Jak dobierać pracowników do zespołu?

Joanna Dulniak
rozwiń więcej
Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?

Przyczyny mogą być różne. Postaram się zwrócić uwagę na kluczowe obszary, które powinny zostać przez Państwa przeanalizowane.

Autopromocja

Kompetencje osobowe

Head hunterzy, którzy zajmują się rekrutacją, powinni już na etapie profilowania stanowiska, na które ma być prowadzony proces, poznać oczekiwania dotyczące nie tylko merytorycznych oczekiwań, lecz także profilu osobowego kandydata. Powinni również poznać specyfikę organizacji i profile osób, z którymi nowo zatrudniona osoba ma współpracować.

W dobie wszechobecnie funkcjonujących modeli kompetencyjnych często pracodawcy nie mają kłopotu z określeniem oczekiwań w stosunku do kandydatów. Najpierw wymieniane są kluczowe kompetencje, oczekiwane od pracowników całej organizacji, a następnie te najbardziej pożądane na konkretnym stanowisku.

System modeli kompetencyjnych porządkuje, organizuje, pokazuje na skalach, jakie cechy są najbardziej pożądane u pracownika. System ten pomaga w stworzeniu efektywnych zespołów i w dużym stopniu minimalizuje ryzyko niepowodzenia na etapie doboru nowych osób. Model teoretyczny przy przyjęciu założenia, że jest poprawnie wdrożony, może działać niezawodnie. Jednak w praktyce często zdarza się, że dostosowanie kompetencji kandydata do wymagań zgodnych z modelem kompetencyjnym nie jest egzekwowane. Dzieje się tak dlatego, że wyszukanie specjalisty o odpowiednich doświadczeniach zawodowych i kompetencjach merytorycznych bywa bardzo trudne, co powoduje, że w momencie pojawienia się takiej osoby menedżer podejmujący decyzje rekrutacyjne mniejszą wagę przywiązuje do kompetencji osobowych, decydując się na zatrudnienie kandydata o nieodpowiednich cechach osobowych.


Role w zespole

Zadaniem każdego menedżera jest zbudowanie skutecznego zespołu, takiego, w którym każda osoba odgrywa określoną rolę, do której jest przypisana. Rola w zespole, czyli sposób zachowania podczas realizacji zadań zespołowych, ma kluczowy wpływ na efektywność jego działania. Teorie zarządzania zespołami systematyzują członków zespołów według kilku schematów, używając różnego nazewnictwa, pokazując określone typy zachowań, charakterystyczne dla osób o różnych cechach osobowych i temperamentach.

Różnorodność kompetencji a sukces zespołu

Stwierdzenie, że różnorodność w zakresie kompetencji osobowych stanowi o sukcesie zespołu, nie odnosi się oczywiście do zespołów o jednorodnym charakterze zadań, np. osoby zajmujące się sprzedażą, pomimo że stanowią jeden zespół, powinny cechować się podobnymi kompetencjami. Różnorodność zespołu, rozumiana jako kompetencje pracowników i typ osobowości predestynujące ich do przejęcia poszczególnych ról w zespole, stanowi o jego skuteczności.

Dana osoba zawsze będzie wybierała rolę przez siebie preferowaną, która zgodna jest z jej charakterem i daje jej najwięcej zadowolenia. Jednocześnie jest w stanie czasowo podjąć się innych ról, ale wiąże się to zawsze z pewnym kosztem zarówno dla danej osoby, jak i dla organizacji. Każda z ról wnosi wartości dodane do organizacji i dlatego zespół powinien składać się z osób o różnych cechach osobowych.

Istnieje kilka podziałów na typy pracownika ze względu na podejmowane role. Wymienić można osiem typów ról i będących ich podstawą cech osobowości:

  • filar firmy (konsekwentny, pracowity, przewidywalny),
  • lider (opanowany, pewny siebie, motywujący, ukierunkowany na cele, elastyczny),
  • człowiek czynu (zaangażowany, rozpoczynający działania, działający),
  • twórca (indywidualista, niekonwencjonalny, lubi wyzwania),
  • człowiek kontaktu (ekstrawertyk, entuzjasta, komunikatywny),
  • oceniający (trzeźwo myślący, oceniający, wartościujący, potencjał intelektualny),
  • dusza zespołu (towarzyski, buduje nastrój i klimat w grupie),
  • perfekcjonista (precyzja w działaniu, nastawiony na jakość i osiąganie celu, skrupulatny).

Menedżerowie budujący zespoły powinni być świadomi ról, jakie odgrywają w zespołach ich pracownicy, i jakich mogą się podjąć nowe osoby wprowadzane do grupy. Dotyczy to zarówno zespołów pracowników niższego i średniego szczebla, jak i wyższej kadry menedżerskiej pracującej w tzw. management team. Jednocześnie bardzo istotne jest, aby wszyscy członkowie zespołu wykazywali się dojrzałością i tolerancją na inny, niż ich własny, profil osobowy, aby potrafili doceniać mocne strony innych i nie oceniać ich przez pryzmat podobieństwa do siebie samego.


Podobne wartości

Różnorodność w zakresie cech osobowościowych czy temperamentu wpływa pozytywnie na działanie zespołu. Jednocześnie jednak należy zadbać, aby pracownicy kierowali się podobnymi wartościami.

Kultura organizacyjna firmy kształtuje wartości i normy najbardziej pożądane, wpływające na etykę zachowań pracowniczych. Jedynie w organizacji, w której od pracownika oczekiwane jest działanie w zgodzie z jego wewnętrznymi wartościami, czyli wartości organizacji pokrywają się z wartościami pracownika, można mówić o samomotywacji, zadowoleniu i dobrej atmosferze. Wyznawanie podobnych wartości pomaga w nawiązywaniu ściślejszych relacji, budowaniu pozytywnej atmosfery oraz wzajemnego szacunku i zaufania.

Większość firm swoje wartości ma spisane, a jeśli nie, to również funkcjonują, należy je określić i dobierając nowego pracownika, dokonać analizy jego kandydatury pod kątem funkcjonujących w firmie wartości. W ten sposób można uniknąć niedostosowania i zapobiec sytuacji, w której nie jest on akceptowany przez zespół.

Błędy w doborze pracowników

Niestety, błędy popełniane na etapie rekrutacji, będące przyczyną późniejszego niedopasowania do zespołu i frustracji, zdarzają się bardzo często i stanowią potężne koszty dla organizacji. Do najbardziej powszechnych należą:

  • źle przygotowany profil stanowiska,
  • stawianie wygórowanych wymagań,
  • brak profesjonalnej procedury rekrutacyjnej,
  • sprzeczne oczekiwania osób, z którymi ma współpracować nowy pracownik,
  • dobieranie kandydatów na zasadzie podobieństwa do osoby prowadzącej rekrutację,
  • zawierzanie intuicji i tzw. chemii,
  • nagłe podejmowanie decyzji, wynikające z potrzeby pilnego obsadzenia stanowiska,
  • bazowanie jedynie na opiniach powstałych w trakcie procesu rekrutacyjnego i nieprzeprowadzenie procedury sprawdzenia referencji,
  • nieoszacowanie motywacji kandydata i niebranie pod uwagę aspiracji osoby ubiegającej się o dane stanowisko.

Różnorodność w zakresie kompetencji osobowych i spójność w kwestii wartości powinny wpłynąć korzystnie na budowanie zespołów i zmniejszyć proces fluktuacji.

Ważne jest także, aby oferować pracownikom rynkowe warunki zatrudnienia, umożliwić im rozwój zawodowy i podejmować inne działania mające na celu budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.


Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...