Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!

rekrutacja fot. shutterstock / Shutterstock
Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?

Bieżący rok pokazuje kilka kluczowych zmian w samym podejściu potencjalnych pracowników do pracy. Sytuacja związana z pandemią pokazała, że w niektórych zawodach można pracować z każdego miejsca na świecie, niekoniecznie z biura, równie efektywnie i w dodatku nie za polską walutę. Stąd też większa śmiałość do sięgania po oferty zagraniczne, które często są bardziej konkurencyjne finansowo jak i benefitowo. To oczywiście wpływa na pogłębiający się deficyt talentów na polskim rynku. Kandydaci bardziej świadomie podchodzą do tego co tak naprawdę ich interesuje i co chcą robić przez zakładane 8 godzin pracy, oraz jakie dodatkowe profity mogą z tego mieć. Praca “dla samej pracy” nie jest już dla nich wartością. Są świadomi sytuacji jaka panuje w państwie i tego, że powróciliśmy do stanu sprzed pandemii, tzn. rynku pracownika - mówi Karolina Kołosowska - Head of People w Just Join IT i RocketJobs.pl.

Autopromocja

Jak więc skutecznie zrekrutować utalentowanego pracownika?

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na skuteczność rekrutacji jest odpowiednio skonstruowane ogłoszenie. Dla pracowników w cenie są oferty z jasno podanymi widełkami płacowymi. Według statystyk portalu RocketJobs.pl, ich pokazanie zwiększa liczbę przesłanych CV aż czterokrotnie![1] Publikowanie informacji o wysokości wynagrodzenia, które w krajach zachodnich od lat jest już standardem, staje się coraz częściej wymagane również przez polskich pracowników. Jeśli potencjalny kandydat widzi, na jakie wynagrodzenie może liczyć, szybciej podejmuje decyzję o aplikowaniu. Rekruter nie musi za to marnować czasu na umawianie spotkań z osobami o rozbieżnych oczekiwaniach finansowych. Efekt jest taki, że mamy więcej wartościowych aplikacji, co znacznie poprawia efektywność całego procesu. Ponadto wyraźne określenie wynagrodzenia w ofercie pracy stanowi też mechanizm równościowy. Pokazuje, że każdy pracownik, niezależnie od płci, wyznania czy orientacji seksualnej może zarabiać tyle samo. Kształtuje to pozytywny wizerunek firmy jako transparentnej organizacji, która daje równe szanse każdemu. Mniej doświadczonych pracowników podawanie widełek motywuje zaś do pogłębiania swojej wiedzy i kompetencji w celu otrzymywania wynagrodzenia z górnej granicy.

Podanie widełek finansowych w ofercie pracy jest przejawem szacunku wobec rekrutujących i bardziej motywuje do aplikowania. Transparentna komunikacja pomiędzy pracodawcą i kandydatem to podstawa udanej rekrutacji - mówi Łukasz Żuk, Head of RocketJobs.pl.

W RocketJobs.pl mamy szczególną misję łączenia pracodawców i pracowników. Chcemy budować między nimi pomost, wzajemne porozumienie, sprawiać by dla obydwu stron ten proces był jak najbardziej satysfakcjonujący. Na naszym portalu oferty z widełkami stanowią już 30% całkowitej liczby ogłoszeń, co jest naszym wyróżnikiem względem konkurencji. Staramy się propagować to rozwiązanie wśród naszych klientów i polepszać standardy na rynku - dodaje.

Co jeszcze oprócz widełek finansowych powinno się znaleźć w atrakcyjnym ogłoszeniu?

Precyzyjnie określone wymagane umiejętności i dokładny zakres obowiązków. Rzetelne i konkretne określenie oczekiwań pomoże przyciągnąć kandydatów, którzy rzeczywiście takie umiejętności posiadają. Jak twierdzi Marcin Nowosad, HR Business Partner w Rocketjobs.pl: Im więcej przysłowiowego „mięsa” dla odbiorcy komunikatu, tym lepiej! Oprócz danych dotyczących wynagrodzenia nie zapominajmy o realnym określeniu zadań (a nie tylko wymagań), za które odpowiedzialny będzie przyszły pracownik. Co Kandydaci docenią równie mocno? Rozpisanie przebiegu procesu rekrutacyjnego: z kim i na jakim etapie będą się oni spotykać (bezpośrednie linki do zawodowych social mediów będą tutaj mile widziane, nie zaszkodzi również kilka słów o samym teamie). Warto wskazywać również ramy czasowe. Jeżeli osoba aplikująca widzi, że przejście przez wszystkie etapy zajmie potencjalnie około miesiąca, to już na etapie podejmowania decyzji o przesłaniu aplikacji zadecyduje, czy chce wysłać zgłoszenie do danego pracodawcy. Przyda się też wskazanie wyróżników benefitowych - pozwoli to na szybsze przeanalizowanie oraz ocenienie przez czytelnika atrakcyjności nas jako potencjalnego pracodawcy.

