Rekrutacja i zatrudnianie pracowników coraz droższe. Rozwiązaniem jest sztuczna inteligencja

Jak skutecznie obniżyć koszty rekrutacji pracowników z wykorzystaniem voicebotów i AI. / Shutterstock

Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.

Ostatnie lata nie należą do najłatwiejszych dla przedsiębiorców. Rosnące koszty związane z prowadzeniem biznesu zaczynają coraz bardziej dławić rozwój poszczególnych firm, jak i całej gospodarki. Jednymi z głównych kosztów przedsiębiorstw są pracownicy. A koszty ich zatrudnienia dynamicznie rosną. W Polsce zwiększyły się o 10,8% RdR w I kw. 2023 r., wobec wzrostu o 10,2% kwartał wcześniej. Dodatkowo, firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Średnie wydatki to blisko 5 tys. zł i wzrosły ostatnio o ponad 1/3, a w przypadku nieudanej rekrutacji są trzy razy wyższe. Na szczęście dzięki automatyzacji i sztucznej inteligencji proces ten można nawet 4-krotnie przyspieszyć, dzięki czemu firmy mogą zaoszczędzić dziesiątki tysięcy złotych. Dowiedz się jak skutecznie obniżyć koszty rekrutacji pracowników z wykorzystaniem voicebotów i AI.

Autopromocja

Jak ciąć koszty zatrudnienia

Firmy świadome tego, ile naprawdę kosztuje rekrutacja pracownika i dążące do optymalizacji tego procesu chętnie sięgają po nowoczesne narzędzia IT. Problemy z wysokimi kosztami w rekrutacji wynikają m.in. z braku skutecznych narzędzi do wstępnej kwalifikacji kandydatów, co może prowadzić do wydłużenia czasu przeglądania, selekcji i weryfikacji aplikacji, a także niesatysfakcjonujących wyników. Obciążeni żmudnymi, powtarzalnymi zadaniami rekruterzy nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu i uwagi na to, co najważniejsze – budowanie zaangażowania kandydatów czy właściwą ocenę ich dopasowania do stanowiska i kultury organizacji. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom IT wiele zadań można zautomatyzować, uwalniając firmę od dotychczasowych błędów wynikających z nieuwagi przeciążonych pracą rekruterów. 

Takim rozwiązaniem jest HR-Voicebot, który dzięki zaawansowanym algorytmom i możliwościom rozpoznawania głosu może wstępnie kwalifikować kandydatów, udzielać informacji zwrotnej i aktualizować system HRM. Automatyzując ten proces, bot może zaoszczędzić ponad setki, a czasami i tysiące godzin pracy, co skutkuje skróceniem cyklu rekrutacji średnio o 5 razy, a zdarzają się przypadki, że nawet 8 razy. To z kolei prowadzi do obniżenia kosztów rekrutacji pracowników poprzez redukcję kosztów związanych z konsultantami i innymi pracownikami. – mówi Bartosz Malinowski, Head of VOicebot Department w APIFONICA.com.

Jak działa AI-Voicebot dla HR

Voicebot HR Apifonica jest w stanie przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne w dogodnym dla kandydatów terminie, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, wprowadzać dane do HRM oraz rekomendować rekruterowi najlepszych kandydatów. Dzięki automatyzacji tych kroków, rekruter kontaktuje się już tylko z najlepiej dopasowanymi osobami i może poświęcić im więcej czasu. Automatyzacja nie tylko uwalnia specjalistów HR od najbardziej czasochłonnych etapów rekrutacji, eliminując koszty nieudanej rekrutacji, ale także poprawia doświadczenie kandydata, zapewniając płynniejszy i bardziej wydajny proces.

Aż 67% rekruterów twierdzi, że zaplanowanie pojedynczej rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje od 30 minut do 2 godzin, wynika z raportu Yello Interview Scheduling Survey. Wykorzystanie AI w procesie rekrutacji może przynieść ogromne korzyści. Przykładowo, u jednego z klientów APIFONICA zautomatyzowano blisko 200 umówionych spotkań w miesiącu, dzięki czemu blisko 2/3 (61%) kandydatów umówiło się automatycznie. Zatem ROI dla takiego działania wynosi od 250% do 1250%, w zależności od ilości czasu, którą przyjmiemy, potrzebną do przeprowadzenia jednej rozmowy rekrutacyjnej. Takie liczby świadczą o potencjale voicebotów w usprawnianiu procesów rekrutacyjnych.

