● Europejski Fundusz Społeczny wspiera wiele programów szkoleniowych. W związku z tym mamy na rynku ogromną podaż dotowanego kształcenia. Czy wobec powyższego zainteresowanie studiami MBA nie słabnie?
Popyt na studia MBA wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Co więcej, zainteresowanie programami MBA, które w ratingu organizowanym przez Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej „Forum” zakwalifikowane są do klasy mistrzowskiej, nie tylko nie maleje, ale nawet nieco rośnie. Dzieje się tak, mimo że wiele szkoleń menedżerskich jest wspieranych przez środki unijne. Dotowane są także niektóre programy MBA. Trzeba jednak pamiętać, że w dużej mierze adresowane są one do specyficznej klienteli, tzn. do pracowników, którzy – gdyby nie było dotacji – studiami MBA raczej by nie byli zainteresowani. Ci, którym zależy na uczestnictwie w najlepszych programach, płacą cenę rynkową i chętnie poddają się rygorom rekrutacji na studia, często niełatwym, a także wysokim wymogom merytorycznym i organizacyjnym w czasie dwuletnich studiów.
● Do kogo adresowana jest dziś oferta studiów menedżerskich MBA?
Przeważająca większość oferowanych w Polsce studiów to tzw. Executive MBA. Ich uczestnikami są osoby z wyższym wykształceniem o zróżnicowanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, w tym także osoby posiadające kilkuletnią, nierzadko kilkunastoletnią praktykę. Studia MBA są adresowane głównie do pracowników, którzy posiadają doświadczenia biznesowe i mogą się nimi podzielić w czasie zajęć, gdyż te często mają charakter warsztatowy. Uczestnikom najlepszych programów MBA zależy na tym, żeby większość czasu studiów była przeznaczona na omawianie i rozwiązywanie problemów występujących w praktyce biznesowej, a teoria była przekazana w zwięzłej formie, także z odniesieniami do praktyki. Zależy im też na ćwiczeniu umiejętności menedżerskich i zdobyciu jak najwyższych kwalifikacji w zarządzaniu.
Mówiąc nieco inaczej, większość studiów MBA adresowana jest do osób rozpoczynających karierę menedżerską oraz do średniej kadry kierowniczej. Ich celem jest awans w firmie lub znalezienie lepszej pracy. Trzeba dodać, że niektóre programy MBA w Polsce dedykowane są wyższej kadrze kierowniczej, czyli prezesom i członkom zarządów oraz właścicielom firm. Przykładem jest MBA oferowany przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów we współpracy z Business Centre Club.
● Jaka część z realizowanych w Polsce programów MBA ma profil ściśle związany z HRM i jest nastawiona na przygotowanie kompetentnych menedżerów personalnych bądź dyrektorów działów zarządzania zasobami ludzkimi? Jakie względy decydują o takim ukierunkowaniu studiów MBA?
W zdecydowanej większości programy MBA prowadzone na świecie i w Polsce mają charakter uniwersalny. Rozwijają wiedzę i kompetencje umożliwiające sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem, niezależnie od branży lub obszaru funkcjonalnego w organizacji. Wartością programów profilowanych, np. ukierunkowanych na HRM, jest to, że odnoszą się do specyfiki danego zawodu lub gałęzi przemysłu. Mankamentem może być jednak zbytnie zawężenie tematyki zajęć oraz jednorodność grupy uczestników z danego środowiska zawodowego. Programy takie, aby zachowywały charakter studiów MBA, powinny więc zawierać co najmniej 75–80 proc. treści ogólnomenedżerskich, a jedynie w pozostałej części odnosić się do specyfiki danej branży lub profesji. W moim przekonaniu dyrektorzy i menedżerowie HR odnoszą bardzo wymierne korzyści również z udziału w programach uniwersalnych. Znajomość zasad zarządzania pozwala nie tylko sprawnie kierować podległym działem, lecz także stać się wiarygodnym partnerem biznesowym w firmie. Wymiana doświadczeń z menedżerami różnych działów pozwala lepiej zrozumieć wyzwania i potrzeby kadry we własnej organizacji. A umiejętności specjalistyczne można uzupełniać na dedykowanych temu celowi szkoleniach.
● Czy studia MBA otwierają dziś drzwi do świata biznesu i wyższej pensji? Czy wciąż, tak jak kilkanaście lat temu, ukończenie programu MBA jest podstawą do szybkiego rozwoju kariery?
