Czy można nauczyć się rekrutowania?

Katarzyna Borowczyk
rozwiń więcej
Wszyscy menedżerowie rekrutowali, rekrutują lub będą rekrutować. Robią to również specjaliści, asystenci i inni pracownicy, przedstawiciele różnych branż i zawodów. Jednak osoby podejmujące się przeprowadzenia procesu rekrutacji często nie mają żadnego przygotowania w tym kierunku. Jaka wiedza i kompetencje są potrzebne do skutecznego przeprowadzenia procesu rekrutacji?

Firmie, która ma mocną i rozpoznawalną markę, łatwiej jest konkurować o pracownika z innymi organizacjami. A budowanie marki (employer branding) powinno zaczynać się od procesu rekrutacji. Organizacja i komunikacja całego procesu, zachowanie rekruterów, kontakt z kandydatami i sposób prowadzenia rekrutacji, a szczególnie samych rozmów, budują pozytywny wizerunek organizacji lub wręcz przeciwnie – mogą go zepsuć. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad przeszkoleniem personelu, który ma prowadzić rekrutację. Jest to wiedza, która często przydaje się menedżerom, również tym pracującym na najwyższym szczeblu.

Forma poszukiwań

Jaka wiedza jest potrzebna do przygotowania profesjonalnego procesu rekrutacji? Przede wszystkim, czy wiemy, gdzie szukać odpowiedniego kandydata? Czy skorzystać z wewnętrznych, czy też z zewnętrznych źródeł? Jeżeli z zewnętrznych – w jaki sposób szukać specjalistów, a jak menedżerów najwyższego szczebla? Czy w inny sposób powinniśmy podejść do poszukiwań w grupie absolwentów? Gdzie znaleźć tych najlepszych?

Kolejne pytanie, jakie pojawia się, gdy określimy już naszą grupę docelową i sposób dotarcia do niej, brzmi: W jaki sposób zaprezentować swoją ofertę, aby wydała się ona w największym stopniu zachęcająca? Czy wystarczy atrakcyjne w formie graficznej ogłoszenie zamieszczone na popularnym portalu z ogłoszeniami o pracę? Odpowiedzi na te pytania wydają się oczywiste, jednak nierzadko słyszymy o nietrafionych rekrutacjach, które zakończyły się fiaskiem już na tym etapie, gdyż nie pozyskano żadnych interesujących kandydatów nawet do wstępnej oceny.

Poszukiwania bezpośrednie, uznawane za najbardziej zaawansowaną i najskuteczniejszą metodę, również nie zawsze przynoszą efekt. Szczególnie, gdy korzysta się z niej w odniesieniu do zbyt niskich stanowisk lub też oferta pracodawcy nie jest konkurencyjna i atrakcyjna ze względu na oferowane wynagrodzenie lub też nie najlepszą opinię o firmie.

Trudna selekcja

Dobór formy poszukiwań, odpowiedniej grupy docelowej i sformułowanie odpowiedniego dla niej przekazu to jednak początek procesu. Gdy mamy już odpowiednią grupę kandydatów, problemem staje się sama selekcja. Którzy kandydaci powinni zostać zaproszeni na spotkanie, jakie kryteria zastosować przy preselekcji? Sprawa nie wydaje się trudna, gdy mamy jasno sformułowane twarde kryteria. Co jednak z dopasowaniem kandydata do organizacji w kontekście jego cech i predyspozycji? Czy możemy już na etapie oceny CV pokusić się o ich ocenę? Czy na podstawie formy i treści dokumentów aplikacyjnych można wnioskować o osobie?

Jedna taka rozmowa

Wreszcie dochodzimy do fazy rozmowy kwalifikacyjnej. Przez jednych ulubiony bardziej przez innych mniej etap, który w większości przypadków pozostaje najważniejszy i kluczowy w procesie przyjmowania nowych pracowników. Błędy popełnione na tym etapie często mszczą się przez kolejne długie miesiące, gdy nasza „pomyłka rekrutacyjna” rozwija w nowej pracy skrzydła niekompetencji i ujawnia swoje niedopasowanie do organizacji i panującej w niej kultury.

