Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie

Nocuń Michał
prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz prawa imigracyjnego, szkoleniowiec, menadżer ds. cudzoziemców w kancelarii prawnej
rozwiń więcej
Brexit a zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii / Shutterstock
Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie - jak brexit wpłynął na zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii w Polsce? Co z dokumentami? Jakich formalności trzeba dokonać?

Zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii po brexicie

Jak brexit wpłynął na zatrudnienie obywateli Wielkiej Brytanii w Polsce?

Autopromocja

PROBLEM

W naszym zakładzie pracy planujemy zatrudnienie osoby pochodzącej z Wielkiej Brytanii. Obecnie pracują u nas od kilku lat dwie takie osoby. Czy status Brytyjczyka posiadany przez osobę, którą chcemy zatrudnić, różni się od statusu zatrudnionych już pracowników? Czy w związku z brexitem powinniśmy dokonać dodatkowych formalności przy zatrudnianiu osób z Wielkiej Brytanii?

RADA

Status obywateli Wielkiej Brytanii, którzy przebywali i pracowali w Polsce przed brexitem, różni się od statusu Brytyjczyków, którzy dopiero przyjadą do Polski w celu podjęcia pracy. Obywatele brytyjscy do 31 grudnia 2020 r. korzystający w Polsce z pobytu obywatela UE i po tej dacie nadal mieszkający w naszym kraju zachowali swoje prawa do pobytu oraz wykonywania tutaj pracy, a ich uprawnienia nie uległy zmianie. Natomiast obywatele brytyjscy, którzy przybyli do Polski od 1 stycznia 2021 r., mogą skorzystać z ruchu bezwizowego na terytorium strefy Schengen, jednak ich pobyt i możliwość pracy wymagają przeprowadzenia takich samych formalności jak dla obywateli krajów spoza UE, np. z USA czy Japonii, czyli zalegalizowania pobytu oraz pracy.

Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie - jakie formalności?

UZASADNIENIE

Unia Europejska oraz Wielka Brytania w związku z brexitem ustaliły zasady funkcjonowania obywateli brytyjskich na poszczególnych rynkach pracy krajów członkowskich. Ustalenia te zostały zawarte w umowie z 24 stycznia 2020 r. o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (dalej: umowa o wystąpieniu).

Sytuacja obywateli Wielkiej Brytanii w zakresie legalności pobytu oraz pracy w Polsce jest zależna od tego, czy korzystali oni z prawa pobytu w Polsce zgodnie z prawem UE przed 31 grudnia 2020 r. i czy w dalszym ciągu pozostali na terenie Polski.

  • Brytyjczycy korzystający w Polsce z prawa pobytu obywatela UE przed 31 grudnia 2020 r. 

Obywatele brytyjscy do 31 grudnia 2020 r. korzystający w Polsce z prawa pobytu obywatela UE i po tej dacie nadal mieszkający w Polsce zachowują swoje prawa do pobytu oraz wykonywania tutaj pracy, a ich status prawny nie ulega zmianie z praktycznego punktu widzenia (art. 10 ust. 1 pkt b w zw. z art. 126 umowy o wystąpieniu). Podstawą pobytu takich osób na terenie Polski po 31 grudnia 2020 r. jest art. 13 ust. 1 umowy o wystąpieniu. Zatem takich osób nie będą dotyczyć przepisy ustawy o cudzoziemcach.

Ponadto osoby, które mają zapewnione prawo do pobytu na mocy art. 13 umowy o wystąpieniu, korzystają z unijnej swobody przepływu pracowników w granicach przewidzianych art. 45 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a więc na zwykłych zasadach dotyczących obywateli państw członkowskich UE (art. 24 ust. 1 umowy o wystąpieniu). To oznacza, że względem omawianej kategorii osób ani przed, ani po 31 grudnia 2020 r. nie są wymagane zezwolenia na pracę.

Obywatele brytyjscy, którzy do 31 grudnia 2020 r. korzystali w Polsce z prawa pobytu obywatela UE i po tej dacie nadal mieszkają w Polsce, zachowują prawa do pobytu oraz wykonywania tutaj pracy.

