Jak radzić sobie z trudnymi osobami w pracy

Maria Wawrzyniak
rozwiń więcej
Ostatnio brałam udział w kwartalnym zebraniu kadry zarządzającej wyższego i niższego szczebla u mojego klienta. Dwaj panowie pokłócili się publicznie o to, który z nich bardziej przyczynił się do zwiększenia obrotów firmy. Jak się dowiedziałam, nie była to ich pierwsza publiczna sprzeczka. To zdarzenie nasunęło mi refleksję – jak bardzo osoby ze sobą współpracujące potrafią utrudnić sobie życie, tworząc złą atmosferę w pracy, a przez to niszczyć się psychicznie. Jak zatem poradzić sobie z tak trudnymi osobami? Co zrobić, by uchronić się przed ich niszczycielskimi praktykami?

Szybkie tempo życia, wyzwania zawodowe oraz stres mogą wpływać na złe zachowania niektórych osób w miejscu pracy. Przyczyną złej atmosfery pracy czy opóźnień mogą być koledzy, szefowie lub członkowie własnego zespołu. Z pewnością nie uda się zmienić osobowości czy postępowania trudnych osób z dnia na dzień, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie poznanie i opanowanie technik radzenia sobie z nimi.

Autopromocja

Cel i metody działania

Rozpoczęcie pracy nad trudnymi osobami należy zacząć od ustalenia celu, który jest sednem przedsięwzięcia. Im dokładniej sprecyzujesz cel, tym większa będzie możliwość skupienia się na jego wykonaniu. Twój cel może np. brzmieć „Zakończyć projekt z uwzględnieniem uwag klienta, tak, by Jacek i Zosia poczuli odpowiedzialność za wyniki bez cienia zlekceważenia”.

Osoby, które uważamy za trudne, są przede wszystkim różne od nas samych, a my, współpracując z innymi, musimy nauczyć się tolerancji. Można też zachęcić daną osobę, by ona dostosowała swoje postępowanie do okoliczności. Takie obopólne dopasowanie to krok do wzajemnej akceptacji, zrozumienia i poszanowania, a w konsekwencji do wzajemnej współpracy.

Stanowczość

Jedną z cech, która może pomóc w kontaktach z innymi, jest stanowczość. Wyraża się ona w traktowaniu wszystkich w jednakowy sposób, ze świadomością własnego prawa do bycia traktowanym na równi z innymi. Człowiek stanowczy nie dominuje bowiem nad innymi i nie daje się zdominować. Jeżeli będziesz bardziej stanowczy, ludzie będą okazywać Ci więcej szacunku. Poniżej kilka wskazówek, jak można wyrobić w sobie umiejętności bycia stanowczym:

  • wyrażaj swoje uczucia – osoba stanowcza musi powiedzieć jasno, czy w określonej sytuacji czuje się dobrze, czy źle,
  • bądź uczciwy – wolno ci powiedzieć, co myślisz o danej sytuacji, jednak z przestrzeganiem uczciwych zasad,
  • nie zmieniaj postawy – nie wycofuj swojego zdania, nawet jeżeli znajdziesz się pod presją, powtórz swoją opinię grzecznie, ale stanowczo.

Opanowanie emocji

Kolejną podstawową zasadą w kontaktach z trudnymi osobami jest zachowanie spokoju. Często trudno będzie o opanowanie, gdy jest się poirytowanym lub psychicznie osłabionym. Najlepszą metodą postępowania, gdy faktycznie jesteś wytrącony z równowagi i nie potrafisz już rozmawiać spokojnie, jest powstrzymanie się od konwersacji, dopóki się nie uspokoisz. Możesz na przykład powiedzieć: „Wrócimy do tego tematu jutro” (i odejdź). Nie jest to pod żadnym względem ignorowanie innych. Pamiętaj, żeby dawać ludziom znać, jak się czujesz, jednak używając do tego słów, a nie potoku łez czy też niepohamowanej złości. Wtedy Twoi oponenci zmienią swoją postawę z obronnej na współpracującą. Zachowanie spokoju to jedyny sposób na osiągnięcie celu zadania.


Sprzężenie zwrotne

Jest to technika przedstawiania problemu polegająca na unikaniu konfrontacji oraz wysłuchaniu cudzego punktu widzenia. Istnieje kilka zasad rozwiązania problemów z zastosowaniem właśnie sprzężenia zwrotnego, a mianowicie:

  • określ swój cel działania i przygotuj, co chcesz powiedzieć, jednak bez użycia zwrotów przesadnych, etykietujących i osądów,
  • podczas konwersacji koncentruj się na treści rozmowy, a nie na rozmówcy,
  • wyrażaj swoje odczucia (bądź asertywny),
  • pozwalaj drugiej stronie na wyrażanie swoich odczuć,
  • nie oceniaj rozmówcy, jaki według Ciebie jest; skup się na jego zachowaniu,
  • jasno określaj wadliwe według Ciebie działania,
  • zaproponuj rozwiązanie problemu i sprawdź, jak rozmówca na nie zareaguje,
  • słuchaj uwag i sugestii, bądź gotowy na kompromis.

