Ocena potencjału kandydata z perspektywy psychologii różnic indywidualnych

Paweł Smółka
rozwiń więcej
Warunkiem podstawowym trafnej decyzji o wyborze kandydata do pracy jest rzetelne oszacowanie jego potencjału. Powstają jednak pytania: czym jest ów potencjał, w czym się przejawia oraz jak można go zmierzyć? Konkretnych odpowiedzi na te pytania udziela psychologia różnic indywidualnych.

Truizmem jest powiedzenie, że ludzie różnią się między sobą pod względem rozmaitych cech. Psychologia różnic indywidualnych wskazuje na kluczowe obszary zróżnicowania, omawia ich praktyczne znaczenie oraz dostarcza narzędzi do ich rzetelnego pomiaru. Praktyczne implikacje psychologii różnic indywidualnych dla doboru zawodowego zostały szybko dostrzeżone i docenione. Model psychologii różnicowej zainspirował psychologów pracy.

Autopromocja

Preferowane możliwości

Do podstawowych atrybutów ważnych w ocenie potencjału kandydata do pracy psychologia różnicowa zalicza zdolności intelektualne oraz cechy osobowości. Można wręcz przyjąć, że psychologia różnicowa potencjał kandydata sprowadza do poziomu jego zdolności intelektualnych oraz specyficznego profilu cech osobowości. Psychologowie różnicowi zwykli określać zdolności intelektualne mianem „możliwości”, zaś cechy osobowości „preferencjami”. Uzasadnieniem jest fakt, iż zdolności intelektualne warunkują możliwość efektywnego uczenia się, a więc szybkiego nabywania i pogłębiania wiedzy zawodowej oraz łatwego rozwijania i doskonalenia umiejętności zawodowych. Im wyższe zdolności intelektualne, tym większe możliwości w zakresie zdobywania nowej wiedzy i nowych umiejętności, ale także większe możliwości sprawnego wykorzystania posiadanego doświadczenia. Tym samym „możliwości” warunkują sprawność działania. Jednakże niezbędnym dopełnieniem „możliwości” są „preferencje”, czyli cechy osobowości. Predyspozycje osobowościowe nazywane są „preferencjami”, gdyż są odpowiedzialne za preferowany przez daną osobę sposób zachowania się. Cechy osobowości warunkują w dużej mierze sposób korzystania ze zdolności intelektualnych oraz zasobów wiedzy, umiejętności i doświadczenia.

Trafność dodana

Współcześnie, na podstawie wyników wielu rzetelnych badań, psychologowie różnicowi są skłonni w praktyce utożsamiać potencjał intelektualny z tzw. czynnikiem g, czyli inteligencją ogólną. Natomiast całą rozmaitość cech osobowości sprowadzają do pięciu czynników opisywanych w ramach tzw. pięcioczynnikowego modelu osobowości zwanego popularnie wielką piątką. Aby zrozumieć to podejście, trzeba wziąć pod uwagę ważne pojęcie, jakim jest trafność dodana. Oczywiście nadal możemy mierzyć wiele szczegółowych zdolności intelektualnych oraz cały wachlarz rozmaitych cech osobowości. Tyle że w praktyce pomiar wielu szczegółowych zdolności przy wykorzystaniu całego zestawu różnych testów nie zwiększy w ogóle trafności oceny potencjału intelektualnego kandydata lub tylko zmieni ją nieznacznie ponad to, co można uzyskać, mierząc za pomocą zaledwie jednego rzetelnego testu poziom jego inteligencji ogólnej. Podobnie rzecz ma się w przypadku pomiaru cech osobowości, czyli „preferencji”. Możemy badać wiele szczegółowych cech przy wykorzystaniu różnych kwestionariuszy, lecz zazwyczaj nie wniesie to nic lub niewiele nowego do opisu potencjału kandydata ponad to, do czego można dojść, badając go jednym, rzetelnym kwestionariuszem wszechstronnie opisującym cechy osobowości ujęte w modelu pięcioczynnikowym. To redukcjonistyczne podejście psychologii różnicowej jest uzasadnione w obszernym materiale empirycznym i stanowi podstawę dla zwiększania trafności oceny potencjału kandydatów do pracy przy jednoczesnej ekonomizacji, w tym logistycznej i czasowej, procesu oceny potencjału.


Przyczyny odległe i bliskie

Pomiar inteligencji ogólnej oraz predyspozycji osobowościowych wydaje się dobrze odzwierciedlać potencjał jednostki. Niektóre badania wręcz sugerują, że odpowiednio dobrany zestaw testów psychometrycznych pozwala równie trafnie co assessment center oszacować poziom przydatności zawodowej kandydata, a wszystko to w znacznie krótszym czasie i po niższych kosztach. Czy więc model różnic indywidualnych, który w praktyce koncentruje się na pomiarze zdolności intelektualnych i cech osobowości przy wykorzystaniu testów psychometrycznych, jest modelem idealnym? Bynajmniej. Nie ulega wątpliwości, że zdolności intelektualne i cechy osobowości tworzą podstawę tego, co nazywamy potencjałem kandydata. W dużej mierze warunkują także jego możliwość i gotowość do efektywnej pracy oraz pomyślnego rozwoju zawodowego. Jednakże należy uznać je za odległe przyczyny efektywnego funkcjonowania w pracy. Oznacza to, że za wysoką sprawność działania w pracy odpowiadają bezpośrednio inne czynniki, do których należą wiedza i umiejętności zawodowe oraz poziom umotywowania. Możliwość podjęcia przez kandydata pracy od zaraz na danym stanowisku zależy bardziej od tego, co wie i umie oraz chce robić niż od profilu jego zdolności intelektualnych oraz predyspozycji osobowościowych. Proces selekcji zawodowej, którego celem jest wyłonienie osoby mogącej natychmiast podjąć pracę na danym stanowisku, powinien więc koncentrować się na tzw. proksymalnych, czyli bezpośrednich (bliskich) przyczynach efektywnego funkcjonowania w pracy, a więc w praktyce na oszacowaniu wiedzy i umiejętności zawodowych kandydata przy wykorzystaniu testów kompetencyjnych, testów sytuacyjnych (symulacji) oraz wywiadów strukturyzowanych.

Czy to oznacza, że ostatecznie możemy w ogóle zapomnieć o modelu różnic indywidualnych i badaniu potencjału kandydata? W żadnym wypadku! Do badania wyłącznie proksymalnych (bliskich) przyczyn efektywnego funkcjonowania w pracy możemy ograniczyć się tylko wtedy, kiedy zależy nam na wyłonieniu kandydata, który ma od zaraz podjąć się wykonywania konkretnych obowiązków zawodowych, zaś praca na danym stanowisku nie wymaga dalszego efektywnego rozwoju (tj. nabywania nowej wiedzy i nowych umiejętności), a warunki pracy są zasadniczo niezmienne i względnie komfortowe. W przeciwnym razie, jeśli chcemy dokonać odpowiedniego wyboru, musimy zwrócić uwagę nie tylko na wiedzę i umiejętności zawodowe kandydata, lecz także na jego potencjał opisywany zgodnie z modelem różnic indywidualnych. Dlaczego? Gdyż mądrze zaprojektowany proces selekcji powinien być ukierunkowany strategicznie na pozyskanie kandydatów, którzy są gotowi nie tylko natychmiast podjąć się pracy na danym stanowisku, ale są zdolni do szybkiego pogłębienia lub poszerzenia swoich kompetencji oraz zaadaptowania się do różnych, dynamicznie zmieniających się warunków pracy. Takie podejście do selekcji oznacza nie tylko maksymalizowanie trafności doboru kandydata, lecz także minimalizowanie ryzyka nadmiernej fluktuacji lub konieczności przeprowadzania za jakiś czas kolejnej rekrutacji spowodowanej tym, że nowo wybranemu pracownikowi najwyraźniej nie wystarcza potencjału do szybkiej i efektywnej adaptacji do zmienionych warunków pracy.

Droga na skróty

Idealnym rozwiązaniem wydaje się równoczesne badanie potencjału kandydata, a więc jego zdolności intelektualnych i cech osobowości, oraz jego kompetencji, a więc posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych. Takie dwutorowe podejście umożliwia oszacowanie zarówno aktualnej przydatności zawodowej kandydata, a więc możliwości do natychmiastowego podjęcia się pracy na danym stanowisku, jak i pomiar jego potencjału do dalszego rozwoju zawodowego, w tym możliwości zaadaptowania się do nowych, zmiennych warunków pracy lub wręcz nowej roli zawodowej. Jednakże w wielu przypadkach istnieje droga na skróty, która pozwala wykorzystać mądrość, jaka drzemie w modelu różnic indywidualnych i przeprowadzić procedurę selekcji sprawnie, szybko i efektywnie kosztowo. Pamiętajmy, że model różnic indywidualnych bazuje na wykorzystaniu testów psychometrycznych, a te jako narzędzia standardowe są już gotowe i tylko czekają na wykorzystanie w procesie selekcji. W przeciwieństwie do testów kompetencyjnych, symulacji oraz wywiadów strukturyzowanych, które za każdym razem trzeba tworzyć od podstaw lub przynajmniej zaktualizować. Korzystanie z wystandaryzowanych narzędzi oznacza więc oszczędność czasu, jak również pieniędzy. Co więcej, wykorzystanie testów psychometrycznych nie wymaga tak rozbudowanej logistyki, jak przeprowadzenie sesji assessment center składającej się z serii testów sytuacyjnych (symulacji). Ograniczenie się tylko do pomiaru potencjału wyrażonego w zdolnościach intelektualnych oraz cechach osobowości wydaje się więc w wielu przypadkach w zupełności wystarczające (zobacz przykłady w ramce niżej).


Podstawowe założenia psychologii różnic indywidualnych w kontekście pracy zawodowej:

  • ludzie posiadają wiele rozmaitych atrybutów, których poziom jest względnie stały przez długi czas (rzędu kilku, a nawet więcej lat),
  • ludzie różnią się między sobą poziomem atrybutów, zaś to zróżnicowanie ma implikacje dla efektywności funkcjonowania na określonych stanowiskach lub w danych warunkach pracy,
  • zróżnicowanie między ludźmi w zakresie tych atrybutów pozostaje nawet wtedy, kiedy osoby przechodzą dodatkowe treningi i zdobywają kolejne doświadczenia zawodowe,
  • różne stanowiska lub warunki pracy wymagają odmiennych atrybutów lub specyficznego ich poziomu,
  • poziom atrybutów u poszczególnych osób można zmierzyć, oszacowując w ten sposób dopasowanie między potencjałem kandydata do pracy a wymaganiami danego stanowiska – im wyższy poziom dopasowania, tym większe prawdopodobieństwo, że dany kandydat sprawdzi się na określonym stanowisku.

Przykłady wykorzystania testów psychometrycznych

  • Selekcja młodych osób, które zostaną następnie dodatkowo przeszkolone i wdrożone w pracę. W tym przypadku ocena potencjału do rozwoju, który wyraża się w wysokim poziomie zdolności intelektualnych oraz profilu predyspozycji osobowościowych adekwatnym do wymagań przyszłego stanowiska pracy, jest znacznie ważniejsza od oszacowania aktualnego poziomu kompetencji, który zazwyczaj i tak jest (zbyt) niski.
  • Pozyskiwanie osób o wysokich kompetencjach w zakresie myślenia analitycznego. Umiejętność myślenia analitycznego jest pokłosiem wysokich zdolności intelektualnych, stąd pomiar inteligencji ogólnej pozwoli szybciej i trafniej oszacować umiejętność myślenia analitycznego niż jakiekolwiek inne metody oceny, które zazwyczaj są mniej rzetelne i bardziej czasochłonne w opracowaniu i wykorzystaniu.
  • Dobór osób do pracy w trudnych lub dynamicznie zmieniających się warunkach lub przeciwnie, w warunkach wymagających ścisłego przestrzegania wymaganej procedury. Gotowość do efektywnej pracy w takich warunkach jest determinowana predyspozycjami osobowościowymi, zadbanie o wysoki poziom dopasowania między predyspozycjami osobowościowymi kandydatów i wymaganiami stanowiska pracy to inwestycja nie tylko w wysoką efektywność działania, lecz także w zmniejszone ryzyko nadmiernej fluktuacji personelu.
Kadry
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
26 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy
25 kwi 2024

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

pokaż więcej
Proszę czekać...