Jak radzić sobie z oporem pracowników

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  
rozwiń więcej
Jestem menedżerem w dziale sprzedaży, firma właśnie przechodzi poważny proces zmian, a ja jestem odpowiedzialny za wyniki sprzedaży. W jaki sposób powinienem podejść do oporu pracowników, którzy zamiast skupić się na realizacji celów biznesowych zajmują się roztrząsaniem kwestii związanych z zachodzącymi w organizacji zmianami.

Opór wobec jakichkolwiek zmian na każdym poziomie jest rzeczą zupełnie naturalną. Każdy z nas nieco inaczej odbiera zmianę, inne są nasze motywatory zmian. Bardzo ważne są również nasze życiowe doświadczenia związane z procesem zmian. Może okazać się, że dla jednej osoby planowana zmiana jest błahostką, a dla innej czymś bardzo poważnym. Nawet najlepsze pomysły, konieczne rozwiązania, będą napotykać na swej drodze wiele przeszkód i barier tylko dlatego, że są nowe, nieznane i niosą ze sobą niepewność. Pominięcie tego faktu jest najczęstszą przyczyną trudności, niechęci i niepowodzeń we wdrażaniu zmian. Często wręcz niemożliwe staje się osiągnięcie korzyści, jakie zmiana miała przynieść. Obawa czy zmartwienie, jakie odczuwamy w sytuacji zmian, są emocjami, które zazwyczaj biorą się z obawy przed wszystkim, co nieznane. Pracownikom łatwiej jest myśleć, że wszystko, co stare i sprawdzone jest lepsze i pewniejsze od tego, co nowe. Opór może być manifestowany na wiele sposobów, od ogólnie negatywnych postaw do otwartego bojkotowania produktów i usług oferowanych przez firmę. Mając na względzie te uwarunkowania, kierownicy oczekujący zmian wśród pracowników muszą jasno określić ich przyczyny, jak również konsekwencje ich braku. Ludzie przygotowujący się do procesu zmian powinni dokładnie zrozumieć i zaakceptować konieczność ich przeprowadzenia. Aby tego dokonać, należy przed rozpoczęciem planowanych zmian przeprowadzić wiele grupowych i indywidualnych rozmów.

Autopromocja

Kto zyska, kto straci

Menedżer oczekuje, że jego pracownicy szybko zrozumieją sytuację, w jakiej znajduje się firma, i zaczną skutecznie wdrażać zmiany i wspierać go w tym procesie. Często jednak szefowie zapominają o tym, czym są zmiany dla pracowników. Przyjrzyjmy się tej sytuacji z bliska: jako pracownicy spędzamy w pracy więcej niż 1/3 swojego życia, tak więc zmiany, reorganizacja w firmie są bardzo poważnymi dla nas i naszej przyszłości wyzwaniami. Oczekiwania pracowników związane ze zmianą są zupełnie odmienne od tego, czego oczekują ich menedżerowie. Pracownicy często czują się zagubieni, zdenerwowani tym, że mogą stracić pracę, oczekują od swoich menedżerów wsparcia i pomocy. Zmiany mogą przebiegać właściwym torem tylko wówczas, kiedy menedżerowie słuchają pracowników i uwzględniają ich zastrzeżenia. Dlaczego jest to tak ważne? Należy pamiętać, że pracownicy koncentrują się na aspektach związanych ze stratą – wydaje się im, że przy zmianach zawsze więcej stracą niż zyskają. W sytuacji kiedy pracownicy nie mają możliwości wyrażania swoich zastrzeżeń związanych z procesem zmian, uważają, że padają ofiarami i zaczynają stawiać opór, a szansa na zakończenie zmian sukcesem pojawia się tylko wtedy, kiedy pracownicy angażowani są do działań i stają się współtwórcami i kreatorami zmian. Kiedy pracownicy mają możliwość zgłaszania swoich zastrzeżeń, można pracować nad nimi. Takie działania sprawiają, że menedżerowie zaczynają „pozyskiwać” pracowników do procesu zmian.