Co sądzą o tym kandydaci do pracy

Niektóre firmy obawiają się, że wykorzystanie voicebota w procesie rekrutacji, gdyż uważają że może być to niekomfortowe dla kandydatów. Doświadczenia klientów APIFONICA pokazują jednak, że wielu z nich pozytywnie reaguje na tę nowoczesną formę komunikacji. Uzyskanie szybkiej odpowiedzi od rekrutującej firmy, w dodatku otrzymanie jej poprzez kanał głosowy, który jest przez wielu preferowany, jest bardziej satysfakcjonujące dla kandydatów. Dodatkowo, daje im przekonanie, że pracodawca jest innowacyjny i dba o efektywność procesu rekrutacyjnego. Kandydaci doceniają również wygodę korzystania z voicebota, zwłaszcza jeśli mogą aplikować na stanowisko w dowolnym miejscu i czasie. Doświadczenia firm korzystających z voicebotów potwierdzają, że nie tylko obniżają one koszty rekrutacji nowego pracownika, ale także generują pozytywne reakcje i przyczyniają się do jeszcze lepszego doświadczenia rekrutacyjnego dla obu stron.

Dla sieci centrów medycznych Enel-Med., firma APIFONICA.com przygotowała wirtualnego asystenta, który przeprowadzał rozmowy z każdym kandydatem. – Naszym celem było przyspieszenie procesu rekrutacji i zapewnienie kandydatom wirtualnego asystenta, który przynosi komfort poprzez natychmiastową odpowiedź na aplikację. Voicebot przeprowadza rozmowy telefoniczne z kandydatami i przekazuje im podstawowe informacje o stanowisku bez angażowania rekruterów. – mówi Paulina Zdunek, Kierownik ds. Rekrutacji w Enel-Med. – Kandydat czuje się zaopiekowany, a my zbieramy dane potrzebne do podejmowania dalszych decyzji. Naszym zdaniem to nieoceniona korzyść w rekrutacji. – dodaje Paulina Zdunek z Enel-Med. Apifonica voicebot pomógł wstępnie zakwalifikować 3660 aplikacji i 4–krotnie przyspieszyć etap selekcji.

Ile można zaoszczędzić dzięki voicebotowi HR

Innym przykładem wykorzystania AI-Voicebotów w rekrutacji jest firma Wakacje.pl, serwis zajmujący się sprzedażą ofert wakacyjnych i organizacji podróży. Firma zdecydowała się na wdrożenie voicebota w swoim procesie rekrutacyjnym w celu wstępnej selekcji kandydatów na stanowiska sprzedażowe. Kandydaci mogą aplikować za pośrednictwem voicebota, który przeprowadzał z nimi krótką rozmowę kwalifikacyjną. Pozwala to firmie na weryfikację umiejętności i doświadczenia kandydatów w sposób zautomatyzowany (w tym automatyczne aktualizacje systemu HRM po zakończonych rozmowach), bez angażowania zasobów ludzkich na wczesnym etapie procesu rekrutacji.

Rezultaty wdrożenia HR Voicebot były imponujące. Firma zaoszczędziła około 1,5 miesiąca pracy swoich pracowników z działu rekrutacji. Ponadto, możliwość aplikowania za pośrednictwem voicebota zwiększyła konwersję kandydatów, pozwalając na przetworzenie aż 1800 aplikacji, przy czym 80% kandydatów przeszło do dalszego etapu rozmowy kwalifikacyjnej. – mówi Bartosz Malinowski z APIFONICA.com. – Inny z naszych klientów, firma kurierska, obliczyła, że przetworzenie 625 CV za pośrednictwem naszego Voicebota pozwoliło im zaoszczędzić 145 godzin pracy i ponad 7 tysięcy złotych w ciągu pierwszego miesiąca współpracy. – dodaje Malinowski z APIFONICA.

