Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!

handel / Shutterstock
Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.

Aż 2/3 przebadanych profesjonalistów twierdzi, że obecnie nie widzą potrzeby organizowania spotkań z przedstawicielem handlowym „w realu”. Wraz ze spadkiem liczby spotkań osobistych, rośnie popularność innych kanałów sprzedaży. W ciągu ostatniego roku co trzeci nabywca biznesowy dokonał zakupów poprzez spotkania wirtualne, a kolejne 17 proc. z nich korzystało zarówno ze spotkań wirtualnych jak i osobistych. Już tylko połowa odpowiedzialnych za zakupy korzysta wyłącznie ze spotkań tradycyjnych.

Autopromocja

Trendy zakupowe B2C kształtują rynek B2B

Ponad połowa zakupowców (59 proc.) już korzysta z cyfrowej formy spotkań i transakcji. Co piąty twierdzi, że nie dokonał jeszcze zakupu w taki sposób, ale byłby nim zainteresowany. Czyli 8 na 10 przebadanych specjalistów odpowiedzialnych za zakupy już korzysta z tych rozwiązań lub jest na nie otwartych.

– Rosnące wykorzystanie technologii w pracy przedstawiciela handlowego to naturalna droga rozwoju tej profesji – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, szczecińskiej firmy dostarczającej systemy klasy SFA i CRM dla organizacji z branży handlowej. – Dziś handlowiec może kontaktować się z klientami za pomocą wielu kanałów. Poza tradycyjnymi spotkaniami, mamy media społecznościowe, portale branżowe oraz elektroniczną wymianę danych. Wykorzystanie tych nowoczesnych metod przyspieszyło zwłaszcza w pandemii, kiedy wszyscy przestawiliśmy się na działanie w świecie online. To wpłynęło także na trwałe upowszechnienie się systemów do automatyzacji pracy i wsparcia sprzedaży.

Rośnie wpływ mediów społecznościowych

Coraz większą rolę w sprzedaży B2B odgrywają media społecznościowe. Ponad dwie trzecie kupujących (70 proc.) deklaruje, że do decyzji zachęciły ich treści umieszczone w kanałach społecznościowych. Co warte podkreślenia, najsilniej w social mediach działa wideo. Połowa respondentów przyznaje się, że zdecydowała się na zamówienie po obejrzeniu filmu. Jedna trzecia pytanych przyznaje się do zakupów inspirowanych mediami społecznościowymi w ciągu ostatniego miesiąca.

Z jakich kanałów korzystają zatem specjaliści ds. sprzedaży? Liderem wcale nie jest „biznesowy” LinkedIn. Prym wiedzie Facebook (69 proc.), następne w kolejności są Instagram (57 proc.) i YouTube (48 proc.). Do decyzji po kontakcie sprzedażowym poprzez LinkedIn przyznaje się zaledwie 26 proc. pytanych.

Rola mediów społecznościowych w transakcjach B2B będzie tylko rosła, to opinia samych ankietowanych. Ponad trzy czwarte kupujących (77 proc.) oczekuje, że siła odziaływania social mediów w sprzedaży zwiększy się w ciągu najbliższych pięciu lat. Ankietowani oczekują, że w tym czasie 28 proc. wszystkich zakupów będzie dokonywanych za pośrednictwem mediów społecznościowych, Metaverse lub z pomocą rozszerzonej rzeczywistości.

Sprzedaż twarzą w twarz wciąż ma wartość

– Liderzy sprzedaży powinni postawić na cyfrowe, wielokanałowe modele sprzedaży. W ciągu najbliższych kilku lat powszechna stanie się zaawansowana analityka danych. Dzięki niej sprzedawcy będą stosować dynamiczne modele, uwzględniające m.in. zaangażowanie klientów. Przedstawiciele handlowi będą pomagali klientom zrozumieć wszystkie informacje wpływające na wynik ich biznesu. To sprawi, że analityka danych będzie miała jeszcze większe znaczenie – wyjaśnia Grzegorz Dembicki. – Jednak nie oznacza to, że rola handlowców będzie malała, raczej będą się zmieniały ich zadania. Dziś biznes potrzebuje ekspertów, doskonale znających produkty które sprzedają, ale nie tylko. Nowe oczekiwania dotyczą dostarczania przekrojowych analiz rynkowych, również prognoz, dzięki którym uczestnicy rynku będą mogli podejmować najlepsze decyzje biznesowe. A to, że większość kontaktów i spotkań będzie się odbywała w formie online, jest pewne – podkreśla ekspert z Sagra Technology.

Tezę, że w najbliższej przyszłości rola przedstawiciela handlowego w organizacji wcale nie będzie zbędna, potwierdza badanie Showpad. Są obszary, w których dobry, kompetentny handlowiec ze swoją ekspercką wiedzą jest dla kupujących ogromnym wsparciem. Sektory, w których zakupowcy częściej decydowali się na transakcję po spotkaniu twarzą w twarz niż chociażby online, to technologie (64 proc.), produkcja i inżynieria (60 proc.), budownictwo (57proc.) i ubezpieczenia (50 proc.). Co ciekawe, dwóch na trzech kupujących (66 proc.) twierdzi, że lubi oglądać fizyczne produkty przed ich zakupem, a co trzeci (34 proc.) preferuje osobistą prezentację w swoim biurze.

