Firmy, których głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż dóbr, są placówkami handlowymi, niezależnie od przyjętego kanału ich promocji czy sposobu dystrybucji. Oznacza to, że do sklepów internetowych znajdzie zastosowanie zakaz pracy w placówkach handlowych w dni świąteczne. Wprowadza je Kodeks pracy w stosunku do zamkniętego katalogu 11 świąt wynikających z ustawy o dniach wolnych od pracy.
Zakaz pracy w handlu w święta obejmuje zgodnie ze stanowiskiem Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej definiującym pojęcie placówki handlowej (pismo nr DPR-079-578/JS/MF/07) wszystkie osoby mające status pracownika, a więc zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Z tego względu zakaz pracy w placówkach handlowych nie może być utożsamiany z nakazem ich zamknięcia w takich dniach, gdyż obsługą klientów może zajmować się nie tylko pracownik, lecz również właściciel lub strona umowy cywilnoprawnej. W ocenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zakaz ten odnosi się do każdego pracownika zatrudnionego w takiej placówce niezależnie od zajmowanego przez niego stanowiska. Obejmie on więc nie tylko pracowników bezpośrednio dokonujących sprzedaży towarów, ale także innych pracowników zapewniających funkcjonowanie danej placówki handlowej.
Problem zakazu pracy w święta pracowników sklepów internetowych był również tematem rozważań Głównego Inspektoratu Pracy ujętych w stanowisku w sprawie zakazu pracy w sklepach internetowych (pismo z 13 grudnia 2010 r., nr GPP-87-4560-82-1/10/PE/RP). W tym piśmie GIP uznał obowiązywanie tego zakazu również w przypadku handlu prowadzonego drogą elektroniczną, wskazując jednocześnie, że sklepy internetowe cechuje duża automatyzacja, a dokonywanie sprzedaży odbywa się z reguły za pomocą programów komputerowych, automatycznie rejestrujących zakup i generujących odpowiednie komunikaty do klientów. W konsekwencji zakaz pracy w handlu w święta nie musi dla takiej placówki oznaczać niemożności jej działania, zabronione jest jednak dokonywanie czynności związanych z funkcjonowaniem takiego sklepu przez pracowników.
Przykład
Pracodawca prowadzący sklep internetowy wprowadził elektroniczny system rejestracji zamówień, który nadaje zamówieniom kolejne numery, kontroluje dostępność towaru w magazynie i automatycznie przesyła do klienta informację o przyjęciu zamówienia do realizacji i przewidywanym terminie dostawy towaru. Realizacją tych zamówień zajmują się pracownicy, zatrudniani od poniedziałku do piątku z wyjątkiem dni świątecznych. W takim przypadku strona internetowa sklepu może być czynna przez cały rok, gdyż przepis zabrania pracy w handlu w święta, a w takie dni zamówienia są jedynie rejestrowane przez system, nie zaś realizowane przez pracowników.
Podstawa prawna
- art. 1519a k.p.,
- art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (DzU nr 4, poz. 28 ze zm.).