Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Sylwia Królikowska-Evenhuis
rozwiń więcej
Prowadzenie rozmów oceniających bywa stresującym zadaniem zarówno dla ocenianych, jak i dla oceniających. Ci ostatni czują się często potraktowani niesprawiedliwie (np. niedocenieni), zaś oceniający nie wiedzą, w jaki sposób przekazać informację zwrotną, by pracownik nie poczuł się urażony. Trudności zaczynają się zwykle, gdy górę biorą emocje i oceniany zaczyna nagłe płakać, czy też grozić nam odejściem z firmy, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie. Warto wiedzieć, w jaki sposób przeciwdziałać tego typu sytuacjom, a także, co robić, gdy jednak się pojawią.

Przede wszystkim warto zastanowić się, w jaki sposób rozpocząć rozmowę, by pracownik nie miał wrażenia, że oto nadszedł czas, gdy przełożony powie mu wszystkie przykre rzeczy, które skrzętnie trzymał na potrzeby owej rozmowy.

Autopromocja

Tłumacząc pracownikowi cel rozmowy, unikajmy zwrotów w stylu „spotkaliśmy się, by ocenić Ciebie”, lepiej powiedzieć „spotkaliśmy się, by podsumować rok naszej współpracy oraz zastanowić się, w jaki sposób rozwijać Twój potencjał i doskonalić Twoje kompetencje”. Przypomnijmy także, że zależy nam, aby rozmowa miała formę dialogu i aby skupiać się na obiektywnych faktach. Bardzo ważne jest, aby przełożony w trakcie całej rozmowy faktycznie umiał oddzielić je od swoich subiektywnych spostrzeżeń i opinii. Faktem jest na przykład to, że pracownik ostatnie trzy raporty przesłał dwa dni po ustalonym terminie, opinią zaś będzie „nie potrafisz zarządzać swoim czasem pracy”. Pracownicy często czują się urażeni, gdy przełożony prezentuje swoje opinie jako fakty, mówiąc na przykład „zbyt emocjonalnie podchodzisz do niektórych spraw”. Może faktycznie oceniana osoba zbyt emocjonalnie podchodzi do niektórych spraw, jest to jednak nasza opinia. Faktem będzie na przykład to, że w trakcie rozmów z klientami mówi podniesionym tonem. Przygotowując się do rozmowy oceniającej, zastanówmy się zatem spokojnie, jakie są fakty dotyczące konkretnych zachowań pracownika (użyteczną definicją faktu jest metafora kamery – faktem jest to, co zarejestrowałaby kamera umieszczona na przykład przy stanowisku pracy danej osoby).

Mimo operowania na poziomie faktów może się zdarzyć, że pracownicy zareagują na nasze komunikaty w sposób nieadekwatny. Rozważmy zatem możliwe reakcje pracowników.


Niezgoda z oceną

Pracownik, który ma odmienne od naszego zdanie na temat wyników swojej pracy i swojego zachowania, to najczęstsza „trudna” sytuacja w trakcie rozmowy oceniającej. Warto w tym miejscu powrócić do rozróżnienia fakty versus opinie. Osoba oceniana ma prawo mieć swoje zdanie na temat danej sytuacji, my mamy prawo mieć swoje, fakty pozostają jednak niezmienne (np. ostatnie trzy raporty zostały wysłane przez pracownika po ustalonym terminie). Zatrudniony może także uważać, że niepotrzebnie wyolbrzymiamy daną sprawę, np. jego zdaniem niepotrzebnie robimy zbyt wiele szumu wokół zbyt późno wysłanych raportów. Taka sytuacja pojawia się, gdy nie rozumie, jak dana sytuacja wygląda z naszej perspektywy (mówiąc metaforycznie, często jest tak, że przełożony widzi cały las, a pracownicy jedynie drzewa). W takiej sytuacji pomaga pokazanie, jak dana sytuacja wygląda z naszego punktu widzenia i w jaki sposób zachowanie zatrudnionego wpływa na funkcjonowanie całego zespołu. Nie ma jednak sensu tłumaczyć się przed ocenianą osobą, celem jest po prostu pokazanie tego samego zachowania w innej perspektywie. Jeśli pracownik nie zgadza się z naszą oceną i twierdzi, że traktujemy go niesprawiedliwie, bo jego zdaniem tylko jemu zwracamy uwagę na zachowanie, które reprezentują także inni członkowie zespołu, można mu powiedzieć: „Ta rozmowa tyczy się Ciebie, więc rozmawiamy o zachowaniu, które u Ciebie zaobserwowałem. Jeżeli twierdzisz, że pojawia się ono w całym zespole, to dziękuję za te informacje. Oczywiście sprawdzę je i porozmawiam z każdym z pracowników na osobności”.

