W poszukiwaniu skutecznego trenera

Rozmawiała Halina Guryn
rozwiń więcej
Rozmowa z dr. Jonathanem Passmorem, dyrektorem Coaching Psychology Unit w School of Psychology University of East London.

● Co należy do kluczowych cech i kompetencji autentycznego i skutecznego trenera w środowisku pracy i w życiu osobistym?

Autopromocja

Trenerzy powinni mieć wiele umiejętności. Pierwszą z nich jest zdolność do tworzenia i utrzymania relacji z klientem, czyli osobą uczestniczącą w sesji coachingowej. Od coacha wymaga to takich cech jak: neutralne (bez oceniania) podejście, poczucie własnej wartości, wiara w możliwości osoby coachowanej i w proces uczenia, a przede wszystkim empatia. Choć niewiele mamy namacalnych dowodów potwierdzających znaczenie tych aspektów, badania sugerują, że zdolność coacha do okazywania empatii ma decydujący wpływ na tworzenie efektywnej współpracy.

Kiedy już relacja między obiema stronami jest ustanowiona, coach może zacząć prawdziwy trening. Jego celem jest rozwój odpowiedzialności osobistej i samoświadomości klienta. Dzięki temu procesowi coach pomaga swojemu podopiecznemu zwiększyć jego umiejętności postępowania, wskazać te aspekty jego percepcji, które wcale nie są przydatne, a także pomaga mu silniej zmotywować się do działań i celów, które sobie wyznaczył. Coach powinien więc posiadać umiejętność skutecznego zadawania pytań, słuchania, podsumowywania, a także ponownego zastanowienia się nad daną sprawą. Musi umieć rzucić wyzwanie, a zarazem oferować wsparcie. Oferować wnikliwość i działać na zasadzie lustra lub płyty rezonansowej.

● Czy coach powinien być psychologiem?

Coaching jest pomocny wtedy, gdy jest wsparty wiedzą psychologiczną. Ale tu warto zauważyć, że istnieje pewna różnica: niektórzy psycholodzy mają niewielką wiedzę psychologiczną, a niektórzy trenerzy niebędący psychologami mają jej naprawdę sporo. Wiedza ta zapewnia coachowi zarówno podstawę teoretyczną do pracy, jak i pomaga mu dokonywać wyboru różnych kierunków działania, które mogą być przydatne podczas rozmów coachingowych. Sądzę też, że skuteczniejsi są trenerzy, którzy posiadają też wiedzę z dziedziny, w której prowadzą szkolenie. Owszem, prawdą jest, że można prowadzić coaching bez znajomości specyfiki konkretnego obszaru. Jednak wiedza z danej dziedziny pozwala coachowi korzystać z tego doświadczenia po to, aby móc odpowiadać na zadawane pytania i lepiej skupić się na rozmowie.


● W jakiej sytuacji coaching jest lepszą metodą rozwoju pracowników niż mentoring?

To bardzo ważne pytanie. W skrócie mogę powiedzieć, że coaching jest skoncentrowany na rozwoju indywidualnych umiejętności, podczas gdy mentoring najlepiej nadaje się do rozwoju indywidualnej kariery. Generalnie chciałbym zaproponować coaching jako krótkoterminową relację jeden na jeden tworzoną przez zewnętrznego niezależnego eksperta – coacha. Nacisk położony jest wówczas na to, aby pomóc danej osobie zwiększyć jej efektywność w pracy. Natomiast poszukiwanie mentora mógłbym zasugerować klientowi wtedy, kiedy potrzebuje on wsparcia w długoterminowym rozwoju kariery zawodowej. W takim przypadku mentor powinien być mądrą i doświadczoną osobą, która wykonuje podobny rodzaj pracy lub odgrywa podobną rolę, jaką klient chciałby odgrywać w swojej późniejszej karierze.

● Jak stworzyć dobre relacje oparte na zaufaniu i szacunku, gdy coachem nie jest zewnętrzny ekspert, ale menedżer? Co wpływa na sukces, a w czym upatrywać ryzyko w takiej sytuacji?

Rola coacha wewnętrznego jest trudną rolą – niemożliwą do realizacji, jeżeli chodzi o coaching dla menedżerów najwyższego szczebla zarządzania. Generalnie zalecałbym, aby organizacje tworzyły u siebie grupę wewnętrznych trenerów, z których wszyscy są przeszkoleni i mają kwalifikacje, aby prowadzić coaching. Biografia trenera powinna być dostępna menedżerom, którzy dzięki temu mogą wybrać coacha najbardziej dla siebie odpowiedniego.