Osobom tym wydawane są dokumenty potwierdzające ich status pobytowy. Pod względem formalnym odpowiadają one zaświadczeniu o rejestracji pobytu obywatela UE. Co ważne, dokumenty te stanowią jedynie potwierdzenie statusu pobytowego obywatela Wielkiej Brytanii, nie są jednak same w sobie podstawą pobytu. Analogiczne zasady dotyczą posiadaczy prawa stałego pobytu obywatela UE.

Warto podkreślić, że o możliwości skorzystania z zasad umowy o wystąpieniu decyduje spełnienie przewidzianych w niej przesłanek, a nie posiadane dokumenty, co nie zmienia faktu, iż z powodów praktycznych, szczególnie po 1 stycznia 2021 r., dopełnienie formalności związanych z dokumentami może uchronić obywatela brytyjskiego przed potencjalnymi nieprzyjemnościami związanymi z ustalaniem jego statusu pobytowego przez organy kontrolne.

Nowe dokumenty

Procedura wydawania nowych dokumentów została określona w rządowych materiałach informacyjnych jako "wymiana dokumentów" i została uregulowana nowym rozporządzeniem w sprawie wniosków i dokumentów dotyczących prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz członków ich rodzin. Zgodnie z ustalonymi w tym rozporządzeniu regulacjami w treści dokumentu będzie zawarta adnotacja o podstawie prawnej wydania dokumentu wynikającej z umowy o wystąpieniu. Dokument ma formę plastikowej karty. Wydawanie nowych dokumentów rozpoczęło się po 1 stycznia 2021 r., a obecnie posiadane przez obywateli Wielkiej Brytanii zaświadczenia o rejestracji pobytu obywatela UE i karty stałego pobytu obywatela UE utracą ważność z dniem 31 grudnia 2021 r.

  • Brytyjczycy, którzy nie korzystali z prawa pobytu w Polsce przed 1 stycznia 2021 r. 

Umowa o wystąpieniu nie reguluje natomiast statusu obywateli brytyjskich, którzy nie korzystali z prawa pobytu w Polsce przed 1 stycznia 2021 r. Po zakończeniu okresu przejściowego, przy założeniu, że nie zostaną zawarte specjalne porozumienia w tym zakresie między UE a Wielką Brytanią, status obywateli brytyjskich stał się podobny np. do statusu obywateli USA, czyli zasadniczo nie mają oni szczególnych uprawnień odróżniających ich od obywateli innych państw trzecich.

Obywatele Wielkiej Brytanii przyjeżdżający do Polski po brexicie w celu podjęcia pracy nie mają szczególnych uprawnień odróżniających ich od obywateli innych państw trzecich.

Zjednoczone Królestwo zostało jednak wyszczególnione w załączniku nr 2 do rozporządzenia 2018/1806 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu. Oznacza to, że obywatelom brytyjskim przysługuje prawo do ruchu bezwizowego na terenie strefy Schengen na zasadach analogicznych jak np. obywatelom Japonii czy USA.

Na razie nie ma również szczególnych przepisów zwalniających obywateli brytyjskich nieobjętych działaniem umowy o wystąpieniu z obowiązku posiadania zezwoleń na pracę w Polsce. Wobec tego trzeba stosować zwykłe zasady dotyczące obywateli państw trzecich. Oznacza to w praktyce konieczność uzyskania dla Brytyjczyka zezwolenia na pracę, o co powinien zawnioskować przyszły pracodawca. Ponieważ przepisy czy umowa o wystąpieniu nie wprowadziły żadnych ułatwień dla obywateli brytyjskich, konieczne będzie także przeprowadzenie testu rynku pracy, po którego pozytywnym wyniku obywatel Wielkiej Brytanii będzie mógł zostać zatrudniony (o ile właściwy urząd pracy nie przedstawi kandydata na oferowane stanowisko, który byłby obywatelem Polski lub innego państwa członkowskiego UE).

