Czy pracownikowi rezygnującemu z pracy po przejściu zakładu na nowego pracodawcę należy się odprawa z tytułu zwolnień grupowych

Michał Culepa
rozwiń więcej
Rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 231 § 4 Kodeksu pracy nie uprawnia do nabycia odprawy pieniężnej z tytułu zwolnień grupowych na podstawie art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników), chyba że przyczyną rozwiązania stosunku pracy była poważna zmiana warunków pracy na niekorzyść pracownika (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2009 r., III PZP 1/09).

Przepis art. 231 § 4 Kodeksu pracy przewiduje, że w terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem. Celem tej regulacji jest stworzenie pracownikowi możliwości szybkiego rozwiązania stosunku pracy z nowym pracodawcą (przejmującym zakład pracy lub jego część).

Autopromocja

W interpretacji powyższego przepisu powstał jednak problem, szczególnie ważny dla przejmujących pracodawców, który dotyczy konieczności wypłaty odprawy z tytułu zwolnień grupowych, określonej w art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm., dalej: ustawa o zwolnieniach grupowych). Odprawa ta przysługuje pracownikowi w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, zarówno w przypadku zwolnień grupowych, jak i indywidualnych zwolnień dokonywanych z przyczyn niedotyczących pracownika (por. art. 10 ustawy o zwolnieniach grupowych).

Zamieszanie w wykładni spowodowały dwa rozbieżne orzeczenia Sądu Najwyższego. W pierwszym, z 25 maja 2000 r. (I PKN 647/99, OSNP 2001/21/644) sąd uznał, że fikcję prawną przyjmującą, że rozwiązanie stosunku pracy przez pracownika w trybie art. 231 § 4 zdanie pierwsze Kodeksu pracy powoduje dla niego skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem, należy odnosić do przyszłego zatrudnienia. Nie można więc na tej podstawie żądać wypłaty wskazanej wcześniej odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych. Inny skład Sądu Najwyższego miał jednak odmienne zdanie, wyrażone w wyroku z 2 lutego 2001 r. (I PKN 228/00, OSNP 2002/20/489). Sąd uznał wówczas, że rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika na podstawie art. 231 § 4 Kodeksu pracy nie wyklucza nabycia prawa do odprawy pieniężnej na podstawie przepisów o zwolnieniach grupowych.

To spowodowało, że Rzecznik Praw Obywatelskich, korzystając ze swoich uprawnień, skierował do Sądu Najwyższego pytanie prawne:

„Czy rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika na podstawie art. 231 § 4 k.p. uprawnia do nabycia prawa do odprawy pieniężnej, o której mowa w art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników?”

Sąd Najwyższy udzieli na to pytanie odpowiedzi negatywnej, pozostawiając jednak pewną „furtkę”. W sprawach tego typu należy bowiem badać skutki, jakie dla pracownika spowodowało przejście zakładu pracy na innego pracodawcę oraz warunki zatrudnienia po zmianie pracodawcy.

Zdaniem sądu, fikcja prawna przyjęta w omawianym przepisie Kodeksu pracy oznacza, że wprawdzie czynność rozwiązującą stosunek pracy dokonuje pracownik, ale czynność tę traktuje się tak, jakby dokonał jej pracodawca. Jest więc podstawa do stosowania przepisów o zwolnieniach grupowych. Trzeba jednak mieć na uwadze art. 10 ustawy o zwolnieniach grupowych. Nakazuje on odpowiednie stosowanie także przepisów o odprawie. Aby więc dopuścić możliwość uzyskania przez pracownika uprawnienia do odprawy, przyczyny leżące po stronie pracodawcy muszą stanowić wyłączny powód złożenia oświadczenia pracownika z art. 231 § 4 Kodeksu pracy.

Sąd wskazał, że istotne znaczenie mają tu przepisy unijne, konkretnie dyrektywa Rady nr 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przeniesienia własności przedsiębiorstw, firm lub części przedsiębiorstw lub firm. Artykuł 4 ust. 2 dyrektywy stanowi, że jeżeli umowa o pracę lub stosunek pracy ulegają rozwiązaniu, ponieważ przejęcie pociąga za sobą poważne zmiany warunków pracy na niekorzyść pracownika, pracodawcę uważa się za odpowiedzialnego za rozwiązanie umowy o pracę lub stosunku pracy.

Zatem w kontekście przepisów unijnych należy uznać, że niedopuszczalne jest żądanie zapłaty odprawy w związku z rozwiązaniem umowy o pracę w trybie art. 231 § 4 Kodeksu pracy. Jednak prawo do takiej odprawy zaistnieje w sytuacji, gdy wyłącznym powodem rezygnacji z zatrudnienia przez pracownika jest znaczące pogorszenie się warunków zatrudnienia.

Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...