Informowanie o zmianie

Najważniejszym czynnikiem, który może gwarantować sukces, jest wysłuchanie tego, co mają do powiedzenia pracownicy. Dzięki takim informacjom menedżerowie mogą określić, jakiego będą potrzebowali wsparcia merytorycznego i emocjonalnego podczas procesu wdrażania zmian. W ten sposób przełożony tworzy warunki i motywuje do skutecznej realizacji zmian. Okazuje się, że zastrzeżenia i obawy wynikające z procesu zmian są wyrazem potrzeby otrzymywania konkretnych informacji i wsparcia.


Ludzie z natury są skomplikowani, ale można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać ich reakcje na określone sytuacje. To samo dotyczy procesu zmian. Między innymi obawiają się tego, że zmiana jest ryzykiem, a jej wynik niepewny. Wewnętrzny opór pracowników jest spowodowany głównie przywiązaniem do stabilizacji, do dobrze znanych wzorców funkcjonowania firmy, do których pracownicy przywykli i które dawały im poczucie bezpieczeństwa. Zawsze czujemy niepokój na wieść o jakichkolwiek zmianach, równocześnie jesteśmy świadomi, że zmiany są konieczne dla rozwoju.

Kreowanie pomysłów

Liderzy powinni zachęcać współpracowników do angażowania się w realizację nowego pomysłu, pozwoli to uniknąć negatywnych emocji i odwrócić uwagę od nadmiernego analizowania sytuacji. Powinni skoncentrować swoją energię na kreowaniu pomysłów, podkreślaniu pozytywnych aspektów zmian i wytyczaniu nowych zadań dla pracowników. Zapał lidera buduje wiarę ludzi w to, że zmiany są pozytywne. Pomocne może tu stać się uświadomienie zarówno sobie, jak i pracownikom, że organizacji nie można traktować jako czegoś stałego, niezmiennego i ostatecznego. Żeby firma miała rację bytu w trudnej sytuacji rynkowej, musi ciągle się rozwijać, a co za tym idzie, zmieniać.

Pokonać opór

Aby poradzić sobie z oporem pracowników podczas procesu zmian należy:

  • zaplanować zmiany jako proces, a nie jednorazowe wydarzenie,
  • przekazywać wszystkim pracownikom informacje dotyczące konieczności wprowadzenia zmian; dobrze, kiedy informacje dotyczą wielu obszarów zmian, np. dane finansowe, wypowiedzi ekspertów, opinie klientów, informacje o zmianach w branży itp.,
  • przekazywać informacje za pośrednictwem firmowych gazetek, artykułów branżowych czy na spotkaniach z pracownikami itp.,
  • skupić się na pozyskaniu do zmian najbardziej opiniotwórczych pracowników,
  • dbać o to, aby nie pomijać pracowników, którzy mogą być oporni na wdrażane zmiany, grupa pominięta najczęściej jest „cichym wrogiem”,
  • głośno mówić o sukcesach, docenić osiągnięcia poszczególnych działów i jednostek organizacyjnych w przeszłości, podkreślać ich ważną rolę w organizacji,
  • możliwie dokładne przedstawić system zmian, ich konsekwencje, nowe sposoby działania, tak aby „nowe” było jak najmniej nieznane,
  • podejmować konsekwentne, zdecydowane działanie przez wprowadzających zmiany.

Sposób, w jaki reagujemy na wiadomości o zmianach, zależy w dużym stopniu od tego, jak nas o nich informują. Gdy jednych obezwładnia już sama myśl o możliwości realizowania nowych zadań, inni zdają się żyć zmianami. Aby zmiana była przyjęta pozytywnie przez pracowników, muszą oni widzieć korzyści, jakie im ta zmiana przyniesie. Ważne może się okazać również pokazanie przykładów innych przedsiębiorstw, które wprowadziły podobne rozwiązania i odniosły dobre rezultaty biznesowe.


