Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS

Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
kalkulator kalkulacja kalkulowanie liczenie obliczanie obliczenia biuro komputer laptop dokument dokumenty palce dłonie paznokcie korekta odpis zfśs zakładowy fundusz świadczeń socjalnych pracodawca 2024 działalność socjalna / Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS / Shutterstock

Do końca 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS. Pracodawca, opierając się na faktycznej liczbie zatrudnionych pracowników, powinien ponownie obliczyć wysokość odpisu na ZFŚS, skorygować go i odpowiednio pomniejszyć lub zwiększyć stan tego funduszu.

Naliczanie odpisu na ZFŚS

Odpis na ZFŚS nalicza się na podstawie przeciętnej planowanej w danym roku kalendarzowym liczby zatrudnionych u pracodawcy, skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Liczba zatrudnionych obejmuje pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy, po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Autopromocja

Do ustalenia przeciętnej liczby pracowników uwzględnia się pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę zawartych na czas nieokreślony, na czas określony i na okres próbny. Do osób zatrudnionych zalicza się też pracowników powołanych, mianowanych lub wykonujących pracę na podstawie wyboru czy spółdzielczej umowy o pracę. 

Przy ustalaniu przeciętnej liczby pracowników nie uwzględnia się pracowników tymczasowych – są oni zatrudnieni przez agencję pracy tymczasowej i to ona jest w stosunku do nich pracodawcą. Oczywiste jest, że nie uwzględnia się też osób nie będących pracownikami, świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowy o dzieło czy zlecenia. 

Przeliczenia pracowników zatrudnionych na część etatu na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonych w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy czasu pracy. W tym celu należy ustalić współczynnik przeliczeniowy (stosunek godzin pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy do godzin pracy w pełnym wymiarze czasu pracy) a następnie pomnożyć liczbę pracowników zatrudnionych na część etatu przez odpowiednie współczynniki przeliczeniowe.

Przeciętne zatrudnienie

Do ustalenia przeciętnego zatrudnienia w danym roku kalendarzowym niezbędne jest ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach. Można przy tym stosować metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu, metodę uproszczoną lub metodę średniej chronologicznej. Metoda średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Przeciętne wynagrodzenie według metody uproszczonej oblicza się na podstawie sumy dwóch stanów dziennych (w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca) podzielonej przez dwa. Natomiast metoda średniej chronologicznej polega na obliczeniu przeciętnej liczby zatrudnionych na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca podzielonej przez dwa. 

Obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w danym roku kalendarzowym należy zsumować przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a otrzymaną wartość podzielić przez 12. Ten sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na ZFŚS na niepełny rok kalendarzowy.

Korekta odpisu na ZFŚS na koniec 2024 r.

Po ustaleniu faktycznego stanu zatrudnienia pod koniec roku pracodawca koryguje na tej podstawie kwoty odpisu na ZFŚS. Uzyskane liczby faktycznego stanu zatrudnienia trzeba pomnożyć przez wysokość obowiązujących odpisów – co daje odpis należny.

Podstawę do wyliczenia odpisu podstawowego na jednego pracownika w 2024 r. stanowi wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2023 r., czyli kwota 6445,71 zł.

Wysokość odpisu na ZFŚS w 2024 r. 

Odpis obligatoryjny

na jednego zatrudnionego 

w tzw. normalnych warunkach pracy

37,5 proc.

2417,14 zł

na jednego pracownika wykonującego 

prace w szczególnych warunkach lub 

prace o szczególnym charakterze 

- w rozumieniu przepisów o emeryturach 

pomostowych

50 proc.

3222,86 zł

na jednego pracownika młodocianego: 

- I rok nauki

5 proc.

322,29 zł

- II rok nauki

6 proc.

386,74 zł

- III rok nauki

7 proc.

451,20 zł

Zwiększenia fakultatywne

na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku 

do której orzeczono znaczny lub 

umiarkowany stopień niepełnosprawności

6,25 proc.

402,86 zł

na każdego emeryta i rencistę, nad 

którym zakład sprawuje opiekę

6,25 proc.

402,86 zł

na każdą zatrudnioną osobę, pod 

warunkiem przeznaczenia całości tego 

zwiększenia na prowadzenie żłobka lub 

klubu dziecięcego; dotyczy to pracodawców, 

którzy utworzyli zakładowy żłobek lub klub 

dziecięcy oraz przeznaczą na ten cel 

z odpisu podstawowego kwotę odpowiadającą 

7,5 punktu procentowego tego odpisu

7,5 proc.

483,43 zł

Istotne jest porównanie należnego odpisu z wysokością odprowadzonych w maju i wrześniu 2024 r. rat odpisu. Jeżeli przeciętna faktyczna liczba zatrudnionych okaże się wyższa od zaplanowanej, to do 31 grudnia 2024 r. pracodawca powinien odprowadzić powstałą niedopłatę na konto ZFŚS. W przypadku gdy przeciętna faktyczna liczba zatrudnionych jest niższa niż planowana, wówczas można wycofać nadpłatę z rachunku ZFŚS lub przeznaczyć ją na działalność socjalną w 2025 r., zmniejszając tym samym wysokość przyszłorocznego odpisu na ZFŚS. Natomiast odpisu na ZFŚS nie należy korygować w sytuacji, gdy zakładany na początku 2024 r. przeciętny stan zatrudnienia nie uległ zmianie w kolejnych miesiącach roku. Korekta nie jest potrzebna także w razie gdy w ciągu roku nastąpiły zmiany kadrowe, ale nie nastąpiła zmiana w zakresie liczby zatrudnionych pracowników i wymiaru ich czasu pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)

  • § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349)

Kadry
Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS
23 gru 2024

Do końca 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS. Pracodawca, opierając się na faktycznej liczbie zatrudnionych pracowników, powinien ponownie obliczyć wysokość odpisu na ZFŚS, skorygować go i odpowiednio pomniejszyć lub zwiększyć stan tego funduszu.

Wyższe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej (1431 zł), a także wyższy zasiłek chorobowy (25 zł) zakłada projekt rozporządzenia resortu rolnictwa
23 gru 2024

Wyższe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej (1431 zł), a także wyższy zasiłek chorobowy (25 zł) zakłada opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia resortu rolnictwa.

GUS: Rośnie bezrobocie w Polsce
23 gru 2024

Stopa bezrobocia w listopadzie 2024 r. wyniosła 5,0 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.

Prawo do renty wdowiej: Dzięki ankiecie ZUS seniorzy sprawdzą, czy będą mogli pobierać świadczenia [link do ankiety]
23 gru 2024

Renta wdowia to połączenie wypłaty renty rodzinnej z innym świadczeniem (np. emeryturą). Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od początku przyszłego roku. ZUS przygotował ankietę, która umożliwia seniorom sprawdzenie, czy będą mogli pobierać połączone świadczenia.

Prezes ZNP: Wiele innych miast na Śląsku nie ma pieniędzy na pensje nauczycieli. Pensje opłaca kredytem z ZUS
21 gru 2024

Przede wszystkim, w odniesieniu do prognozy na rok 2025 nie używałbym słowa podwyżka. To jest tylko waloryzacja i to okrojona. Związek stoi na stanowisku, że istnieje absolutna potrzeba rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat podniesienia wskaźnika z 5 proc. do wyższego pułapu. Rada Dialogu Społecznego z udziałem wszystkich central związkowych wypowiedziała się w sprawie wzrostu płac na poziomie 15 proc. 

50 000 zł za każdy przypadek nielegalnego zatrudnienia [prawdopodobnie od 2025 r.]
23 gru 2024

Prawdopodobnie w 2025 r. będą zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców w Polsce. Rada Ministrów przyjęła zaproponowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Będą nowe systemy, nowe kary i integracja cudzoziemców.

Odsetki w prawie pracy w 2025 r.: będzie automatyzm naliczania i wypłaty
21 gru 2024

Czy pracodawca musi wypłacić odsetki za opóźnienie? Jakie odsetki od wynagrodzenia po terminie 2024 i 2025 r.? Po nowelizacji Kodeksu pracy trochę się zmieni w kwestii odsetek w prawie pracy, ponieważ ma być wdrożony automatyzm w naliczaniu odsetek za czas opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia za pracę, bez konieczności wnioskowania przez pracownika.

ZUS wypłacił ponad 214 mln zł – rodzice nie dostali tych pieniędzy
20 gru 2024

W grudniu ZUS wypłacił 151,2 tys. świadczeń „Aktywnie w żłobku”. Pieniądze nie wpłynęły na konta rodziców. Ponad 214,4 mln zł wpłynęło na rachunki bankowe żłobków.

24 i 31 grudnia 2024 r. placówki i infolinia ZUS będą czynne krócej
20 gru 2024

24 i 31 grudnia 2024 r. placówki i infolinia ZUS będą czynne krócej. W jakich godzinach będzie można udać się do placówki ZUS w dniach okołoświątecznych? Czy będzie można korzystać z platformy PUE/eZUS?

Dodatek do wynagrodzenia za pracę w nocy. Jakie będą zmiany w 2025 r.
20 gru 2024

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek w wysokości 20 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ze względu na to, że poszczególne miesiące różnią się nominałem czasu pracy, dodatek również przysługuje w zróżnicowanej wysokości. Czy w przyszłym roku zmienią się przepisy dotyczące określania wysokości dodatku za pracę w nocy?

pokaż więcej
Proszę czekać...