Podstawa prawna:

art. 10 ust. 1 pkt b, art. 13, art. 24, art. 126 umowy z 24 stycznia 2020 r. o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej - j.t. Dz.Urz. UE L 2020 r. Nr 29, str. 7

art. 45 Traktatu z 25 marca 1957 r. o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864

załącznik nr 2 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806 z 14 listopada 2018 r. wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu - j.t. Dz.Urz. UE L z 2018 r. Nr 303, str. 39

§ 1-5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 29 grudnia 2020 r. w sprawie wniosków i dokumentów dotyczących prawa stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz członków ich rodzin - Dz.U. z 2020 r. poz. 2443

§ 1-6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 29 grudnia 2020 r. w sprawie wniosków i dokumentów dotyczących prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz członków ich rodzin - Dz.U. z 2020 r. poz. 2450

art. 88 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1409; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2400

Kadry
Wpłaty na PPK w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy - zwolnienie z finansowania pracodawcy, ale uczestnik może płacić
10 maja 2024

PPK - nie dokonuje się wpłat z wynagrodzenia wypłacanego w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy. Oprócz pracodawcy z finasowania wpłat do PPK zwolnieni są również uczestnicy. Natomiast uczestnicy PPK mogą zrezygnować ze zwolnienia z finansowania wpłat na PPK. Wówczas pracodawca musi je obliczać, pobierać i odprowadzać, mimo że sam nie finansuje własnych wpłat.

Dodatki do emerytury w 2024 r. Stawki i warunki przyznawania świadczeń
10 maja 2024

Dodatki do emerytury to dodatkowe świadczenia przyznawane emerytom i rencistom w celu poprawy ich sytuacji życiowej. Przyznanie dodatku jest uzależnione od spełnienia określonych warunków. Jakie dodatki do emerytury są dostępne w 2024 roku i ile wynoszą?

Wkrótce zmieni się wysokość dodatku za pracę w nocy. Ile wyniesie?
10 maja 2024

Pracownik wykonujący pracę w nocy ma prawo do specjalnego dodatku do wynagrodzenia. Przysługuje on za każdą godzinę pracy w porze nocnej. Wkrótce zmieni się wysokość podstawy, od której dodatek jest naliczany. Jaka będzie wysokość dodatku za pracę w nocy?

Jak radzić sobie ze złością? Kilka praktycznych strategii od psychologa
10 maja 2024

Niniejszy artykuł stanowi poradnik psychologa o tym, jak radzić sobie ze złością. Złość to emocja, która może być trudna do opanowania. Wpływa wówczas destrukcyjnie na relacje i ogólny dobrostan. Oto kilka praktycznych strategii radzenia sobie ze złością w konstruktywny sposób.

ZUS: Masowe kontrole zwolnień lekarskich. Tysiące osób musi zwrócić zasiłek
10 maja 2024

ZUS kontroluje zwolnienia lekarskie. W I kwartale 2024 r. skontrolowano ponad 35 tys. osób na zwolnieniu lekarskim. Tysiące z nich zostało pozbawionych prawa do zasiłku.

Minimalne wynagrodzenie to ok. 6400 zł do ręki ale można zarobić dużo więcej - sprawdź gdzie [praca sezonowa 2024]
10 maja 2024

Polscy hotelarze alarmują, że mają problemy ze znalezieniem personelu. To obecnie największy mankament tego biznesu - cytuje przedsiębiorców z tej branży "Gazeta Wyborcza" z 10 maja 2024 r. 

Obowiązek ponownego zatrudnienia zwolnionego pracownika - kiedy
10 maja 2024

Obowiązek ponownego zatrudnienia zwolnionego pracownika - kiedy? W prawie są dwie główne sytuacje kiedy pracodawca ma obowiązek dalej współpracować z pracownikiem. Jeśli tego nie zrealizuje może ponieść karę, nawet finansową.

W jakim terminie należy wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy w 2024 r.
10 maja 2024

Zaległym urlopem wypoczynkowym jest urlop udzielany pracownikowi w terminie późniejszym niż rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył do niego prawo. Czy możliwe jest udzielenie zaległego urlopu bez zgody pracownika?

Pracownicy samorządowi: Będą obowiązkowe konkursy na wolne stanowiska kierownicze?
10 maja 2024

Do Senatu wpłynęła petycja, w której zaproponowano obowiązek przeprowadzania konkursów na wolne stanowiska kierownicze. 

Podwyżka o 150 zł miesięcznie. Przedsiębiorcy się wściekną
09 maja 2024

Składki osób prowadzących działalność gospodarczą wzrosną w 2025 r. o 154,42 zł do poziomu 1754,74 zł miesięcznie (bez ulg i składki zdrowotnej).

pokaż więcej
Proszę czekać...