Wczasy finansowane ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych

Karolina Sikora
rozwiń więcej
W przypadku gdy pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe, to musi je wypłacić wszystkim pracownikom, zarówno pełno-, jak i niepełnosprawnym. Środki na ten cel muszą pochodzić z zfśs i jest niedopuszczalne wypłacenie pracownikom z niepełnosprawnością świadczenia urlopowego ze środków ZFRON.

Pracodawca, który posiada status zakładu pracy chronionej, jest zobligowany na mocy art. 33 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.; dalej: ustawa o rehabilitacji) do utworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON).

Autopromocja

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (DzU nr 245 poz. 1810 ze zm.; dalej: rozporządzenie w sprawie ZFRON) szczegółowo określa cele, na jakie mogą zostać przeznaczone środki zgromadzone na zakładowym funduszu rehabilitacji.

Środki ZFRON z puli pomocy indywidualnej mogą zostać przekazane m.in. na pokrycie kosztów przejazdu w obie strony i pobytu na wczasach lub wypoczynku zorganizowanym w innych formach (§ 2 ust. 1 pkt 11 lit. f tiret drugie rozporządzenia w sprawie ZFRON).

Przez pojęcie wczasów lub wypoczynku zorganizowanego w innych formach należy rozumieć wypoczynek zorganizowany przez pracownika we własnym zakresie. Z zakresu tego pojęcia ustawodawca wyłączył wprost turnusy rehabilitacyjne stanowiące osobny cel, na który mogą zostać przeznaczone środki ZFRON w ramach pomocy indywidualnej. Samo pojęcie „wczasów” Słownik Języka Polskiego PWN definiuje jako wypoczynek, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, wyżywienie, a niekiedy także rozrywki. Dużo większych problemów interpretacyjnych dostarcza natomiast użyty w rozporządzeniu w sprawie ZFRON zwrot „wypoczynek zorganizowany w innych formach”.

Zgodnie ze stanowiskiem Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON), za wypoczynek zorganizowany w innych formach należy uznać formę wypoczynku mającą charakter kilku- lub kilkunastodniowego pobytu na łonie natury, który nie jest związany z zakwaterowaniem w ośrodku takim jak dom wczasowy lub podobna placówka. Potocznie taką formę wypoczynku określa się mianem „wczasów pod gruszą”. Pracownik ubiegający się o pomoc indywidualną na ten cel może wnioskować jedynie o pokrycie kosztów takiego wypoczynku. Należy jednak pamiętać, że zwrot „wczasy pod gruszą” używany jest także często na określenie świadczenia urlopowego wymienionego w art. 3 ust. 4–6 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2012 r. poz. 592 ze zm.; dalej: ustawa o zfśs). Świadczenie to ma charakter dodatkowych środków pieniężnych, które pracodawca wypłaca pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w danym roku kalendarzowym w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie urlopowe, zwane także dodatkiem urlopowym, jest wypłacane na podstawie przepisów o zfśs i należy je odróżnić od wypoczynku zorganizowanego w innych formach, o którym mówi rozporządzenie w sprawie ZFRON.


Jak wynika z art. 3 ust. 5 ustawy o zfśs, w sytuacji w której pracodawca jest zobowiązany do wypłacania świadczenia urlopowego, prawo do niego przysługuje wszystkim pracownikom, zarówno pełno- jak i niepełnosprawnym, którzy korzystają w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej kolejnych 14 dni. W opinii BON nie ma natomiast podstaw prawnych do wypłacania pracownikom z niepełnosprawnością świadczenia urlopowego ze środków ZFRON. Rozporządzenie w sprawie ZFRON tworzy zamknięty katalog celów, na jaki mogą być przeznaczone środki w ramach pomocy indywidualnej, swoim zasięgiem nie obejmuje on świadczenia urlopowego, o którym mowa w ustawie o zfśs. Jak wskazuje Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, dodatkowym argumentem przemawiającym za taką interpretacją przepisów jest fakt, że świadczenie urlopowe pracownik może wydatkować w sposób dowolny, natomiast środki zakładowego funduszu rehabilitacji są środkami celowymi. Celowość oznacza, że koszty ponoszone z ZFRON muszą mieścić się w katalogu dopuszczalnych wydatków określonych ustawą, rozporządzeniem oraz regulaminem zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, nie może więc tu być mowy o dowolności.

Świadczenie urlopowe wypłacane ze środków ZFRON musiałoby więc być przeznaczane przez pracowników jedynie na pokrycie kosztów związanych z wypoczynkiem. Takie ograniczenie stoi natomiast w sprzeczności z istotą świadczenia wypłacanego na podstawie ustawy o zfśs. Ponadto dopuszczenie możliwości wypłaty dodatku urlopowego ze środków ZFRON mogłoby spowodować, że pracodawca mając do wyboru dwa fundusze – rehabilitacji oraz świadczeń socjalnych – pokrywałby jego koszty z pierwszego z nich. Taka sytuacja stanowiłaby przysporzenie dla pracodawcy posiadającego fundusz rehabilitacji, a wypłacone świadczenie urlopowe ze środków ZFRON należałoby uznać za pomoc publiczną.

Należy wskazać na art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, który wprost wskazuje cele, na jakie mogą być przeznaczone środki ZFRON – rehabilitacja zawodowa, społeczna i lecznicza oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych. Wydatki, które nie spełniają tego warunku, nie mogą być sfinansowane z ZFRON.

W myśl obowiązujących przepisów nie jest dopuszczalne wypłacanie przez pracodawców ze środków ZFRON świadczenia urlopowego, o którym mówi ustawa o zfśs. Świadczenie urlopowe oraz koszty „wypoczynku zorganizowanego w innych formach” mają różny charakter, a ich wypłata odbywa się na podstawie odmiennych podstaw prawnych.

We wnioskach o pomoc indywidualną, w których wnioskowana kwota ma być przeznaczona na wypoczynek zorganizowany w innych formach, należy posługiwać się właśnie tym zwrotem na określenie celu pomocy. Należy unikać potocznego i kontrowersyjnego zwrotu „wczasy pod gruszą”. Ponadto w uzasadnieniu należy również zamieścić odpowiednie argumenty uzasadniające przyznanie pomocy indywidualnej. Podobnie jak w przypadku pozostałych wydatków dokonywanych ze środków ZFRON, konieczne jest udokumentowanie przez pracownika niepełnosprawnego wykorzystania kwot przekazanych na pokrycie kosztów przejazdu w obie strony i pobytu na wczasach lub wypoczynku zorganizowanego w innych formach. Dokumentację tę powinny stanowić przede wszystkim bilety, faktury i rachunki związane z wypoczynkiem. Ich brak może narazić pracodawcę na zarzut niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania środków funduszu rehabilitacji i płynące z tego konsekwencje finansowe. Należy pamiętać, że środki ZFRON są środkami o charakterze publicznym, przeznaczonymi wyłącznie na cele określone w art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji.

 

Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...