Studia MBA to zwykle bardzo opłacalna inwestycja. Na świecie ok. 80 proc. absolwentów takich programów studiów znajduje świetną pracę. W Polsce jest podobnie, co oznacza, że ukończenie studiów MBA jest często wręcz warunkiem zrobienia kariery w biznesie. Osobiście, co roku w czasie inauguracji kolejnego programu MBA oferowanego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, z pełnym przekonaniem używam stwierdzenia, że studia te są trampoliną do kariery. Nie ma oczywiście reguły bez wyjątków, czyli nie ma gwarancji, że każdy absolwent karierę menedżerską zrobi. Ale znakomita większość wykorzystuje w praktyce pogłębienie wiedzy i umiejętności menedżerskich nabytych w czasie studiów MBA. Oznacza to, że absolwenci szybciej niż inni awansują lub łatwiej znajdują lepszą pracę. Przekłada się to na zarobki. Według firmy doradztwa personalnego Sedlak & Sedlak przeciętna miesięczna pensja absolwenta studiów MBA w Polsce wynosiła w 2008 r. 12,6 tys. zł. To niemal trzykrotnie więcej niż średnie zarobki pracowników z wyższym wykształceniem bez specjalistycznych studiów z zarządzania.
● Jakich kwalifikacji i umiejętności nie powinno dziś brakować skutecznemu menedżerowi?
W zarządzaniu najważniejsze jest osiąganie celów, czyli skuteczność działań menedżerskich. W XXI wieku coraz istotniejsze staje się też to, aby działania były odważne, szybkie i lepsze od poczynań konkurencji. Drugą ważną umiejętnością jest utrzymanie właściwej proporcji między skutecznością bieżącą i długoterminową. Dająca rezultaty działalność bieżąca, operacyjna wymaga głównie kwalifikacji technicznych i branżowych, wiedzy o procesach i metodach zarządzania, zadaniowego podejścia do kierowania ludźmi. Zapewnia osiąganie dobrych wyników na bieżąco, ale może odsuwać na dalszy plan cele długofalowe. Skuteczność długoterminowa wymaga umiejętności tworzenia wizji, strategicznego planowania i zarządzania, budowania relacji oraz inspirowania pracowników. Najwybitniejsi liderzy potrafią łączyć te dwie perspektywy. Podkreśliłbym także znaczenie tego, co nazwać można zarządzaniem z klasą. Menedżer, który potrafi działać zdecydowanie i konsekwentnie, a jednocześnie w zgodzie z akceptowanymi zasadami i wartościami, uzyskuje szczególny wpływ na ludzi i organizacje. Te kompetencje wyróżniają profesjonalnych menedżerów i ponadprzeciętnych liderów i są celem szkoleń przez nas prowadzonych.
● Jakim czynnikom zawdzięcza Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów wysokie miejsca w rankingach ośrodków prowadzących studia MBA w Polsce?
Nasz program należy do najstarszych w Polsce, gdyż pierwszy MBA zainaugurowaliśmy już w 1991 r. Zebrane doświadczenia procentują i pozwalają nam modyfikować program, dostosowując do aktualnych, zmieniających się potrzeb rynku. Mocnym atrybutem programu MBA oferowanego przez GFKM jest uczenie patrzenia na firmę z szerokiej strategicznej perspektywy (tzw. helicopter view). Silną stroną naszego programu jest praktyka prowadzenia zajęć przy wykorzystaniu metodologii ABL (Activity Based Learning – warsztatu partycypacyjnego, który, z jednej strony, oznacza silne ukierunkowanie na praktykę, a z drugiej, zakłada zaangażowanie studentów). Niewątpliwie zaletą studiów MBA GFKM jest „efekt sieci” – możliwość nawiązania kontaktów i zawiązania aliansów o strategicznym znaczeniu dla firm oraz dla karier zawodowych poszczególnych uczestników studiów. Bardzo cenny jest też fakt, iż oferujemy MBA we współpracy z tak prestiżową organizacją, jak Business Centre Club. Spore znaczenie dla rangi naszego programu ma ponadto zagraniczna szkoła biznesu, która waliduje oferowane przez nas studia MBA. Jest to Rotterdam School of Management – szkoła ta jest częścią słynnego Erasmus University w Holandii. To jedna z najlepszych szkół biznesu w Europie. W naszym programie MBA wykorzystujemy najlepsze polskie i zachodnie wzorce w zakresie wiedzy i kształtowania umiejętności menedżerskich.
● Dziękuję za rozmowę.