Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej?

Anna Żuber
rozwiń więcej
Kieruję grupą handlowców. Jednym z mało wdzięcznych zadań na moim stanowisku jest przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej dotyczącej sposobów pracy i osiągnięć moich podwładnych. Jak powinienem przekazywać negatywną ocenę, by była ona konstruktywna i nie demotywowała do pracy.

Informacja zwrotna to integralna część komunikacji międzyludzkiej. Spotykamy się z nią w wielu codziennych sytuacjach. Każda reakcja otoczenia na nasze zachowanie, na to, co i jak mówimy, jest informacją zwrotną. Feedback jest bardzo cenny w sytuacjach, podczas których rozmawiamy o wynikach pracy. Celem informacji zwrotnej jest dostarczenie wiedzy na temat zachowania i działania w taki sposób, aby odbiorca zachował pozytywny stosunek do siebie i do tego, co robi.

Autopromocja

Jakie zatem cechy powinna mieć informacja zwrotna, by była konstruktywną informacją, a nie bezużyteczną paplaniną?

Nie czekaj długo z informacją

Bezwzględnie informacja zwrotna powinna być natychmiastowa. Udzielanie informacji tuż po konkretnym wydarzeniu i odnoszenie jej do konkretnej sytuacji jest bardzo istotne. Osoba, której udziela się nagany, może ją usłyszeć, jeżeli odnosi się ona do konkretnego popełnionego przez nią błędu. A co ważniejsze wie, że ta krytyczna ocena odnosi się do tego właśnie wydarzenia, a nie do całokształtu jej pracy. Nie jest właściwe gromadzenie w sobie negatywnych wrażeń spowodowanych czyimś niewłaściwym zachowaniem i zasypywanie pracownika lawiną naszego niezadowolenia. Niestety, większość menedżerów kolekcjonuje swoje złe oceny, aby później przy ocenie rocznej, mówić ludziom o wszystkich rzeczach, które zrobili źle w ciągu ostatniego tygodnia, miesiąca, kwartału czy roku. Prowadzi to jedynie do tego, że przełożony i podwładny wytaczają coraz cięższe działa, obrzucają się faktami i oskarżeniami, a w końcu rozstają się w nieprzyjaznej atmosferze. Osoba, która w taki sposób otrzymała informację zwrotną, tak naprawdę nigdy nie będzie wiedziała, co konkretnie zrobiła źle.

Oceniaj problem, a nie człowieka

Podczas udzielania informacji zwrotnej nie powinno się atakować człowieka i jego godności osobistej. To bardzo istotne, by dać pracownikom do zrozumienia, że, jako ludzie są dla nas i dla organizacji bardzo cenni, a negatywnie oceniamy tylko konkretne wydarzenie. Wtedy podwładny wie, że jest w porządku i nie czuje potrzeby samoobrony, a jednocześnie potrafi skupić się na zarzucanym mu przewinieniu. Należy wyeliminować utożsamiania nieprawidłowych zachowań z poszanowaniem osoby. Kiedy kieruje się ludźmi, należy pamiętać, że zachowanie i wartości to nie to samo.

Zachowaj wiarygodność

Osoba udzielająca nagany powinna sama zaobserwować negatywne zachowanie. W tej sytuacji nie należy odnosić się do zasłyszanych plotek czy obserwacji innych osób. Posługując się pogłoskami, tracimy na wiarygodności.

W sytuacji udzielania negatywnej oceny warto powiedzieć, jakie uczucia wywołuje u nas to niewłaściwe wydarzenie. Jeżeli dana sytuacja wywołała u ciebie gniew, złość lub inne emocje, powiedz o tym swojemu pracownikowi. Poza tym skuteczna krytyka powinna zawierać informację o oczekiwaniach, jakie mamy w stosunku do ocenianej negatywnie osoby. Pracownik powinien otrzymać jasny przekaz, czego od niego oczekujemy i jakie wykonanie zadania będzie uznawane za poprawne.

Jeżeli informacja zwrotna będzie zawierała powyższe elementy, to niezaprzeczalnie będzie działała na pracownika motywująco. My nie stracimy dobrego pracownika, któremu zdarzyło się popełnić błąd, a on będzie wiedział, jakie jego zachowanie zostało negatywnie ocenione, więc w przyszłości będzie mógł go unikać, a jednocześnie dalej będzie oddany swojej pracy, bo wie, jak bardzo jest ceniony.

