Pracodawca powinien ustalić, czy jest to wypadek ciężki. Powinien przy tym kierować się własną oceną odniesionych przez poszkodowanego urazów bądź okolicznościami wypadku. Jeśli na tej podstawie nie może ocenić zdarzenia, powinien zwrócić się do lekarza o pisemną lub ustną opinię.
UZASADNIENIE
Uzyskanie informacji od lekarza jest często niemożliwe – lekarza obowiązuje tajemnica lekarska, a pracodawca nie jest osobą uprawnioną do otrzymywania informacji o stanie osoby poszkodowanej. W związku z tym pracodawcy często odsuwają termin zawiadomienia o zdarzeniu okręgowego inspektoratu pracy i prokuratury rejonowej, co naraża ich na odpowiedzialność karną.
WSKAZÓWKA!
W przypadku trudności z uzyskaniem opinii bezpieczniej jest zgłosić wątpliwe zdarzenie do okręgowego inspektoratu pracy i prokuratury rejonowej, aby uniknąć zarzutu niezgłoszenia wypadku ciężkiego bądź zbędnej zwłoki w zgłoszeniu.
W przypadkach oczywistych, takich jak amputacje urazowe czy utrata któregoś ze zmysłów lub jeżeli okoliczności wypadku (np. upadek z wysokości czy porażenie prądem elektrycznym) wskazują na to, że zdarzenie może być wypadkiem ciężkim, również wtedy, gdy konieczne jest wezwanie na miejsce wypadku pogotowia, pracodawca powinien niezwłocznie powiadomić okręgową inspekcję pracy i prokuraturę rejonową.
PRZYKŁAD
Na budowie w trakcie montażu instalacji tryskaczowej pracownik stracił równowagę i upadł na leżącą na podłodze skrzynkę z narzędziami. W wyniku zdarzenia złamał kość udową. Pracodawca nie zgłosił zdarzenia do PIP i prokuratury, ponieważ w jego ocenie nie był to wypadek ciężki. Wypadek zgłosił lekarz ze szpitala, który badał poszkodowanego. Pracodawcy postawiono zarzut niezgłoszenia wypadku ciężkiego.
W wątpliwych przypadkach pracodawca może, z pomocą samego poszkodowanego lub członka jego rodziny, uzyskać od lekarza prowadzącego pisemną opinię dotyczącą skutków wypadku dla poszkodowanego.
WAŻNE!
Opinia lekarska powinna zawierać stwierdzenie, czy wypadek, jakiemu uległ poszkodowany, jest wypadkiem ciężkim, czy też nie. Jeżeli zdarzenie zostało zakwalifikowane przez lekarza jako wypadek ciężki, pracodawca powinien zawiadomić właściwe organy niezwłocznie po otrzymaniu opinii lekarskiej.
Rodzaje dokumentów, które stanowią integralną część protokołu powypadkowego, wymienione są w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Jednym z wymienionych dokumentów jest opinia lekarska, co oznacza, że lekarz jest zobowiązany do jej wydania. Nie ma obowiązującego wzoru opinii lekarskiej. Pracodawca może opracować ten druk we własnym zakresie. Warto pamiętać, aby opinia zawierała wyraźnie rozgraniczenie pomiędzy wypadkiem lekkim a wypadkiem ciężkim oraz przesłanki składające się na definicję wypadku ciężkiego.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z 30 października 2002 r. w sprawie ubezpieczenia społecznego z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 236, poz. 1992),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).