nie planuje pracownikowi dni i godzin pracy.

Prawie 4500 złotych renty socjalnej od marca 2025. Kto dostanie nowe świadczenie z ZUS?
05 mar 2025

Od marca 2025 roku osoby pobierające rentę socjalną mogą liczyć na znacznie wyższe świadczenia dzięki waloryzacji oraz nowemu dodatkowi dopełniającemu. Wprowadzone zmiany sprawią, że niektóre osoby z niepełnosprawnościami otrzymają nawet 4500 zł miesięcznie. Czym jest nowy dodatek dopełniający, ile wynosi i komu przysługuje? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie dotyczące nowego świadczenia z ZUS.

pokaż więcej
Proszę czekać...