Kadry
W 2025 r. ochrona przed zwolnieniem pracownika w wieku przedemerytalnym
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracownikom w wieku przedemerytalnym będzie przysługiwała ochrona przed zwolnieniem z pracy. Opisujemy kto i kiedy podlega ochronie przez rozwiązaniem umowy o pracę w 2025 r.

Świadczenie motywacyjne w 2025 r.: kwota miesięcznie i za ile lat
06 wrz 2024

Co to jest świadczenie motywacyjne? Komu należy się dodatek motywacyjny? Kto nie dostanie dodatku motywacyjnego? Opisujemy jakie będą zasady w 2025 r.

Nadal 3000 zł kary grzywny za niezatrudnienie kandydata na pracownika. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 r. będą takie same kary
06 wrz 2024

Również w 2025 r. pracodawcy mają się czego obawiać, bo do inspekcji pracy ciągle trafiają przypadki dyskryminacji przy nawiązywaniu stosunku pracy i rozmowach rekrutacyjnych. Będą kontrole również w 2025 r. Pracodawca może być ukarany karą nawet w wysokości 3000 zł. A wszystko dotyczy tylko kandydatów na pracowników.

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują
06 wrz 2024

Wcześniejsza emerytura nauczycielska od 1 września 2024 - zmiany już obowiązują! Po ilu latach pracy należy się nowa emerytura dla nauczycieli? Ile lat można mieć przechodząc na emeryturę nauczycielską? Kiedy nauczyciel musi złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

Urlop opiekuńczy. Kto może starać się o dodatkowe 5 dni w 2025 r.?
06 wrz 2024

Co to jest urlop opiekuńczy? Kto może skorzystać z urlopu opiekuńczego? Czy urlop opiekuńczy jest płatny? Ile dni wynosi urlop opiekuńczy? Jak załatwić urlop opiekuńczy?

PFRON wyjaśnia: Dwa kroki w przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności [30 września 2024 r.]
06 wrz 2024

Co trzeba zrobić w PFRON, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS/KRUS? Są dwa kroki dla dwóch osobnych wariantów. Pierwszy to niepełnosprawny przedsiębiorca (albo rolnik), drugi wariant obejmuje przedsiębiorcę zatrudniającego osoby niepełnosprawne.

Termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego. Czy ten termin zawsze mija 30 września?
06 wrz 2024

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w tym roku kalendarzowym, w którym mu przysługuje. Urlop niewykorzystany staje się urlopem zaległym. Termin udzielenia zaległego urlopu mija 30 września następnego roku kalendarzowego. Jednak w pewnych sytuacjach zaległego urlopu pracodawca może udzielić do 31 grudnia następnego roku.

35-godzinny tydzień pracy i 36 dni urlopu wypoczynkowego. Takie przepisy już obowiązują
05 wrz 2024

Trwa narodowa dyskusja nad wprowadzeniem skróconego tygodnia pracy. Jednak już są pracownicy, których obowiązuje 35-godzinny tydzień pracy. Ponadto mają oni prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego w wymiarze nawet 36 dni. O kogo chodzi?

Dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców dzieci do 3 roku życia! Wnioski już od 1 października 2024 roku
05 wrz 2024

Od dnia 1 października 2024 roku można składać wnioski o dwa nowe świadczenia dla pracujących rodziców małych dzieci. Aktywni rodzice w pracy i aktywnie w żłobku można otrzymać na dziecko od 1 do 3 roku życia. Jakie jeszcze warunki trzeba spełnić?

ZUS: Kolejne terminy wypłaty czternastych emerytur
05 wrz 2024

W piątek, 6 września, ZUS wypłaci kolejną transzę tzw. czternastej emerytury. W całym kraju dodatkowe świadczenia otrzyma ponad 1,1 mln osób na łączną kwotę przeszło 1,6 mld zł. W jakich terminach czternaste emerytury otrzymają pozostali świadczeniobiorcy?

pokaż więcej
Proszę czekać...