Jeśli mimo spokojnego argumentowania podwładny oczekuje konfrontacji z przełożonym wyższego szczebla czy też działem personalnym, trzeba mu oczywiście umożliwić taką rozmowę. Należy mu jednak przypomnieć, że aby uruchomić procedurę odwoławczą (jeśli takowa istnieje w naszej organizacji), powinien mieć przygotowane fakty świadczące o tym, że to jego opinia na dany temat jest słuszna.

Płacz pracownika

Ludzie płaczą w trakcie rozmowy oceniającej, gdy czują się potraktowani niesprawiedliwie lub gdy czują, że przełożony ich nie rozumie. Płacz nie musi świadczyć o infantylności, ale o tym, że właśnie pojawiły się bardzo silne emocje, z którymi dana osoba nie radzi sobie. Nie jest dobrym rozwiązaniem traktowanie pracownika jak dziecko (zakazane komunikaty to np. „nie becz, nie jesteśmy w przedszkolu”). Nie warto także przerywać rozmowy, by oceniany wyszedł z sali i uspokoił się gdzieś indziej (wyobraźmy sobie, co się stanie, jeżeli nagle z sali rozmów wyjdzie zapłakana osoba i przebiegnie przez całe biuro do łazienki!). Jeśli faktycznie mamy potrzebę zrobić przerwę, to lepiej poprosić o pozostanie w pokoju, podczas gdy my przyniesiemy na przykład coś do picia. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak spokojne ustalenie, co się stało, które z naszych zachowań tak bardzo zabolało zatrudnionego.


Warto także komunikować swoje intencje, np. „Widzę w Tobie duży potencjał i zwracam Ci uwagę na pewne zachowania, ponieważ zależy mi na Twoim rozwoju”. Jeśli pracownik rozpacza, bo liczył na awans, warto podkreślić, że tak naprawdę mamy wspólne cele, np. „Ja też chcę, abyś się rozwijał i awansował. Przypominam Ci, że w naszej organizacji awans należy się za przekraczanie oczekiwań. Zastanówmy się zatem wspólnie, co możesz zrobić, aby w nadchodzącym roku przekraczać oczekiwania stawiane na Twoim stanowisku pracy”.

Zdarza się również, że osoba, która zaczyna płakać, nawiązuje do swojego życia prywatnego. W takiej sytuacji konieczne jest jasne oddzielenie życia prywatnego od zawodowego i przekazanie, że jest nam niezmiernie przykro, że znalazł się w tak niekomfortowej sytuacji, ta rozmowa tyczy się jednak życia zawodowego, a sytuacja prywatna nie ma wpływu na ocenę pracowniczą.

Atak na przełożonego

Bardzo często zdarza się, że pracownik, chcąc obronić siebie, zaczyna atakować przełożonego. Mówi na przykład „bo Ty mi nie powiedziałeś, że...”, „bo ja nie wiedziałem, że Ty oczekujesz...” itd. Z jednej strony, warto zastanowić się, czy faktycznie w ciągu całego roku komunikowaliśmy podwładnemu nasze oczekiwania i czy uczciwie zwracaliśmy mu uwagę na niepokojące zachowania (bardzo niesprawiedliwe jest bowiem, jeżeli w ciągu roku milczymy na temat nieakceptowanych zachowań i wspominamy o nich po raz pierwszy w trakcie rozmowy oceniającej, gdy pracownik nie ma już szans na poprawę). Z drugiej strony, rozmowa oceniająca tyczy się konkretnej osoby i jeśli ma ona jakieś zastrzeżenia do naszego stylu zarządzania, możemy powiedzieć, że z chęcią wysłuchamy uwag i spostrzeżeń, gdy tylko skończymy omawiać wyniki jej pracy. Uwag pracownika należy wysłuchać oczywiście na spokojnie, uczciwie oddzielając rzeczy, z którymi możemy się zgodzić, od tych, z którymi zgodzić się nie możemy, np. „Nie jestem w stanie sprawdzać każdego e-maila, którego wysyłasz do klienta, ponieważ jesteś samodzielnym i odpowiedzialnym pracownikiem. Mogę sprawdzać e-maile, które są dla Ciebie wyjątkowo trudne czy kłopotliwe”. Pokażmy, że potrafimy spokojnie przyjmować informacje zwrotne na temat naszej pracy, gdyż w ten sposób uczymy, jak w konstruktywny sposób przyjmować nie zawsze przyjemne informacje.

