Jak efektywnie wdrożyć nową osobę w pracy?

praca rekrutacja wdrożenie / shutterstock
Dbanie o satysfakcję, motywację i rozwój zespołu powinno być priorytetem dla kadry zarządzającej. Ścieżka współpracy zaczyna się już na etapie rekrutacji, a późniejsze wdrożenie jest jednym z najważniejszych punktów styku z organizacją.

Dobrze prosperujące Conctact Center opiera swój sukces na trzech głównych filarach. Pierwszy filar – biznesowy, czyli realizacja oczekiwań partnerów biznesowych. Drugi filar - realizacja odgórnych celów założonych przez zarząd. Trzeci filar - satysfakcja i zadowolenie zespołu. Należy pamiętać, że żaden z nich nie jest ważniejszy od kolejnego. Nie bez powodu określone zostały mianem filarów - naruszenie któregoś z nich spowoduje „zawalenie” całej konstrukcji. Realizacja na wysokim poziomie wszystkich z nich gwarantuje sukces. O ile pierwsze dwa filary to założenia bardzo abstrakcyjne, ponieważ każda firma będzie posiadać inne cele i priorytety biznesowe w zależności od branży w jakiej się porusza, o tyle przy trzecim filarze możemy wyróżnić pewne zasady, które pozwolą efektywnie wykorzystywać potencjał zespołu.

Autopromocja

Powitanie w zespole, wdrożenie

Pierwszy dzień w pracy zazwyczaj bywa stresujący, jednak jest także dniem poznania nowych obowiązków i zasad, panujących w danym miejscu. Warto wprowadzić odpowiednie standardy wdrożeniowe, aby jak najlepiej wykorzystać ten moment. Co jest najbardziej istotne podczas wdrażania nowicjuszy na pokład? Odpowiedzią jest doskonała komunikacja i monitorowanie postępów podczas wdrożenia. To właśnie wtedy debiutanci mają największą motywację i starają się wykazać, czerpią z przekazywanej wiedzy i uczą się funkcjonowania w nowym miejscu. Dlatego, każde wdrożenie powinno być odpowiednio zaplanowane, pamiętając o wszystkich jego etapach – to nie tylko przedstawienie obowiązków, lecz także zespołu, zagadnień IT, kultury organizacji i pracy. Kluczem jest zapewnienie im właściwego wsparcia, ponieważ w każdej chwili mogą wejść w klasyczne R2, czyli stadium świadomej niekompetencji. Bardzo trafnie poszczególne etapy rozwoju pracownika opisuje Ken Blanchard. Korzystając z jego matrycy można efektywnie dopasować style zarządzania do potrzeb zatrudnianych.

Wdrożenie: indywidualne podejście

Osoba wdrażająca nowe osoby i późniejszy lider muszą mieć ze sobą stały kontakt. Monitoring postępu i feedback dla przyszłego przełożonego to klucz do późniejszej, efektywnej pracy w call center. Jeżeli do zespołu lidera trafia więcej niż jedna osoba powinien być on gotowy na wdrożenie różnych stylów zarządzania co wpływa na efektywniejszy rozwój. Dodatkowo, należy zwracać uwagę na świadome dobieranie komunikatów, biorąc pod uwagę odrębność każdego człowieka, zaczynając od przekroju wiekowego kończąc na kompetencjach miękkich. Obserwacja już na pierwszych etapach wdrożeniowych jest niezwykle istotna. Pomaga odpowiednio wyłapać mocne i słabe strony by później móc w miarę potrzeb wdrażać elementy doszkalające.

Jak zaznacza Jarosław Janusz, Customer Experience Manager: „Wdrażanie nowych osób zaczynamy od ciągłego uświadamiania liderów, iż każdy zaczyna z zupełnie innego pułapu i nie można wymagać tego samego od wszystkich. Dlatego tak ważny jest dla nas model przywództwa sytuacyjnego Blancharda, który opisuje proces rozwoju zawodowego zarówno z perspektywy pracownika, jak i przełożonego.”.

Wdrażanie od strony zagadnień technicznych

Kolejny punkt to merytoryka i ujęcie techniczne. Nawet najlepszy program szkoleniowy czy najnowocześniejsza aplikacja do pracy bez wcześniejszego klarownego i skutecznego wyjaśnienia procesów będą bezużyteczne. Bez odpowiedniego przygotowania technicznego będzie dochodziło do pomyłek, przeoczeń, a co najgorsze, do straty czasu. Żyjemy w czasach Internetu i dla większości obsługiwanie programów komputerowych nie jest trudnością, jednak mając do czynienia z pracą zdalną jesteśmy zdani w pierwszej kolejności tylko na siebie. Dokładne wyjaśnienie zagadnień związanych z pracą jest szalenie istotne. Jasne wytłumaczenie każdego, nawet błahego elementu uskutecznia wydajność, ogranicza błędy i oszczędza czas.

