Weryfikacja kandydata. Wywiad kompetencyjny kluczem do profesjonalnej oceny

Anna Duda
rozwiń więcej
Wywiady telefoniczne, spotkania rekrutacyjne, testy selekcyjne, assessment center, sprawdzanie referencji należą do dość powszechnie stosowanych metod weryfikacji, wykorzystywanych w trakcie procesów rekrutacji. Profesjonalnie przygotowane i poprowadzone zwiększają trafność decyzji rekrutacyjnych. Skuteczną ocenę predyspozycji kandydatów do zajmowania danego stanowiska zapewnia jednak przede wszystkim wywiad kompetencyjny.

Zdecydowanie najbardziej popularną i najczęściej wykorzystywaną przez firmy metodą oceny kandydata jest rozmowa kwalifikacyjna. Bywa, że jest to jedyny element oceny. Czasochłonność i wysokie nakłady związane z realizacją sesji assessment center decydują zapewne o mniejszej częstotliwości stosowania tej bardzo miarodajnej metody. Testy psychometryczne, w porównaniu z wywiadem kompetencyjnym, mają stosunkowo niewielką wartość prognostyczną, jeśli chodzi o przyszłe funkcjonowanie kandydata. Dostarczają informacji o tym, jaki jest jego potencjał, a nie jak faktycznie funkcjonuje on w sytuacjach zawodowych. Dlatego też wyniki testów nie powinny być podstawą decyzji rekrutacyjnych, a jedynie jej uzupełnieniem.

Autopromocja

Tym istotniejsze jest profesjonalne poprowadzenie wywiadu rekrutacyjnego, i obok elementów związanych z weryfikacją tzw. twardych danych podczas wywiadu zawodowego, przeprowadzenie weryfikacji kompetencji poprzez wywiad kompetencyjny (zwany również behawioralnym, dotyczy bowiem weryfikacji zachowań).

Weryfikacja zachowań

Wywiad kompetencyjny jest jednym z najbardziej bezpośrednich narzędzi do poznania sposobu działania kandydatów, jaki możemy zastosować w trakcie rekrutacji. Oczywiście obserwacja rzeczywistych sytuacji zawodowych, w jakich funkcjonuje kandydat, byłaby dla nas najlepszym prognostykiem, niemniej jednak, nie mając zazwyczaj możliwości dokonania takich obserwacji, podczas wywiadu odwołujemy się do zdarzeń z przeszłości, zakładając, że również w przyszłych zadaniach kandydat postąpi podobnie. Metoda wywiadu kompetencyjnego opiera się zatem na założeniu, że przeszłe zachowania są doskonałym predykatorem zachowań przyszłych. Oczywiście, proces weryfikacji kompetencji metodą wywiadu kompetencyjnego wymaga wnikliwego zaplanowania. Zarówno pytania, jak i sposób ich zadawania oraz klasyfikacja możliwych odpowiedzi musi odbyć się wcześniej i być bezpośrednio powiązana ze zdefiniowanymi na początku projektu wymaganiami wobec kandydatów. Kluczowe dla skuteczności oceny jest określenie, jakie odpowiedzi wskazują na pożądany na danym stanowisku sposób działania. Określenie preferowanych zachowań zabezpiecza również rekrutera przed błędem subiektywnej oceny i pozwala rozdzielić własne osądy od oceny rzeczywistych kompetencji kandydata.

Jak zatem przygotować się do przeprowadzenia wywiadu kompetencyjnego? Pierwszym elementem każdej rekrutacji jest oczywiście zanalizowanie i określenie potrzeb stanowiska. Poprawne i wnikliwe przeprowadzenie tego procesu przez zespół rekruterski i jego klienta jest niezbędne, aby zagwarantować przyszły trafny dobór kandydata.


Pożądane kompetencje

W wyniku analizy potrzeb utworzony zostaje profil kandydata, który z uwagi na zadania, jakie ma realizować na obsadzanym stanowisku, powinien charakteryzować się danymi kompetencjami. Pamiętajmy, że kompetencja jest kompleksem wiedzy, umiejętności i motywacji pracownika, mającym wpływ na jakość wykonywanych zadań i dającym się opisać za pomocą konkretnych zachowań. Kompetencją jest przejawianie określonych zachowań, a nie potencjalna możliwość ich przejawiania.

Określenie definicji kompetencji jest ważnym, ale niewystarczającym krokiem do przygotowania się do oceny jej poprzez wywiad. Kluczowe jest zdefiniowanie zachowań, których przejawianie świadczy o posiadaniu danej kompetencji oraz ich sklasyfikowanie.

Należy pamiętać, że nie wszyscy muszą mieć maksymalnie rozwinięte poszczególne kompetencje. W każdej grupie stanowisk pożądane są wybrane kompetencje na określonym (niekoniecznie najwyższym) poziomie. Ocena kompetencji kandydatów powinna być zatem dokonywana na podstawie szczegółowo sprecyzowanych kryteriów. Kryteria te odnoszą się do tego, jakie kompetencje i na jakim poziomie potrzebne są pracownikom zajmującym dane stanowisko.

Mając określone przykłady zachowań w ramach oczekiwanych na danym stanowisku kompetencji, możemy przystąpić do opracowywania pytań, które pozwolą zweryfikować sposób działania kandydata. Należy zwrócić uwagę na to, że w wywiadzie behawioralnym koncentrujemy się nie tyle na tym, co osiągnął kandydat, ile w jaki sposób to osiągnął. Wywiad ma więc na celu wywołać opis przeszłych zachowań powiązanych z diagnozowanymi kompetencjami.

Zadawanie pytań

Kompletny opis zachowań, będący odpowiedzią na pytanie kompetencyjne, powinien obejmować cztery elementy. Model ten nazywany jest od pierwszych liter każdego z elementów modelem STAR:

  • sytuacja (Situation),
  • zadanie (Task),
  • działanie/zachowanie (Action) oraz
  • rezultat/wynik (Result).

Pytania wykorzystywane w wywiadzie powinny umożliwić kandydatowi odpowiedź obejmującą wszystkie te aspekty. Kandydat powinien opowiedzieć, jaki był cel jego działania, w jakich warunkach pracował, powinien dokładnie opisać sposób, w jaki się zachował, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, i w końcu jego odpowiedź powinna wskazywać na skutki opisywanych działań. Warto również dopytać o pojawiające się w trakcie realizacji zadania trudności, a także o te elementy działania, które zakończyły się niepowodzeniem. Oczywiście dużą rolę w dotarciu do tego typu informacji odgrywa sama konstrukcja pytań i sposób ich zadawania.


Pytania w wywiadzie kompetencyjnym zadajemy zgodnie z sekwencją KONTEKST – DZIAŁANIE – REZULTAT, stosując metodę „lejka” – zaczynamy od pytania otwartego i zadajemy pytania pogłębiające:

  • OPIS SYTUACJI – Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której...
  • DZIAŁANIE – Co Pan/Pani wtedy zrobił/a?
  • MOTYWY – Dlaczego Pan/Pani tak postąpił/a?
  • EFEKT – Jaki to przyniosło skutek?
  • OCENA – Co z perspektywy czasu zrobiłby/aby Pan/Pani inaczej?

Nadrzędną zasadą wywiadu kompetencyjnego jest stawianie pytań otwartych i zdecydowane unikanie pytań o charakterze zamkniętym, sugerującym oczekiwane odpowiedzi (wyjątek od tej zasady stanowi moment, kiedy podsumowujemy lub upewniamy się co do właściwego zrozumienia przekazanego komunikatu).

Należy również pamiętać, aby nie zadawać pytań hipotetycznych, które nie odwołują się do konkretnych zdarzeń z przeszłości, a weryfikują jedynie wiedzę lub poglądy kandydata na daną sprawę (np. Co by Pani zrobiła gdyby...?). Nie należy również zadawać pytań z kilkoma odpowiedziami do wyboru, ponieważ nie tylko sugerują oczekiwane przez nas odpowiedzi (szczególnie jeśli wybór poprawnej odpowiedzi jest bardzo oczywisty), lecz także narzucają zakres możliwych rozwiązań, niekoniecznie zgodnych ze sposobem działania kandydata.

Zasadniczym elementem metodologii wywiadu behawioralnego jest zadawanie pytań ukierunkowanych na konkretne zachowania, określone jako wskaźniki kompetencji (opracowane podczas wspomnianego etapu analizy potrzeb). Osoba przeprowadzająca wywiad nie musi w trakcie rozmowy zapisywać wszystkich spostrzeżeń i wypełniać formularzy zawierających opisy kompetencji, jednak mając przy sobie skale behawioralne jest w stanie trafniej zinterpretować wypowiedzi kandydatów. A prawidłowa interpretacja odpowiedzi na pytania dotyczące kompetencji ma podstawowe znaczenie dla całego procesu oceny zgodności profilu kompetencyjnego danego kandydata z tym oczekiwanym.

Podczas rekrutacji dążymy do poznania prezentowanego przez daną osobę poziomu rozwoju kompetencji zawodowych, w których spełnia oczekiwania stawiane na obsadzanym stanowisku. Opisana metoda jest czasochłonna i wymagająca dużej praktyki, odpowiedniego doświadczenia oraz umiejętności. Niemniej jednak jest to metoda znacznie zwiększająca trafność doboru.

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.001.jpg@RY2@

PRZYKŁAD

Przykładowa definicja kompetencji „Orientacja na cel”

Determinacja w dążeniu do realizacji postawionych zadań, bez względu na pojawiające się przeszkody czy trudności; aktywne poszukiwanie alternatywnych sposobów osiągnięcia założonego celu. Upór i determinacja w dążeniu do realizacji postawionych zadań. Przekładanie celów na konkretne plany działań. Dążenie do uzyskania założonych rezultatów i doprowadzanie zadań oraz projektów do końca.