Groźby odejściem

W stosunku do pracownika, który grozi nam, że odejdzie z zespołu, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie, należy postępować stanowczo, aczkolwiek ustalić najpierw, co takiego się dzieje, że jest skłonny do podjęcia tak radykalnego kroku. Nie zapominajmy także, że osoba, która nagle komunikuje nam chęć opuszczenia firmy, działa pod wpływem bardzo silnych emocji i warto zachęcić ją do ponownego, spokojnego przemyślenia tego pomysłu. Dobrze jest powiedzieć „Widzę, że jesteś teraz bardzo zdenerwowany, a emocje nie są tutaj dobrym doradcą. Umówmy się, że przemyślisz sobie, co jest dla Ciebie ważne, na czym Ci tak naprawdę zależy i jakie są nasze wzajemne oczekiwania wobec dalszej współpracy i wrócimy do tej rozmowy za jakiś czas”. Nie trzeba chyba dodawać, że nie wolno ulegać pracownikowi i jego groźbom.


Ciekawą sytuacją jest także bierna postawa pracownika. Oceniany nie bierze aktywnego udziału w rozmowie, milczy, bądź jedynie nam przytakuje. Warto zastanowić się, jakie są powody takiego zachowania – jest bardzo nieśmiały, nie widzi żadnej wartości przeprowadzanej właśnie rozmowy czy też milczy, ale czujemy, że w głębi ducha nie zgadza się z tym, co mówimy i jego zachowanie jest swoistym oporem i buntem. W takiej sytuacji dobrze jest zadawać pracownikowi pytania otwarte (np. „Jak Ty widzisz tę sytuację?”, „Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?”). Trzeba pozostawić trochę czasu na odpowiedź. Część przełożonych źle znosi ciszę i, jeśli pracownik nie odpowiada na ich pytanie natychmiast, sami zaczynają mówić. Niektórzy ludzie potrzebują po prostu trochę czasu do namysłu i warto poczekać chwilę, by usłyszeć, jakie jest ich zdanie na dany temat. Jeżeli czujemy, że pracownik milczy, bo jest to przejaw jego oporu i buntu, trzeba zakomunikować swoje intencje, np. „Zależy mi na tym, aby usłyszeć Twoją opinię na ten temat. Jeśli się ze mną nie zgadzasz, powiedz mi to, proszę, i porozmawiajmy otwarcie na ten temat, ponieważ dopóki nie powiesz, co o tym myślisz, po prostu nie domyślę się tego”.

Prawidłowo i konstruktywnie przygotowana i przeprowadzona rozmowa oceniająca może być narzędziem motywowania pracowników. Aby jednak tak się stało, zarówno przełożony, jak i podwładny muszą znać i rozumieć jej cele i zasady oraz komunikować się na poziomie obiektywnych faktów, a nie subiektywnych odczuć i opinii.

UWAGA

Efektywna i rozwojowa rozmowa oceniająca to taka, w trakcie której skupiamy się na obiektywnych faktach dotyczących działania i zachowania pracownika oraz na rozwijaniu jego indywidualnego potencjału.

UWAGA

Awans i podwyżka powinny wynikać z faktu, że pracownik przekracza stawiane na jego stanowisku pracy oczekiwania, a nie z faktu, że ma trudną sytuację rodzinną czy też uważa, że coś mu się po prostu należy.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...