Wady tradycyjnych taktyk sprzedaży

Badania sugerują, że dla dużej części kupujących technologia jest bardziej atrakcyjną opcją niż spotkanie z przedstawicielami handlowymi. Dodatkowo, kupujący twierdzą, że osoby pełniące tradycyjne role w działach sprzedaży odpowiadają na ich potrzeby mniej niż w połowie przypadków (55 proc.). Zaledwie 5 proc. badanych twierdzi, że przedstawiciele handlowi zawsze spełniają ich potrzeby. Wniosek? Firmy wręcz powinny poszukiwać i korzystać z nowych technologii, aby zaspokoić zmieniające się wymagania kontrahentów.

Zmianę preferencji kanałów zakupów można tłumaczyć, oprócz wygody, męczącymi kontaktami z handlowcami. Okazuje się, że aż 48 proc. zakupowców ma problemy związane z uporczywymi sprzedawcami, którzy nie przyjmują odmowy jako odpowiedzi, są nękani uporczywymi telefonami i wiadomościami (47 proc.) oraz natarczywymi kontaktami po prezentacji (31 proc.). Co ciekawe, aż co czwarty wskazał jako problem fakt, że handlowcom zdarza się nie znać dobrze prezentowanych produktów. Tyle samo jako problem wskazało przesyłanie zbyt wielu informacji.

Źródło: InPlus Media

Kadry
Zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jak obliczać minimalne wynagrodzenie od 1 lipca 2024 r.
12 maja 2024

Od 1 lipca 2024 r. zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jakie składniki pensji pracownika należy uwzględnić w lipcu przy jego obliczaniu?

Dłuższy urlop w 2024 r. dla osób niepełnosprawnych
12 maja 2024

Dłuższy urlop dla osób niepełnosprawnych w 2024 roku – ile wynosi? Od kiedy przysługuje dodatkowy urlop niepełnosprawnych? Kiedy osoba niepełnosprawna nie skorzysta z dodatkowego urlopu z art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych? Czy niewykorzystany dodatkowy urlop przechodzi na kolejny rok? Czy przysługuje za niego ekwiwalent?

Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024 r.
12 maja 2024

Jak obliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy w 2024 roku? Ile wynosi współczynnik ekwiwalentu pieniężnego za urlop? Czy zawsze trzeba wypłacać ekwiwalent?

ZUS szykuje rekordową waloryzację kont i subkont emerytalnych. O ile wyższe nowe emerytury będzie wypłacał od lipca
13 maja 2024

Nadchodzi bardzo ważny dzień dla przyszłych emerytów. W przyszłym tygodniu ZUS poinformuje, o ile podwyższy środki zgromadzone na kontach i subkontach emerytalnych z dniem 1 czerwca 2024 roku. Według nieoficjalnych informacji szykuje się rekordowa waloryzacja, wyższa nawet od tej, która miała miejsce przed rokiem. Dzięki podwyższeniu kwot na koncie i subkoncie wyliczana przez ZUS od 1 lipca 2024 roku emerytura będzie wyższa o kilkanaście procent od tej, którą z tych samych składek ZUS wylicza teraz lub w czerwcu.

MSWiA: Wrócił temat zrównania w 2025 r. Policji i Wojska co do świadczeń dodatkowych [mieszkaniowe i waloryzacja ekwiwalentów]
11 maja 2024

W MSWiA dyskusja z policyjnymi związkowcami o zrównaniu świadczeń mieszkaniowych żołnierzy i policjantów. Na pewno nie w 2024 r., ale być może w 2025 r.

Przepracowani przez złą lub niezrozumiałą organizację pracy, wypaleni zawodowo, niedoceniani. Zatrudnieni wystawiają kiepską cenzurkę polskim firmom
13 maja 2024

Czasem wystarczy proste „dziękuję", czasem rozmowa oparta na empatii i zrozumieniu. Trzeba pamiętać, że o dobrostanie pracowników nie świadczy wysokość uzyskiwanego przez nich wynagrodzenia, a ich lojalność wobec firmy i motywacja do działania.

Wpłaty na PPK w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy - zwolnienie z finansowania pracodawcy, ale uczestnik może płacić
10 maja 2024

PPK - nie dokonuje się wpłat z wynagrodzenia wypłacanego w czasie przestoju i obniżonego wymiaru czasu pracy. Oprócz pracodawcy z finasowania wpłat do PPK zwolnieni są również uczestnicy. Natomiast uczestnicy PPK mogą zrezygnować ze zwolnienia z finansowania wpłat na PPK. Wówczas pracodawca musi je obliczać, pobierać i odprowadzać, mimo że sam nie finansuje własnych wpłat.

Dodatki do emerytury w 2024 r. Stawki i warunki przyznawania świadczeń
10 maja 2024

Dodatki do emerytury to dodatkowe świadczenia przyznawane emerytom i rencistom w celu poprawy ich sytuacji życiowej. Przyznanie dodatku jest uzależnione od spełnienia określonych warunków. Jakie dodatki do emerytury są dostępne w 2024 roku i ile wynoszą?

Wkrótce zmieni się wysokość dodatku za pracę w nocy. Ile wyniesie?
10 maja 2024

Pracownik wykonujący pracę w nocy ma prawo do specjalnego dodatku do wynagrodzenia. Przysługuje on za każdą godzinę pracy w porze nocnej. Wkrótce zmieni się wysokość podstawy, od której dodatek jest naliczany. Jaka będzie wysokość dodatku za pracę w nocy?

Jak radzić sobie ze złością? Kilka praktycznych strategii od psychologa
10 maja 2024

Niniejszy artykuł stanowi poradnik psychologa o tym, jak radzić sobie ze złością. Złość to emocja, która może być trudna do opanowania. Wpływa wówczas destrukcyjnie na relacje i ogólny dobrostan. Oto kilka praktycznych strategii radzenia sobie ze złością w konstruktywny sposób.

pokaż więcej
Proszę czekać...