Etap rozmowy traktowany jest czasem zbyt lekkomyślnie. Oceniając kompetencje podwładnego czy współpracownika, często przyglądamy mu się miesiącami, obserwujemy jego zachowania w pracy, słuchamy rozmów telefonicznych, oceniamy raporty, zbieramy opinie od klientów i kolegów. Na ocenę kompetencji kandydata w trakcie spotkania rekrutacyjnego mamy zazwyczaj jedynie godzinę. Niektórzy nawet potrafią tę godzinę jeszcze skrócić (słyszałam też o 15-minutowych rozmowach!).


Przygotowując się do przeprowadzenia rozmowy rekrutacyjnej, powinniśmy przede wszystkim uświadomić sobie po kolei:

  • co pracownik na danym stanowisku powinien robić (jaki jest zakres obowiązków),
  • kogo w związku z tym szukamy (jaki jest profil kandydata),
  • jakie powinien mieć doświadczenie i kompetencje,
  • jakie są pozostałe kryteria naszej oceny.

Ważne jest również, aby rekrutujący zadbał o inne elementy, które będą wpływały na ocenę i stopień zainteresowania kandydata ofertą, takie jak atmosfera wywiadu, okoliczności i miejsce rozmowy, sposób zadawania pytań.

Rozmawiając z wieloma rekrutującymi menedżerami, poszukującymi ludzi na potrzeby swoich działów, spotkałam się z opinią, że dobrego kandydata można rozpoznać już w trakcie krótkiej rozmowy, która jest wystarczająca do zaproponowania mu pracy. Szkoda wówczas czasu na godzinną rozmowę. Czy aby na pewno? Jeżeli nawet udaje się szybko postawić diagnozę, może jednak warto poświęcić kandydatowi więcej czasu, aby opowiedzieć mu o firmie, wysłuchać jego wątpliwości, pytań, uwag. Budujemy tym samym wizerunek firmy, dajemy kandydatowi odczuć, że traktujemy go poważnie, poświęcamy mu czas i interesuje nas jego zdanie.

WAŻNE

Warto przy tym podkreślić, że wywiady ze wszystkimi kandydatami na dane stanowisko powinny być prowadzone z zastosowaniem podobnych technik, w podobnym czasie i, w miarę możliwości, według tego samego scenariusza. Umożliwia to rekruterowi porównanie kandydatów, a także spójność i obiektywizm. Aby te założenia zostały osiągnięte, dobrze jest na samym początku procesu określić scenariusz wywiadu i konsekwentnie trzymać się przyjętych zasad. Po przeprowadzeniu wywiadu powinniśmy dysponować argumentami, przemawiającymi za daną kandydaturą, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu.

Pamiętajmy też, że rozmowa z kandydatem ma nie tylko pozwolić na uzyskanie konkretnych odpowiedzi na pytania (to moglibyśmy uzyskać nawet dzięki korespondencji e-mailowej lub w trakcie rozmowy telefonicznej), lecz także umożliwić obserwację. Ocenę spójności wizerunku kandydata, jego zachowania, sposobu mówienia, gestykulacji, wyrazu twarzy, mowy ciała. Te wszystkie elementy również ważą na ocenie, a im dłużej mamy okazję z daną osobą przebywać, tym więcej możemy o niej powiedzieć.

Wybór właściwych pytań

Jaką technikę wywiadu wybrać? Wielu rekruterów ma tendencje do przeprowadzania rozmowy za pomocą pytań odnoszących się do hipotetycznych zachowań. Następnie, na podstawie odpowiedzi, wnioskują oni o kompetencjach. Jest to kluczowy błąd. Działanie takie nie ma nic wspólnego z wywiadem behawioralnym, opartym na dotychczasowych, rzeczywistych przeszłych doświadczeniach kandydata. Wywiad behawioralny jest uznawany za najbardziej skuteczne (po kompleksowym assessment centre) narzędzie oceny kompetencji.

Niezmiernie istotne wydaje się również zbadanie motywacji kandydata do zmiany pracy. Rozmowa o motywacji powinna dotykać wielu jej wymiarów: zarówno motywacji do samej zmiany, jak i planów kandydata na przyszłość, czynników motywujących i demotywujących, zainteresowań.


WAŻNE

Warto sprawdzić, czy rekruterzy wiedzą, jakich pytań nie należy lub nie wolno zadawać, co jest uregulowane prawem lub też wiąże się z polityką firmy i zasadami employer brandingu.

Wywiad behawioralny nie jest prostą techniką i zapewne nauczenie się tej metody wymaga czasu i wysiłku, jednak jej stosowanie przynosi bardzo wymierne efekty i umożliwia rekruterowi zbadanie obszarów, które nie są możliwe do poruszenia w wywiadzie zawodowym. Technika ta wymaga również stosowania szczególnego rodzaju pytań (otwartych, pogłębiających, sondujących), które wpływają na uzyskanie prawidłowego materiału.

Często jeżeli potrafimy już zadawać pytania o kompetencje i uzyskamy w ich rezultacie wyczerpujące odpowiedzi, nie potrafimy tej wiedzy wykorzystać. Rekruterzy mają problem z analizą zebranego materiału i wyciągnięciem wniosków dotyczących posiadania bądź nie danej kompetencji przez kandydata. Trudność upatrują też w ocenie stopnia, w jakim dana kompetencja się przejawia. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych w ocenie jest tzw. efekt tendencji centralnej, gdzie nie potrafimy sformułować konkretnych i skrajnych ocen. Kandydat jest poddany dogłębnej ocenie, jednak nie potrafimy jasno sformułować decyzji – czy jego kompetencje (zakładając, że faktycznie je posiada) są odpowiednie, czy też nieco niższe od pożądanego poziomu.

Ta umiejętność jest rzeczywiście trudna do nabycia, najczęściej posiadają ją osoby, które mają długoletnie doświadczenie w stosowaniu tej techniki w rekrutacji. Jednak w trakcie szkolenia menedżerów i rekruterów z technik wywiadu kompetencyjnego wydaje się słuszne, aby nauczyć ich przekuć również uzyskaną wiedzę na temat zachowań przejawianych przez kandydatów w konkretne wnioski, a co za tym idzie – trafną ocenę kandydata.

Rozmowa kwalifikacyjna jest często jedynym narzędziem stosowanym w ocenie kandydata. Być może warto uświadomić rekrutującym, że mogą dysponować wieloma dodatkowymi narzędziami (kompleksowe assessment centre czy jego elementy, jak testy kompetencyjne, osobowościowe, na inteligencję, scenki, referencje, studia przypadku), które odpowiednio dobrane i wykorzystane, pomogą im w podjęciu decyzji. Niektóre z tych narzędzi powinny być stosowane przez profesjonalne firmy (AC, testy), jednak inne są możliwe do wykorzystania, a nawet zbudowania, we własnym zakresie.

W trosce o wizerunek

Obecnie daje się zaobserwować pewną tendencję przejmowania funkcji rekrutacyjnych przez organizacje i powierzania ich osobom, które zawodowo specjalizują się w zupełnie innych dziedzinach. Jest to często uzasadnione, jednak na pewno warto przyjrzeć się, w jaki sposób rekrutacja jest przeprowadzana, czy jest efektywna i czy nie niesie ze sobą zagrożeń obciążających wizerunek firmy.

WAŻNE

Warto uświadomić rekruterom, jakie są najczęstsze błędy popełniane zarówno w samym procesie (i których możemy uniknąć, usprawniając nasze działania w organizacji procesu), jaki i w ocenie (które wynikają z psychologicznych i społecznych uwarunkowań). Taka wiedza pozwoli osobom rekrutującym uniknąć pułapek, które czasami są oczywiste, jednak z niektórych z nich nie zdajemy sobie sprawy.

Menedżer zespołu w BIGRAM SA.

katarzyna.borowczyk@bigram.pl

Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...