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.003.jpg@RY2@

 

LITERATURA

A. Filipkowska, P. Jurek, N. Molenda, „Pakiet kompetencyjny. Metodologia i narzędzia”, Wydawnictwo Proforma, Sopot 2004.

G. Filipowicz, „Zarządzanie kompetencjami w praktyce”, PWE, Warszawa 2004.

M. Sidor-Rządkowska, „Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL”, Wolters Kluwer – Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

Kadry
Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.?
20 wrz 2024

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.? Jak zmieni się sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Resort pracy: będzie aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę [jest projekt ustawy]. Co z 4666 zł na 2025 r.? Czas na zmianę przepisów jest do 15 listopada 2024 r.!
20 wrz 2024

Co dopiero rząd ogłosił wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej na 2025 r. a tu takie wieści. Resort pracy przygotował projekt z dnia 22 sierpnia 2024 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Dojdzie m.in. do aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przedstawiamy 12 najważniejszych zasad i pojęć zw. ze zmianami. Co ważne Polska ma czas do dnia 15 listopada 2024 r. na wdrożenie unijnych przepisów.

Sektorowe rady ds. kompetencji tworzą przyszłe kadry!
20 wrz 2024

Sektorowe rady ds. kompetencji to miejsca współpracy biznesu, edukacji, nauki i instytucji branżowych. Analizują sytuację w danej branży i na tej podstawie przygotowują rekomendacje, w których wskazują, jakich kwalifikacji brakuje w poszczególnych sektorach. Następnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznaje dofinansowanie na usługi szkoleniowe i doradcze wynikające z przyjętych rekomendacji. Obecnie PARP prowadzi konkurs na wybór podmiotów, którym powierzy organizację i prowadzenie sektorowych rad ds. kompetencji (SRK). Konkurs potrwa do 25 lutego 2025 roku. 

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego. Co się dzieje z projektem nowelizacji?
20 wrz 2024

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana dotyczy m.in. podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Co po urlopie rodzicielskim? Zamiast urlopu wychowawczego można obniżyć czas pracy. Niewiele osób o tym wie
19 wrz 2024

Niewiele osób zna wszystkie swoje prawa związane z rodzicielstwem. Czy wiesz, ze osoba uprawniona do urlopu wychowawczego może zamiast korzystać z tego urlopu, który jest całkowicie bezpłatny, obniżyć wymiar czasu pracy nawet o połowę?

Maksymalnie 3 umowy na czas określony przez maksymalnie 33 miesiące. Są od tego wyjątki, ale pracodawcy muszą pamiętać o terminie 5 dni na zgłoszenie
19 wrz 2024

Co oznacza umowa o pracę na czas określony? Jak długo można być na umowie na czas określony? Jak się kończy umowa na czas określony? Ile wynosi umowa o pracę na czas określony? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości czytelników.

Dodatkowe 3 dni [przy 3-miesięcznym okresie wypowiedzenia] i 2 dni [przy 2-tygodniowym i 1-miesięcznym]
20 wrz 2024

Kiedy przysługują dni wolne na poszukiwanie pracy? Czy urlop na szukanie pracy jest płatny? Czy pracodawca może odmówić urlopu na szukanie pracy? Komu przysługują dwa dni na poszukiwanie pracy? Kiedy należą się 3 dni na poszukiwanie pracy?

MRPiPS: Dodatek 1000 zł brutto także za okres choroby. Jako zasiłek chorobowy
19 wrz 2024

Około 200 000 osób zatrudnionych przy świadczeniu usług związanych z pomocą społeczną aż do 2027 r. otrzymuje dodatek 1000 zł brutto. Powstały wątpliwości, czy dodatek można wypłacać za okres choroby. Odpowiedź MRPiPS jest prosta NIE. Ale jeszcze prostsze jest rozwiązanie tego problemu.

1000 zł dodatku motywacyjnego. Jak go naliczać? MRPiPS odpowiada
19 wrz 2024

Resort pracy wyjaśnia zasady prawidłowego naliczania dodatku motywacyjnego dla pracowników pomocy społecznej z rządowego programu dofinansowania. Komu przysługuje 1000 zł dodatku motywacyjnego? Jak go prawidłowo ustalać?

Tłumienie uczuć w pracy już nie świadczy o sile. Wrażliwy człowiek ma przewagę konkurencyjną
19 wrz 2024

Nie osoba, która nigdy nie pokazuje swoich emocji w pracy, a osoba wrażliwa zyskuje na znaczeniu w biznesie. Wrażliwość to cecha coraz bardziej ceniona. Może stać się fundamentem odporności psychicznej. Ukrywanie i tłumienie uczuć już nie świadczy o sile.

pokaż więcej
Proszę czekać...