8 na 10 kandydatów woli wiedzieć o odrzuceniu CV niż pozostać bez odpowiedzi od pracodawcy

rekrutacja rozmowa w sprawie pracy interview czekanie na godota oczekiwanie poczekalnia / 8 na 10 kandydatów woli wiedzieć o odrzuceniu CV niż pozostać bez odpowiedzi od pracodawcy / Shutterstock

8 na 10 kandydatów woli wiedzieć o odrzuceniu CV niż pozostać bez odpowiedzi od pracodawcy. Taka informacja, mimo że negatywna, pozwala ruszyć dalej z procesem poszukiwania pracy. Jakie są wyniki badania w ramach kampanii "Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź"?

Kandydaci wolą wiedzieć o odrzucenie CV niż pozostać bez odpowiedzi

Najważniejsze informacje:

Autopromocja

●    49% badanych odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym. To najczęstsza wskazywana emocja.
●    38% badanych jako najtrudniejszy moment procesu rekrutacyjnego wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV.
●    Kolejne 38% badanych wskazało, że trudnym momentem jest dla nich oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu.
●    82% badanych wskazuje, że jak najszybciej chcą się dowiedzieć, czy mają szansę w danej rekrutacji.
●    8 na 10 badanych preferuje dostać informację o odrzuceniu CV, niż żadnej wiadomości.
●    77% badanych uważa, że informacja o odrzuceniu pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.

Emocjonalny rollercoaster – taki obraz procesów rekrutacyjnych wyłania się z odpowiedzi badanych przez Pracuj.pl Polaków. W czasie rekrutacji jest wiele trudnych momentów, jednak pojawiają się także te dobre, aktywizujące emocje, jak nadzieja, ciekawość czy optymizm. Dla odpowiadających jedno jest wspólne – jako trudny moment wskazują oczekiwanie. Najpierw na pierwszy kontakt, następnie na decyzję o potencjalnym zatrudnieniu. Aż ponad 8 na 10 badanych wskazuje, że preferują otrzymać wiadomość o odrzuceniu CV, niż nie dostać żadnej wiadomości. Niemal tyle samo badanych przyznaje, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.

Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź

Wiedząc, z czym na co dzień mierzą się kandydaci, serwis Pracuj.pl zainicjował kampanię „Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź.”. W ramach kampanii w czerwcu tego roku przeprowadzono badanie na próbie 1500 Polaków, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach związanych z rekrutacją.

W ramach kampanii w Pracuj.pl wprowadzone zostało także usprawnione rozwiązanie będące technologiczną odpowiedzią na wyzwania firm w zakresie udzielania feedbacku kandydatom. Rozwiązanie pozwala na oznaczanie aplikacji statusami, filtrowanie kandydatów według oznaczeń, sprawne zmienianie statusów w zależności od potrzeb oraz umożliwia udzielanie feedbacku – również w sposób częściowo zautomatyzowany.

Z badania wynika, że stres i niepewność to emocje, które w największym stopniu towarzyszą respondentom w niemal każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Polki i Polacy odczuwają poza nimi głównie nadzieję, ale już znacznie rzadziej inne, pozytywniejsze i bardziej aktywizujące emocje jak optymizm czy entuzjazm.

-W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje. Dbałość o empatyczne podejście oraz klarowność komunikacji może nie tylko poprawić doświadczenie kandydatów, ale również zwiększyć szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy traktują proces rekrutacji w ten sposób, budują pozytywny wizerunek firmy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lojalności i zaangażowania nowych pracowników – mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Spośród czterech głównych emocji odczuwanych w procesie rekrutacyjnym dwie są negatywne: stres i niepewność, a dwie pozytywne: ciekawość oraz nadzieja. Około 1/4 osób odczuwa również optymizm i adrenalinę.

49% badanych Polaków odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym do potencjalnej pracy – jest to najczęściej wskazywana przez respondentów emocja. Jeszcze częściej stres (56%) oraz bezradność (13%) odczuwają osoby niemające aktualnie pracy. W tej grupie rzadziej w porównaniu do osób pracujących odczuwana jest ciekawość (29%) i adrenalina (13%), entuzjazm (8%) i irytacja (3%).

