Poliglota na wagę złota

Karolina Skraba
rozwiń więcej
Bardzo dobra, a coraz częściej biegła znajomość języków obcych to jedno z podstawowych kryteriów w procesie rekrutacji. Na ile znajomość języka angielskiego wśród Polaków jest adekwatna do wymagań rynku pracy? Czy pracownik posługujący się biegle ogólnym językiem obcym przygotuje dla nas umowę lub poprowadzi negocjacje?

Specjaliści od rekrutacji doskonale wiedzą, jak trudnym i wymagającym dla obu stron procesem jest zatrudnienie wykwalifikowanego, odpowiadającego potrzebom firmy pracownika. Poza kierunkowym wykształceniem, doświadczeniem w danej dziedzinie i odpowiednią dla danego stanowiska osobowością, liczy się także realna znajomość języków. W wielu branżach bardzo dobra, a coraz częściej biegła, znajomość języka angielskiego to jedno z podstawowych wymagań. Wynika ono bezpośrednio z dominującej pozycji angielskiego w kontaktach biznesowych oraz obecności Polski w Unii Europejskiej i rosnącej skali współpracy polskich firm z rynkiem zagranicznym.

Autopromocja

Znajomość języka angielskiego w Polsce jest zróżnicowana w poszczególnych grupach wiekowych, zależna od wykształcenia i wielkości miasta zamieszkania. Niemniej w zestawieniu ogólnym, wbrew powszechnym opiniom, wypadamy zaskakująco dobrze na tle Europy. Według ostatnich sondaży TNS OBOP, odsetek Polaków posługujących się przynajmniej jednym językiem obcym jest zbliżony do średniej europejskiej i wynosi 57 proc. To duży wzrost, w porównaniu do rezultatów podobnych badań, przeprowadzonych przez CBOS kolejno w latach 2001 (42 proc.) i 2004 (44 proc.). Optymistyczne wyniki mogą być jednak mylące. Jeśli przyjrzymy się realiom, deficyt wykształconej językowo kadry nadal jest aktualnym problemem w biznesie.

Między teorią a praktyką

Mapa kompetencji językowych pracowników to analiza relacji między faktycznym a pożądanym dla danego stanowiska, działu i branży poziomem znajomości języka. Opracowywana jest na podstawie profesjonalnych audytów językowych, które firmy szkoleniowe prowadzą na zlecenie klientów z różnych sektorów rynku. Z badań przeprowadzonych w drugim półroczu 2007 r. przez szkołę Target & Shane wynika, że potrzeby dokształcania kadry istnieją w większości działów, zarówno w małych, jak i dużych firmach i instytucjach (zobacz tabelę poniżej). Począwszy od pionu administracyjnego po dział zarządzania w większości badanych firm istniała potrzeba usprawnienia możliwości komunikacji w języku angielskim.

Z pośród 760 pracowników zatrudnionych w firmach działających na obszarze większych miast Polski 23 proc. wymagało nauki języka angielskiego od poziomu początkowego, a 11 proc. posiadało znajomość zaledwie podstawową. Poziom średniozaawansowany, czyli umożliwiający w miarę poprawną komunikację, wykazała blisko połowa testowanych osób. Mniej niż 20 proc. zatrudnionych znała angielski na poziomie odpowiadającym certyfikatom Cambridge FCE i Advanced.

Nie wystarczy być ekspertem

Budowanie wizerunku firmy zaczyna się na poziomie recepcji. Profesjonalnie wykonująca swoją pracę w języku polskim recepcjonistka, kiedy zacznie się jąkać lub używać wyrażeń potocznych w rozmowie telefonicznej z obcokrajowcem, z całą pewnością zrobi wrażenie osoby niekompetentnej. Specjalista zatrudniony w dziale prawnym, nawet jeżeli posiada certyfikat CAE, może nadal wymagać szkolenia z prawniczego języka angielskiego (Legal English), aby poprawnie formułować umowy i dokumenty prawnicze.

Oznacza to konieczność posługiwania się specjalistycznymi określeniami, właściwymi dla danej branży, pisania oficjalnej korespondencji, opanowania języka negocjacji czy prezentacji. Okazuje się, że nie wystarczy być ekspertem w swojej dziedzinie, świetnym handlowcem lub inżynierem. Często sukces firmy zależy od specjalistów, którzy potrafią reprezentować interesy przedsiębiorstwa w języku angielskim. Takich jednak nie jest łatwo znaleźć, a ich wymagania finansowe są z reguły znacznie wyższe.

Na szczęście wzrasta świadomość polskich pracodawców w tym zakresie - szkolenia językowe coraz rzadziej postrzegane są wyłącznie jako bonus czy dodatkowe świadczenia dla pracowników, a częściej jako niezbędny element strategii rozwoju firmy.

Inwestycja w pracownika

Wielu pracodawców decyduje się na zatrudnienie specjalistów wysokiej klasy i zapewnienie im szkoleń językowych. Oferta tego typu kursów jest bogata. Profilowane szkolenia językowe pozwalają wzmocnić kompetencje marketingowców, handlowców, sekretarek, menedżerów i prawników, a nawet pracowników salonów kosmetycznych i stylistów. Często docenianym walorem szkoleń jest również integracja zespołu i związanie pracowników z firmą.

