Rekrutacja na odległość. Jak budować relacje z kandydatami w toku rekrutacji online?

Grupa HR Quality
Specjalistyczne usługi HR: od rekrutacji po obsługę kadrowo-płacową i wsparcie dla pracowników z niepełnosprawnościami
rozwiń więcej
rekrutacja online / Rekrutacja na odległość. Jak budować relacje z kandydatami w toku rekrutacji online? / Shutterstock

Rekrutacja online to nowy standard w wielu branżach. Wirtualne spotkania, zdalne testy czy rozmowy wideo umożliwiają rekrutowanie niezależnie od lokalizacji. Jednak poza wieloma niezaprzeczalnymi plusami, jest i wyzwanie – budowanie relacji z kandydatami na odległość wymaga nowych umiejętności. Jak zorganizować efektywną rekrutację zdalną i jednocześnie zadbać o pozytywne candidate experience? Przyjrzyjmy się kluczowym elementom rekrutacji zdalnej.

Rekrutacja zdalna (na odległość, online) – wady i zalety

Rekrutacja na odległość ma wiele zalet. Wśród nich dostęp do szerokiej puli kandydatów (bez ograniczeń geograficznych), czy związana z tym oszczędność czasu. Jednak są i wady. Należy do nich brak bezpośredniego kontaktu i niemożność oceny niuansów takich, jak mowa ciała kandydata. Do tego wystąpienie potencjalnych problemów technicznych, wynikających np. z przerwy w połączeniu internetowym.

Jednak jednym z największych wyzwań rekrutacji online jest stworzenie atmosfery zaufania i zaangażowania mimo braku fizycznego kontaktu. Jak to zrobić?

Autopromocja

Budowanie relacji w rekrutacji zdalnej

To wiedza i wynikająca z niej znajomość reguł budują poczucie bezpieczeństwa. Kandydaci mają prawo otrzymać komplet jasnych informacji o procesie rekrutacyjnym, wymaganiach dotyczących roli oraz firmie. Dobre wrażenie pozostawi nawet wstępne przedstawienie firmy i zespołu, i to już na etapie ogłoszenia.

Spersonalizowana, ciągła komunikacja nie jest problemem, kiedy kandydatów jest kilku. A jeśli w procesie jest ich kilkudziesięciu? Wówczas warto zatrudnić do pracy technologię (lub agencję, która ma doświadczenie w prowadzeniu zdalnych rekrutacji). Jeśli rekruterzy korzystają z automatyzacji, dużym ułatwieniem jest, gdy system ATS sam wysyła wiadomość do kandydata po każdej zmianie jego statusu.

W mailu zapraszającym na rozmowę należy wytłumaczyć, w jaki sposób się na nią zalogować. Choć dla rekrutera korzystanie z narzędzia do wideokonferencji jest codziennością, dla kandydata może być źródłem dodatkowego stresu. W wiadomości z zaproszeniem warto udostępnić adres mailowy i telefon do rekrutera, który posłuży do kontaktu w razie problemów z połączeniem.

Istotnym elementem budowania relacji jest indywidualne podejście rekrutera. Rozmowa w formie zdalnej, choć technicznie różni się od spotkania na żywo, nie powinna odbiegać od niego pod względem atmosfery. Rekruter może zadbać o przyjazny ton rozmowy, wprowadzenie „small talku” na początek, aby złagodzić stres, a także wyrażenie zainteresowania doświadczeniem i opiniami kandydata. Nawet proste gesty, takie jak uwzględnienie dostępności („Czy wybrana godzina była dla Pana/Pani wygodna?”), podziękowanie za poświęcony czas i responsywność rekrutera w razie dodatkowych pytań przed lub po rozmowie mają ogromne znaczenie.

Rola rekrutera w budowaniu wizerunku firmy

Rekruter jest zwykle pierwszą (i często ostatnią) osobą w firmie, z którą ma do czynienia kandydat. Dlatego niezwykle ważne jest wrażenie, jakie pozostawia po sobie osoba reprezentująca firmę. Rozmowa kwalifikacyjna działa w dwie strony. Kandydat także ocenia firmę i to, czy chce podjąć z nią współpracę.

Warto, aby rekruter poświęcił chwilę na opowiedzenie o wartościach firmy i o tym, w jaki sposób się manifestują. Istotne są również informacje o stylu pracy i atmosferze w zespole. To wszystko pomaga aplikantowi zrozumieć, czego może się spodziewać i z jaką kulturą organizacyjną ma do czynienia.

Informacja zwrotna w służbie doświadczeń kandydata

Jednym z najczęstszych zarzutów kierowanych wobec pracodawców jest brak informacji zwrotnej po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Kandydat nie wie, na czym stoi – czy firma wybrała kogoś innego? Czy proces decyzyjny nadal trwa? W przypadku rekrutacji online feedback odgrywa jeszcze większą rolę, ponieważ brak kontaktu bezpośredniego może sprawiać, że kandydaci czują się pomijani.

O ile udzielenie rozbudowanej informacji zwrotnej nie zawsze jest możliwe, warto wysłać chociaż krótkie powiadomienie o statusie aplikacji. Nawet jeśli kandydat nie zostanie zatrudniony, taki jasny i konstruktywny komunikat zwiększa szanse na pozytywną ocenę firmy. Organizacje dbające o komunikację są postrzegane jako profesjonalne i troszczące się o kandydatów. Dlatego warto wdrożyć feedback choćby na dalszych etapach procesu, np. w postaci spersonalizowanej wiadomości lub rozmowy telefonicznej do osób, które nie zostały zatrudnione po rozmowie kwalifikacyjnej.