Uwaga na emocje

Trudnych pracowników (jak ich nazwaliśmy) w komunikacji z innymi cechuje m.in.:

Gniew

Zwykle jest wynikiem odczucia braku zainteresowania, dlatego: bądź uważny i skupiony – daj to odczuć rozmówcy, okazuj zrozumienie rozgniewanej osobie, nie próbuj rozładować jej gniewu, usprawiedliwiając swoje działanie lub słowa, próbuj wyjaśnić sporną kwestię i doprowadzić do zgody. Jeżeli sytuacja się nie zmienia, po prostu wyjdź i powiedz: „porozmawiamy, kiedy się uspokoisz”. Nie daj się też sprowokować i nie odpowiadaj na gniew gniewem, gdyż takie zachowanie nie pomaga, a tylko zaognia sytuację.

Milczenie

Milczenie to kolejny z atrybutów osób trudnych. Przez takie zachowanie chcą dać znać o swoim złym nastroju lub jakimś zmartwieniu. Najlepszym sposobem postępowania w takim przypadku jest rzeczowe podejście do przedmiotu rozmowy. Jeżeli działania takie nie dają efektów, nie pogarszaj atmosfery, przejmując milczący sposób bycia, zachowaj się normalnie, jakby wszystko szło właściwym torem. Gdy milczenie się przedłuża, zmuś rozmówcę do odpowiedzi, co jest jego przyczyną? Pamiętaj, Twoim celem jest przerwanie milczenia, jeżeli raz ustąpisz, za chwilę w miejsce jednego problemu pojawią się kolejne.

Szantaż emocjonalny

Stosując szantaż emocjonalny, można próbować zmusić kogoś do spełnienia swoich oczekiwań. Szantażyści posługujący się nim, grają na cudzych słabościach, jakimi są poczucie winy czy też chęć zdobycia uznania i popularności. Sposobem na takie postępowanie jest stanowczość.

Gdy będziesz stanowczy, staniesz się odporny na szantaż emocjonalny, a gdy zdasz sobie sprawę, że właśnie z nim masz do czynienia, to wiedz, że jest to działanie nieuczciwe i niegodne człowieka dorosłego. Masz prawo traktować taką osobę obojętnie, więc nie reaguj na te negatywne emocje, a Twój brak reakcji będzie całkowicie usprawiedliwiony i słuszny.

 Typy trudne

Osoba niekomunikatywna – jest z natury małomowna, swoim sposobem zachowania wydaje się być lekceważąca. Aby poradzić sobie z taką osobą, należy zadawać jej wiele pytań, by ośmielić ją do mówienia, najlepiej, gdy będą to pytania otwarte, na które nie da się odpowiadać krótkim „tak” lub „nie”. Pamiętaj jednak, by spokojnie poczekać na odpowiedź, bo po zadaniu pytania to na rozmówcy spoczywa obowiązek odpowiedzi.

Samotnik – czuje się szczęśliwy, gdy może pracować w odosobnieniu. Nie potrzebuje grupy, by efektywnie pracować. Gdy czuje presję, jeszcze bardziej zamyka się w sobie. Dobre efekty w takich przypadkach przynosi uszanowanie odrębności samotnika i przydzielenie mu zadań, które nie wymagają kontaktów z dużą liczbą osób, mogą to być np. kontakty przez telefon.

Nadmiernie rywalizujący – rywalizacja w zespole przynosi pozytywne efekty, jednak, jak się okazuje, tylko do pewnego momentu, czyli gdy przebiega na przyjacielskich zasadach. Ale gdy staje się nadmierna i przybiera obraz „wyścigu szczurów”, wpływa na zespół destrukcyjnie i demoralizująco. Przeważnie dzieje się tak, gdy wygrywają ciągle te same osoby, a większość pozostaje na uboczu. Dlatego dopilnuj, by zespół koncentrował się na zadaniach, a nie na sobie, aby rywalizacja była jawna, a nie ukryta. Jeżeli jest taka potrzeba, osobie ze skłonnościami do nadmiernej rywalizacji przydzielaj zadania niezależne, niewymagające współpracy z całym zespołem. A wtedy nie będą miały z kim rywalizować.

Manipulator – nie pozostawia śladów swojego działania, aby nie można było udowodnić mu manipulatorstwa. Jeżeli postawisz takiej osobie wprost zarzut manipulacji, z pewnością zaprzeczy. Jednak gdy stworzysz wrażenie, że chcesz takiej osobie pomoc, to jest szansa, że będzie chciała zbliżyć się do Ciebie, a wtedy łatwiej poznasz zasady manipulacji, a także sposoby radzenia sobie z nią.

Typ agresywny – to osoba, która wprowadza w zespole atmosferę niepokoju. Jej główną potrzebą jest uznanie otoczenia, więc, by ją sobie zapewnić, szybko działa i atakuje, by uzyskać przewagę. Tę skłonność do agresji może osłabić konieczność współpracy z zespołem w tempie narzuconym przez jego uczestników. Również właściwy system motywacyjny powinien zaspokoić jego potrzeby uznania i dążenia do podporządkowania sobie innych.

Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...