Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Aleksandra Popis
Pracownik działu ds. Kadr i Płac oraz studentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Zarządzanie Finansami i Rachunkowość.
rozwiń więcej
okulary monitor / Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie / ShutterStock

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

rozwiń >

Wyposażenie stanowiska pracy

Wyposażenie stanowiska pracy powinno minimalizować nadmierne obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego oraz wzroku pracownika. W przypadku, gdy systemy przenośne są używane przez co najmniej połowę dobowego czasu pracy, stanowisko musi być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę, która pozwala na ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.

Autopromocja

Monitor ekranowy

Monitor ekranowy powinien mieć wyraźne i czytelne znaki, a obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania. Jaskrawość i kontrast znaku na ekranie muszą być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia na stanowisku pracy. Ponadto, monitor powinien mieć możliwość regulacji ustawienia, co pozwala na pochylenie ekranu.

Ustawienie monitora

Górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika, aby uniknąć niewygodnych ruchów głowy i szyi. Monitor powinien być ustawiony w taki sposób, aby ograniczać olśnienie i odbicia światła, co może wpływać na komfort pracy.

Klawiatura i mysz

Klawiatura oraz mysz powinny stanowić osobne elementy wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na niej powinny być kontrastowe i czytelne. Konstrukcja klawiatury musi umożliwiać przyjęcie ergonomicznej pozycji pracy, która zapobiega zmęczeniu mięśni kończyn górnych.

Stół

Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy. Stół musi mieć wystarczającą powierzchnię roboczą oraz matową powierzchnię blatu. Powinien również zapewniać odpowiednią przestrzeń na nogi, umożliwiającą wygodną pozycję i możliwość jej zmiany podczas pracy.

Krzesło

Krzesło na stanowisku pracy powinno mieć stabilną podstawę, co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi. Powinno być wyposażone w regulację wysokości siedziska oraz oparcia, regulację kąta pochylenia oparcia, a także wyprofilowane siedzisko i oparcie odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa. Krzesło powinno umożliwiać obrót o 360° oraz mieć regulowane podłokietniki.

Dodatkowe wyposażenie

Na życzenie pracownika, stanowisko pracy powinno być wyposażone w uchwyt na dokumenty z regulacją ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika. Ponadto, na życzenie pracownika, stanowisko może być wyposażone w podnóżek.

Przestrzeń pracy

Stanowisko pracy powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby pracownik miał dostateczną przestrzeń pracy, umożliwiającą umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych. Pracownik powinien mieć również swobodny dostęp do stanowiska.

Oświetlenie

Oświetlenie na stanowisku pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac. Należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw oświetleniowych, okien i innych jasnych powierzchni, a także olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego. Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem, że nie powodują one olśnienia.

Oprogramowanie

Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu zadań wykonywanych z użyciem monitora ekranowego, należy uwzględnić, aby oprogramowanie było odpowiednie do przewidzianych zadań. Systemy komputerowe powinny zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu oraz wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika.

Kadry
[2 dni wolnego na pięć lat] Nowy typ urlopu i prace rządu. Na dziś dla wybranej grupy zawodowej [Przykłady]
15 wrz 2024

Ministerstwo proponuje urlop według formuły [2 dni urlopu za 5 lat pracy, 4 dni za 10 lat, 6 dni za 15 lat itd.]. Wysłaliśmy do biura prasowego Ministerstwie zapytanie, na jakim etapie prac jest wdrożenie tego pomysłu do formy zapisów projektu ustawy nowelizującej, a potem już finalnej nowelizacji. W artykule poniżej odpowiedź:

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Minimalna stawka godzinowa to 30,50 zł. W 2026 r. wszystko się zmieni
13 wrz 2024

To już pewne. Wreszcie wiadomo, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2025 r. wyniesie 4666 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku równa się 30,50 zł.

MEN i min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele największym przegranym 2025 r.? Co z negocjacjami 14 postulatów? [Podwyżki 15%, nagroda jubileuszowa, nadgodziny, wycieczki, dodatki, zastępstwa]
13 wrz 2024

Już wiemy, że w projekcie budżetu na 2025 r. zapisano podwyżki 5% dla nauczycieli (taki sam poziom jak dla całej budżetówki). Być może rzutem na taśmę uda się podnieść 5% do 7%, ale na 15% nauczyciele nie mają co liczyć. Ale to nie był jedyny postulat nauczycieli. Chyba wszystkie są nie do zrealizowania w najbliższym czasie.

Zmiany w naliczaniu stażu pracy. Nowe przepisy od 1 stycznia 2026 r.
13 wrz 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiana przepisów będzie dotyczyć naliczania stażu pracy. Projekt ustawy jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu.

Znamy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Ile wyniosą świadczenia zależne od płacy minimalnej?
13 wrz 2024

Znamy już wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Z minimalnym wynagrodzeniem powiązane są niektóre świadczenia. Jakie to są świadczenia? Jaka będzie ich wysokość od 1 stycznia 2025 r.?

Pracownik (dla premii 2000 zł) chce z zasiłku chorobowego wcześniej wrócić do pracy. Co na to kodeks pracy? [Przykład]
12 wrz 2024

Luką w przepisach kodeksu pracy jest brak uregulowania wprost takiej sytuacji: Pracownik ma jeszcze kilka dni zwolnienia lekarskie, ale uważa że jest już zdrowy. I chce wrócić do pracy. Dlaczego? Bo np. straci 2000 zł premii wynikowej za miesiąc albo kwartał. Pracownik chce więc wrócić do pracy wcześniej (niż wynika ze zwolnienia lekarskiego) i „załapać się” na premię. Deklaruje rezygnację z części zasiłku chorobowego. Co wtedy ma zrobić pracodawca?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025?
12 wrz 2024

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025? Znamy stawki, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. 

Uczestnik PPK w wieku 60+ może przenieść środki z rachunku PPK na lokatę [Przykłady]
12 wrz 2024

Alternatywą dla ratalnej wypłaty środków z rachunku PPK przez uczestnika, który osiągnął 60. rok życia, jest przeniesienie środków na rachunek terminowej lokaty. Również takie rozwiązanie umożliwia skorzystanie z oszczędności z PPK bez zapłaty podatku od zysków kapitałowych.

Uwaga! Minimalne wynagrodzenie w 2025 r. jeszcze wyższe. Niespodziewanie zmienił się projekt rozporządzenia
12 wrz 2024

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. Jest to więcej niż proponowano na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego. Minimalna stawka godzinowa wzrośnie w przyszłym roku do 30,50 zł. 

Spawacze, monterzy, ślusarze, elektrycy i spedytorzy to najbardziej poszukiwani pracownicy jesienią 2024 roku
12 wrz 2024

Rekrutacje ruszają jesienią 2024 roku. Jakich pracowników poszukują pracodawcy? Okazuje się, że najbardziej poszukiwani są spawacze, monterzy, ślusarze, elektrycy i spedytorzy, elektromonterzy, specjaliści ds. automatyzacji procesów. Potrzeba również pracowników handlu i logistyki magazynowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...