Przykłady firm już korzystających ze wsparcia AI i voicebotów w procesie rekrutacji potwierdzają, że zapewniają one oszczędność czasu, zasobów i pieniędzy. Automatyzacja procesu wstępnej kwalifikacji, skrócenie cyklu zatrudniania i zwiększenie konwersji kandydatów to tylko niektóre z możliwości, jakie daje wykorzystanie nowoczesnych technologii w rekrutacji. W efekcie firmy mogą obniżyć koszty i zwiększyć efektywność rekrutacji pracowników, a także zapewnić lepsze doświadczenia kandydatom i większą satysfakcję z pracy samym rekruterom.

Rozwiązania Apifonica.com pomagają firmom zautomatyzować komunikację w działach HR, sprzedaży i obsługi klienta. Rozwiązania te można dostosować do każdej skali działalności i specyfiki firmy: od podstawowej automatyzacji powiadomień głosowych i tekstowych po kompleksowe rozwiązania w pełni zintegrowane z systemem IT, wyposażone w voicebota napędzanego przez sztuczną inteligencję, inteligentne raportowanie i automatyzację przepływu pracy. 

Oprac. Piotr T. Szymański
rozwiń więcej
Kadry
Świadczenia pracownicze: Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jak obliczyć i kiedy wypłacić?
08 maja 2024

Pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny w razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Czy zawsze należy wypłacić ten ekwiwalent?

Zmiany w karcie parkingowej dla niepełnosprawnych. Będą ułatwienia
08 maja 2024

Zmiany w karcie parkingowej dla niepełnosprawnych. Będą ułatwienia - jednak nie tak szybko. Co to jest europejska karta osoby z niepełnosprawnością i europejska karta parkingowa dla osób z niepełnosprawnościami? Jak je uzyskać? Gdzie obowiązują? Swobodne przemieszczanie się w UE stanie się łatwiejsze dla osób z niepełnosprawnościami. Europejska karta osoby z niepełnosprawnością i karta parkingowa dla takich osób ułatwią dostęp do przysługujących im praw i preferencyjnych warunków we wszystkich krajach UE.

Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala na bezkarne działania odwetowe pracodawcy
08 maja 2024

Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala bowiem na bezkarne działania odwetowe pracodawcy i doprowadzi do niezgłaszania naruszeń prawa. Opinia doktora Jakuba Rzymowskiego na temat procedowanego projektu ustawy o ochronie sygnalistów wyraża potrzebę debaty publicznej. Pilne prace nad ustawą z powodu zwłoki w implementacji unijnej dyrektywy nie mogą rzutować na jakość prac nad projektem.

Bon energetyczny i cena maksymalna prądu. Rząd uruchamia program osłon przed podwyżkami cen energii w Polsce. Od kiedy i na jak długo?
08 maja 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. Jej celem jest przedłużenie rozwiązań osłonowych dla odbiorców energii, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Kto zostanie objęty działaniami osłonowymi?

Rząd: 39 000 emerytów ma limit emerytury 3271,84 zł brutto. Czy i kiedy zniesienie limitu?
08 maja 2024

Kiedy uchylenie ustawa dezubekizacyjnej? Bo niej mowa. Obowiązuje od października 2017 r. W efekcie około 39 000 funkcjonariuszom służb PRL ma obniżone emerytury i renty. Nie mogą być one wyższe od średniej wypłacanej przez ZUS. Dla maja 2024 r. to 3271,84 zł brutto.

Pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe każdemu pracownikowi. Termin mija 17 maja 2024 r.!
07 maja 2024

Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.

Chcesz zostać urzędnikiem służby cywilnej? Zgłoś się do 31 maja 2024 r., jest niższa opłata za postępowanie kwalifikacyjne!
07 maja 2024

Do 31 maja 2024 r. można zgłaszać się do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Sprawdzian odbędzie się 6 lipca 2024 r.

Czy pracodawca, który nie poinformował pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, powinien wypłacać to świadczenie
07 maja 2024

Jakie są konsekwencje nieprzekazania pracownikom informacji w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r.?

Czy każdy pracodawca musi co miesiąc wpłacać na PFRON?
07 maja 2024

Aktualnie miesięczna wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynosi 3065,16 zł za etat. Czy każdy pracodawca musi dokonywać wpłat na PFRON?

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci
07 maja 2024

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Okazuje się, że pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci. Co to oznacza w praktyce?

pokaż więcej
Proszę czekać...