Program rozwoju utalentowanych pracowników – studium przypadku

Paweł Berłowski
rozwiń więcej
Realizację programu Talenty w Aster rozpoczęto na przełomie lat 2007 i 2008, czyli w czasie, gdy rynek pracy w Polsce był rynkiem pracownika. Chodziło więc o zatrzymanie kluczowych pracowników, rozchwytywanych przez inne firmy. W Aster uznano, że dobrym rozwiązaniem będzie projekt służący rozwojowi osobistemu najlepszych zatrudnionych kierowników, czyli tzw. talentów. Program zakładał kompleksowe szkolenie i wspieranie rozwoju i motywacji tych, którzy mieli niebawem wspierać działania managementu firmy.

Talent to pracownik, którego praca ma znaczący wpływ na realizację bieżących lub przyszłych celów organizacji, wyróżnia się potencjałem do dalszego rozwoju, więc w perspektywie może obejmować stanowiska kierownicze lub – jeżeli obecnie sprawuje stanowisko kierownicze – może zostać kierownikiem wyższego szczebla. Odejście takiego pracownika z organizacji może negatywnie wpłynąć na realizację celów biznesowych, a znalezienie godnego następcy będzie kosztownym i długotrwałym procesem. Wychodząc z takiego założenia, w Aster uruchomiono program Talenty.

Autopromocja

Inteligencja emocjonalna na pierwszym planie

Uczestników programu Talenty wybierano spośród tych pracowników Aster, którzy wyróżniali się ponadprzeciętną realizacją celów biznesowych i mieli najwyższe wyniki ocen okresowych. Kandydaci do programu byli typowani przez przełożonych, a następnie zatwierdzani przez zarząd i Dział HR. Postanowiono, że program będzie cykliczny, co pozwoli objąć nim większą liczbę uczestników – również tych, którzy nie zakwalifikowali się do pierwszej edycji. Osoby te dostawały od swoich przełożonych wskazówki na temat kryteriów niezbędnych do spełnienia przed kolejnym naborem.

Wychodząc z założenia, że podstawową kwestią rozwoju pracownika jest poziom jego inteligencji emocjonalnej, kluczowym celem programu Talenty uczyniono uświadomienie powiązań między emocjami a zachowaniami w pracy. Łańcuch przyczynowo-skutkowy „emocje – myślenie – zachowanie” ma realny wpływ na sposób, w jaki działa menedżer. W edukacji kadry menedżerskiej w ramach programu Talenty uwzględniono zatem przede wszystkim temat znaczenia emocji w pracy zespołu i wpływu właściwego klimatu organizacyjnego na osiągane wyniki.

Badając poziom inteligencji emocjonalnej wytypowanych uczestników programu Talenty, zastosowano m.in. test motywów społecznych oraz metodę 360 stopni. Po testach następowały zajęcia warsztatowe.


Warsztat I:

zrozum własną motywację

Pierwszy warsztat zatytułowany „Ja jako lider” dotyczył własnej motywacji utalentowanych pracowników. Zastanawiano się, jaki wpływ ma stopień tej motywacji na efektywność zawodową. Zastosowano w tym celu narzędzie testowe służące do badania motywów społecznych postępowania człowieka. Badanie to polega na ocenie:

  • potrzeby osiągnięć,
  • potrzeby aprobaty/afiliacji,
  • potrzeby wywierania wpływu na innych.

Uczestnicy warsztatu mieli okazję przyrównać wyniki swoich testów do typowych sylwetek określających cztery role menedżerskie:

  • wybitny przedsiębiorca – duża potrzeba osiągnięć, mała potrzeba wpływu,
  • prezes – duża potrzeba wpływu, mała potrzeba osobistych osiągnięć,
  • lider zmiany – na podobnym wysokim poziomie potrzeba wpływu i osobistych osiągnięć,
  • menedżer w organizacji matrycowej – wszystkie potrzeby zrównoważone.

Uświadomienie uczestnikom własnych motywacji i predyspozycji menedżerskich było jednym z głównych celów programu Talenty.

