Nowe obowiązki dla zleceniodawców
Rząd przygotował projekt ustawy wprowadzającej minimalną stawkę godzinową za pracę świadczoną na podstawie umów cywilnoprawnych, który 18 marca trafił do opiniowania. Projekt zakłada szereg zmian związanych z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego „minimalnego wynagrodzenia”, które odnosi się do wynagrodzenia za godzinę wykonywania zlecenia lub świadczenia usług w planowanej kwocie 12 złotych za godzinę. W projekcie zdefiniowano „przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi” jako osobę fizyczną, która przyjmuje zlecenie albo świadczy usługi na podstawie umów zlecenia albo współpracy na rzecz przedsiębiorcy albo innej jednostki organizacyjnej w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności. Ustawa obejmuje również osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą niezatrudniające pracowników.
Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie
Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowe prawo ma na celu uzyskanie pozytywnej zmiany na rynku pracy poprzez przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych oraz wprowadzenie ochrony osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Ochrona zleceniobiorców i współpracowników ma opierać się przede wszystkim o:
- obowiązek wypłaty minimalnego wynagrodzenia w formie pieniężnej;
- obowiązek prowadzenia ewidencji godzin przepracowanych na podstawie umowy;
- możliwość nałożenia na przedsiębiorcę kary grzywny od 1.000 do 30.000 złotych w wypadku wypłaty wynagrodzenia niższego niż minimalne.
Na podstawie projektowanej ustawy dodatkowe kompetencje ma uzyskać Państwowa Inspekcja Pracy, która po wejściu w życie nowych przepisów będzie miała prawo nadzoru i kontroli ich przestrzegania przez przedsiębiorców.
Krótsza praca w Wielki Piątek i Wigilię
Posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego wnieśli do Sejmu projekt zmieniający ustawę o dniach wolnych od pracy. Proponowane rozwiązanie nie wprowadza nowych dni wolnych, a jedynie ogranicza czas pracy w Wielki Piątek oraz Wigilię. Zgodnie z planowaną zmianą w te dni pracownicy będą mogli pracować maksymalnie cztery godziny.
Zwiększenie uprawnień inspektorów pracy
Rząd proponuje zwiększenie uprawnień inspektorów pracy i umożliwienie im dokonywania zamiany umów cywilnoprawnych na etaty w drodze decyzji administracyjnej. Do dziś nie został w tej sprawie sformułowany projekt ustawy, ale Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozważa rozpoczęcie prac nad zmianą prawa w tym zakresie.
W opinii Ministerstwa konieczne są dalsze uzgodnienia co do treści projektu, który zmierzałby do wzmocnienia uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania pracowników w ramach stosunku pracy, tj. kontroli przestrzegania art. 22 Kodeksu pracy. Propozycja ta zakłada przekazanie inspektorom pracy spraw obecnie rozpoznawanych przez sądy pracy. W takim wypadku pracodawca odwoływałby się od decyzji inspektora do sądu administracyjnego.
Pisemna umowa przed rozpoczęciem zatrudnienia
Ustawodawca planuje zmianę Kodeksu pracy poprzez zobowiązanie pracodawcy do potwierdzania pracownikowi podstawowych ustaleń związanych z rozpoczęciem zatrudnienia w formie pisemnej umowy o pracę, a w wypadku zawarcia umowy w innej formie - poprzez pisemną informację przed dopuszczeniem pracownika do pracy. W ocenie twórców projektu posiadanie pisemnej umowy o pracę albo pisemnego potwierdzenia podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę w formie innej niż pisemna przed dopuszczeniem do pracy ułatwi pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także umożliwi korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy o ubezpieczeniach społecznych. Powyższa zmiana dotyczy również obowiązku zapoznania się pracownika z regulaminem pracy przed dopuszczeniem do pracy.
W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy Państwowa Inspekcja Pracy ma uzyskać bardziej efektywne narzędzie do zapewnienia skuteczności kontroli w zakresie legalnego zatrudniania pracowników – poprzez możliwość weryfikacji, czy wszystkie znajdujące się na terenie zakładu osoby są legalnie zatrudnione.
Nowe zasady zatrudniania pracowników tymczasowych
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 1 marca przedstawiło główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Projekt przewiduje m. in., że agencja pracy tymczasowej może stracić licencję za popełnione błędy formalne w rozliczeniach dot. zatrudnienia pracowników tymczasowych. Strony dialogu społecznego nie doszły do kompromisu co do okresu dozwolonego zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy-użytkownika. Obecnie wynosi on maksymalnie 18 miesięcy w ciągu kolejnych trzech lat. Natomiast, pracodawcy chcieliby wydłużenia tego okresu do 24 miesięcy.
Zostań ekspertem portalu Infor.pl
Autorka: Weronika Papucewicz, aplikant adwokacki w kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto