Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.
- Co decyduje o wyborze pracodawcy?
- Idealna oferta pracy dla młodych pracowników
- Skandynawski model pracy
- Skandynawskie firmy w Polsce
- Skandynawscy pracodawcy w Polsce
Co decyduje o wyborze pracodawcy?
Badanie „Pracodawca okiem przyszłych talentów” przeprowadzone przez Antal, SPCC i Uniwersytet SWPS pokazuje, że 63% studentów wskazuje możliwość rozwoju zawodowego i przyjazną atmosferę w pracy jako kluczowe czynniki przy wyborze pracodawcy. Wyniki potwierdzają, że pokolenie Z coraz częściej priorytetowo traktuje wartości organizacyjne, takie jak równość, elastyczność i work-life balance, które są charakterystyczne dla skandynawskiej kultury pracy.
Badanie „Pracodawca okiem przyszłych talentów”, przeprowadzone przez Antal, SPCC i Uniwersytet SWPS, ujawnia, że młodsze pokolenia, w tym Generacja Z, kierują się wartościami organizacyjnymi przy wyborze pracodawcy, traktując je jako równie ważne, a w niektórych przypadkach ważniejsze niż wynagrodzenie. Aż 63% respondentów wskazuje rozwój zawodowy oraz przyjazną atmosferę w pracy jako kluczowe czynniki, które mają wpływ na ich decyzję. Mimo że wynagrodzenie wciąż jest istotne, dla jedynie 27% badanych jest ono najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Pokolenie Z coraz częściej poszukuje pracodawców, którzy oferują nie tylko stabilność finansową, ale także przestrzeń do rozwoju, równowagę między pracą a życiem prywatnym oraz transparentność w zarządzaniu.
Idealna oferta pracy dla młodych pracowników
Wyniki badania wskazują na wyraźny trend wśród młodszych kandydatów – oczekują oni przede wszystkim elastyczności i lepszej kontroli nad czasem pracy. 69% badanych przyznaje, że elastyczność godzin pracy to kluczowy element oferty. Dla 53% respondentów równie ważna jest możliwość pracy zdalnej. Istotnym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy jest także dogodna lokalizacja (52%), co sugeruje, że młodsze pokolenia nie są zainteresowane długimi dojazdami do pracy, preferując firmy, które znajdują się w łatwo dostępnych lokalizacjach lub oferują elastyczność w zakresie pracy zdalnej. Pracodawcy, którzy oferują jasne i przejrzyste ścieżki awansu, zyskują większe zainteresowanie, a dla wielu respondentów tradycyjna umowa o pracę nie jest już czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy. Współczesne oczekiwania młodych pracowników wykraczają poza formalne ramy zatrudnienia, a priorytetem staje się dbałość o rozwój kariery oraz warunki sprzyjające dobremu samopoczuciu w pracy.
W dynamicznie zmieniającym się świecie ciągły rozwój to nie tylko konieczność, a nowa codzienność. Młode pokolenia są tego świadome i oczekują od pracodawców i praktykodawców wsparcia w podnoszeniu swoich kompetencji. Inwestowanie w pracowników to nie tylko korzyść dla pracownika, ale też dla pracodawcy, bo buduje jego odporność na zmiany oraz konkurencyjność. Dodatkowo pracownicy, którzy mają szansę rozwoju są bardziej zaangażowani, innowacyjni i odczuwają satysfakcję z pracy – mówi Olga Kożuchowska, dyrektorka Biura Karier Uniwersytetu SWPS.
idealna oferta pracy
Idealna oferta pracy
Antal
Skandynawski model pracy
Skandynawscy pracodawcy cieszą się dużą popularnością wśród młodszych pokoleń. Respondenci wskazują, że z firmami z tego regionu kojarzą się wartości takie jak równość i szacunek (69%), work-life balance (61%) oraz transparentność i otwarta komunikacja (29%). Płaskie struktury organizacyjne, brak sztywnych hierarchii oraz elastyczność godzin pracy sprawiają, że skandynawska kultura pracy tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi osobistemu, poczuciu wpływu na organizację oraz równowadze między życiem zawodowym a prywatnym. To te aspekty przyciągają młodsze pokolenia, które coraz częściej preferują organizacje zapewniające im przestrzeń do rozwoju i dbające o ich dobrostan.
co powinna zawierać idealna oferta pracy
Co powinna zawierać idealna oferta pracy?
Antal
Skandynawskie firmy w Polsce
Skandynawskie firmy mają coraz większy wpływ na polski rynek pracy. Według danych SPCC, zatrudniają one około 200 tys. osób, co stanowi więcej niż liczba pracowników sektora górniczego i wydobywczego w Polsce. Wartość wymiany handlowej między Polską a krajami skandynawskimi przekroczyła 56 mld euro, a Skandynawia pozostaje jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Firmy z tego regionu stanowią także trzecią najliczniejszą grupę przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym w Polsce.
- Warto pamiętać, że w obliczu ciągłych przemian na rynku pracy ewoluują zarówno potrzeby pracowników, jak i kompetencje oczekiwane przez pracodawców. W skandynawskiej kulturze pracy szczególnie warto zwrócić uwagę na zaufanie, które jest tu rozumiane jako „wolność poprzez odpowiedzialność” - czyli zachętę do samodzielności i brania odpowiedzialności za swoje działania, przy jednoczesnym poszanowaniu współpracy z innymi - zauważa Agnieszka Zielińska, Dyrektor Zarządzająca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Skandynawscy pracodawcy w Polsce
Wyniki badania SPCC i Antal „Jakiej kultury organizacyjnej oczekują pracownicy?”, przeprowadzonego pod koniec 2022 roku, wskazują, że skandynawskie firmy są drugą najbardziej atrakcyjną grupą pracodawców wśród specjalistów i menedżerów, zaraz po firmach amerykańskich. Aż 23% badanych wskazało skandynawskie firmy jako preferowanych pracodawców, co świadczy o ich rosnącej popularności wśród polskich profesjonalistów. Firmy amerykańskie zajmują pierwsze miejsce z wynikiem 25%.
- Dla młodego pokolenia pensja nie jest już jedynym kryterium wyboru pracy. Coraz większe znaczenie mają kultura organizacyjna, elastyczność i możliwości rozwoju. Skandynawskie firmy pokazują, że model oparty na równowadze, partnerskich relacjach i zaufaniu przyciąga talenty. To ważny sygnał dla polskich pracodawców – aby pozostać konkurencyjnymi, muszą stawiać na wartości, otwartą komunikację i autentyczne podejście do pracowników. To właśnie te elementy generacja Z stawia dziś na równi z wynagrodzeniem – mówi Artur Skiba, Prezes Antal.
O Raporcie:
Badanie „Pracodawca okiem przyszłych talentów” zostało przeprowadzone metodą CAWI 10.04.2025 r. podczas targów pracy organizowanych przez Uniwersytet SWPS. Wzięło w nim udział 93 studentów różnych kierunków, takich jak psychologia i informatyka, zarządzanie i przywództwo, projektowanie, filologie (angielska, skandynawska, iberystyka, italianistyka, studia azjatyckie), dziennikarstwo i komunikacja społeczna, prawo, prawo w biznesie, prawo nowych technologii, psychologia. Celem badania było zgłębienie preferencji i oczekiwań młodszych pokoleń wchodzących na rynek pracy, ze szczególnym uwzględnieniem postrzegania skandynawskich pracodawców.
Źródło: Antal