W jaki sposób zapewnić sobie ciągły i zróżnicowany dostęp do talentów?

Na równi z atrakcyjnością oferty liczą się relacje z odbiorcami, do których jest skierowana. A w te warto inwestować na przykład poprzez media społecznościowe. Rolą portalu pracy powinno być nie tylko publikowanie ogłoszeń, ale też angażowanie społeczności wokół tematu pracy. Na przykład na swoich profilach społecznościowych czy na grupach dedykowanych poszczególnym branżom, które są prawdziwą kopalnią utalentowanych pracowników! Można za ich pośrednictwem precyzyjnie docierać do osób zainteresowanych określonym stanowiskiem lub branżą. W dodatku swoim zasięgiem obejmują nie tylko poszukujących pracy aktywnie, ale również pasywnych kandydatów.

Dostrzegamy ogromną wartość w budowaniu społeczności za pośrednictwem mediów społecznościowych. Fanpage RocketJobs.pl na Facebooku wg. rankingu Sotrendera ma najbardziej zaangażowaną społeczność spośród serwisów branżowych[2]. A dzięki temu, że mamy aż 16 grup tematycznych (zrzeszających już niemal 180 000 członków) związanych z pracą m.in. w finansach, marketingu czy inżynierii, o wiele łatwiej jest nam docierać z ofertami pracy do docelowej grupy odbiorców, ponieważ kierujemy komunikat wyłącznie do osób, które same zadeklarowały że są zainteresowani daną kategorią. - mówi Łukasz Żuk, Head of RocketJobs.pl.

Grupy profesjonalistów dają możliwość promowania najciekawszych ofert wśród najbardziej zainteresowanych kandydatów bez efektu spamowania. Na grupach RJ dla finansistów, inżynierów czy marketingowców cyklicznie, kilka razy w tygodniu publikowane są wyselekcjonowane, najbardziej atrakcyjne ogłoszenia z danych kategorii, które dzięki temu generują znacznie więcej przesyłanych CV.

Co przyciągnie talenty do Twojej oferty?

Ciekawy content! Dostarczanie im fachowej wiedzy, ciekawostek branżowych, nowości z rynku. Największe serwisy pracy w Polsce posiadają swoje blogi, własne magazyny z treściami. W RocketJobs.pl funkcję tę pełni RocketSpace - platforma contentowa z artykułami eksperckimi, poradnikowymi i newsowymi. To właśnie w tym miejscu firmy poszukujące pracowników, za pomocą tekstów eksperckich, czy wywiadów z ich przedstawicielami mogą pokazać kandydatom, jak wygląda praca i kariera w danym miejscu. Z badań wynika, że 93% aplikujących przed wysłaniem cv szuka pogłębionych informacji o firmie. W ten sposób podajemy im je na tacy jeszcze przed odwiedzeniem witryny www.

Jak marketing wspiera rekrutację?

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku oferta pracy jest niczym produkt, który trzeba odpowiednio zareklamować. Szanse na dotarcie do odpowiednich kandydatów zwiększają też niestandardowe formy promocji, jak na przykład współpraca z influencerami. To część procesu zwanego Recruitment Marketing, którego celem jest przeniesienie kandydatów w ciekawe dla nich miejsce i zdobycie całej ich uwagi.

Działania z influencerami, do których zapraszamy naszych klientów pomagają budować świadomość marki i zainteresować potencjalnych kandydatów. Jako portal prężnie działamy na Instagramie, Tik Toku czy YouTube - realizowaliśmy m.in. cykl video na temat zawodów przyszłości z dziennikarzem, przedsiębiorcą i youtuberem Radkiem Kotarskim oraz twórcą internetowym i popularyzatorem nauki Dawidem Myśliwcem. mówi Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl. Wszystkie nasze działania mediowe przekładają się również na wzrost zainteresowania ofertą naszych klientów. Contentowe formy współpracy jakie im oferujemy pozwalają na jeszcze lepsze dotarcie do potencjalnych kandydatów - dodaje.

Walka o pracownika jest teraz bardziej zacięta niż kiedykolwiek wcześniej. Aby ją wygrać należy działać niestandardowo, zwiększać możliwości dotarcia do potencjalnych pracowników i maksymalizować punkty styczności z nimi. Portale pracy mają bez wątpienia ogromny potencjał w docieraniu do szerokiej, wyspecjalizowanej społeczności, która jest źródłem najlepszych kandydatów dla firm.

