Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
rozwiń więcej
fundusz pracy / Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego / shutterstock

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

rozwiń >

Czym jest Fundusz Pracy?

Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Środkami Funduszu dysponuje minister właściwy do spraw pracy (dysponent Funduszu Pracy). Fundusz Pracy służy finansowaniu zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, m.in. poprzez: zasiłki dla bezrobotnych, dodatki aktywizacyjne; koszty kształcenia ustawicznego.

Autopromocja

Projekt rozporządzenia w sprawie zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy – kompleksowe omówienie

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Ważne

Głównym zamiarem jest stworzenie przejrzystych mechanizmów podziału, przekazywania i rozliczania funduszy, które wspierają politykę rynku pracy. Dzięki temu każdy etap finansowania – od planowania budżetu po przekazanie środków – będzie oparty na jednolitych standardach. Projekt miał być rozpatrzony przez Radę Ministrów jeszcze w III kwartale 2025 roku.

Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego. Zakres podmiotowy i podział zadań

Docelowo rozporządzenie wyznacza trzy kluczowe grupy podmiotów zaangażowanych w wykonywanie zadań finansowanych z Funduszu Pracy:

  1. Dysponent Funduszu – minister właściwy do spraw pracy,
  2. Jednostki administracji publicznej – wojewodowie, samorządy województw i powiatów oraz Ochotnicze Hufce Pracy (OHP),
  3. Jednostki organizacyjne – podmioty prowadzące wydzielone rachunki bankowe na środki Funduszu.

Dokładne przyporządkowanie zadań umożliwia klarowne określenie, jakie działania mogą być finansowane z określonych puli środków, minimalizując ryzyko nieefektywnego wydatkowania publicznych pieniędzy. Kluczowym narzędziem zarządzania środkami będzie plan finansowy według zadań, który dysponent Funduszu zatwierdza w terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej. Plan ten obejmuje:

  • wypłatę zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń obligatoryjnych,
  • finansowanie programów aktywizacji, w tym projektów współfinansowanych z EFS+,
  • realizację zadań fakultatywnych, np. dodatków motywacyjnych dla pracowników urzędów pracy i OHP,
  • dofinansowanie kosztów wynagrodzeń personelu w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.

Projekt wprowadza szczegółowe algorytmy, które określą sposób rozdziału pieniędzy pomiędzy województwa. Nowym kryterium obok średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych bezrobotnych jest liczba osób aktywnie poszukujących pracy. Ponadto:

  • środki fakultatywne dla samorządów powiatów i województw zostaną najpierw pomniejszone o kwoty na dodatki motywacyjne, a potem podzielone według przyjętych wzorów,
  • dofinansowanie dodatków motywacyjnych rozdzielane będzie na tych samych zasadach co pozostałe zadania fakultatywne.

Zobacz również: https://ksiegowosc.infor.pl/ksef/7041702,api-ksef-20-nowe-narzedzia-od-ministerstwa-finansow-firmy-musza-juz.html

Procedury przekazywania i rezerwa Funduszu

Środki na zadania obligatoryjne, takie jak zasiłki czy finansowanie form aktywizacji, przekazywane będą comiesięcznie w równych ratach (1/12 rocznej puli). Wnioski o środki na zadania fakultatywne realizowane przez wojewodów, OHP oraz o środki z rezerwy Funduszu będą składane oddzielnie. Rezerwa Funduszu Pracy będzie wykorzystywana m.in. na: projekty pilotażowe, programy wsparcia osób szczególnie narażonych na bezrobocie, działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych. Dysponent uzyska prawo przyznawania dodatkowych środków z rezerwy po spełnieniu określonych kryteriów.

Ważne

Według założeń do 31 października każdego roku jednostki mogą składać wnioski o zmniejszenie przyznanych wcześniej środków. Zwolnione w ten sposób pieniądze trafią z powrotem do rezerwy lub zostaną przeznaczone na inne zadania statutowe Funduszu.