Większość pracodawców, o ile jeszcze nie szkoli pracowników, dostrzega taką potrzebę.

Nauczenie osoby dorosłej języka angielskiego od poziomu początkowego do średniozaawansowanego wymaga około 360 godzin nauki. W standardowym trybie, zakładającym zajęcia dwa razy w tygodniu po 90 minut, nauka zajmuje około trzy lata. To dużo, ale często taka inwestycja jest dla pracodawcy bardziej opłacalna niż wymiana kadr. Zwłaszcza, kiedy pracownicy od lat sprawdzają się na swoich stanowiskach i czują się związani z firmą, a konieczność szkoleń wynika z inwestycji zagranicznego kapitału w przedsiębiorstwo czy zaistnienia na rynku zagranicznym.

Pracownikom zajmującym strategiczne stanowiska często refunduje się kursy przyspieszone lub intensywne, które pozwalają opanować podobny materiał w dwu- lub trzykrotnie krótszym czasie. - Zdarza się, że zgłaszają się do nas osoby, dla których warunkiem awansu czy nawet utrzymania posady jest znajomość języka angielskiego - mówi Marcin Błażejewski, dyrektor zarządzający Target & Shane English School. - Wykwalifikowany pracownik rozwijający swe umiejętności językowe to przyszłość firmy.

Uwaga

Obecnie nie wystarcza podstawowa znajomość języka. Nawet bardzo dobra, udokumentowana znajomość angielskiego ogólnego (General English) to za mało, gdy do obowiązków pracowników należą kontakty z partnerami i kontrahentami zagranicznymi.

 

Karolina Skraba

Autorka jest specjalistą ds. PR w Target & Shane English School.

Kontakt: personel.infor.pl

 

Kadry
MRPiPS: Rekordowo niskie bezrobocie w Polsce
06 maja 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zasypuje nas dobrymi wiadomościami. Właśnie resort pracy pochwalił się najniższym bezrobociem w Unii Europejskiej.

Odpis na ZFŚS: Zbliża się termin przekazania I raty za 2024 r. Ile to będzie?
06 maja 2024

Zbliża się termin wpłaty I raty odpisu na ZFŚS, należnej za 2024 r. Pracodawca powinien przekazać kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisu.

Czas pracy niepełnosprawnych 2024
06 maja 2024

Czas pracy pracowników niepełnosprawnych w 2024 roku jest niższy od standardowego. Normy godzin pracy osoby niepełnosprawnej określa nie Kodeks pracy, lecz ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ile pracują dziennie i tygodniowo niepełnosprawni?

Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce 2024 [BADANIE]
06 maja 2024

Najbardziej atrakcyjne miejsca pracy w Polsce w 2024 roku według badania Randstad - poznaj top 3! Dlaczego pracownicy wybierają właśnie te branże? Czego szukają na rynku pracy?

W maju 2024 r. ogromna liczba Polaków otrzyma pisma z ZUS. Co jest w tych listach?
06 maja 2024

ZUS wysyła pisma do 8 mln Polaków. Sprawdź, kto je otrzyma i jakie informacje zawierają listy z maja 2024 r.

Elektroniczne akta osobowe pracowników 2024 - jak prowadzić? Obowiązki informacyjne pracodawca – pracownik. Jak długo trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą?
06 maja 2024

Co trzeba wiedzieć o elektronicznych aktach osobowych pracowników? Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej? Jak długo trzeba przechowywać akta?

NIK skontrolował ZUS: problemy z egzekucją składek i przeciwdziałaniem ich przedawnieniu
06 maja 2024

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, działania ZUS w zakresie dochodzenia składek i udzielania ulg w ich pobieraniu w latach 2019-2022, co do zasady, były prowadzone prawidłowo, jednak - zwłaszcza jeżeli chodzi o prawidłowość i terminowość realizowanych zadań - nie były one w pełni skuteczne.

ZUS: dwie ważne decyzje w jednej kopercie; emeryci i renciści otrzymają w maju list
06 maja 2024

W ciągu najbliższych dni i tygodni (do końca maja) emeryci i renciści otrzymają list z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  W jednej kopercie znajdą oni dwie decyzje - o marcowej waloryzacji oraz o dodatkowym świadczeniu rocznym czyli tzw. trzynastce.

Świadczenie wspierające. Komu ZUS przyzna to świadczenie, w jakiej wysokości i na jak długo?
06 maja 2024

Nawet o 3918,11 zł miesięcznie mogą starać się osoby posiadające status osoby z niepełnosprawnością. Jak uzyskać świadczenie wspierające?

Jaki temat rozprawki na maturze 2024?
04 maja 2024

Wiele abiturientów zastanawia się jaki będzie temat rozprawki na maturze 2024? Możliwości i motywów literackich jest bardzo dużo. Warto zwrócić jednak szczególną uwagę na motyw pracy i rolę człowieka pracującego w polskiej literaturze.

pokaż więcej
Proszę czekać...