[1] Dane własne RocketJobs.pl

[2] https://www.sotrender.com/trends/facebook/poland/202205/hr_rekrutacja

Źródło: RocketJobs

Kadry
Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024 r.
12 maja 2024

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024 roku? Ile wynosi współczynnik ekwiwalentu pieniężnego za urlop? Czy zawsze trzeba wypłacać ekwiwalent?

ZUS szykuje rekordową waloryzację kont i subkont emerytalnych. O ile wyższe nowe emerytury będzie wypłacał od lipca
12 maja 2024

Nadchodzi bardzo ważny dzień dla przyszłych emerytów. W przyszłym tygodniu ZUS poinformuje, o ile podwyższy środki zgromadzone na kontach i subkontach emerytalnych z dniem 1 czerwca 2024 roku. Według nieoficjalnych informacji szykuje się rekordowa waloryzacja, wyższa nawet od tej, która miała miejsce przed rokiem. Dzięki podwyższeniu kwot na koncie i subkoncie wyliczana przez ZUS od 1 lipca 2024 roku emerytura będzie wyższa o kilkanaście procent od tej, którą z tych samych składek ZUS wylicza teraz lub w czerwcu.

MSWiA: Wrócił temat zrównania w 2025 r. Policji i Wojska co do świadczeń dodatkowych [mieszkaniowe i waloryzacja ekwiwalentów]
11 maja 2024

W MSWiA dyskusja z policyjnymi związkowcami o zrównaniu świadczeń mieszkaniowych żołnierzy i policjantów. Na pewno nie w 2024 r., ale być może w 2025 r.

Przepracowani przez złą lub niezrozumiałą organizację pracy, wypaleni zawodowo, niedoceniani. Zatrudnieni wystawiają kiepską cenzurkę polskim firmom
11 maja 2024

Czasem wystarczy proste „dziękuję", czasem rozmowa oparta na empatii i zrozumieniu. Trzeba pamiętać, że o dobrostanie pracowników nie świadczy wysokość uzyskiwanego przez nich wynagrodzenia, a ich lojalność wobec firmy i motywacja do działania.

Wpłaty na PPK w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy - zwolnienie z finansowania pracodawcy, ale uczestnik może płacić
10 maja 2024

PPK - nie dokonuje się wpłat z wynagrodzenia wypłacanego w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy. Oprócz pracodawcy z finasowania wpłat do PPK zwolnieni są również uczestnicy. Natomiast uczestnicy PPK mogą zrezygnować ze zwolnienia z finansowania wpłat na PPK. Wówczas pracodawca musi je obliczać, pobierać i odprowadzać, mimo że sam nie finansuje własnych wpłat.

Dodatki do emerytury w 2024 r. Stawki i warunki przyznawania świadczeń
10 maja 2024

Dodatki do emerytury to dodatkowe świadczenia przyznawane emerytom i rencistom w celu poprawy ich sytuacji życiowej. Przyznanie dodatku jest uzależnione od spełnienia określonych warunków. Jakie dodatki do emerytury są dostępne w 2024 roku i ile wynoszą?

Wkrótce zmieni się wysokość dodatku za pracę w nocy. Ile wyniesie?
10 maja 2024

Pracownik wykonujący pracę w nocy ma prawo do specjalnego dodatku do wynagrodzenia. Przysługuje on za każdą godzinę pracy w porze nocnej. Wkrótce zmieni się wysokość podstawy, od której dodatek jest naliczany. Jaka będzie wysokość dodatku za pracę w nocy?

Jak radzić sobie ze złością? Kilka praktycznych strategii od psychologa
10 maja 2024

Niniejszy artykuł stanowi poradnik psychologa o tym, jak radzić sobie ze złością. Złość to emocja, która może być trudna do opanowania. Wpływa wówczas destrukcyjnie na relacje i ogólny dobrostan. Oto kilka praktycznych strategii radzenia sobie ze złością w konstruktywny sposób.

ZUS: Masowe kontrole zwolnień lekarskich. Tysiące osób musi zwrócić zasiłek
10 maja 2024

ZUS kontroluje zwolnienia lekarskie. W I kwartale 2024 r. skontrolowano ponad 35 tys. osób na zwolnieniu lekarskim. Tysiące z nich zostało pozbawionych prawa do zasiłku.

Minimalne wynagrodzenie to ok. 6400 zł do ręki ale można zarobić dużo więcej - sprawdź gdzie [praca sezonowa 2024]
10 maja 2024

Polscy hotelarze alarmują, że mają problemy ze znalezieniem personelu. To obecnie największy mankament tego biznesu - cytuje przedsiębiorców z tej branży "Gazeta Wyborcza" z 10 maja 2024 r. 

pokaż więcej
Proszę czekać...