Zwrot i rozliczenie niewykorzystanych środków

Projekt określa szczegółowe terminy, w jakich niewykorzystane fundusze muszą pozostać na rachunkach bankowych wojewodów, samorządów i OHP. Środki te nie mogą być wykorzystywane poza zatwierdzone cele, a po zakończeniu roku budżetowego kierownik jednostki jest zobowiązany do zwrotu nadwyżek do Funduszu Pracy. Rozliczenie prowadzane będzie na podstawie raportów wysyłanych do dysponenta, z wyraźnym wyszczególnieniem wykorzystania rezerwy oraz środków obligatoryjnych i fakultatywnych.

Obowiązki kierowników jednostek

Na osoby zarządzające jednostkami obciążonymi środkami z Funduszu Pracy nałożono liczne zadania: prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dla każdego zadania, udostępnianie dokumentów do kontroli finansowej, regularne sprawozdawczość o stanie wykorzystania budżetu i postępach w realizacji zadań, terminowe rozliczanie funduszy z rezerwy. Dzięki tym wymogom wzrośnie przejrzystość oraz odpowiedzialność za gospodarowanie środkami publicznymi.

Powierzenie wypłat instytucjom finansowym

Projekt umożliwia powierzenie bankom lub innym uprawnionym instytucjom wypłat świadczeń dla bezrobotnych i osób uprawnionych. Koszty takiej obsługi nie mogą przekroczyć 0,8% wypłaconych kwot, z możliwością podwyższenia tego limitu do 1% w uzasadnionych przypadkach.

Podsumowując, założenia projektowanego rozporządzenia wskazują, że celem jest zbudowanie spójnego, przejrzystego i elastycznego systemu finansowania zadań rynku pracy. Jasne reguły podziału środków, rygory sprawozdawcze i mechanizmy kontroli przyczynią się do lepszego planowania budżetu oraz racjonalnego wykorzystania Funduszu Pracy. Wprowadzenie jednolitego planu finansowego według zadań oraz możliwości powierzenia wypłat zewnętrznym instytucjom to istotny krok ku modernizacji i uproszczeniu procedur administracyjnych.

Kadry
Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego
04 wrz 2025

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]
04 wrz 2025

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

Zmiany w systemie ubezpieczeń, to koniec instytucji: CIE. Prezydent podpisał ustawę. Jakie konsekwencje?
04 wrz 2025

Prezydent RP podpisał ustawę uchylającą przepisy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Chodzi o ustawę z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa została podpisana w dniu 21 sierpnia 2025 r. Większość funkcji, które miały być realizowane przez odrębny system CIE, zostanie włączona do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS).

Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs
04 wrz 2025

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?
03 wrz 2025

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?
03 wrz 2025

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]
03 wrz 2025

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]
03 wrz 2025

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

4 najczęstsze błędy pracodawców przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku. Kary od 3 do nawet 50 tys. zł
02 wrz 2025

Drobny błąd może oznaczać dziesiątki tysięcy złotych kary. Jakie są 4 najczęstsze błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku? Grozi za nie kara od 3 do nawet 50 tys. zł. Co zmieniła ustawa, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku?

Praca w Niemczech. Czy coraz mniej atrakcyjna? To zależy dla jakich grup zawodowych
03 wrz 2025

Niemcy stopniowo tracą na atrakcyjności nie tylko dla sezonowych i niewykwalifikowanych pracowników, ale również wysoko wykwalifikowanych specjalistów z Europy Środkowo-Wschodniej. A tych na rynku brakuje. W 2025 roku całkowita liczba otwartych wakatów w Niemczech wzrosła. Według prognoz Federalnej Agencji Pracy, do końca 2025 liczba wolnych miejsc pracy osiągnie około 625 000, a do 2027 roku może przekroczyć 695 000. To sygnał realnego niedoboru siły roboczej na niemieckim rynku.

pokaż więcej
Proszę czekać...