Warsztat II:

bądź inteligentny emocjonalnie

Drugie badanie i drugi warsztat zatytułowany „Lider inteligentny emocjonalnie” były kluczowym momentem programu. Zastosowano bardzo wnikliwe, diagnostyczne narzędzie, jakim jest badanie inteligencji emocjonalnej w perspektywie czterowymiarowej: rozumienie swoich emocji i zarządzanie nimi oraz rozumienie emocji innych i zarządzanie relacjami z innymi ludźmi. Za pomocą tego narzędzia umożliwiono uczestnikom programu głębszy wgląd w samych siebie. Podkreślano, że jest to pierwszy krok w odpowiednim rozumieniu zarządzania ludźmi i relacjami w zespole.

Zastosowany kwestionariusz badania inteligencji emocjonalnej (ECI) z użyciem metody 360 stopni był narzędziem dostarczającym bardzo szczegółowych danych. Jednym z kryteriów była np. empatia, czyli umiejętność odczytywania emocji innych ludzi. Według zastosowanego narzędzia najniższym poziomem empatii jest aktywne słuchanie innych. Najwyższym poziomem jest natomiast dostrzeganie i rozumienie odmiennego punktu widzenia.

Diagnoza wynikająca z tego badania i opracowany na jej podstawie raport umożliwiły uczestnikom programu Talenty poznanie swoich silnych stron w obszarze inteligencji emocjonalnej, porównanie samooceny z ocenami innych członków organizacji oraz określenie własnej skuteczności indywidualnej i organizacyjnej. Uzupełnieniem tego warsztatu była sesja feedbackowa.


Talenty w wirze nowych zadań

Kolejnymi, po warsztatach, fazami programu Talenty były sesje coachingowe, analiza wyników, a także analiza zachowań oraz pytań w czasie warsztatów. Odbywały się spotkania trenerów z przełożonymi talentów – byli oni zapoznawani z wynikami testów oraz opiniami trenerów o pracownikach.

Dalsza praca uczestników programu nad swoim rozwojem była wspomagana coachingiem. Powierzano im też specjalne zadania, w których mogli rozwijać swoje kompetencje i zdobywać nowe umiejętności zawodowe. Zbiegło się to w czasie z realizacją dużych projektów w firmie, bowiem firma Aster wchodziła wtedy na kolejny etap rozwoju – talenty mogły się więc włączyć w nowe projekty i zadania zawodowe. Ważną rolę odegrali w tym procesie przełożeni, którzy konstruowali dla nich zadania w bardziej przemyślany sposób.

Działania po programie

Program Talenty nie był końcem procesu rozwojowego zaplanowanego dla najbardziej utalentowanych pracowników Aster. Następnym krokiem było zapoczątkowanie procesu mentoringu dla najlepszych. Mentorami dla talentów mają być dyrektorzy departamentów. Wybrane talenty będą w najbliższym czasie dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, prowadząc zajęcia dla studentów informatyki na jednej w wyższych uczelni.

Program Talenty sprawił, że firma zatrzymała cennych pracowników. Wsparli oni management Aster w okresie wzmożonego rozwoju firmy. Talenty pracowników zostały wykorzystane z korzyścią dla firmy i dla nich samych.

Firma Aster to spółka telekomunikacyjna wysokich technologii. Jest liderem na skalę całego kraju we wprowadzaniu nowych usług, począwszy od telefonii analogowej i cyfrowej, przez telewizję cyfrową, VOD, HD, kończąc na internecie. Aster prowadzi również kompleksową sprzedaż produktów do biznesu. Jako pierwsza w Polsce spółka uruchomiła usługę quadruple play, w której skład wchodzą telewizja analogowa i cyfrowa, szerokopasmowy internet, telefonia stacjonarna i telefonia komórkowa. Obecnie posiada około 380 tys. abonentów i 700 pracowników w trzech miastach.

@RY1@i13/2011/006/i13.2011.006.000.0034.001.jpg@RY2@

Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...