Rozmowa rekrutacyjna najtrudniejsza dla kandydatów

Bez wątpienia w odczuciach Polaków najtrudniejszym etapem jest rozmowa rekrutacyjna – wskazuje na nią 1/3 respondentów, a przeszło 6 na 10 badanych wskazuje ten moment jako jeden z trzech najtrudniejszych. Najrzadziej też wskazujemy rozmowę rekrutacyjną jako najłatwiejszy etap procesu rekrutacyjnego.

W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej to przede wszystkim stres i fakt, że trzeba się na niej dobrze zaprezentować, są tymi czynnikami, które sprawiają, że jest ona najbardziej wymagającym etapem.

Kolejne elementy wskazywane jako największe wyzwanie są związane z oczekiwaniem. 38% badanych jako najtrudniejszy moment procesu rekrutacyjnego wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV. Kolejne 38% badanych wskazało, że trudnym momentem jest dla nich oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu (z mniejszą liczbą osób określającą ten element jako najtrudniejszy ze wszystkich).

Z badania wynika, że oczekiwanie na informację zwrotną po wysłaniu CV wiążę się z samym faktem czekania i ryzykiem, że nie dostanie się żadnej odpowiedzi (czyli wysiłek poszedł całkowicie na marne), a kolejno przede wszystkim z poczuciem niepewności i stresu. Te same czynniki sprawiają, że trudne jest również oczekiwanie na decyzję o zatrudnieniu, już po przejściu wszystkich etapów rekrutacji.

-Dla wielu kandydatów oczekiwanie na decyzje rekrutacyjne jest jednym z najtrudniejszych momentów podczas poszukiwania nowej pracy. Czas, jaki mija od momentu złożenia CV do otrzymania informacji zwrotnej, a następnie od rozmowy kwalifikacyjnej do decyzji o potencjalnym zatrudnieniu, może być pełen niepewności i napięcia. Dlatego niezwykle istotne jest, by pracodawcy zdawali sobie sprawę z tego, jak ważna jest transparentność i komunikacja w tym okresie. Regularne informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji oraz jasno określone terminy mogą znacząco zredukować poziom stresu i poprawić ogólne doświadczenie rekrutacyjne. Taka dbałość o cały proces wpływa także na wizerunek samej organizacji, co docelowo może poprawić jakość rekrutacji w przyszłości, a także sprzyjać retencji. Mamy nadzieję, że udoskonalone przez Pracuj.pl narzędzie służące do oznaczania statusów aplikacji przyczyni się do budowania kultury feedbacku w polskich firmach – dodaje Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Przeglądanie ofert pracy najłatwiejsze dla kandydatów

Dla przeciwwagi najłatwiejszym elementem wskazywanym przez respondentów badania Pracuj.pl jest przeglądanie ofert. Nieco ponad ¼ badanych wskazuje ten moment jako zdecydowanie najłatwiejszy ze wszystkich wyszczególnionych etapów procesu rekrutacyjnego.

Jednak także w przypadku aplikowania na wybraną ofertę pojawiają się pewne trudności. Wśród nich badani wskazują między innymi fakt, że ciężko jest wybrać konkretną ofertę, a także wątpliwości czy praca, do której aplikują okaże się odpowiednia. Pojawiają się również kwestie związane ze strachem o zmianę pracy, brak wiary we własne umiejętności oraz to, że ofert jest dużo, w części z nich brakuje informacji lub trudno jest wybrać tę, na którą najbardziej chcemy aplikować.

Część kandydatów wskazuje także na obawy związane z tym, że sam proces rekrutacyjny jest fałszywy – czyli taki, w którym z góry nie zakłada się, że się kogoś zatrudni, a proces odbywa się w innym celu.

Informacja o odrzuceniu CV bardzo ważna dla kandydatów

Badani najczęściej odczuwają pozytywne emocje, gdy dostają informację zwrotną na temat tego, co dzieje się aktualnie z ich CV, bez względu na to, jaka jest to decyzja. Takiego zdania jest co piąta osoba. Polscy pracownicy, nawet jeśli czują stres czy zdenerwowanie (np. w przypadku odmowy), to jednak pozytywnie czują się z faktem, że otrzymują feedback do swojej aplikacji.

82% badanych wskazuje, że jak najszybciej chcą się dowiedzieć, czy mają szansę w danej rekrutacji. 8 na 10 respondentów deklaruje, że preferują dostać informację o odrzuceniu CV, niż zostać bez żadnej informacji zwrotnej. 77% badanych z kolei jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.

