Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.? / Zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy. Czy będą zmiany w 2025 r.? / ShutterStock

Zmiany przepisów prawa w zakresie zwrot kosztów dojazdu do i z miejsca pracy miały nastąpić w III kwartale 2023 r. Tak się jednak nie stało. Projekt rozporządzenia utknął a Ministerstwo Finansów sprzeciwia się regulacjom, wskazując, że inni pracownicy nie mogą liczyć na tak szeroki zakres zwrotów, jak proponuje się w rozporządzeniu dla tej grupy zawodowej. Czy dojdzie do zmian w 2025 r.?

W 2025 r. będą 22 lata kiedy nie dochodzi do zmian przepisów w zakresie zwrotu kosztów podróży, a konkretniej dojazdu do i z miejsca pracy. Oczywiście dotyczy to pewnej grupy zawodowej, ponieważ np. dla pracowników budżetówki przewidziane są inne regulacje. Być może przepisy zmienią się w 2025 r., i aktualnie obowiązujący rząd, bardziej skrupulatnie przyjrzy się propozycji przepisów, ponieważ aktualnie obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r., a przecież realia życia się znacznie zmieniły przez ten czas. Koszty dojazdów do pracy radykalnie wrosły a inflacja też nie pomaga.

Autopromocja

Kiedy zwrotu kosztów dojazdu? Czym jest miejscowość pobliska?

Przez miejscowość pobliską rozumie się miejscowość, do której czas dojazdu koleją lub autobusami, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami nie przekracza w obie strony 2 godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia czasu dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.

Przepisy ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1136, 1834 i 1860) stanowią, że funkcjonariuszowi, który zajmuje lokal mieszkalny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby, przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem. Co ważne, zwrot kosztów nie przysługuje funkcjonariuszowi ABW w roku kalendarzowym, w którym właściwa Agencja wykupiła uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej. Tak więc, zwrot kosztów dojazdu nie przysługuje funkcjonariuszowi korzystającemu ze służbowego środka transportu.

22 lata obowiązuje jedna regulacja. Czas w 2025 r. na zmiany!

Dotychczas obowiązujące rozporządzenie jest z 2003 r. Jest to rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby (Dz.U. 2003 Nr 110, poz. 1046). Przez ponad 22 lat realia życia społeczno-gospodarczego zmieniły się. Istnie więc pilna potrzeba legislacyjna tym bardziej, że dotychczasowe przepisy nie uwzględniły obecnych rozwiązań taryfowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w szczególności funkcjonujących w dużych aglomeracjach miejskich. Jak podaje projektodawca ma miejsce nierówne traktowanie.

Przykład
Nierówne traktowanie funkcjonariuszy ABW mieszkających w Warszawie!

Problematyczne dla stosowania omawianego rozporządzenia stało się rozszerzenie zasięgu obowiązywania biletu miejskiego na różne miejscowości pobliskie oraz powstanie na przestrzeni lat różnego rodzaju ulg dających możliwość zakupu tańszego biletu mieszkańcom tych miejscowości. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie aglomeracji warszawskiej, gdzie funkcjonariusze mieszkający w miejscowościach pobliskich korzystają z tego samego biletu, uprawniającego do poruszania się po terenie Warszawy, jak i miejscowości, w której mieszkają. W przypadku takich osób, zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem do miejsca zamieszkania, stanowi także refundację kosztów przejazdu w obrębie Warszawy, co skutkuje nierównym traktowaniem funkcjonariuszy zamieszkujących w Warszawie, którzy nie mają uprawnień do dofinansowania dojazdów. 

Zmiany w zwrocie kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy - projekt rozporządzenia

Trzeba jednak pamiętać, że istnieją przepisy wykonawcze, które szczegółowo określają szczegółowe zasady i tryb zwrotu funkcjonariuszowi kosztów dojazdu uwzględniając sposób obliczania wysokości tych kosztów oraz przypadki, w których koszty te są zwracane. Właśnie nad takimi przepisami wykonawczymi trwają aktualnie prace. Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wskazuje szczegółowe zasady w zakresie, tego że funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zajmującemu lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny w miejscowości pobliskiej miejsca pełnienia służby przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli w miejscowości, w której pełni służbę, on sam lub członkowie jego rodziny, czyli:

1) małżonek;

2) dzieci własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, pozostające na jego utrzymaniu do czasu ukończenia 18 roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły lub odbywania studiów w szkole wyższej - do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nie 25 roku życia, chyba że przed osiągnięciem takiego wieku orzeczono o ich całkowitej niezdolności do pracy;

3) rodzice funkcjonariusza i jego małżonka będący na jego wyłącznym utrzymaniu lub jeżeli ze względu na wiek albo całkowitą lub częściową niezdolność do pracy albo inne okoliczności są niezdolni do wykonywania zatrudnienia; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające), nie posiadają lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

W jakiej wysokości przysługuje zwrot kosztów dojazdu?

Zgodnie z projektem funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu w formie ryczałtu wypłacanego miesięcznie. Ile wynosi taki ryczał? Wysokość ryczałtu odpowiada cenie miesięcznego odcinkowego biletu imiennego według taryfy normalnej na przejazd w drugiej klasie pociągu osobowego, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego, za przejazd odpowiadający odległości od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania.