Kadry
Dni wolne dla dawców krwi. Czy będą musieli informować pracodawców o zamiarze oddania krwi?
17 paź 2024

Z tytułu oddania krwi honorowym dawcom krwi przysługują dwa dni wolne. Zdarza się, że niektórzy pracownicy nadużywają tego uprawnienia. Z tego powodu dezorganizowana jest praca przedsiębiorstw. Czy są prowadzone prace legislacyjne mające zmienić tę sytuację?

Dyżur w domu 100% płatny, nawet jeśli pracownik nie pracował [jest odpowiedź resortu pracy]
17 paź 2024

Do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trafiła petycja w sprawie zmiany przepisów dotyczących dyżurów domowych. Wnioskujący zaapelował do resortu pracy aby zmienić przepisy dot. dyżurów domowych w taki sposób, aby dyżur domowy nakładający na pracownika obowiązki uniemożliwiające mu skupienie się na własnych sprawach - traktować jako czas pracy. Sprawa jest ciekawa bo polskie prawo może być niegodne z orzecznictwem TSUE.

Zmiany w Policji w 2024 r. co do postępowań kwalifikacyjnych do służby i inne [brak testu sprawnościowego i wiedzy. Ważna ustawa z podpisem Prezydenta]
17 paź 2024

Prezydent RP podpisał ważną ustawę, która dotyczy m.in. zmiany w Policji i Straży Granicznej w zakresie postępowań kwalifikacyjnych do służby. Pewne grupy osób, nie będą musiały przechodzić testu sprawnościowego i testu wiedzy. Co będzie z jakością polskiej policji?

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni?
17 paź 2024

Zasiłek macierzyński 2024 i 2025. Wysokość, czy coś się zmieni? Kiedy zasiłek macierzyński przysługuje w wysokości 100 proc., a kiedy można liczyć jedynie na 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku? Co zrobić, by pobierać go w wysokości 81,5 proc.?

Od czego zależy czy CV zostanie przeczytane? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy? [WYWIAD]
17 paź 2024

Okazuje się, że rekruterzy czytają tylko 25% nadesłanych CV. Od czego zależy czy zostanie przeczytane dane zgłoszenie kandydata do pracy? Ile czasu czeka się na odpowiedź w sprawie pracy po wysłaniu CV? W czym tkwi problem i jakie rozwiązania można zastosować tłumaczy ekspertka z zakresu rekrutacji Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

Pracownicze braki w zawodach uzupełnią cudzoziemcy
17 paź 2024

W czwartek opublikowano strategię migracyjną na lata 2025-2030. Podano w niej, że, aby uzupełnić niedobory w zawodach deficytowych, Polska będzie dopuszczać cudzoziemców na rynek pracy.

Zatrudnianie Ukraińców 2024 [Pytania i odpowiedzi]
16 paź 2024

Jak zatrudniać obywateli Ukrainy w 2024 roku? Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy wprowadziła znaczne ułatwienia. Oto często zadawane pytania pracodawców dotyczące zatrudniania Ukraińców i odpowiedzi.

Płaca minimalna 2025 netto
16 paź 2024

W 2025 roku płaca minimalna będzie podnoszona tylko raz z dniem 1 stycznia. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie netto od nowego roku? Podwyżka będzie wyższa niż przewidywano. Jest rozporządzenie Rady Ministrów.

Polacy mieszkający za granicą załatwią swoje sprawy w ZUS bez przyjeżdżania do Polski
16 paź 2024

Do załatwienia sprawy w ZUS może wystarczyć e-wizyta. Taką możliwość mają także Polacy mieszkający za granicą. Umawiając się na spotkanie online należy uwzględnić różnice czasu między państwami czy kontynentami.

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025
16 paź 2024

Ekwiwalent za energię elektryczną dla pracownika zdalnego. Obowiązki pracodawcy w 2024 i 2025. Co należy uwzględnić przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę zdalną? Co w przypadku pracy zdalnej okazjonalnej?

pokaż więcej
Proszę czekać...