Udzielanie informacji zwrotnej kandydatom aplikującym do pracy jest kluczowym elementem profesjonalnego procesu rekrutacyjnego i służy każdej ze stron. Pozostawianie kandydatów w niepewności może prowadzić do frustracji i negatywnego postrzegania organizacji, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na zdolność przyciągania najlepszych talentów. Transparentność i otwarta komunikacja na każdym etapie rekrutacji są nieodzownymi elementami budowania pozytywnych relacji z potencjalnymi pracownikami oraz umacniania marki pracodawcy.

oprac. Emilia Panufnik
rozwiń więcej
Kadry
Komunikat ZUS: Infolinie i specjalne stanowiska obsługi klientów
17 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje przedsiębiorców z terenów objętych stanem klęski żywiołowej o uruchomieniu infolinii telefonicznych. Mogą oni uzyskać informacje o ulgach w opłacaniu składek ZUS.

Komunikat ZUS. Ograniczenia w dostępie do aplikacji mobilnych
17 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do aplikacji mZUS i mZUS dla Lekarza.

Zasiłek opiekuńczy. Komu przysługuje zasiłek i na jaki okres
17 wrz 2024

Konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny uprawnia do zasiłku opiekuńczego. Oczywiście, żeby otrzymać zasiłek, muszą być spełnione pewne warunki. Dotyczą one takich kwestii jak wiek dziecka czy powód sprawowania opieki.

Składki ZUS: Odroczenie, rozłożenie płatności na raty lub umorzenie. Przedsiębiorcy mogą starać się o pomoc
17 wrz 2024

Od 18 września do 4 października ZUS uruchamia specjalną infolinię w zakresie ulg i umorzeń dla poszkodowanych przedsiębiorców. Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek na ubezpieczenia społeczne lub rozłożenie ich na raty, ale także o umorzenie.

Sejm: Przepisy dla rencistów dziś nie mających orzeczenia o niesamodzielności. I opóźnia (z wyrównaniem) dodatek do renty socjalnej
17 wrz 2024

Dodatek 2520 zł do renty socjalnej (tzw. dodatek dopełniający) miał być wypłacany od 1 stycznia 2025 r. Pierwsze wypłaty dopiero w maju 2025 r. Płatność wyniesie 12 600 zł. Jest więc wyrównanie. Ale bez odsetek. Sejm opóźni wypłaty z uwagi na ZUS.

ZUS informuje: Zawieszone zajęcia w szkołach. Jak uzyskać zasiłek opiekuńczy?
16 wrz 2024

Od 16 września 2024 r. zawieszono zajęcia w 420 szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach narażonych najbardziej na skutki powodzi. Czy z tego tytułu przysługuje prawo do zasiłku opiekuńczego? ZUS odpowiada.

Urlop na żądanie 2024 i 2025
16 wrz 2024

Okazuje się, że istnieje wiele wątpliwości związanych z urlopem na żądanie, np: z jakiego powodu można wziąć urlop na żądanie? Co grozi za urlop na żądanie? Czy szef może odmówić urlopu na żądanie? Czy urlop na żądanie jest płatny 100%? Przyglądamy się regulacjom prawa pracy na 2024 i 2025 r. w zakresie urlopu na żądanie.

Ulgi w spłacie składek do ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi
16 wrz 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS. Chodzi m.in. o odroczenie terminu płatności składek. Sprawdź, co należy zrobić, by otrzymać ulgę. Gdzie złożyć wniosek?

[2 dni wolnego na pięć lat] Nowy typ urlopu i prace rządu. Na dziś dla wybranej grupy zawodowej [Przykłady]
15 wrz 2024

Ministerstwo proponuje urlop według formuły [2 dni urlopu za 5 lat pracy, 4 dni za 10 lat, 6 dni za 15 lat itd.]. Wysłaliśmy do biura prasowego Ministerstwie zapytanie, na jakim etapie prac jest wdrożenie tego pomysłu do formy zapisów projektu ustawy nowelizującej, a potem już finalnej nowelizacji. W artykule poniżej odpowiedź:

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. W 2026 r. wszystko się zmieni - będzie nowa ustawa
13 wrz 2024

To już pewne. Wreszcie wiadomo, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2025 r. wyniesie 4666 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku równa się 30,50 zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...