Podsumowanie – sposób na sukces w rekrutacji (nie tylko) online

Zbudowanie pozytywnych doświadczeń kandydata w rekrutacji zdalnej to proces, w którym może wspomóc nas profesjonalny partner. Jeśli firma stoi przed wyzwaniem rekrutacji na kluczowe stanowiska (lub masowej albo executive search), warto rozważyć outsourcing procesu do zewnętrznej agencji, mającej w tym doświadczenie (np. HR Quality). Firma zyska pewność, że brak wprawy nie odbije się na jej wizerunku, a sama rekrutacja przebiegnie sprawnie.

Natomiast jeśli organizacja chce przeprowadzić proces samodzielnie, powinna pamiętać o trzech filarach wpływających na candidate experiece:
- jasnej, przyjaznej komunikacji, w tym – informowaniu kandydatów o postępach procesu,
- o udzieleniu odpowiedzi zwrotnej,
- automatyzowaniu niektórych elementów procesu, zwłaszcza jeśli cieszy się on dużym zainteresowaniem kandydatów.

Te kwestie stanowią dobrą podstawę pod budowę pozytywnych doświadczeń kandydata, które korzystnie wpłyną na postrzeganie firmy.

Autor: Grupa HR Quality

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Kadry
Co daje orzeczenie 02-P w 2025 r.? [Przykład]
06 lut 2025

Co oznacza symbol 02-P w orzeczeniu o niepełnosprawności i do czego uprawnia w 2025 r.? W dużej mierze pomoc będzie zależała od posiadanego stopnia niepełnosprawności. Jakie są aktualne przepisy?

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 - jakie dokumenty?
06 lut 2025

Jakie dokumenty potrzebne są do świadczenia rehabilitacyjnego w 2025 roku? Wniosek o świadczenie rehabilitacyjne składa się na druku ZNp-7. Ile trwa pobieranie świadczenia rehabilitacyjnego z ZUS?

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 – ile wynosi w I kwartale? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru to 100,2% [Wyliczenia]
06 lut 2025

Ile wynosi świadczenie rehabilitacyjne w I kwartale 2025 roku? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru na potrzeby wyliczenia wysokości świadczenia rehabilitacyjnego za każdy dzień niezdolności do pracy od stycznia do marca 2025 roku został określony na poziomie 100,2%. Artykuł zawiera przykładowe wyliczenie.

Rekrutacja na odległość. Jak budować relacje z kandydatami w toku rekrutacji online?
06 lut 2025

Rekrutacja online to nowy standard w wielu branżach. Wirtualne spotkania, zdalne testy czy rozmowy wideo umożliwiają rekrutowanie niezależnie od lokalizacji. Jednak poza wieloma niezaprzeczalnymi plusami, jest i wyzwanie – budowanie relacji z kandydatami na odległość wymaga nowych umiejętności. Jak zorganizować efektywną rekrutację zdalną i jednocześnie zadbać o pozytywne candidate experience? Przyjrzyjmy się kluczowym elementom rekrutacji zdalnej.

Bed rotting stworzony przez pokolenie Z - co to jest? Czy work life balance posuwa się za daleko?
06 lut 2025

Bed rotting to trend, który stworzyło pokolenie Z. Co to jest dokładnie? Czy w tym przypadku work-life balance posuwa się za daleko? Jakie zagrożenia niesie ze sobą bed rotting?

3 najbardziej pożądane benefity pozapłacowe według pokolenia Z
06 lut 2025

Jak wiadomo pracownicy pokolenia Z mają nieco odmienny stosunek do pracy. Cenią przede wszystkim dobrostan psychiczny, elastyczną pracę i możliwości rozwoju. Stąd na jednym z pierwszych miejsc wśród benefitów pozapłacowych stawiają wsparcie psychologa. Coraz więcej pracodawców daje pracownikom taką możliwość.

Bezpłatne webinarium online. Nowe pokolenie = nowe zasady. O narzędziach pracy z Zetkami
06 lut 2025

Zapraszamy na bezpłatne webinarium online. Pokolenie Z rewolucjonizuje świat pracy, wymagając nowych podejść do komunikacji i współpracy. Ten webinar skupi się na praktycznych narzędziach i technikach, które pomogą Ci efektywnie zarządzać zespołem złożonym z przedstawicieli pokolenia Z. Odkryjemy technologie wspierające transparentność, autonomię i elastyczność, kluczowe dla budowania zaangażowanego i produktywnego środowiska pracy.

Jak przedłużyć uprawnienia w PFRON do czasu wydania nowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? [KOMUNIKAT]
05 lut 2025

Czy można przedłużyć poprzednie orzeczenie bez zaświadczenia, które określa termin ważności dotychczasowego orzeczenia? Co trzeba zrobić, aby dalej ubiegać się refundację składek ZUS/KRUS? Co powinien zrobić pracodawca, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wydał komunikat, dotyczący przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności.

Wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej 2520 zł [WZÓR]
05 lut 2025

Pobierz wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej w wysokości 2520 zł. Wniosek składa się na druku EDD-SOC. Od 1 marca 2025 roku kwota dodatku dopełniającego będzie wyższa. Do wniosku należy załączyć zaświadczenie o stanie zdrowia na druku OL-9.

Renta socjalna 2025 – ile na rękę od marca 2025 r.? [NETTO]
05 lut 2025

Renta socjalna 2025 – ile wynosi na rękę do końca lutego, a ile od marca? Waloryzacja rent zakłada również podwyżkę dodatku dopełniającego do renty socjalnej. Komu się należy? Od kiedy przysługuje? Do jakiej kwoty wzrośnie limit przy zbiegu renty socjalnej z rentą rodzinną?

pokaż więcej
Proszę czekać...