  • Nowe przepisy wprowadzają wobec wszystkich beneficjentów wypłatę zwrotu kosztów dojazdu w formie ryczałtu - niezależnie od tego, z jakiego środka transportu korzystają (kolej, autobus, własny samochód).
  • Ryczałt będzie ustalany na podstawie obiektywnego kryterium, jakim jest cena kolejowego, miesięcznego odcinkowego biletu imiennego za przejazd w klasie drugiej pociągu osobowego, od stacji (przystanku) najbliżej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliżej miejsca zamieszkania funkcjonariusza, zgodnie z tabelą opłat ogólnokrajowego przewoźnika kolejowego.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie wniosku, sporządzonego przez funkcjonariusza w postaci elektronicznej. Funkcjonariusz ubiegający się o zwrot kosztów dojazdu kieruje do kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, właściwej w sprawach ustalenia prawa do zwrotu kosztów dojazdu, raport w postaci elektronicznej.

Wysokość ryczałtu uzależniona od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby 

Proponuje się, aby wysokość wypłacanego ryczałtu uzależnić od liczby dni obecności funkcjonariusza w miejscu pełnienia służby. Oznaczać to będzie, że beneficjenci świadczenia otrzymają zwrot kosztów dojazdu tylko za dni faktycznych dojazdów do służby. Nieobecności w miejscu pełnienia służby będą odliczane (1/22 za każdy dzień nieobecności) od wysokości ustalonego ryczałtu. Projektowane rozporządzenie przewiduje także całkowitą rezygnację z uwzględniania przy naliczaniu tego świadczenia ulg wprowadzonych przez ustawodawcę, czy też ulg przyznawanych przez gminy ich mieszkańcom, które uprawniają do zakupu biletów po korzystniejszej cenie, co skutkuje pomniejszeniem wypłacanego świadczenia należnego funkcjonariuszowi proporcjonalnie do wysokości posiadanej ulgi, nawet wówczas, gdy faktycznie nie korzysta on ze środków transportu zbiorowego i tym samym przysługującej mu ulgi.

Powyższe to tylko projekt, ostateczna wersja treści rozporządzenia nie jest jeszcze znana, podobnie jak dokładna data wejścia w życie, być może stanie się to jednak w 2025 r. Wielu funkcjonariuszy na to liczy. 

Kadry
Pracuj na L4 - dostaniesz pieniądze od ZUS-u i pracodawcy
05 sty 2025

Praca na L4? Tak, to będzie możliwe. Jeszcze w październiku 2024 r. do prac legislacyjnych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt). Proponowane rozwiązania są rewolucyjne dla pracodawców, zatrudnionych oraz ZUS i KRUS. Prawdopodobnie podczas zwolnienia lekarskiego będzie można dorabiać. 

ZUS: Składka zdrowotna opłacana przez przedsiębiorców w 2025 roku
05 sty 2025

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nowelizacja wprowadziła istotne zmiany dotyczące zasad ustalania składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej przez przedsiębiorców.

Co w 2025 r. daje grupa w stopniu lekkim?
04 sty 2025

Co w 2025 r. daje grupa w stopniu lekkim? Świadczeń, zniżek oraz form pomocy z PFRON oraz MOPS jest sporo. Poniżej wykaz.

Porzucenie pracy – skutki prawne, dokumentacja, wynagrodzenie
03 sty 2025

Porzucenie pracy to sytuacja, w której pracownik bez uprzedzenia przestaje świadczyć pracę, nie informując o tym pracodawcy i nie podając przyczyny swojej nieobecności. Choć takie zachowanie może wydawać się impulsywną reakcją na trudności w miejscu pracy, konsekwencje prawne wynikające z przepisów Kodeksu pracy są poważne i mogą wpłynąć na przyszłą sytuację zawodową pracownika.

Nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD). Ustalanie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe w 2025 r.
03 sty 2025

Polska Klasyfikacja Działalności PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. Czy płatnicy składek powinni ją stosować?

Jak obliczyć i wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2024 r.
03 sty 2025

Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje pracownikom budżetówki. Świadczenie to wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje.

Wniosek ERWD pdf. Renta wdowia 2025
03 sty 2025

Wniosek ERWD o ustalenie zbiegu świadczenia z rentą rodzinną jest dostępny na stronie ZUS od 1 stycznia 2025 roku. Pobierz druk ERWD pdf i wypełnij. Renta wdowia zostanie przyznania tylko po pozytywnym rozpatrzeniu tego wniosku. Jakie warunki trzeba spełnić?

ZUS zasypany wnioskami o rentę wdowią. Nie wszyscy otrzymają to świadczenie
03 sty 2025

Już ponad 15 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią, dostał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tylko na Dolnym Śląsku wpłynęło ich ponad 1,2 tys. Te osoby, które złożyły wniosek pomimo tego, że nie mają renty rodzinnej po zmarłym małżonku – dostaną odmowę. Jakie jeszcze warunki muszą być spełnione, żeby zyskać prawo do renty wdowiej?

2520 zł miesięcznie. Kto otrzyma to świadczenie z urzędu, a kto musi złożyć wniosek
03 sty 2025

Osoby, które mają prawo do renty socjalnej i są całkowicie niezdolne do pracy oraz niezdolne do samodzielnej egzystencji, mogą otrzymać dodatkowe wsparcie w postaci dodatku dopełniającego do renty socjalnej. Kto musi złożyć wniosek o przyznanie tego świadczenia?

Ubezpieczenie na życie pracowników. Benefit wpływający na wizerunek pracodawcy
03 sty 2025

Jednym z benefitów pozapłacowych wpływających na pozytywny wizerunek pracodawcy jest ubezpieczenie na życie pracowników. Czym jest takie ubezpieczenie? Czy koszty związane z finansowaniem ubezpieczenia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

pokaż więcej
Proszę czekać...