Pracownik może mieć u jednego pracodawcy 2 umowy o pracę. Muszą się one jednak różnić zakresem wykonywanych czynności. Z pracownikiem można również zawrzeć dodatkową umowę cywilnoprawną. W obu przypadkach warunkiem jest jednak, aby umowy różniły się od siebie rodzajowo. Oznacza to, że z pracownikiem zatrudnionym np. na stanowisku księgowego nie można zawrzeć kolejnej umowy (o pracę, cywilnoprawnej) ponownie na stanowisku księgowego. Można natomiast podpisać umowę np. na stanowisku sekretarki.
Niedopuszczalne jest zawarcie 2 umów na wykonywanie tego samego rodzaju pracy. Takie działanie pracodawcy jest łamaniem przepisów prawa pracy, szczególnie tych o czasie pracy (art. 281 pkt 5 k.p.). Nawet jeżeli w czasie obowiązywania 2 jednorodzajowych umów o pracę pracownik świadczy de facto pracę na pełnym etacie, działanie takie w razie kontroli PIP narazi pracodawcę na karę. Ponadto pracodawca będzie zobowiązany do wypłacania 2 wynagrodzeń za jedną pracę.
Dlatego też, jeżeli pracodawca chce zawrzeć umowę tego samego rodzaju przed upływem terminu poprzedniej umowy, powinien najpierw w drodze porozumienia stron rozwiązać pierwszą umowę i zawrzeć kolejną (art. 30 § 1 pkt 1 k.p.).