Wdrożenie w praktyce na przykładzie pracy zdalnej - wziąć pod uwagę odrębność każdej osoby

Praca zdalna w call center wymaga odpowiednich narzędzi i przygotowania.

Każdy ma ciągły dostęp nie tylko do materiałów potrzebnych podczas pracy, lecz również do filmów instruktażowych, dedykowanych pod konkretny case – zaznacza Anna Pyzik, trener sprzedaży.

Szkolenie wstępne w formie warsztatów jest zdecydowanie bardziej efektywne niż w formie wykładu. Dodatkowy support w postaci filmików instruktażowych pozwala w każdej chwili wrócić do omawianego materiału, dzięki czemu łatwo i szybko można powtórzyć wybrane elementy.

Powyższe elementy można rozumieć jako uniwersalne dla każdego Contact Center, niezależnie od branży czy specyfiki w jakiej się znajduje. Co jednak najważniejsze - aby oczekiwać szybkich rezultatów, należy wziąć pod uwagę odrębność każdej osoby. Cechą kadry zarządzającej, szkoleniowej i liderskiej powinna być elastyczność. Indywidualne podejście wypracować trzeba samemu, rezultaty są jednak tego warte!

Autor: Anna Pyzik, trener sprzedaży w Selvoy

Kadry
Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce 2024 [BADANIE]
06 maja 2024

Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce w 2024 roku według badania Randstad - poznaj top 3! Dlaczego pracownicy wybierają właśnie te branże? Czego szukają na rynku pracy?

W maju 2024 r. ogromna liczba Polaków otrzyma pisma z ZUS. Co jest w tych listach?
06 maja 2024

ZUS wysyła pisma do 8 mln Polaków. Sprawdź, kto je otrzyma i jakie informacje zawierają listy z maja 2024 r.

Elektroniczne akta osobowe pracowników 2024 - jak prowadzić? Obowiązki informacyjne pracodawca – pracownik. Jak długo trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą?
06 maja 2024

Co trzeba wiedzieć o elektronicznych aktach osobowych pracowników? Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej? Jak długo trzeba przechowywać akta?

NIK skontrolował ZUS: problemy z egzekucją składek i przeciwdziałaniem ich przedawnieniu
06 maja 2024

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, działania ZUS w zakresie dochodzenia składek i udzielania ulg w ich pobieraniu w latach 2019-2022, co do zasady, były prowadzone prawidłowo, jednak - zwłaszcza jeżeli chodzi o prawidłowość i terminowość realizowanych zadań - nie były one w pełni skuteczne.

ZUS: dwie ważne decyzje w jednej kopercie; emeryci i renciści otrzymają w maju list
06 maja 2024

W ciągu najbliższych dni i tygodni (do końca maja) emeryci i renciści otrzymają list z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  W jednej kopercie znajdą oni dwie decyzje - o marcowej waloryzacji oraz o dodatkowym świadczeniu rocznym czyli tzw. trzynastce.

Świadczenie wspierające. Komu ZUS przyzna to świadczenie, w jakiej wysokości i na jak długo?
06 maja 2024

Nawet o 3918,11 zł miesięcznie mogą starać się osoby posiadające status osoby z niepełnosprawnością. Jak uzyskać świadczenie wspierające?

Jaki temat rozprawki na maturze 2024?
04 maja 2024

Wiele abiturientów zastanawia się jaki będzie temat rozprawki na maturze 2024? Możliwości i motywów literackich jest bardzo dużo. Warto zwrócić jednak szczególną uwagę na motyw pracy i rolę człowieka pracującego w polskiej literaturze.

Od maja urlopy dla dużej grupy pracowników: jest już wykaz stanowisk
04 maja 2024

Od maja obowiązują nowe przepisy i urlopy dla dużej grupy pracowników. Konkretnie chodzi o wykaz stanowisk pracy uprawniających do urlopu oraz wzór zaświadczenia o okresie korzystania przez pracownika z urlopu. Rozporządzenie wchodzi w życie 10 maja 2024 r. Kto ma prawo do tych uprawnień urlopowych?

Kiedy matury 2024? Terminy, przedmioty i praca nauczycieli
04 maja 2024

Około 263 000 zdających, którzy ukończą szkołę ponadpodstawową w roku szkolnym 2023/2024, przystąpi do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 556 885 egzaminów w części ustnej oraz ok. 1 405 725 egzaminów w części pisemnej. Kiedy matury 2024? Poniżej szczegółowe terminy, godziny, przedmioty i praca nauczycieli podczas matur.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

pokaż więcej
Proszę czekać...