Ludzie lubią wybierać coachów spoza swojego obszaru działania – coachów, którzy są w stanie wprowadzić pewną niezależność podczas szkolenia. Lubią także wybierać jako trenerów osoby podobne do siebie, a zatem takie, do których mogą się odnieść i którym mogą zaufać. Jednocześnie coache wewnętrzni (ale i sama organizacja) powinni jasno określić zasady poufności – w sposób przejrzysty zakomunikować, co jest tajemnicą, a jakie informacje są przekazywane potem do działu HR.

● Proszę wskazać główne różnice, jakie widzi Pan między coachingiem a doradztwem w organizacji.

Coaching różni się bardzo od doradztwa. Konsultant przygotowuje ekspertyzę, aby w ten sposób doradzić klientowi, na co powinien zwrócić szczególną uwagę. W PricewarterhouseCoopers pracowaliśmy z klientami mającymi doświadczenie w różnych projektach. Pomagaliśmy im m.in. wdrażać systemy informatyczne lub dokonywać zmian w ich działalności, pozwalających efektywnie dostosowywać organizację do warunków rynkowych.

Natomiast jako coach mógłbym wystawić inną ekspertyzę. Z pewnością wcześniejsza menedżerska praktyka zawodowa jest pomocna zanim zostaje się coachem. Przydaje się więc doświadczenie w pracy z wieloma innymi kierownikami wyższego szczebla. Moja opinia ulega jednak nieustannej weryfikacji poprzez zarządzanie relacjami, próbę zrozumienia, co może być najbardziej przydatne dla klienta podczas jego osobistej podróży (jaką jest coaching), słuchanie oraz zadawanie trudnych pytań.


● Jakie są obecnie najważniejsze wyzwania dla haerowców i w jaki sposób mogą oni wykorzystać coaching w rozwoju przywództwa i w zarządzaniu zmianą w organizacji?

Istnieją dwa główne wyzwania, które dzisiaj pojawiają się w mojej pracy jako coacha. Pierwsze z nich dotyczy tego, w jaki sposób organizacje radzą sobie z kryzysem gospodarczym. Dla menedżerów sektora publicznego oznacza to konieczność zarządzania zwolnieniami i radzenia sobie z rządowymi cięciami wydatków. W przypadku klientów komercyjnych wyzwaniem jest przetrwanie w tych trudnych czasach, znalezienie nowych klientów, zarządzanie kosztami i eksportem.

Drugim kluczowym wyzwaniem jest wprowadzenie i rozwijanie bardziej etycznych metod pracy. Sektor usług finansowych został poważnie skompromitowany tym, że menedżerowie podejmowali zbyt duże ryzyko i nie zastanawiali się nad konsekwencjami takiego działania w perspektywie długoterminowej. Pomagając menedżerom przemyśleć konsekwencje długoterminowe i rezultaty dla ich licznych udziałowców, osoby zajmujące się HRM mogą dzisiaj przyczynić się do podejmowania przez nich lepszych decyzji.

● Na co, Pana zdaniem, menedżerowie HR powinni zwrócić szczególną uwagę, jeżeli chcą efektywnie stosować coaching?

Bardzo ważne jest, aby znaleźć odpowiedniego trenera. Ponieważ coaching nie jest prawnie regulowany, w zasadzie każdy może rozpocząć działalność jako trener i nazywać siebie coachem. Klienci powinni więc przeprowadzać selekcję. Powinni upewnić się, że sprawdzili wielu różnych coachów i unikać wyboru na zasadzie sympatii do kogoś. Owszem, zdolność nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji w pracy jest istotna, ale warto przy wyborze coacha przyjrzeć się, jakie dana osoba ma kwalifikacje do prowadzenia konkretnego szkolenia metodą coachingu. W wyborze pomocne może tu być sprawdzenie albo kwalifikacji psychologicznych, albo trenerskich w zakresie coachingu.

Warto również pytać o doświadczenie coacha. Dobrzy specjaliści mają wieloletnie doświadczenie w coachingu oraz w pracy na stanowisku menedżerskim. Jeżeli jesteś dyrektorem generalnym, to Twój coach powinien mieć doświadczenie w pracy z najwyższą kadrą kierowniczą.

Wreszcie klient powinien zapytać o kontrolę nad coachem i poufność ujawnianych informacji. Jeżeli coach jest członkiem jednego z głównych instytutów coachingowych, takich jak ICF, to prawdopodobnie takie kwestie będą integralnym elementem jego pracy z klientem.

● Dziękuję za rozmowę.

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...